Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod jarmil » čtv pro 09, 2010 9:29:07

Dobrý den, zdravím všechny příznivce babett.

Jsem nový na foru, týden jsem četl příspěvky, než jsem napsal. Potřebuji radu.

Mám ji již 15 let, od svých dvaceti, tehdy jsem ji vydražil v aukci, udělal GO motoru, nový lak a jezdil. Tehdy ještě bez přilby. Babettu jsem do té doby neznal, ale je to geniální stroj. Staral se o ní, jezdila super. Pak jsem se odstěhoval od rodičů, založil rodinu, babettu používal táta. Deset let do ní lil jen benzín a pokud něco upadlo, tak to sebral a zase přišrouboval. Bohužel táta zemřel a já babettu opět podědil zpět. Po deseti letech bez údržby je v dosti bídném, ale funkčním stavu.
Jelikož jsem rybář, a dcerky už koukaj po něčem, co jezdí bez šlapání, rozhodl jsem se pro vzkříšení mého stroje.

Rozhodil jsem motor, kola, rám, prostě vše do šroubku. V motoru vyměnil ložiska, gufera a dal nové pístní kroužky. Vložka válce má 1A výbrus a je šišatá jen dvě setinky, takže nový kroužky to snad ještě vykryjou. Pokud ne, tak dodatečně ještě udělám výbrus. Odmastil čelisti spojek, přivařil utržený čep startovací čelisti (i tak šla babetta ještě nastartovat). Motor sestavil a nyní bych ho chtěl zkusit. Bohužel zbytek babetty je momentálně v krabici a nemám jinou možnost, než motor vyzkoušet na ponku.

Proto se ptám. Má někdo z vás zkušenost s odzkoušením motoru mimo babettu. Mám sestavený motor s karburátorem, kolenem výfuku, namontováno zapalování, připojen benzín. Nastartoval bych to pomocí aku vrtačky, přez hřidel sekundárního kolečka. Lze to takto? Vím, že na stolicích profesionální servisy motory také testují mimo motorku, či automobil.
Motor bych po nastartování nechal pár minut běžet a zkusil přidat plyn, zda-li přeřadí.
Uvítám jakýkoli konstruktivní návrh anebo připomínku.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod milda » čtv pro 09, 2010 15:25:54

Motor vrtačkou nastartovat samozřejmě jde, už jsem to dělal. Pokud ovšem nebudeš mít na výstupním pastorku mechanickou zátěž (nějakou brzdu), moc toho o chodu motoru nezjistíš. Samozřejmě uslyšíš jaký má zvuk, můžeš si nastavit volnoběh, pohrát si z předstihem, ale motor ti nebude bez zátěže řadit. Ještě bych ti doporučil na koleno výfuku nasadit i zadní část s tlumičem, má to výrazný vliv na chod motoru a ochrání tě to před ohluchnutím :wink:
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod Cittron » čtv pro 09, 2010 18:07:41

jj jde to taky jsem to zkoušel jen tak ze zvědavosti:-).Stačí jen od zapalování zapojit konektor do indučky,nasadit karbec-nějak jsi s tím vyhrát aby jsi taháním lanka mohl přidávat plyn a přívod benzínu-to jsem udělal tak že jsem jsi vzal obyč petku udělal malinkou dirku do víčka a nacpal tam hadičku,tu flašku pak umístil víčkem dolu.Pak jen vem aku vrtačku a protoč motorem,chytne jen víno :-))

taky jsme něco našel http://www.youtube.com/watch?v=yyc2v5qR ... re=related
Cittron
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 90
Registrován: ned led 03, 2010 11:57:19

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod jarmil » pát pro 10, 2010 13:12:43

Děkuji za reakce,
doplním pár věcí.

To Cittron > Děkuju za video. Asi je lepší roztočit motor přímo na klikovce (menší zatížení vrtačky – menší kroutící moment) než na sekundární hřídeli a navíc je na šroubu rotoru alternátoru šestihran, kam pohodlně nasadím ořech.

To milda > Co se týče to přeřazení dovolím si s Tebou nesouhlasit.

