Jak upravit motor pro získání výkonu?

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod jarmil » úte led 10, 2017 23:47:48

Jsem realista. Nechci nikoho vycucávat a využívat. Možná jsem v některých věcech naivní, ale asi zde hraje hodně rivalita v závodech a podobných podnicích. Jinak snad přeci informace o zvýšení výkonu maloobjemového stroje konstrukční úpravou válce nemůže nikomu vadit. Většinou si lidé stejně postižení (různým typem koníčka či záliby) na fórech radí a podělí se o své zkušenosti. Žil jsem v přesvědčení, že konstruktéři "uškrtili" babetttu krom jiného i tvarem a velikostí kanálů ve válci a že lidé, kteří se v této problematice spalovacích motorů pohybují a umí počítat, jasně řeknou, kde mám má válec 210 rezervy. Přeci jen je to stroj cca více jak třicet let starý a tato informace za tuto dobu "prosákla" do odborné veřejnosti. Pouze k laikům jako já se nedostala, jelikož jsem se o ní dosud nezajímal. Ale vypadá to, že jsem se mýlil.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Fajn-Tom » stř led 11, 2017 0:32:18

Neda se říc že ji přímo uškrtili. Válec, výfuk a karburátor byli od počátku dělány tak, aby moped splnoval nějaké podmínky. Jednou z nich je maximální rychlost 45km/h. Proč by konstruktéři vymýšlely motor který jede víc, aby pak museli řešit jeho omezení. Odškrtit můžeš motor který byl uškrcen, například starší dvoutaktní 125ccm měli výkon kolem 17kw, ale kvůli předpisům v jednotlivích zemích se výkon omezoval, v čr na 11kw. Používá se většinou omezující kroužek ve výfuku i v sání a podložka pod šoupátkem karburátoru. Jediný omezení co babetta má je delší výfukové koleno, které omezuje maximální rychlost, ale zase přidává trochu síly v nizkých otáčkách.

Někde tu na foru je napsaný návod na úpravu od pána co pracoval ve výrobě babett. Byly tam rozměry jak upravit válec, hlavu, jaký karburátor, rozměry výfuku a napsal i hodnotu výkonu kterou změřili. Ale je to už několik roků, takže hledání by chvíli zabralo.
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Fajn-Tom » stř led 11, 2017 1:04:42

20 minut hledání. Informace jsou jen je chtít najíd :D

od uživatele kompressor33
) Popíšem vyrobenú úpravu, ktorá bola odskúšaná. Na valci sa upraví horná hrana výfukového kanála z 30,5 mm na 30 mm a jeho šírka zo 17,5 na 19 mm. Dolná hrana sacieho kanála sa upraví z 59,6 mm na 60,6 mm. Šírka sa nemení. Zraziť hrany kanálov 0,3 mm pod 60 stupňami. Hlavu valca upraviť na kompresný pomer 13:1. Karburátor JIKOV s priemerom 17 mm z Pioniera. Upraviť dosadaciu plochu pre koleno sania na valci. Nezávislé sanie. Urobiť na valci plynulý prechod od výfukového otvoru vo vložke na otvor s priemerom 25 mm. Výfuk: popis: prvá trubka s priemerom (písané priemery sú vnútorné priemery) 25 mm dĺžky 340 mm, prvý kužeľ s priemermi 25 a 80 mm a s dĺžkou 380 mm, valcová časť výfuku s priemerom 80 mm a s dĺžkou 80 mm, protikužeľ s priemermi 80 a 18 mm a s dĺžkou 105 mm, trubka pred tlmičom hluku s priemerom 18 mm a s dĺžkou 120mm. Otvory v tlmiči by mali byť minimálne 18 mm.
Výkon: 2,85 kW pri 5800 rpm. Max otáčky 9500 rpm. Spotreba 2,6 l/100 km.



