Motor po nejake dobe ztraci vykon

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod alexandr-t » čtv dub 07, 2016 19:50:55

Volnoběh 1500-1900? :lol: Mě to na volnoběh točí asi 3000 :mrgreen:

Kdyby bylo k dispozici zapalko s řízením předstihu v závislosti na otáčkách, tak se hlásím dobrovolně k testování :)
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » čtv dub 07, 2016 20:09:56

U toho predstihu je nejvetsi problem ruseni, bude asi orisek tam rozchodit nejaky MCU, ktery to prezije. Watchdog a nejaky system recovery bude nutnosti. Ten cinsky osciloskop se z toho mohl zblaznit :-).

Musim nejdriv predelat elektriku, abych to nemel takovy smotek dratu jako to je ted', abych mohl volne prepojovat veci jak budu potrebovat (zapalovani bude potrebovat videt i svetelne civky, aby z nich zjistovalo uhel kliky prubezne, ne jen az prijde impuls z impulsni civky). Jak to udelat? Aby to bylo dostatecne retro zvazuju tam dat obycejne fastony. Preziji vibrace? Automotive konektoru mam tunu (pracuju ve firme, ktera dela http://obdtester.com/cz/produkty ), ale ty moderni uz nemaji "dusi". Na druhou stranu spolehlivost Babetty by vzrostla asi o 1000% :).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod Azor » čtv dub 07, 2016 20:58:51

V teorii na tebe nemám, ale existují i babské rady, které někdy pomáhají. Zkontroluj ještě, jestli máš kostru zapalka vedenou samostatným vodičem od statoru jen pro to zapalko - na cestě by se již další kostry neměl nikde dotknout. Babetta jak známo podléhá zákonům černé magie (vč. rozsáhlého vlivu vyšších harmonických). :evil:
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » pát dub 08, 2016 16:00:34

Pavel píše:Je to problém v elektrice. Vyměň zkušebně všechny díly (JTZ, indučka, zapalovací cívka, stator), od každého dílu vyzkoušej namontovat tak 2-3ks. Mohl bych ti povídat, že jsem až třetí stator rozchodil, to samé už i u JTZ, že fungovala až třetí krabička, vše nové nebo uloženka.


Jestli JTZ/impulsni civka takhle nechodi, tak soudruzi neco opravdu museli pohnojit. No, nedivim se tomu, zbytek Babetty vypada podobne jako elektrika. Podle me kdyzse dobre navrhne zapalovani, tak to musi chodit jako vino i kdyz bude neco mimo tolerance. Staci jen nesetrit halire a nafrkat tam par transilu/zenerek, nepoustet tam zbytecne zaporne pulvlny apod. Kdyz jsem videl prvne to zapalovani na Babettu, rikal jsem si: jak to muze chodit ?! Potom jsem videl schemata CDI od Bosche a tam jsem se naopak divil kolik relativne zbytecnych veci tam je. No asi udelali postupne zkusenost, ze je lepsi pridat odpor za desetinu halire nez resit ze se nekde znici nejaky polovodic ...
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod Azor » pát dub 08, 2016 16:45:31

Je vidět, že jsi mlaďoch. Kdo žil již za totáče, ví jak složité bylo i pro fabriku sehnat nejen odpovídající, ale v podstatě i jakékoliv elektronické součástky. Všechno bylo bilancované, jezdilo se s kufry jablek žebrat na Státní plánovací komisi, aby alespoň v příští pětiletce něco pro fabriku káplo. Nediv se pak, že výsledný produkt byl těžkým kompromisem a ořezané to bylo, jak to jen šlo. O součástkách ze západu si mohli všichni nechat jen zdát a i ty z Tesly byly postupně různými "Reflektory mladých" a jejich "zlepšováky" ořezávané až na hranici funkčnosti, aby byla výroba levnější a nemuselo se nedej bože na výrobu něco dovážet ze západu - dolary nebyly a za rubliky sis nekoupil nic. Takže ono je snadné teď kritizovat, ale oni by to už tenkrát dokázali vymyslet líp, jenže do výroby by se to pak nedostalo. Ono je vůbec unikát, že se to povedlo řešit polovodičově a ne klasickým kladívkem. A to se najdou hovada, kterým se po těch časech stýská. :mrgreen:
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » pát dub 08, 2016 17:32:40

Azor píše:Je vidět, že jsi mlaďoch.