Pokud tedy budu vycházet z toho, jak chápu funkci jednotlivých spojek. Pokud bych plácal kraviny tak mne opravte. Babeta 210 má v klidu trvale zařazen 1. rychlostní stupeň. Jinak bych ani nebyl schopen roztočit motor pedály. Pokud začnu šlapat, tak právě přes jedničku (sekundární kolečko a hřídel, ozubená kola v převodovce) otáčím řadícím bubnem, následně přes řemen otáčím bubnem rozběhové spojky a pokud šlapu dost rychle odstředivou silou se vychýlí startovací čelisti a roztočím klikovku. Po nastartování a chodu motoru na volnoběžné otáčky se může stát a pravděpodobně se i stane, že se trojice rozběhových čelistí roztáhnou a přenesou pohyb na řemen a následně se bude otáčet sekundární hřídel a kolečko. Koneckonců i některé babetty na stojánku s odlehčeným zadním kolem na volnoběh kolem zvolna otáčí. To mi na zkoušku vůbec nevadí. No a nyní nastává okamžik přeřazení. Pokud je celá podstata rozběhu a řazení založena na odstředivé síle, tak stav, kdy motor přeřadí na 2. rychlostní stupeň je dán právě otáčkami na ozubeném bubnu. Pokud budou dostatečně vysoké, tak se v mém případě těžké čelisti roztáhnou a přeřadí na dvojku. Je to celé jenom teorie a ještě vysvětlována možná trochu krkolomně. Je docela možné, že již volnoběžné otáčky způsobí přeřazení hned po nastartování (sekundární hřídel nebude mít žádnou zátěž a tudíž dostatečné otáčky).
O víkendu to vyzkouším a dám vědět.

Nyní bych chtěl napsat, co mě vede tomu, motor takto zkoušet.
Když jsem před 15 lety dělal GO motoru, byla z mého pohledu trochu jiná situace. Internet byl u nás v plenkách, vědomosti a zkušenosti se buď získávaly praxí – pokus omyl anebo radami starších a zkušenějších. Před GO motoru babetty jsem dělal motory mustanga, simsona, panelky. Většinou za půl dne. Takže i babettu ráno rozebral, povyměňoval díly a odpoledne už zajížděl (holt svobodný kluk – pánem svého času).Dnes mám rodinu a jsou důležitější věci než generálka motoru. Podotýkám, že si neztěžuji, rodina je pro mne vším a jsem šťastný. Času už není. Pokud si najdu hodinku na práci v dílně a to ještě většinou v nočních hodinách, jsem rád. Takže i tato oprava se poněkud časově protáhla. A jelikož mezi rozebráním a složením motoru uběhla nějaká doba, nejsem si jist je-li vše tam, kde má být. Ikdyž jsem si stáhnul rozkreslení motoru na jednotlivé komponenty (autorovi tímto děkuji – bohužel již nevím kdo to tady z fóra byl) a vytiskl jej a slepil v největším možném měřítku, co mi tiskárna nabízí (16xA4), stále ve mně hlodá červík pochybností. Nejsem profesí strojař, ale elektrikář, takže strojní plány neumím číst tak, jak bych představoval. Gufera, ložiska, segrovky, to bych ještě chápal. Problém ale je s těmi vymezovacími a distančními podložkami, co má babetta v motoru. Navíc existují drobné odchylky různých modifikací motoru 210 oproti technickému nákresu, viz třeba dvě segrovky na sekundární hřídeli v prostoru převodovky směrem od ložiska vs segrovka a vymezovací droužek. Takže v mém motoru jsem měl celkem pět podložek. Dvě velké ploché (stejné), a tři takové kroužky, rozměrově podobné „o“ kroužku (dva jsou stejně vysoké a jeden je nižší). Dal jsem je zpět tak ňák popaměti. No a jeden kroužek mi zbyl – ten z té dvojice stejně vysokých. Ručně se vše otáčí volně, ale rád bych věděl, je-li má chyba zásadní anebo ne. Proto potřebuji motor zkusit, abych měl jistotu, že poběží a mohl se věnovat dalším částem babetty.

Pokud by se našla nějaká dobrá duše mezi Vámi a do nákresu motoru mi ty podložky barevně vyznačila nejlépe s popisem o jakou podložku se jedná, budu velmi rád.

Děkuji.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod martin110r » pát pro 10, 2010 20:39:49

jarmil: Milda má pravdu. Bez záťaže ti to nepreradí. Funkciu spojek si napísal zle. V kľudovej pozícii tam nie je zaradená jednotka. Dá sa povedať, že v kľude (teda keď sa s Babettou nemanipuluje) tam je "neutrál". Jednotkové (rozbehové) spojky nemajú so štartovaním prakticky nič spoločné. Presnejší popis ti skúsim povedať.