a tohle je od pdp28
Valec Babetty má v sebe viac ako si niektorí dokážu predstaviť. Len ho treba nakŕmiť.
Podrobnejšie teda :-)
Nasledovnú úpravu som robil s karburátorom z Pioniera, ktorý má difúzor 17 mm (tryska 68) ako viete. Teraz by som použil niečo kvalitnejšie, napr. DellOrto s difúzorom 18 mm. Použil som robený výfuk (popíšem nižšie).
V prvom kroku netreba meniť rozvod, teda kanály vo valci. Stačí upraviť prechod cez hliník od výkového kanála vo vložke po jeho napojenie na prírubu výfuku. A to tak, že pri vložke ostane pôvodný tvar a pri napojení na prírubu výfuku bude mať priemer 26 mm. Stačí trocha citu pre plynulé napojenie :-)
Hlavu valca treba upraviť na sústruhu tak, aby mal objem spaľovacieho priestoru pri polohe piesta v HÚ hodnotu 4,2 ccm alebo 4,1 ccm (originál má asi 5,9 ccm). Teda bude mať hodnotu kompresného pomeru 13:1 namiesto 9,2:1.
Teraz k výfuku. Vstupná rúra má byť 28x1 (vnútorný priemer 26 mm), prvý kónus rezonátora je dlhý 340 mm a napája sa na valcovú časť s priemerom 80 mm. Protikónus rezonátora je dlhý 105 mm a napája sa výstupnú rúrku 20x1 (vnútorný priemer 18 mm), ktorá je dlhá 120 mm.
Predstih 1,5 mm v osi sviečky.
Ostatné poznámky:
Po odskúšaní tejto úpravy ľahko môžete meniť rozvod pre sanie a výfuk. Sanie: 61,5 mm, šírka séria. Výfuk: 29,5 mm, šírka 21 mm.
Do prednej časti výstupnej rúrky (blízko konca protikónusu) vkladajte neskôr reštriktor dĺžky 20 mm (treba ho tam fixovať) s rôznymi priemermi od 16 do 14 mm. Na doladenie priebehu krútiaceho momentu (ťahu motora) a otáčok.
Je vhodné využiť silu motora montážou správneho sekundárneho reťazového prevodu, ktorý zohľadní charakter trate, váhu jazdca, .... atď.
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod jarmil » stř led 11, 2017 7:22:58

od uživatele kompressor33
) Popíšem vyrobenú úpravu, ktorá bola odskúšaná. Na valci sa upraví horná hrana výfukového kanála z 30,5 mm na 30 mm a jeho šírka zo 17,5 na 19 mm. Dolná hrana sacieho kanála sa upraví z 59,6 mm na 60,6 mm. Šírka sa nemení. Zraziť hrany kanálov 0,3 mm pod 60 stupňami. Hlavu valca upraviť na kompresný pomer 13:1. Karburátor JIKOV s priemerom 17 mm z Pioniera. Upraviť dosadaciu plochu pre koleno sania na valci. Nezávislé sanie. Urobiť na valci plynulý prechod od výfukového otvoru vo vložke na otvor s priemerom 25 mm. Výfuk: popis: prvá trubka s priemerom (písané priemery sú vnútorné priemery) 25 mm dĺžky 340 mm, prvý kužeľ s priemermi 25 a 80 mm a s dĺžkou 380 mm, valcová časť výfuku s priemerom 80 mm a s dĺžkou 80 mm, protikužeľ s priemermi 80 a 18 mm a s dĺžkou 105 mm, trubka pred tlmičom hluku s priemerom 18 mm a s dĺžkou 120mm. Otvory v tlmiči by mali byť minimálne 18 mm.
Výkon: 2,85 kW pri 5800 rpm. Max otáčky 9500 rpm. Spotreba 2,6 l/100 km.

Díky za tvůj čas a snahu. Bohužel v obou příspěvcích je výroba nového výfuku, což je nad mé možnosti. Do toho se pouštět nebudu. Uvažoval jsem o tom, že napasuji trubku 25mm na výfukový kanál (v podstatě udělám nové koleno výfuku) a pak jej zúžím, aby pasovalo do původního tlumiče výfuku. Tohle snad pomůže.
A co se týče těch úprav sacích a výfukových otvorů, to by se asi dalo realizovat. Podle všeho to vychází z maďarské úpravy, kde tady někdo na fóru uvádí, že není třeba vylisovat vložku. Upřímně si dost dost dobře nedokážu představit, že zajetý válec budu nějak zevnitř "pižlat" bez reálného nebezpečí poškození povrchu vložky. Nebo je na to nějaký sofistikovaný postup?

