od milda » pon srp 20, 2012 11:57:54
Mám tu volnoběžku už doma, i když zatím není namontovaná na babettě. Jejím jádrem je v podstatě obyčejný "cvrček", tedy stejná volnoběžka jaká je na babettě na "šlapacím" řetězu. Je to zabudované v kovovém pouzdře na kterém je namontovaný i pastorek, celé provedení vypadá velmi solidně. Princip je takový, že pokud je motor v záběru, volnoběžka přenáší sílu z výstupní hřídele dál na pastorek a řetěz, ovšem k opačnému přenosu síly ze zadního kola na motor nedochází, tehdy volnoběžka "cvrká". To umožňuje jízdu na volnoběh z kopce jakoukoliv rychlostí, naopak znemožňuje to brzdění motorem a pochopitelně i startování, teda pokud se nejedná o babettu s nakopávačkou, u nakopávačky žádný problém není a volnoběžka je pro ni nejvhodnější. Pro klasickou babettu se šlapkama to výrobce vyřešil možností zaaretovat volnoběžku šroubem M5 x 16, který spojí oba díly volnoběžky a zablokuje její protáčení. Takže nastartovat se musí se šroubem, pak šroub vyndat nebo alespoň povolit a může se jet. Toto je při krátkých jízdách a častém startování velmi nepraktické, na delší cestu se to vyplatí. Já teď řeším dilema, jestli volnoběžka snese provozování v trvale zablokovaném režimu, blokovací šroub (můžou se našroubovat zároveň tři /tolik je předvrtaných děr/) je v tom případě namáhán na ohyb nebo střih při brzdění motorem.