Babetta je v kľude, žiadna spojka nie je v činnosti. Je tam teda akoby "neutrál". Šliapneš do pedálov. Tým cez "malú" reťaz roztočíš zadné koleso. Od zadného kolesa sa ti roztočí rozeta a cez "veľkú" reťaz sa ti roztočí pastorok (to je to 11, 12, 13 prípadne 14 zubové koliesko pri motore). Pastorok je pomocou hliníkového unášača spojený s hriadelou idúcou do prevodovky. Rotočí sa ti táto hriadeľ, na ktorej sú z druhej strany (spojková strana) dva unášače. Tieto ti roztlačia radiace (dvojkové) čeľuste, takže sa dotknú bubna a spoja hriadeľ z prevodovky s radiacim bubnom. Tým pádom sa cez radiace spojky roztočí aj radiaci bubon (inak nazvané veľká remenica). Pomocou remeňa sa roztočí malá remenica, na ktorej sú uchytené štartovacie čeľuste. Pri určitých otáčkach bude odstredivá sila väčšia, ako dostredivá (teda sila pružín), štartovacie spojky sa vychýlia do strany a spojka malú remenicu s rozbehovým (jednotkovým) bubnom, ktorý je pevne spojený s kľukovkou. Tým dojde k roztočeniu kľukovky a ďalej už vieš. Štartovacie spojky sa samozrejme vrátia do svojej kľudovej polohy, keď prestaneš šlapať. Rozbehové spojky v činnosti ešte nie sú, lebo voľnobežné otáčky sú natoľko nízke, že nedojde ku prevýšeniu odstredivej sily voči dostredivej, takže sa spojky nezopnú. Keď sú pružiny unavené, tak na zopnutie spojek stačí odstredivá sila menšia a teda sa ti pri voľnobehu krúti zadné koleso.

To je zatiaľ tak všetko. Čo prebieha pri rozbehu a preradení už písať nejdem, lebo by som tu sedel ešte polhodinu. Kto chce, ten si to nájde.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod milda » sob pro 11, 2010 9:48:33

Tak s časem jsem na tom stejně jak jarmil, proto i mé příspěvky jsou většinou krátké a možná trochu nepřesné. Martin110r popsal funkci startování perfektně, až na ten nesmysl s hliníkovým unášečem, ten je samozřejmě ocelový pokovený kadmiem nebo chromem. Pokud jde o to řazení, po zvýšení otáček motoru z volnoběžných nejdříve rozběhové čelisti zařadí jedničku. Při dalším zvýšení otáček se roztáhnou i řadící čelisti a spojí se třením s velkým bubnem, v převodovce se rozpojí volnoběžka a motor jede na dvojku. To by mohlo fungovat i na stole, ovšem už nedosáhneš zpětného přeřazení na jedničku při snížení otáček, tam je nutné mechanické zatížení výstupu motoru. Naopak se spíše může stát, že dvojka tam skočí ihned po nastartování a mírném zvýšení otáček a žádné přeřazení nezaregistruješ. Prostě systém řazení a vyřazování dvojky pomocí unášečů je velmi závislý na kroutícím momentu (zátěži) na výstupní hřídeli motoru a při zkoušce naprázdno (bez zátěže) nebude správně fungovat.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod martin110r » sob pro 11, 2010 11:47:38

Ok, beriem späť ten hliníkový unášač. Fakt je že keby bol z hliníku, tak by jeho životnosť bola mizerná. Nikdy som neskúmal materiál z ktorého je vyrobený, iba som si všimol, že je matný sivý a vypadalo to ako zašlý hliník. Ospravedlňujem sa.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod butan » sob pro 11, 2010 18:23:43

jarmil píše:Pokud by se našla nějaká dobrá duše mezi Vámi a do nákresu motoru mi ty podložky barevně vyznačila nejlépe s popisem o jakou podložku se jedná, budu velmi rád.
Stručně se pokusím popsat "podložky" na výstupním hřídeli z převodovky, ze strany spojek. Ač na obrázcích jsou často dva gumové o-kroužky, já tam dávám:
Je to na hřídeli o průměru 15, tomu odpovídá rozměr dílů
2 kovové podložky, jsou to stejné jako vedle věnečků na hřídeli vplevo od klikové hřídeli, a žádné jiné než ty správné se sem nevejdou :)
gumový o-kroužek
vymezovací kroužek- krátká železná trubička s vnitřním průměrem
A za tím už je vnitřní díl regulačního unašeče, malý a velký "plech" a matka s jemným závitem která to celé drží pohromadě..

Distanční trubička uvnitř převodovky nenahrazuje segerovku, je mezi ségrovkami a zamezuje jejich vyskočení. Pokud ji nemáš vřele doporučuji si ji vyrobit, stačí z topenářské Cu trubky.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod jarmil » pon pro 13, 2010 11:01:09

Dobrý den,

takže po víkendové zkoušce mám pár postřehů.

Motor na roztočení vrtačkou chytl, ale....