Doplněno od Pavla:
Co se týče maďarské úpravy, je to taková menší úprava už od pohledu, nic brutálního. Babetta s tím bude o něco svižnější a určitě s tím můžeš v pohodě jezdit na výlety. Ale jaký bude mít výkon a maximálku, to ti neřeknu. Výhodou této úpravy je fakt, že ani nemusíš vylisovávat vložku, že si to uděláš doma na koleně, když budeš mít zakoupenou nějakou vhodnou frézku a disponuješ stojanovou vrtačkou.

Mám tomu rozumět tak, že válec upnu do svěráku, do vrtačky dám frézku (jakou?) a celý proces provedu tímto způsobem. Tedy odfrézování vložky přes sací a výfukový kanál?
Můžu to udělat na fréze, ale potřeboval bych vědět, jakou frézku je potřeba koupit. Předpokládám, že nějakou prodlouženou, ale nevím průměr, kvůli rádiusu v rozích. Navíc ty kanály jsou ve válci šikmo, pokud provedu odfrézování, tak o ten sklon přijdu. Musí se to nějak doupravit?
Je možné toto aplikovat i na válci 207? Tam ty kanály jsou podstatně menší.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » stř led 11, 2017 9:05:48

Ano, rozumíš tomu správně. Je to pilníková úprava bez nutnosti vylisovávat vložku.

Co se týče těch plánků na úpravu válce, já jsem se kdysi po tom pídil také. Výsledek byl takový, že mi také nikdo nic neposkytl a to těch kontaktů mám v Babetta komunitě celkem hodně. Každý to zdůvodňoval tím, že strávil několik let laděním a že v tom má utopené desítky tisíc Kč, což je pravda, protože i já už jsem investoval nemalé prostředky do vývoje.

Nelze začínat úplně od nuly, nakonec jsem byl nucen investovat nějaké peníze a nechal jsem si od jednoho staršího ladiče upravit motor a pak se inspiroval, co tam všechno prováděl. Kolega měl zase od jiného ladiče upravený motor, třetí kolega rovněž od jiného ladiče a čtvrtý měl maďarskou úpravu, tak jsme mohli vzájemně porovnávat, co je lepší. Poslední rok jsme experimentovali s karburátory a rezonančními výfuky a letos bychom chtěli zkusit experimentovat s klapkou sání.

Pak jsme dostali nápad, že bychom mohli odkupovat upravené Babetty a inspirovat se úpravami, které v nich byly provedeny. Dříve jezdívaly třeba motokáry s upraveným motorem z Babetty a lítaly přes kilo. Rovněž se často jezdívaly nějaké vesnické závody. Postupně pak ale závody upadly v zapomnění a stroje se někomu doma válely třeba 20,30 let a pak se toho postupě zbavují a rovnou to hází na šroťák, což je škoda.

Limit Babetty je někde kolem 150km/h . Vím, že kdysi takové speciály jezdily, ale bůhví, kde tyto stroje skončily...Ještě si pamatuju, že na začátku 90.let dostali nějací špičkoví konstruktéři z ČEZETy zadání vytvořit nejbrutálnější závodní Babettu a vývoj stál tehdy asi 250tisíc Kč a vymáčkli z toho těch cca 150km/h. Z mladších ladičů z poslední doby se nejdál dostal asi FajnTom, jehož Babetta jezdila něco přes 100km/h.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod jarmil » stř led 11, 2017 9:33:54

Jasně. Ale toto jsou extrémy. Já nechci závodit. Mě jde o jinou věc. Z mého pohledu je babetta navržena na provoz po komunikacích před 40 lety. Dnes, kdy ji používám jako dopravní prostředek do zaměstnání, jsem v aktuálním provozu považován za překážku. Poněvadž po městě jedu cca 37 km za hodinu. Mám těžký převod (pomalý), jelikož má tělesná schránka taky není zrovna velterové váhy a občas vemu bagáž na ryby. Prostě jsem chtěl z toho stroje dostat výkon blížící se třeba pincku, který má konstrukčně starší motor. Chápu, že vývoj stojí čas a prostředky (a pokud to opravdu někdo žene do sportu anebo rekordů, tak tisíce jen lítaj), ale já skutečně nechci řešit klapky v sání, rezonanční výfuky, a Bůh ví co ještě. Jen jsem chtěl ten válec nakrmit směsí a o nějaký ten km jezdit rychleji. Cca o 10km. To je celé.
Poradí mi tedy někdo s tím frézováním?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » stř led 11, 2017 10:24:51

A co chceš radit s tím frézováním? Si nakoupíš vhodné frézky, které zvládnou litinu a hliník, pak je upneš nejlépe do stojanovky a začneš si s citem hrát s výfukovým a sacím kanálem a neustále přeměřovat šuplerou, ať to nepřeženeš. Tohle si myslím zvládne i začátečník. Tato pilníková úprava je celkem dostačující pro svižnější jízdu, pak vhodným karburátorem Dellorto SHA 16.16 dosáhneš zvýšení maximálky o dalších cca 7km/h, celkově se můžeš dostat na cestovní rychlost lehce přes 50, což už ve městě bude postačující a nebudeš brzda provozu.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Fajn-Tom » stř led 11, 2017 13:25:44

Na tu maďarskou upravu opatrně. Horní hrana výfuku na 27,5mm je už dost. Bez většího karburátoru a jinýho výfuku a jiných pružinek do spojky se stím skoro nerozjedete. Ty upravy co jsem tu dal to mají na 30mm a 29,5mm. Já to kdysi dělal na 29mm pro ty co chtěli jezdit rychleji a bez tvrdších pružinek se to neobešlo. Níž než 29mm bych na cestovní babettě nešel. Tím ale nechci nikoho odradit, dělejte si tam co chcete :lol: jsou to vaše motory :lol:

Na frezce se výfukový kanál dělá těžko, ale jde to. Válec musíš naklopit vůči freze ve dvou rovinách, Jednu se sklonem výfukovýho kanálu (na to já mam naklápěcí svěrák) a pak i ve druhé rovině aby jsi mohl kanál rozšířit a nerozfrézoval jsi dosedací plochu (naklopim hlavu frezy, ale jde to i jednoduchým potočením válce ve svěráku). Frézu použij průměr 8 až 10mm a stačí obyčejná čtyřbřitá HSS.
Sací kanál na válci 210 je hračka, je kolmo, takže za 5minut je hotovo. Včera jsem dělal válec 356 a ten má i sací kanál pod úhlem :x pěkně jsem si na do zanadával a dneska znova druhý válec :lol:

Pokud výfukový koleno na konci zužíš, tak je větší průměr k ničemu.
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod jarmil » stř led 11, 2017 13:50:01

Díky za konstruktivní radu. Válec 207 lze také upravit? Ten je přiškrcenej na sání mnohem víc.
A k tomu výfuku. Několik lidí tu píše, že mají koleno 22mm. To by ale znamenalo, že nemohou použít původní výfuk. Měl jsem za to, že to širší koleno pomůže lepšímu "výletu" spalin. Opravdu to nelze s původním výfukem spasovat?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Fajn-Tom » stř led 11, 2017 15:21:45

širší koleno pomůže, ale nesmíš ho na konci zužit. Zkus na to přijíd jak to udělaly s 22mm kolenem. Neni to zas tak těžký.
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Azor » stř led 11, 2017 15:59:26

Prostě ho tam vraž zvenku, ne dovnitř. :mrgreen:
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Pavel » stř led 11, 2017 18:50:34

Koleno by se mělo na konci pozvolně rozšiřovat, viz teorie rezonančního výfuku :D
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod jarmil » pon led 16, 2017 21:40:46

Azor píše:Prostě ho tam vraž zvenku, ne dovnitř. :mrgreen:

Což o to, problém není s tím vražením dovnitř, jenže origo výfuk má navařenou vstupním matici (nemyslím tu převlečnou), kde je světlost 20,5mm, tudíž tu trubku nedostanu až do těla tlumiče výfuku. Což by asi nevadilo, jenže jsou tu názory, že část trubky kolena by měla jít až do tlumiče kvůli tahu v nízkých otáčkách.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod pavelt74 » stř dub 05, 2017 21:33:01

Zdar,zkoušel někdo u motoru B210 vložit mezi setrváky klikovky podkovu? Jen se ptám jestli se mám touto myšlenkou zabývat. Dík
pavelt74
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned zář 22, 2013 7:35:53

Re: Jak upravit motor pro získání výkonu?

Příspěvekod Dr.House » čtv dub 06, 2017 16:37:28

Na motoru B210 na podkovu není místo, klika má malý průměr, tohle se dává do fichtla
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

PředchozíDalší

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků

cron