Stránka 1 z 2

Půlení motoru

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 12:46:24
od oldmen
Máte někdo zkušenosti s půlením motoru - na co dát pozor a jak vůbec postupovat - čeká mě to, protože se potřebuji dostat k volnoběžce - stroj mi nezařeřadí a spojky jsou v pořádku - vše jsem již zkontroloval, a když zařadí tak je řetěz stále spojený s motorem a nefunguje volnoběh :(

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 16:05:14
od Jenda
To volnoběžka asi nebude. Její závada se projevuje nezařazením jedničky, později /po ubrání plynu a také ne vždy/ jejím tvrdým zaskočením. Dvojka pak pracuje nornálně, dá se to v pohodě našlápnout. Zkontroluj starovací spojku v prvním bubnu /nutný stahovák/. Vypadá to na prasklý pérko této spojky.

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 16:33:00
od igoreva
Rozpolenie motora treba robiť pomocov rozlisovávacieho prípravku lebo bez neho skriňu oddelíš len s námahou. Po odskrutkovaní 10-tich skrutiek totiš obe polovice karteru držía trením v ložiskách kľukového hriadeľa. Ak si nechceš narušiť kolmosť kľukového hriadeľa a jeho uloženie tak ti nedoporučujem vytĺkať ho kladivom! Síce dá sa to aj tak ale postupuj nanajvyš šetrne (búchaj len do karteru).
Tiež súhlasim s Jendom, že to nebude volnobežka. Tá sa v podstate nekazí tak často (pokial nejazdíš bez oleja v skrini).
Posielam ti foto rozpoleneho motora a pohľad na tú volnobežku.
Igor
Obrázek

Obrázek

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 17:14:56
od Jenda
Viděl bych to asi taky tak. Na půlení motoru musí být spešl přípravek na stažení karterů a dva stahováky /stahovák prvního bubnu a stahovák rotoru alternátoru, ten se dá v nouzi vyrobit z obyčejného šroubu, první dva jsou ryze jednoúčelový přípravky a dají se koupit/, navíc je to dost nepříjemná práce. Volnoběžka vydrží hodně dlouho, moje odešla po 31.000 km. Navíc se nikdy neopravuje, i kdyby si měl náhradní válečky a pérka. Většinou bývá opotřebená a vymačkaná kulisa volnoběžky /takový ty šikmý vybrání/, nebo vnitřní věnec a výsledek opravy je nejistý. Vyrobit se nedá, bez speciální frézy a kalení. Nová stojí asi 700,- peněz, vyměňuje se jako celý díl, motor se pochopitelně musí půlit. Pokud by se to někomu stalo na cestě, pomůže /ne vždy ale pokud ano, tak většinou překvapivě dobře/ výměna oleje za nový. Ale to je skutečně na dojetí. Navíc pokud nezařadí za jedna, nesmí se tůrovat motor, po případným zaskočení by se nosná hřídel volnoběžky mohla přerazit a to je na totální vylágrování převodovky. Ale jak říkám, vypadá to asi na startovací spojku. Prohlídni to a napiš.
Existuje, jak mi říkal servisman, ještě jedna a poměrně vzácná závada volnoběžky a to, že prasknou ségrovky, co ji drží pohromadě. Projevude se stejně, to znamená že neřadí za jedna, ale již vůbec. Výměna oleje nepomůže. To je ale na odtlačení, nebo odtažení s odpojeným pastorkem. Volnoběžka se /ne vždy/ může zcela rozsypat a drobný díly, pérka válečky a úlomky ségrovek mohou ve skříni nadělat neskutečnou paseku. Tedy platí, že pokud ani po výměně oleje nezařadí, dotlačit. Volnoběžku jako celek preventivně, i když se nerozsype, vyměnit.

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 18:26:22
od oldmen
jak jsem již psal, spojky jsou zkontrolovaný a všechno OK, to zaskočení se mi už 1 stalo ale potom jsem ještě jel, jinak motor je už skoro rozdělaný ale drží tam ty ložiska, jinak od původního majitele jsem se dozvěděl, že motorka jezdila dost zatížená - velká paní + pytel obilí, takže neví, je možné asi všechno, jdu pokraqčovat :evil:

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 20:03:57
od oldmen
Takže motor je vejpůl, důrazně nedoporučuji půlení provádět jinak než za pomoci např. střeního dvourameného stahováku - ložisko drželo jak hrom, jakékoliv bouchání by určitě nedělalo dobrotu. Volnoběžka je venku a můžete mi poradit, jestli je v pořádku nebo ne. Poslední olej který tam byl nalitý měl SAE 90. Jinak k dokumentaci uvádím foto spojky 1.stupně.


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
[/img]

Volnobežka

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 20:47:58
od igoreva
Pre: oldmen
No, to čo vidím na tvojich fotkách je vonkajší veniec volnobežky. Ako tu už bolo viackrát spomenuté volnobežka sa amatérsky nikdy neopravuje, ak si ju už rozobral a "vysypal" valčeky (zo zabehnutej volnobežky) tak takú volnobežku dáš tolerančne ťažko do pôvodneho stavu. Je to ako s ložiskom, ani to si doma sám neopravíš.
Doporučujem kúpiť novú lebo ak tam dáš tú rozobratu budeš rozdeľovať kartre o chvílu znovu a to ti naozaj neželám. Kupuje sa celý predlohový hriadeľ (cca 650.- Sk)
Pre informáciu posielam obrázok ako vyzerá zmontovaná volnobežka:
Obrázek

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 20:58:23
od oldmen
Hmm, tak to mám smůlu, toto forum jsem našel vlastně až včera v noci, kdy už jsem už nevěděl jak dál. U nás by se to mělo dát sehnat komplet za částku cca 500 Kč, takže vlastně už nemusím zkoumat, jestli je to v pořádku nebo ne a rovnou to vyměnit za nové. Chybami se člověk učí.

