Vzdy ma tato otazka zaujimala, ale nikdy som sa jej nevenoval detailne. Tak som sa do toho pustil a dokladne si to prebral. Vysledok ma dost prekvapil, tak to uverejnim, lebo som tuto temu zatial nikde na fore uvedenu nevidel a mozno to zaujme aj dalsich.
Zobral som si teda Durkovica a tam v tech.dokumentacii je uvedene: pre B207 vykon 1,32kW/4500ot./min. resp. pre B210 vykon 1,7kW/5000ot./min. Vzdy som si myslel, ze to bude max.vykon platny pri max.rychlosti 38km/h /pre B207/ resp. 40km/h /pre B210/, alebo velmi blizko v jej okoli.
Ale nie! Ked som si pozrel "Celkovy prevod" 14,872 /pre B207/ resp. 13,730 /pre B210/ v dokumentacii, tak som si vypocital, ze maximalku 38 km/h dosiahne B207 pri 5760 ot./min. resp. 40 km/h B210 dosiahne pri 5600 ot./min. Nechcel som tomu verit, tak som to este prerataval podla ozubeni kolies uvedenych v detailoch prevodov. Uplne presne to sadlo! Pritom B207 dosiahne 4500 ot./min. pri rychlosti necelych 30km/h a B210 5000 ot./min. pri rychlosti 35,5 km/h. Definitivne mi to potvrdil graf z vyssie uvedenej literatury na obr.1.9. "Zavislost rychlosti jizdy a otacek motoru".
Takze, ked niekto napriklad rozbehne /uz jedno za akych okolnosti/ na standardnom prevode /13-zubove koliesko v predu a 51-zubova rozeta vzadu/ B210-tkovy motor na 65 km/h, tak sa mu to pod zadkom roztoci nad 9100 ot./min. To uz su slusne tocky aj pre ine masiny, ked si uvedomim, ze v beznych plechoviciach to toci max. nejakych 6300 - 6500 ot./min. /benzinove motory/ a potom uz nastupuje obmedzovac. Inac poniektori uvazlivejsi tu na fore uz na to kde-tu upozornovali.
Vzdy som mal dojem, ze babca je nizkootackova masinka, ale toto ma presvedcilo o opaku. Ja som tiez svoju 207-cku jemne "prestavil" na vyssiu rychlost a vykon /prevod, valec, karb, sanie, vyfuk, chladenie/, ale ked jazdim trasu cca 20 km rychlostou 45-50 km/h, tak som si az teraz uvedomil, ze sa nejedna o otacky v rozsahu 4900-5500 ot./min., ako som sa povodne nazdaval, ale 6300-7000 ot./min., co je porovnatelne napr. s Jendovym coprikom, ktory to ale ma uvedene v papieroch. Samozrejme niektore skutre a ine vysokootackove masiny tocia aj podstatne viac /su dostupne upravy aj do 15000 ci 25000 ot./min/, ale keby Ste porovnali klukovku, ktora tam ide /videl som ju pri vymene na skutri 50-tke, ktory teraz jazdi 80-90, max. 100 km/h/! To je uz o niecom inom /samozrejme spotreba pri tej rychlosti cca 3,5-4l/100km /.
Ti, ktori si vymenili na B210-kach zadnu rozetu za mensiu 35-39 zubovu, motoru ulahcili v otackach, ale pokial vazia viac ako 55-65 kg, tak to zrejme dost citia v kopcoch, alebo pri rozjazdoch. /Cital som tu aj o inych problemoch spojenych s touto vymenou./
Kedysi davno v autoskole nas ucitel pri vysvetlovani principu cinnosti motora upozornil na jeden zaujimavy parameter, ktory obmedzuje maximalne otacky motora a urcuje mieru jeho opotrebenia. Je to tzv. stredna piestova rychlost, pri prekroceni limitu ktorej sa najskor poruca ojnica, ako najchulostivejsi clanok tohto procesu. Ta je udavana pri beznych motoroch do 16 m/s /skodovky tak 12 m/s /, pretekarske motory 20-22 m/s pripadne az 28 m/s, lenze pri zivotnosti motora tak 2-3 zavody /do 400 km/.
Limit strednej piestovej rychlosti sa samozrejme da zvysovat a to konstrukciou a materialom ojnice, tiez znizovanim hmotnosti pohyblivych casti, t.j. piesta. Preto sa pouzivaju piesty z hlinikovych zliatin, aj ked vzhladom na tepelnu roztaznost a pevnost, vyhodnejsia by bola napr. ocel. Niekto tu na fore uz znizoval aj hmotnost piestu a vyvazoval klukovku ...
Pre vyssie uvedeny priklad B210 otackam 9110 za min. zodpoveda stredna piestova rychlost 12,45 m/s. Cize do 16 m/s este rezerva! Lenze ked vezmeme do uvahy tu ojnicu a tiez material, z ktoreho je vyrobena ...
S konstrukciou ojnice sa uz asi vela nenarobi - klasicky I-profil, jedine pouzit iny material. Problem totiz je, ze ked je snaha zvysovat strednu piestovu rychlost, je potreba spevnit ojnicu. Tak sa musi pridat material. Pridanim materialu vsak rastie hmotnost a to zase sposobuje poziadavku na spevnenie, cize dosiahne sa pre dany material urcite maximum, s ktorym sa neda dalej pohnut. Teda novy kvalitnejsi material a drahsi! Ako som zaregistroval na fore, spomina sa ojnica CKR. Bolo by zaujimave zistit maximalnu pripustnu strednu piestovu rychlost originalnej a CKR ojnice na porovnanie ...
Tak som este vyrobil tabulku pre jednotlive typy so standardnym prevodom, kde sa to da prehladne porovnat. V pripade zmeny prevodu vymenou predneho alebo zadneho ozubeneho kola sa to da lahko prepocitat.
Z tabulky vyplyva, ze babca dosahuje otacky porovnatelne s prevadzkovymi otackami plechovic uz pri rychlosti 25-30 km/h, takze co uz potom pri rychlostiach nad 40 km/h, ktorymi bezne vacsina babetakov jazdi ... necudo, ze pri nedostatocnej alebo neodbornej udrzbe je s nimi tolko problemov. Napokon, vyrobcom doporucovana cestovna rychlost je 35 km/h, takze tu jasne vidiet kvoli comu ...