Ano, jsem ne o moc starsi nez ta Babetta :-). Na druhou stranu si pamatuji, ze jsme s tatou chodili do Tesly kupovat nejake polovodice, zase tak fatalni to nebylo (rozhodne ne v 80. letech, i kdyz koupit konkretni germaniovou diodu stalo asi 2 nebo 3 navstevy obchodu). V nejake knizce bych nasel i uctenky, pridat tam par diod by rozhodne nikoho nezruinovalo a spolehlivost by se dle meho nazoru vyznamne zvysila. To same nejake mechanicke dily, viz muj dalsi problem s axialni vuli vystupni hridele (budu tam mit nejspis nejakou anomalii, ale pridat jednu segrovku by myslim nikoho nezabilo a resilo by to nekolik problemu). Mam i nejake dalsi insider info, ktere jsem slibil, ze nebudu sirit, kdy je videt ze se to delalo metodou pokus omyl a nektere veci se vubec nepocitaly. Ackoliv Babetta vcera uz jela docela hezky, jednoduse jsem trosku zklamany. Ne proto, ze by neco bylo nedokonale, ale ze stacilo pridat 10% ceny a zvysila by se uzitna hodnota o mnohem vic. Jedna segrovka. Jeden vysoustruzeny doraz. Par diod navic. etc. Stacilo, aby se nekdo zamyslel.

Na druhou stranu se za totace nachazely vyjimky, z meho oboru treba nektere vyukove pocitace, kdy autori zapojeni pocitali se smejdy co sly z Roznova a dokazal pracovat i s "odpadem" a rozhodne bych si o nich nedovolil dnes rici, ze to odflakli.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » sob dub 09, 2016 11:56:15

Otazka: chapu spravne, ze zapalovani Babetty funguje tak, ze po vybiti kondenzatoru v JTZ (maly magnet probehne pod impulsni zlutou civkou)

- dojde 7x k probehnuti velkeho magnetu okolo zapalovaci (cervene) civky, pres diodu se nabiji 7x kondenzator

- dojde k probehnuti velkeho magnetu okolo zapalovaci (cervene) civky, cca v pulce se ale objevi maly magnet i u impulsni civky, cimz dojde k vybiti kondenzatoru pres tyristor pres a indukcni civku.

- pri nabijeni kondenzatoru se pali cast energie v civce (uzavreny obvod "zapalovaci civka -> svorka G->dioda -> C -> svorka 15 -> civka -> svorka 1 -> kostra"). Zaporna pulvlna zapalovaci civky se nikdy nevyuzje.

***********

Energii zaporne pulvlny zapalovaci civky by slo vyuzit asi pouze oddelenim kostry zapalovaci civky a usmernenim graetzovym mustkem. Resil jste to nekdo? Jednoduche by to mohlo byt usmernenim cele babetty primo u alternatoru.

***********

Te impulsni zlute mrchy bych se mohl snadno zbavit budu-li ridit mikroprocesorem zapalovani, kdyz bych umel identifikovat relativni pozici rotoru vuci horni uvrati. Mate nekdo nejaky napad?

Metodu merit nepresnosti na jednotlivych civkach (svetelne i zapalovaci) resp. magnetech rotoru v 8mi pozicich mi prijde diky mnoha dalsim faktorum (jine vady elektroinstalace, prechodove odpory, etc.) jako slepa cesta, i kdyz by to asi mohlo fungovat.

Sel by nejak elegantne vyndat jeden z magnetu rotoru? Tim bych ziskal mezeru, sice by mi klesla ucinnost o 1/8, nicmene ...

Posledni alternativou, ktera mne napadla, ale vedla by zrejme k velmi obtiznym startum, je vyzkouset rizene zapalit smes vzdy o 1/8 otacky a merit u toho zrychleni (slo by to asi zefektivnit lepsim algoritmem, ze bych zapaloval v uhlech treba 120', cimz bych efektivneji ke spravnemu mistu doaproximoval).

Jakmile by doslo k synchronizaci uz bych musel poctive merit a to vc. otoceni behu rotoru.

Asi spolehlivou cestou je pridat baterku, aby MCU meril neustale a mel tlacitko "synchronizace" mista zapalu, ale to uz ztraci ten efekt jednoduchosti.

