Vodní chlazení

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Vodní chlazení

Příspěvekod alexandr-t » pon říj 12, 2015 21:08:46

Už nějakou dobu mám v hlavě vodou chlazenou babettu. Zajímá mě, jestli někdo něco podobnýho už zkoušel nebo nějak řešil. Přes zimu bych to chtěl uskutečnit na svojí chromovce, protože jak známo, tak koně je potřeba nejen krmit, ale taky chladit :lol:

Vodní pumpu použiju ze skůtrů s motorem minarelli, naroubovaná bude jak u originálu na straně magneta.

To, co mě zatím dělá "největší problém" je samotné válec. Mám docela dilema, jestli upravit babetí válec na vodní chlazení, nebo použít jinačí, třeba taky z minarelli ležáků. Problém je hlavně v rozteči šteftů, ale to by se snad dalo řešit (zavařit origo díry a nový udělat dle potřeby jinde). S minarelli válcem vyvstává další problém a to je sání. Muselo by se udělat sání do kliky a na to na babettě neni moc místa...

Doufám že se tady nerozběhne debata o tom, že vzducháč je bezúdržbovější :lol: , myslím, že pár lidí už pochopilo, že já jdu krapet jinou cestou a navíc babettu s vodníkem snad ani nikdo nemá :mrgreen:
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod Pavel » úte říj 13, 2015 7:41:31

Já jsem to už řešil před 2 roky, ale jen v hlavě. Zvažoval jsem všechna pro a proti. Podle mě, abys mohl použít vodní chlazení, musel by sis nechat zakázkově odlít hlavu a válec o větších rozměrech a pak si tam navrtat kanálky pro proudění chladící směsi. Originál hliníkový odlitek hlavy nebo válce je příliš tenký na to, aby jím mohla proudit chladící směs. Takže pokud bys chtěl zůstat u origo válce a hlavy, tak bys musel spíš vysoustružit nějaký díl navíc, který bys na to napasoval shora a zespoda (nějakou kostku, jak klapkový sání).

Já bych byl pro to, abys zůstal u Babetta komponent. Když tam začneš dávat něco z jiné motorky, tak už to nebude mít s Babettou nic společného. Když už, tak válec ze Stingu, to by se ještě dalo pokládat za Babettu a ten chladí bezvadně. Případně, pokud se ti to zdá málo, tak lze převrtat na 80ccm a budeš mít úplně jinou motorku, která povalí i kilo.

Opět si myslím, že jestli ses dostal už teď výkonostně na 2násobek a jezdí ti to to skoro 80km/h, tak už není co vylepšovat. Další zvýšení výkonu by už znamenalo předělat spojky, brzdy, prostě komplet celou Babettu a otázka je, k čemu by to bylo dobrý.

Vodní chlazení by na Babettě vypadalo hrozně. Před nebo nad motorem není už prostor kvůli blatníku, takže bys musel chladič vyvést na řídítka nebo do stran vedle motoru a to by nebylo nic pěkného. A hlavně není kde vrtat kanálky pro proudění chladící směsi.

Mě se osobně zdá lepší použít obrovskou vějířovitou hlavu dělanou na zakázku a zvětšit hmotu a žebra válce. Tudíž jinak řečeno buď ten Sting nebo si nechat někde odlít nějakou mega velkou hlavu a válec, do kterého by se napasovala litinová vložka. Případně by to pak šlo předělat i na vodníka mnohem snadněji.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod alexandr-t » úte říj 13, 2015 22:36:26

Pavle, takhle vypadá "vodní kanál" u vodníka minarelli, žádný složitý vrtání kanálků se nekoná. Zatím je to pořád všechno v teoretické rovině. Jak budu mět v dílně hotovou podlahu, tak se to začne řešit reálně :lol: Napadla mě i varianta s předěláním válce z PA80 na chlazení vodou...

A když sem nakousnul válec PA80, existuje nějaké důvod, krom nucenýho chlazení samozřejmě, proč ho všichni cpou na jednorychlostní motory? Dá se to přece vyřešit třeba odřezáním žeber a navařením je "po směru"...
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod Pavel » úte říj 13, 2015 22:42:19

Zapomněl jsi přiložit foto.

Na tvůj dotaz ohledně Diamon PA80, tak to by ti odpověděl Eugene Németh z fóra na Babetta CZ/SK na FB. Ten má funkční Babču s touto úpravou 80ccm. Co vím, tak museli použít kartery ze sekačky a ta sekačka je pochopitelně jednorychlostní.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod alexandr-t » úte říj 13, 2015 23:17:39

Vidiš to, fotka se zapoměla :lol:

IMG_3869.jpg
IMG_3869.jpg (49.86 KiB) Zobrazeno 5624 krát


A k té 80ce...vím, že se dával jednokvalt kvůli jinačímu pravým karteru, kde je ventilátor pro nucený chlazení. V případě převaření žeber by toto odpadlo a dala by se postavit dvourychlostní. Osobně bych ty žebra stejně uřezal kvůli obvaření a zvětšení přefuků, když sem je viděl na fotce, tak sem se skoro zakuckal...
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod Fajn-Tom » stř říj 14, 2015 23:58:48

alexandr-t píše:protože jak známo, tak koně je potřeba nejen krmit, ale taky chladit :lol:

mam v babettě 9 koní, větší hlavu na válci 207 a nemam s chlazením žádný problém. V pionýru s motorem kategorie RS kde musí být původní válec, hlava a nesmí se dávat ani žádná přídavna žebra, ani náfuky nemam. Tak v něm mam přes 10k s maximálnímá otáčkama 12800ot/min a uchladí se to. Babetta 210 má ty žebra ještě větší, tak se to taky musí uchladit. Ale pokud to přeci jen chceš, tak jdi cestou - vodou chlazená jen hlava. Dá se poměrne snadno a rychle vyrobit, stačí dva kusy duralu, dva o-kroužky a pár šroubků na sešroubování. Vodou chazená hlava ti odvede víc tepla než vodou chlazený válec.
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Vodní chlazení

Příspěvekod alexandr-t » čtv říj 15, 2015 22:08:33

A na válcu nechat jen žebra?
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 19 návštevníků