Řadící čelisti - rozdíl mezi lehkými a těžkými

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Řadící čelisti - rozdíl mezi lehkými a těžkými

Příspěvekod lukee159 » stř zář 03, 2014 10:09:42

Ahoj, nějak jsem to tady nenašel - jaký je rozdíl mezi těžkými a lehkými řadícími čelistmi na 210? Podle obrázku taky ve velikosti, ale zajímal by mě rozdíl za jízdy.
Jedna Babetta mi za studena docela dlouho řadí (cca 5 sekund), jakmile se ohřeje, řadí už normálně (cca 1 sekunda). Budu tedy muset do budoucna řazení pořešit a nevím, po kterých čelistech sáhnout. Díky.
Jedna stopa: 2x Jawa Babetta M210 (Arctic White)
Galerie a informace
Dvě stopy: Alfa Romeo 159
Uživatelský avatar
lukee159
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte zář 11, 2012 8:12:12

Re: Řadící čelisti - rozdíl mezi lehkými a těžkými

Příspěvekod Pavel » stř zář 03, 2014 10:42:13

Lehké řadící čelisti byly vyvinuty jako první. U lehkých řadících čelistí byl velký problém v tom, že se u nich projevoval výrazný servoúčinek a kvůli tomu tam byl požadavek na přesný typ materiálu obložení, což jak uznáte, je dlouhodobě nesplnitelný požadavek. Obložení se dodávalo z NDR, jenže s dodávkami byl problém a když se nalepila jiná značka obložení, tak to řadilo blbě. Je třeba počítat i s tím, že se tření mění v závislosti na teplotě, takže spojky při vyšších teplotách změknou nebo i ztvrdnou (někomu to při vyšší teplotě řadí později, někomu dřív).

Po pár letech provozu na lehké čelisti přišla inovace ve formě těžkých řadících čelistí, kde se vliv servoúčinku potlačil na minimum, a tak čelisti nebyly tak moc náchylné na materiál použitého obložení. U těžkých řadících čelistí je ale zase problém v tom, že mezi originálem (odlitek) a druhovýrobou (skládané plechy, mimochodem dávané do orig. Babett v průběhu 90.letech) je na každé čelisti rozdíl několika desítek, možná jednotky stovek gramů (už si nepamatuji přesně,vážil jsem to před 3 roky) a jelikož to jsou odstředivé spojky, tak ty těžší čelisti pak zařadí dvojku logicky při nižší rychlosti a tudíž při nižších otáčkách a pak se to trápí do kopce. Dokonce vám dnes nikdo neřekne, zda kupovaný buben nebo plechy unašečů jsou vyrobeny pro ty těžké nebo těžší pakny :)

S volbou výběru správných čelistí to ale není tak jednoduché. Je to opravdu věda. Pokusím se alespoň nastínit celou problematiku. U originálních čelistí je patrná jistá forma nepřesnosti při výrobě, kdy jsou pakny pokroucené, opěrné válečky posunuté, obložení není nalepené přesně na místo nebo nemá svoji požadovanou tloušťku, o zamaštění raději ani nemluvě. Ti šťastnější z nás vlastní speciální přípravek, který jim pomůže odhalit přesně všechny výše vyjmenované nepřesnosti a pak použít brusku, vrták, apod a upravit to tak, aby to bylo dle předepsaných rozměrů. Jeden kolega navštívil jednoho blíže nejmenovaného překupníka, který prodává ještě originální díly a řekl mi, že žádné z jeho prodávaných čelistí, které dal do přípravku, nebyly OK a vyžadovaly by úpravu. Pak se člověk nemůže divit, že cokoliv, co dnes koupí a namontuje do Babetty, způsobí zhoršení řazení.

Navíc, když si koupíte nějaký díl spojek z druhovýroby, tím myslím třeba vnitřní/vnější plech unašeče čelistí, buben, tak se pak nestačíte divit, že vám Babetta nebude řadit, jak má. Závěrem můžu říct, že poladit Babettu, ať vám ideálně řadí z jiných, než původních dílů, které vám předtím zaručeně fungovaly, bude opravdu problém a nejlépe bych doporučil to dát nějakému místnímu fandovi, který má doma v garáži demontovaných desítky různých dílů z vraků Babett a může vám díky tomu nakonfigurovat celou spojku ze vhodných dílů tak, aby řadila dobře. Je to ale vždy otázka třeba půldenního testování, než se vám podaří najít vhodnou konfiguraci, i když máte možnost díly kombinovat.

Hlavní problém nevidím ani v tom, že by ty spojky byly poruchové, jak tady hodně lidi píše, ale hlavně v tom, že ty díly do převodovky neodpovídají požadavkům konstruktérů, kteří tu převodovku vymysleli. Dnes není nikdo schopen vám dodat kvalitní díl tak, jak má být. Vyrábí to totiž vždy někdo, kdo tomu vůbec nerozumí, chce na tom vydělat a co nejvíce to ošulit. To ale ostatně znáte z každého výrobku i jídla, které si dnes kupujete.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Řadící čelisti - rozdíl mezi lehkými a těžkými

Příspěvekod RomanR » stř pro 30, 2020 13:22:37

lukee159 píše:Ahoj, nějak jsem to tady nenašel - jaký je rozdíl mezi těžkými a lehkými řadícími čelistmi na 210? Podle obrázku taky ve velikosti, ale zajímal by mě rozdíl za jízdy.
Jedna Babetta mi za studena docela dlouho řadí (cca 5 sekund), jakmile se ohřeje, řadí už normálně (cca 1 sekunda). Budu tedy muset do budoucna řazení pořešit a nevím, po kterých čelistech sáhnout. Díky.


Když vynechám Pavlovy zkušenosti viz níže, pak rozdíl je značný. Těžké čelisti zjednodušeně řečeno řadí spolehlivěji, než lehké.
RomanR
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 126
Registrován: pon lis 23, 2020 1:47:45


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků