Jak upravit motor pro získání výkonu?

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » ned čer 29, 2014 10:43:20

Chtěl bych tu probrat pár věcí, o kterých se všude samostatně hovoří, nebo se drží pod pokličkou, a mnoho lidí by zajímaly. Čtu teď nějaké knihy o 2T motorech, ale není nad osobní zkušenost. Třeba mi i poradíte nějaké vaše tipy, kdejaký detail může pomoci, a než se do něčeho pustím, rád bych věděl, nač si mám dát pozor. Začnu úvahou:

Základní myšlenka je tato - potřebuji získat výkon pro motor B210 tak, abych získanou sílu mohl proměnit na vyšší rychlost zpřevodováním pomocí pastorku a rozety. Seřízená B210 bez úprav se dá v maximu vytočit na 50km/h s originálním převodem 13/51. Aby se motor nevytáčel, je pro něj lepší jezdit do 45km/h. Maximální průměrnou rychlost při denní jízdě nad 200km jsme měli 37 km/h (vlastní zkušenost). Cílem je získat průměrnou rychlost 45-50 (max 55) km/h, což by mohl zvládnout převod 14/35 (63km/h ekvivalent - tedy odhadem maximálka 65-67 km/h při stropových otáčkách - to ale nepotřebuji). Chci tedy upravit výkon motoru, aby při převodu 14/35 měl sílu. Budeme dělat asi 8 motorů, pro celou partu, co jezdíme expedici.

Teď mám doma už náhradní motor B210 pro upravení. Pro začátek zkusíme nechat vyměnit a předělat vložku válce na 60 ccm, máme v Plzni výbrusárnu, čeká nás konzultace. Pro svou potřebu jsem teď sehnal karburátor Jikov ze staršího traktůrku - sekačky, který má difusor průměr 20,6mm. Otvor sání ve válci tedy zvětším směrem ke klice o cca 1mm, jeho šířku také o 1mm. Mám zachovat tvar oválu ve vložce? Bude tato úprava v pohodě, nebo je má myšlenka špatná?

Druhou věcí, se kterou chci něco dělat je výfuková část. Protože preferuji originální vzhled, chci jen zvětšit výfukový otvor směrem k hlavě o cca 1mm, a upravit šířku také o 1mm. V knížkách je zmiňována občasná úprava do jiného tvaru. Odvod spálených plynů bych chtěl zajistit větším průměrem kolene a k napojení do origo výfuku bych chtěl využít již používaného závitu pro utažení matice tak, že by se tlumič vešrouboval do kolene. To je zatím jen úvaha, ale mohlo by to jít.

Třetí věcí bude malý zásah do přepouštěcích hlavních a pomocných kanálků. Tady zatím studuji dostupnou literaturu, nechci dělat žádný extrém, určitě se podívám na slícování karterů s válcem, upravím náběh z klikového prostoru k válci a vyleštím, pomocné kanálky prodloužím asi o 0,1-0,3mm směrem k hlavě a zkusím zajistit výstup směsi pod úhlem 45 stupňů. Podle knih je hlavním účelem pomocných kanálků nasměrování směsi z hlavních kanálků pro lepší výplach válce. Pravděpodobně o nějakou drobnou hodnotu dojde i k rozšíření pomocných kanálků. U hlavních kanálků se podívám hlavně na náběh kanálků do válce a vyleštění, a u všech kanálků budu dbát hlavně na slícování válce a vložky. Jakým způsobem upravit šířku hlavních kanálků a hlavně otvorů ve vložce zatím netuším, musím sehnat víc informací.

Čtvrtou věcí je snížení hlavy asi tak o 0,3mm, vím že je strop 0,5mm, ale nechci nikde chodit až na hranu dosažitelnosti.

Vzduchový filtr budu řešit asi systémem pokus omyl, nabízí se vyloženě otevřené sání, ale nejdřív se budu zajímat o možnosti a chování motoru při běhu.
Na klapky sání jsem koukal, ale informací není moc, a i nabídka není žádný zázrak.

