Udělat by to šlo. Problém je v tom, že Babetta nemá standartní vypouštěcí šroub oleje /je tam jen malý šroubek/. Velký motorky a skůtry tam mají zpravidla větší šroub M12x1,25 nebo M12x1,5 ale i větší M14x1,5 /motory Minarelli/ a podobně. Na tuhle velikost se dělají i čidla, Bývají od M8 a větší, standart je M12-M14. Dělají se ve tvaru těch šroubů, většinou z mosazi a je tam konektor, nebo z toho vede rovnou drát, zem je přímo na tom šroubu. Ke každýmu teploměru je identický čidlo doporučený výrobcem budíku. Výroba doma jde, pokud jsi kovanej v slaborpoudu. Musíš koupit nějakej termočlánek, postavit /přesněji upravit/ k němu měřák. To znamená nějakej jednoduchej obvod na bázi komparátoru. Zařízení musí mít dále usměrňovač a stabilizátor, jinak by otáčky motoru a zapínání světel ovlivňovaly měření. To není problém, stabilizátory se vyrábí integrované na různý napětí a proudy. Jsou velmi přesný /na desetiny voltu/ poměrně levný. Ten, co se prodává na Babettu pochopitelně použít nejde. Kapitola sama o sobě je vlastní měřák. Ten musí bejt dost citlivej /50 - 250 mikroampér/, odolnej proti vodě, vibracím a otřesům, tedy nejlépe budíky z armádního výprodeje, který mají většinou, tak v 90% navíc již vestavěný osvětlení, nebo mají alepoň osvětlovací štěrbinu, či hranol, ke kterýmu se dá žárovka. Pak to celý ocejchovat doma v kastrůlku s volejem + laboratorním teploměrem do 150 st. na sporáku. Voda se nehodí, vaří v našich nadmořskejch výškách /300 - 700 m. nad mořem/ již asi při 90 - 95 st. a víc nahoru nejde. Kritická teplota voleje u 4T motorů je 120 st. U 2T to může bejt o měco malinko výše, ale spíše to bude stejný. Nad tuto teplotu volej již ztrácí vizkozitu a nemaže.
Pak je další řešení a to olejový teploměry ve formě zátky, šroubují se místo nalejvacího šroubu. Jsou malý, efektní, přesný, plněný brzdovou kapalinou /to kvůli uklepání ručičky a měřícího systému vibracemi motoru/. Ciferník je o něco větší než původní zátka, ručkovej měřák se stupnicí do 270 úhlových stupňů má zpravidla rozsah 40 - 150 st. celsia/, kapalinová náplň dělá pod sklem budíku efektní bublinku a používají se současně jako měrka oleje. Nevýhodou je to, že nejsou na řídítkách a pokud zadřeš, můžeš se na teploměru dodatečně přesvědčit, že si to uvařil. Nebo každou chvíli zastavit a pokoukat, kolik to jako vokazuje. Na Babettu nejde, i kdyby měli se závitem shodným s plnícím šroubem. Důvod je jasnej: Odzvdušnění rychlostní skříně. Zašroubováním teploměru by se tlačil volej guferama ven. Pak je tu cena: 750 - 2800,- peněz.
Řešení by na Babettu přece jen bylo: Je jím digitální teploměr Stage 6, cena není zas tak drastická, asi 1180,- peněz. Dodává se /v ceně/ s čidlem pro vodníka Minarelli, což je na Babettě k prdu. Ale lze k němu dokoupit senzor, pro vzduchem chlazený motory, kterej se montuje pod svíčku, jako podložka.
Zde je ten teploměr:
http://www.vltava2000.cz/scooter-tuning ... mentID=724
Tady čidlo:
http://www.vltava2000.cz/scooter-tuning ... mentID=724
Pokud máte někdo na zahradě naftovej pramen, či uhlenou sloj a tím pádem rodiče milionáře, tak asi za 2600,- lze koupit podobnou věc ale je to již teploměr, hodiny a otáčkoměr v jednom. Viz:
http://www.vltava2000.cz/scooter-tuning ... mentID=724
Obrovská výhoda tohoto otáčkoměru je ta, že je digitální, nechá se jednoduše namódovat na 2T nebo 4T motor a velice americky snímá implulsy ze zapalování. Jednoduše se omotá pár závitů drátku okolo kabelu ke svíčce. Což se u fajnovejch drahejch otáčkoměrů nedá říci, některý dokonce vyžadují buď napojení na CDI a nastavení kladných či záporných pulsů, nebo přímo snímač na klice/!!!/
Oba přístroje jsou od stejnýho výrobce /Stage 6/ a co je nedjdůležitěší: Mohou se napájet buď z palubní sítě /12V/, což u Babetty je passé, ale
oba přístroje mají vlastní baterii. V tom případě ale rozumě zacházíme s podsvícením, tedy vypneme jej. Pokud to nějak přibastlíme na palubní síť Batetty, může to svítit ve dne, i v noci...
Ještě ten odhad, platí pro nornálně zaběhnutý motor:
Pokud na motoru udržíš /podle nátury/ dlouhodobě ruku,
má do 45 - 50 st. /doporučeno ohřát motor/
70 - 80 st. To už je jen a letmý dotek a ucuknutí /běžný stav/
90 - 100 st. Motor evidentně hřeje, je to cejtit trochu i na dálku /horní hranice, ale dá se s tím jet. V kopcích a za vedra je to normální/
120 st. Motor doslova topí, ohřívá se silně i spodní část rámu. /Doporučeno zastavit a nechat vychladnout. Jet jen v nejnutnějším případě a to jen pomalu, pokud možno na 2 stupeň. Jízda do prudkého stoupání a na 1. stupeň je již důrazně nedoporučena!!/
130 st. a výše Motor vyloženě žhne na spodním části rámu nelze udržet ruku. Při tomto stavu se již většinou projevuje i pokles výkonu motoru a změna zvuku /tzv. zvonění/. Okamžitě zastavit a vypnout. Hrozí zadření. V prvních patnácti minutách, každý 2 - 3 minuty prošlápnout s vypnutým zapalováním a otevřeným přívodem paliva, nebo je možno asi pět minut
velice opatrně sjíždět s kopce s otevřeným přívodem paliva a vypnutým zapalováním. Max asi 10 - 15 km/h. Tedy na hranici sepnutí spojky. Pak nechat ve stínu vychladnout motor pod tak na 70 st. Opatrně znovu jet. Máme li sebou olej, přimažeme tak na 1:30, 1:25. Pokud je to nutné a jsme daleko na cestě, uděláme delší pauzu /klidně i hodinu/. Pakli je vedro, počkáme až klesne okolní teplota, nebo zjistíme např. podle mapy, zda se nedá strmý úsek objet jinudy a zda se to vyplatí.