Rozpolenie motora

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 21:20:23
od igoreva
Pre: oldmen
A keď už kúpiš novú volnobežku skontroluj si pred montážou aj všetký ložiska. Ak je už rozpolený motor a ak už mala Babča najazdených aspom 15000 km tak by som vymenil aj ložiska kľukového hriadeľa. Pozorne si tiež skontroluj segerky či sedia v drážkach výstupného hriadeľa a tiež opotrebovanie tých mosadzných púzdier predlohového hriadeľa. Tiež si prever či netreba vymeniť aj výstupný hriadeľ v prevodovke. Ak bol motor zadretý stáva sa, že sa nepatrne ohne na tom konci kde je reťazový pastorok. Jeho, aj malou hádzavosťou kolíše napnutie reťaze.
A po zoskrutkovaní kartrov vymeň aj všetky guferá. To sa vždy oplatí.
Igor

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 21:30:40
od oldmen
Gufera jsou už vyměněna, to byla jedna z prvních věcí co jsem měnil, neb bylo podezdření že tečou a kvůli nim špatně funguje spojka, jinak babča má najeto cca 9.000 km dle tachecu ale 2 roky teď stála, na ložiska jsem se díval a vypadají OK

PříspěvekNapsal: ned kvě 13, 2007 23:37:34
od Jenda
Když už to máš venku, jak píše Igoreva, možno vyměnit i ložiska kliky. Nebo prostě vůbec všechny, který by se zdály podezřelý. S volnoběžkou se to má tak, že i evidentně špatná /Babetta neřadí, nebo jen někdy za 1/ se po vyndání chová jako zdravá, tzn. že při otáčení v ruce normálně spíná a rozepíná. To je ale klam, pokud by se tam dala znova, problém je tu opět. Pracuje totiž za teplot okolo 90 st. a více, a ten tah je taky daleko vyšší, pak proklouzne. Pokud si ji rozebral /z obrázku se vada určit nedá, pouze je tam vidět opotřebení od vnitřního dílu/, ale to je snad normální, vadit by to nemělo. Jak tu bylo už poznamenáno, opětovné složení se už nepovede /stačí prohodit jeden váleček, každý se totiž omačkává jinak/ a na problém je zaděláno. Tedy jasně koupit novou.
Spojka, která je na obrázku, je hlavní spojkou na 1. bubnu. Ta pokud zlobí, tak buď Babetta nejede /např. zamaštění/, nebo jede pořád /prasklý pérko, stačí pouze jedno z těch třech/, pokud motor běží. Ale nechá se vždy tlačit, nebo na ní jet s kopce, v tom druhém případě poněkud obtížně a spojka se ničí. Ale vždy motorka normálně řadí, pokud to už nějak rozjedeš. Startovací spojku najdeš na tom vnitřním díle s řemenicí, čelisti jsou hliníkový, téměř 3x delší a jsou jenom dvě. Drží je dvě slabý pérka, pokud prdne jen jedno z nich, při sebemenším pootočení kolem se snaží motorka startovat, tlačit nejde, okamžitě spíná. Tahle závada /pasklý pérko u startovací spojky/ vypadá dost děsivě pro nováčky a taky je většinou hodně vyrasí. Ale v podstatě je to triviální zívačka. Nakopnout to jde, řadí to normálně a jede v podstatě taky normálně, pouze pokud chceš tlačit tak vypnout pastorek. Pokud se ti to stane na cestě a máš sebou stahovák a nový pérko, je to zpestření kuřácký pauzy...

PříspěvekNapsal: pon kvě 14, 2007 21:46:49
od oldmen
Tak holka je zase celá, činnost spojky a převodovky se zanačně zlepšila (dle mého subjektivního dojmu) ale je stále spojená klikovka s dašími převody, takže jsem rozdělal spojku 1.stupně a zjistil jsem, že jsou řádně vymačkané všechny 3 listové pružiny - takže si myslím že tímto se čelisti nemohou vrátit zpět a rozepnout se v nízkých otáčkách, vyměním, uvidím :)

PříspěvekNapsal: pon kvě 21, 2007 2:00:04
od schamann
kde prosimvas najdu ty Vámi zasílaný fotky?? Rad bych se na ten rozpulenej motor taky mrknul... :shock:

Zobrazovanie fotiek

PříspěvekNapsal: pon kvě 21, 2007 7:47:16
od igoreva
Schamann, tie fotky čo sú v príspevkoch sa automaticky zobrazujú dole pod textok každého príspevku.
Ak sa ti nezobrazujú máš zle nastavený prehliadač.
Igor

PříspěvekNapsal: čtv kvě 24, 2007 21:54:03
od ben
rozpolenie motoru?? no problem, zlahka pobucham s gumennym kladivom po klukovke a vystupnom hriadeli a je to