Je potřeba mít dostatečně vysoké otáčky, pokud se rotor alternátora neotáčí dostatečně rychle, zapalování nefunguje a svíčka nehází jiskru. V mém případě otáčky accu vrtačky 350 ot/min. motor nenastartovaly, otáčky 700 ot./min (2. rychlost na vrtačce BOSCH) již ano. Navíc pokud jsem se pokusil roztočit motor přes sekundární hřídel (chtěl jsem vyzkoušet funkci startovacích čelistí - při starování pomocí rotoru nejsou v činnosti), tak vzhledem k poměru řemenic (z větší na menší) na ozubeném řemenu stačí "kopanec" a motor chytne. Prostě pokud máte na motoru vše dobře seřízeno, stačí do pedálů skutečně jen pořádně kopnout a babetta chytne. Souvisí to s energií jiskry, kterou zapalování vyprodukuje.
Babett mi řadila na dvojku, dokonce ani rozběhové čelisti neroztáčely buben na volnoběžné otáčky. Pravděpodobně to bylo také způsobeno tím, že je motor po go a vše jde poměrně ještě ztuha. Po zvýšeni otáček se rozběhová spojka sepla, ozubený řemen se začal pohybovat a točila se sekundární hřídel, následně došlo k přeřazení. Po ubrání plynu doknce vypla i rozběhová spojka a motor na volnoběh otáčel pouze klikovou hřídelí. To vše bez jakékoli zátěže. Jak jsem ale napsal, motor je po go, možná po záběhu by šel lehčeji a choval se jinak. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak tomu nebudu věřit.

Teď ještě k tomu netrálu v klidu.
Možná to vysvětlujeme oba správně, ale navzájem se špatně chápeme. Babetta samozřejmě má v klidu neutrál, jinak by nešla tlačit, jelikož by se pohyboval i píst, zároveň pokud šlapete pomalu, tak také pouze bohybujete kolem a ne pístem. To ale dělá rozběhová spojka. V převodovce je v té době zařazena jednička. Je to jako kdybyste vyšlápli spojku u auta se zařazenou rychlostí. Také pojedete s kopce anebo pokud Vás bude někdo tlačit (budou se otáček soukolí v převodovce a motoru je jedno jaká rychlost je v převodovce zařazena, jelikož to spojka dál nepustí). Takže pokud otáčím sekundárním kolečkem (pomalu rukou), tak se otáčí řadící buben, tzv. velká řemenice. Dle mého názoru jsou těžké řadící čelisti při startu v klidu a na startování se nepodílí. Takovou odstředivou sílu při šlapání nejsme schopni vyvinout. Alespoň takto mi to fungovala na ponku. Toť můj názor.

Nyní ještě k těm podložkám. Pokusil jsem se dokreslit do nákresu motoru popisky v místech, kam jsem umístil podložky. Měl jsem jich k dispozici pět, ale dle schématu jich je potřeba asi víc, nevím. Navíc mi chyběla podložka mezi segrovkou a futrem na předlohové hřídeli v převodovce, tak jsem tam dal mosaznou, když je futro mosazné. Je ta pravděpodobně proto, aby se segrovka nedřela o to futro. Uvítám Vaše názory.

nákres http://img32.imageshack.us/img32/9253/babetta.jpg
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod milda » pon pro 13, 2010 13:03:14

Takže zkouška motoru dopadla dobře, ale funkci řazení dobře nechápeš. Pokud otáčíš sekundárním pastorkem, neotáčíš zároveň velkým bubnem, ale právě řadícími čelistmi. Protože se jedná o přenos síly opačným směrem, unášeče čelisti roztáhnou a přichytí třením k bubnu i při takřka nulových otáčkách, takže řadící čelisti se startování účastní!! a toto bývá také zdrojem poruch, které se pak těžko hledají, když ten princip nechápeš.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod jarmil » pon pro 13, 2010 13:44:02

Teď mne napadá, že to asi tak bude, že řadící čelisti se při startování roztáhnou - točením na druhou stranu. Budu motor ještě ladit, kvůli výšce hladiny v karburátoru, takže sundám kryt velké řemenice a zkusím to vypozorovat, třeba opravdu plácám nesmysly. :oops:

Dám pak vědět.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Zkouška motoru na stole - prosím poraďte

Příspěvekod martin110r » pon pro 13, 2010 19:53:23

No určite plácaš nezmysly :lol: . Aj radiace čeľuste sa podieľajú pri štartovaní. Píšeš, že pri šlapaní nedokážeme vyvinúť takú odstredivú silu aby sa radiace čeľuste dotkli bubna. No radiace čeľuste nepracujú na princípe odstredivej sily, zatiaľ čo rozbehové/štartovacie áno. Ako som už vyššie spomenul funkciu - rozbehové a štartovacie čeľuste majú pružinky o určitej sile. Na prekonanie tejto sily potrebujeme dosiahnuť odstredivú silu, ktorá je väčšia ako je sila pružín. Hovoríme preto o odstredivých spojkách. Ale radiaca spojka pracuje na inom princípe. Nemá pružiny a čeľuste sa roztiahnu do strany nie odstredivou silou, ale pomocou unášačov. Preto sa radiaca spojka zopne aj pri nepatrnom pohybe Babetty.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 9 návštevníků