Smyslem tohoto vlákna je získat informaci, co je dobře, co je špatně, co je úplný nesmysl, jak by jste to řešili, nebo jak to máte udělané, a také získat rady jak na co jít. Nehodlám to mít za víkend, tenhle motor si dělám na hraní a učení. Většina z vás má větší zkušenosti, jen se do mne pusťte, ať se něco dozvím. Neznám lepší způsob na zjištění faktu, že se chystám udělat úplnou blbost, než je nastínit vám situaci a přijmout kritiku. ;)
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » ned čer 29, 2014 11:38:47

Pokud chceš,aby ti to jezdilo rychleji,kup si silnější motorku.Babetta je určena na kochačku kolem 40km/h.Dělat tuning motoru nemá smysl,vše je na úkor životnosti a spotřeby.Kazdý,kdo dělal tuning,tak mu to pak žere 3 a víc litrů na 100 a neustále mu v motoru něco odchází. Pak se ztrácí to kouzlo úsporného,tichého,spolehlivého mopedu.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod ridchey » ned čer 29, 2014 12:52:01

no,tady s Pavlem do jiste miry nesouhlasim,a zaroven ma v necem pravdu.
Babetta byla v konecnem dusledku stvorena pro jizdu omezenou rychlosti,s co nejnizsi spotrebou,konstrukcne jednoducha,a ticha.
Na strane druhe je potreba rict,ze pri vyvoji motoru byl vykon zamerne omezen,aby se vesel do limitu kategorie moped.
tedy lze odvodit,ze motor ma skryte urcite rezervy.
pokud se je clovek uz jednou rozhodne vynajit,tak uz je logicky smireny jak s vyssi hlucnosti,tak i vyssi spotrebou,bo vykon je treba necim nakrmit.
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » ned čer 29, 2014 13:11:56

Ano Babča má skryté rezervy ve formě zkrácení kolena výfuku, velikosti trysek a difuzoru v karburátoru a v kanálcích ve válci. Odstraněním restrikcí lze dosáhnout o 10-15km/h větší průměrné rychlosti, ale pořád si kladu otázku, k čemu dělat takové zvěrstva na Babettě? Žere to pak jak tank, na cestu s tím stejně pak legálně nesmíte. Nehledě o tom, že pak se musí ještě řešit brzdy, zpevnění rámu, tvrdší pneu, silnější ráfek a špice. Prostě postupně předěláte celou Babettu na nějaký hybrid. Pochopím ještě tak úpravy na závody, pokud se někdo zúčastní, ale tunit to na vyšší výkon kvůli běžnému ježdění nebo na výlety, nechápu.

Kdybych chtěl, aby mi to při cestování jelo rychleji, tak si pořídím třeba za dvacku mírně jetou Hondu CBF 125. Na tuhle motorku slyším jen samou chválu, dokonce jsem ji kamarádovi nechal parkovat asi půl roku ve své garáži a mezitím jsem si ji ošahal, že to je úplně bomba stroj. Spotřeba pod 2L, vytáhne hravě přes 100km/h, cestovní průměr kolem 70-80km/h. Je to indická varianta Babetty. ND levné a hlavně je to stejně jednoduché jak Babetta, takže na koleně spravíte všechno. Škoda jen, že se takhle nepovedla čínská Betka.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » ned čer 29, 2014 13:18:24

Pavle, já s Tebou částečně souhlasím, ale také souhlasím s názorem Ridcheyho. Řeknu to jinak. Mám doma 210ku, kterou už jsem si udělal, a i 215ku, na které dodělám zapalován a mám ji hotovou. Líbí se mi kouzlo, jaké tyhle stroje mají, proto trvám i na co největším zachování vzhledu. A jak už jsem uvedl, chci si udělat jeden motor na hraní, který bude jiný, než už mám. Proto chci z tohoto motoru dostat něco víc, než mi výrobce nabídl. Asi sis všiml, že netoužím po nějaké 100kilometrové rychlosti. Silné motorky mají jistě své kouzlo, ale mne nelákají. Motor Babetty je odlitek udělaný pro co nejlevnější výrobu, a v tom zase souhlasím s Ridcheyem, jsou tam detaily, které mi mohou dodat co hledám. S vyšší spotřebou počítám. Úmyslně nehledám ani strop dosažitelných hodnot, protože vím, že zásahy snižují životnost. Doufám, že jsem svým postojem nikoho neurazil, není mým záměrem vyvolávat mezi s sebou spory, hledám řešení pro mojí představu.
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » ned čer 29, 2014 13:25:54

