milda píše:heslar píše:Dalej neverim ze by niekedy nejaka neupravena babetta isla viacej ako 50.
Nijak neupravená babetta samozřejmě nemůže jet přes 50, protože konstruktéři museli dodržet legslativu pro mopedy - konstrukční rychlost 40 km/h. Proto byl výkon motoru zatlumen hlavně provedením výfuku - pro německý trh dokonce jen 25 km/h. Stačí ale drobná úprava výfuku, změnit originální převod 13/51 na 14/51 a není problém na babettě dosáhnout 55 km/h, maximálka po rovině po těchto úpravách asi 60 km/h. Samozřejmě jde už náročnějšími úpravami jít i vysoko nad tuto hranici, ale je to už na úkor životnosti a hlavně bezpečnosti.
Převod u primárního ozubeného kolečka ze 13 na 14 zubů přidá na max. rychlosti 4 km/hod. Totéž dosáhne změna u sekundárního (rozety na kole) zmenšením počtu o 5 zubů. Když změnu uděláš na obou ozubených kolech současně, tedy vzadu méně o 5 zubů, vpředu u motoru zvětšíš o 1 zub, docílíš rychlejšího převodu na rovině o 8 km/hod. oproti původnímu převodu. Babeta bez dalších úprav pak na rovině běžně dosáhne rychlosti blížící se 50 km/hod., ale zase to ubere na síle v kopcích a bude častěji řadit za 1. Mám to fyzicky vyzkoušené. Navíc jsem šel do extrému a na 210-ku jsem dal dozadu malou rozetu ze 107-ky a dopředu nejmenší kolečko. Teď nevím, zda 13, nebo 12 zubů. Prostě to nejmenší, aby motor ten těžký zadní převod utáhl i v kopcích. Na rovině podle obecních radarů max. 47 km/h, téměř všechny kopce ve Středočeském kraji jezdím na dvojku a to vážím 90 kg. Hlídám si vůli řetězu a kola foukám na 3 Atm. Jezdím na bohatší směs, mažu 1:33 Castrol 2T (růžový) a jezdím trasy v délce kolem 70 km, zpravidla na 3/4 výkonu.
Se zkrácenou trubkou výfuku jsem to taky zkoušel, ale neosvědčilo se mi to a musel jsem koupit novou, nezkrácenou. Záleží totiž na poměru odporu sání a odporu výfuku. Ten musí být zachován. Přesah trubky v tlumiči výfuku má svou funkci. Když ale změníte způsob nasávání vzduchu do karburátoru, pak pro zachování správného poměru odporu sání-výfuk, musíte upravit i odpor odchodu plynů z motoru. Pochybuji, že někdo z nás má k dispozici prostředky, jak tyto odpory změřit a navíc neznáme ten správný poměr, který nejvíce svědčí motoru. Mě nešlo o nějaké závodění, ostatně brzdy Babetty na to nemají. Šlo mi o zvýšení průměrné cestovní rychlosti z 25km na 30 km/h a to se mi podařilo. Pokud bych chtěl jezdit rychleji, vyměnil bych Babču za něco silnějšího.
Pokud chcete něco dobrého se svým strojem udělat, podívejte se na odkaz na video. Týká se maloobjemových dvoutaktních motorů. To video je opravdu zajímavé.
https://www.youtube.com/watch?v=5gGo9GY_ylA