Nebo mate nekdo nejaky lepsi napad? Je to pro mne spis mentalni cviceni, vecer jsem o tom premyslel. Moc se mi libi algoritmy, kdy treba v aute ESP pozna podhustenou pneumatiku podle zmen rychlosti kol vozidla v ruznych rezimech.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod Azor » sob dub 09, 2016 21:05:34

Nepřemýšlel jsi o využití optočlenů - nemuselo by to být tak složité.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » sob dub 09, 2016 22:00:42

Co by optocleny zjednodusily? Mam v planu to "na prasaka" vse galvanicky propojit, ruseni se tam maximalne dostane "uplave" li kostra a potom pres to co nachyta obvod jako antena. Vstup z impulsni civky bude chodit i pres odpory nebo nejaky trivialni RC filtr, tedy to by rusit nemelo. A vystup do gate tyristoru / MOSFETu v nejhorsim vyresim nejakym driverem, ktery na to je staveny. + hromadu blokovacich kondiku.

To co jsem psal nahore neni nutne k realizaci casovani predstihu, pouze urcite zlepseni, kdyz uz tam bude nejaky procesor ... Podle osciloskopu reaguje zapalovaci civka docela presne, takze by bylo mozne ji uplne vyhodit, kdybych urcil pozici kliky.

Veci ale budou muset ale pockat, protoze se mi zase zamastila dvojkova spojka, v jinem threadu jsem problem popisoval. Budu muset vyrobit nejakou podlozku, abych poradne vymezil vuli vystupni hridele (docasne jednoduche reseni nezafungovalo uplne dobre). Navic zrejme nouzovym dojezdem se mi prehral i buben dvojky a mam v nem malou prasklinu. A krome toho se mi zlomil i nahon tachometru. Babetta se pekne sype ...
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod ridchey » ned dub 10, 2016 7:02:28

k detekci otacek pouzivam Hallovu sondu,jen tak pristrcenou na nytek,co drzi impulzni pol ve statoru.....
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod Azor » ned dub 10, 2016 9:07:35

Nechci se vnucovat, jen mě napadlo, že vytvoření odrazové plošky na rotoru by bylo poměrně jednoduché a dala by se tak velmi přesně určit poloha, a to bez problémů s elmag. rušením. Možná je to pichovina, ale když blbnout, tak pořádně - třeba zaaretovat buben rozběhovky a přesunout to na druhou stranu. Vidím ale, že už to máš předmyšlené jinak, tak samozřejmě jdi svojí cestou a pak se prosím poděl o výsledky - každý dobrý nápad osvěží. :lol:
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » ned dub 10, 2016 10:58:51

ridchey píše:k detekci otacek pouzivam Hallovu sondu,jen tak pristrcenou na nytek,co drzi impulzni pol ve statoru.....


Ztraci to ten efekt, ze by zmizel jeden drat a nespolehlivy prvek. Mimochodem, proc Hallova sonda, kdyz to jde detekovat obyc. komparatorem primo z impulsni civky? Vytahnul jsem ze supliku LM339 a zda se, ze to chodi dobre (pripojil jsem par dalsich soucastek a gate tyristoru ovladal digitalne, motor se roztocil).

Potreboval bych jeste nejaky napad jak zjistit pozici plynu, protoze predstih by mel byt idealne zavisly na "load x rpm". Bezny potenciometr je nespolehlivy, rad bych neco hotoveho, kolecko na snimani optickou cestou by asi vyhovelo, ale kdo se s tim ma stavet ...
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod ridchey » ned dub 10, 2016 16:26:44

abych mel otackomer napajeny z galvanicky oddeleneho obvodu
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod alexandr-t » pon dub 11, 2016 20:44:45

Neni jednodušší koupit za pár stovek digi otáčkoměr? Já teď pořídíl asi za 800, umí zaznamenávat i max dosažený otáčky, při překročení nastavené hodnoty bliká jak šílené, počítá motohodiny a děá se na něm nastavit i "servisní interval" :lol:
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Motor po nejake dobe ztraci vykon

Příspěvekod mhi » úte dub 12, 2016 21:22:36

Mam trosku mimo ohmicky rozsah impulsni pol (zrejme souvislost s mymi prvnimi problemy), tak jsem koupil pro jistotu novy. Vyzkousel jsem stator namontovat a rukou jsem ani neotocil klikou, impulsni civka dre o rotor (uplne jej zablokuje). Puvodni (original i se stitkem) funguje samozrejme OK. Je to nejaky levny kram, jen se ptam, zda to je normalni? Cely odlitek je neskutecne nepresny a material je uplne blato. Je to "normalni", dodelej-si-doma (dopiluj), nebo ... ?

Dodavateli jsem napsal mail, ze takovy vyrobek nechci, ptam se spis z duvodu kdyz budu mit dalsi zda to bude podobne/stejne, nebo muzu cekat normalni strojarskou kvalitu?
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

PředchozíDalší

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 34 návštevníků