Já se nepřu, jen jsem napsal svůj názor a chtěl jsem poukázat na to, že jestli budeš chtít jezdit cestovně kolem 50-55km/h a občas na max 65-70, tak pak ale musíš ještě předělat kromě motoru i brzdy, rám, kola, pokud chceš jezdit bezpečně. Já mám volnoběžku a řeknu ti, že když se to rozjede nad 55km/h, tak to už je docela velký adrenalin, takže pokud by mi Babča měla jezdit tak rychle díky úpravě na motoru stálou rychlostí, tak jdu určitě do kotoučových brzd, zpevním rám a dám si tam ještě vidlu z Koráda, kola z Pionýra, abych se na takové střele cítil bezpečně. Když pak sečteš všechny náklady a čas, co si do úprav dal, tak ti to vyjde právě na tu mírně jetou Hondu CBF :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » ned čer 29, 2014 13:31:55

:) Chápu vše co píšeš, ale nechci Hondu, chci Babettu :) Tu mojí 210ku když točím, tak teď jezdím 55-60 bez úprav, mám tam pastorek 14 a honím to pěkně. Když si udělám motor, pořídím si k němu rám z Babetty a budu si ho trochu upravovat. Určitě přední vidlici, pravděpodobně tlumiče, a brzdy budou jedny z nejdůležitějších. Než jsem se rozhodl se pustit do úprav, zvážil jsem vše, co budu potřebovat upravit. V podstatě mi jde především o průměrku dostat ji nahoru o 10-15 km max. Ostatní parametry mne tolik nelákají. Zkus mne trochu pochopit, na normální ježdění už stroje mám.
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » ned čer 29, 2014 13:35:25

Chápu, tak až to budeš mít hotové, tak tu pak dej video, jak ti to jezdí.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod ridchey » ned čer 29, 2014 14:29:22

mozna by jsi mohl nacerpat nejakou inspiraci u FajnToma(http://www.twostroke.tode.cz/index.php?pc=zavodni), i kdyz uz se nechal slyset,ze se dava na cestu pionyru a drahu fir. jezdce u p. Stejskala(http://www.ms50.cz/_o.html), kteryz to je zda se, jakysi pojem v ladeni motoru.
co se tyka te rychlosti- neni treba menit rafky,ani spice,v podstate by maximalne stacilo mit vetsi bubny kvuliva brzdam,ty jsou na babete poslabsi i pro ty standartni motory.
v zasade ale, pokud nejsem dobytek a jezdim inteligentne,pak se i tak da jezdit.
ovsem, pokud by se vykon navysil v oblasti zvyseni momentu (tahu) aniz by se prilis zvedly otacky,pak se da vysledne navysit i prumerna rychlost,zvlaste v kopcovitem terenu.
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » pon čer 30, 2014 5:04:21

No, Tom i Stejsky jsou v trochu vyšší dimenzi, ale koukal jsem už co mají na stránkách. S čistě logického hlediska si většinu parametrů úprav nechávají pro sebe, což chápu. Ani nechci dosahovat jejich hodnot, mám představu trochu umírněnějších zásahů. Jde mi o to, co jsem nastínil - karburátor, výfuk, úpravy kanálků, už samotná úprava na 60ccm by měla přinést znatelný výkon pro menší rozetu. Co mi tedy někdo řekne k plánovaným úpravám? ;) Ať se pohneme vpřed.
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Dr.House » pon čer 30, 2014 8:38:06

Pokud chceš trochu upravit motor hlavně s ohledem na těžší převod tak zvýšení objemu je rozumná cesta na 60ccm asi ne, největší píst jsem viděl 42mm to je 56,8ccm , zvětšením objemu válce se také zdvihne kompresní poměr takže hlavu není třeba tak snižovat. zvětšováním časování se sice výkon zvětšuje, ale posouvá se do vyšších otáček, proto se zvětšováním časování opatrně, ale ten 1mm co si nastínil je ok na babettě je to posun o cca 6° tím dostaneš na výfuku 141° to není tolik ale na tvůj účel bych nešel přes 145°,spíše rozšířením kanálu se zvětší krouťák, na babettě je kanál strašně úzký v porovnání např s pionýrem, max šířka je na babettě hodně dána umístěním zámků kroužků, podívej se kde jsou. co se týká sání časování zvětšit do 130° (61mm od horní hrany válce) bude OK, šířka je limitováná druhým a částečně i prvním kroužkem který chodí přes sací kanál, takže šířku bych upravil spíše ve spodní části kanálu.
Širší výfukové koleno schvaluji, nějaké nerezové 22mm vnitřní průměr po svaření vyleštit a vypadá jako originální.
Karburátor, nekdo používá dellorto na babetty, jeho výhoda je zřejmě větší spolehlivost ale výkon v něm nehledat difuzor je stejný 12mm. Lepší by byl nějaký s difuzorem 14-15mm, i to dellorto SHA se dá sehnat 14 i 15mm, nebo bing 17 má difuzor 15mm dávají ho dost na simsony (což sem do dnes nepochopil když je menší než originál simson), takže k sehnání je i jetý a je to dobrý karburátor s celkem malími rozměry
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » úte črc 01, 2014 7:59:18

Děkuji, výborně rozepsané ;) Co se změny obsahu týká, musím to probrat ve výbrusárně, co umí a co ne, v tomhle bodu se musíme přizpůsobit nabídce.
Časování - přes ten 1mm jít nechci, když sečtu všechny plánované úpravy, měla by mi pro požadovaný výsledek stačit mírnější úprava. Zeptám se k té šíři kanálku - máš na mysli hlavní nebo přepouštěcí? Šířka bude mít vliv na tlak přepouštěcí směsi, ale zase by mohla tuto urychlit. O kolik bys měnil parametry pomocných?
Výfuk je celkem jasný, jde jen o to jak to šikovně zpasovat, ale to je otázka hraní si v dílně.
Karburátor který mám má venkovní trysky, což mi docela vyhovuje, a dva štelovací šrouby, jako originál Babetta. Jedinou úpravu co musím udělat je vyřešit ovládání plynu, protože tenhle má navíc regulaci pomocí náporové klapky, která byla v sání a měla zabránit přetáčení motorku u traktůrku. Ale karburátor byl za mou oblíbenou cenu - zadarmo, takže proč to nezkusit. Je to Jikov 3712.
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Dr.House » úte črc 01, 2014 9:37:40

ten jikov 3712 mi nepříjde vhodný je klapkový bez šoupátka takové karburátory fungují dobře hlavně v traktůrkách a jiných strojích kde jedou pouze na dané otáčky, ale možná že ti půjde ale hlavně difuzor jak píšeš je přes 20mm a to je dost sací kanál by musel mít větší plochu než ten difuzor a i ostatní kanály adekvátně upravené, do přepouštěcích kanálů bych se při takhle lehké úpravě vůbec nepouštěl, je nutné vyjmutí vložky, maximálně bych rozšířil ty přídavné ale do hlavních bych nesahal
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Droopi » úte črc 01, 2014 16:04:15

Dobře, to jsem taky potřeboval vědět, karbec byl zadara, mrknu po dalším ;) O kolik bys pomocné rozšířil? A posouval bys je výš k hlavě o nějakou desetinku? Co upravit náběh z klikovky do kanálků, vyleštit a slícovat s vložkou a válec s karterem?
Droopi
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 294
Registrován: sob úno 15, 2014 2:03:14
Bydliště: u Plzně

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Dr.House » úte črc 01, 2014 21:20:00

ty pomocné bych hlavně srovnal aby byly všude stejně široké a ne jako origo do trychtýře, náběh z klikovky vždy na všech motorech zahlazuji, všechno slícované je základ ale neleštit do vysokého lesku to se dříve dělalo ale dle novějších poznatků se na leštěném povrch sráží směs a pak se kapičky strhávají, takže spíše jenom zahladit nějakým jemnějším smirkek
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Další

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků

cron