Je to na vybrus? [B207]

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Pavel » čtv kvě 12, 2016 14:12:11

To výkonové omezení motoru je dané pouze tvarem kanálků ve válci, ale technický výkres nemám, kde by to bylo jasně vidět. Karburátor se osazoval Jikov 2909 DC na obě výkonové verze, do posledních modelů dávali už DC2912, který v podstatě nepřinesl žádné zlepšení, protože byl motor přizpůsoben pro DC2909, ale ten se v té době už asi přestával vyrábět.

Co mě asi nejvíce zaujalo, tak ten rozdíl mezi motorem B228 a B207 je v kvalitě dílenského zpracování. B228 motor je precizně vyleštěn, nenajdeš na něm žádné neopracované hrany, kdežto na B207 už šetřili náklady a tak je mnohdy díl drsný a vidíš stopy po hrubém opracování. Méně se hrálo na preciznost a proto většinou už ty B207 motory víc cinkají a jsou hlučnější.

B228 má na víku převodovky jinde umístěný kontrolní šroub, jinak je kompatiiblní s B207 . Dále ozubené kolečka v převodovce nejsou nalisované na hřídeli, ale zajištěné perem. Dokonce i na hřídeli klikovky se zezačátku zajištoval startovací buben perem, ale jednalo se opravdu o jedny z prvních B228, u kterých jsem to tak viděl.

Rozběhové pakny se používají na B228 výhradně těžké, tzn. zajištěné jednou pružinou kolem dokola, kdežto u B207 motorů jsou už 3 pružinky a lehké rozběhové čelisti.

Pak bych ještě zmínil elektriku. U B228 byly výhradně Tranzima, takže jsem si všiml, že je magneto odlito trošku z jiného odlitku a má větší žebra na čelní straně, ale počet magnetů a jejich pozice je stejná. Zapalovací cívka je přizpůsobena pro Tranzimo, jedná se o velmi tlustou cívku ve srovnání se zapalovací cívkou pro GYT či JTZ.

Tvar bubnu setrvačníku je trošku jiný a nemá povrch opracovaný do kulatých drážek, jako setrvačník B207.

Vše, co jsem vyjmenoval,jsou jen drobné kosmetické změny bez vlivu na celkový výkon motoru, které si běžný smrtelník ani nevšimne. Problém je, když děláš poctivou renovaci do originálu, tak se ale ty díly velmi špatně shání.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod stotun » čtv kvě 12, 2016 18:42:13

díky za perfektní odpověď,
zajímalo mě to právě proto, že sem před časem sháněl eště jeden plonkovní motor do své 207.500 a jak sem ho sehnal a dovezl dom, tak mě začal olívat pot :D protože na první pohled vypadal stejně a pak sem zjistil, že mám tady tento starší motor aji s perem na spojce. Kontrolní otvor na olej ale zakrývá rozeta šlapátek.
Po kontrole všeho co se dalo bez půlení a namontování se mě při prvním startu zdálo, že je mnohem slabší, ale po asi 5km se rozjel a sviští perfektně. Nemám teda nijak zvlášť pocit jestli je slabší nebo silnější.
Mara
stotun
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon kvě 18, 2015 2:41:34
Bydliště: Snovídky

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » čtv kvě 12, 2016 21:30:49

Mohu se jeste zeptat Pavla jak je to s temi civkami? Chapu, ze jsou 3: stara (asi Tranzimo), pro JTZ (maly pol?), pro GYT (velky pol?). Jake maji ty civky parametry (vnitrni odpor, ocekavane vystupni napeti s novym rotorem) ? Mam tam zrejme tu na Tranzimo, vypada jinak nez na B210.

V mem "projektu" rizeni predstihu jsem pridelal k zapalovani maly regulator napeti cca 13V (defacto se nabiji kondenzator pres N-FET, dokud je na zapalovaci civce nizsi napeti nez tech 13V, takze to vzdy kousek urizne, zatim to bylo bez zateze, v budoucnu tim chci napajet digitalni cast toho zapalovani). K memu prekvapeni se studena Babetta 207 vubec nerozjela, potom jsem ji rozpohyboval na standardni JTZ, po zahrati uz na me "JTZ" jela, ale spis systemem nahodnych zapalu. Potom zacalo prset, tak jsem toho nechal. Doufam tedy, ze jsem v zapojeni neudelal nejakou chybu :), ale napeti to regulovalo pekne. Jenom to nejelo...

Az bude hezky, coz bude na konci pristiho tydne, tak bych to zmeril osciloskopem a snad na pricinu problemu prijdu.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Pavel » čtv kvě 12, 2016 22:26:25

Takto vypadá zapalovací cívka pro Tranzimo.Pro představu vedle jsou 30W světelné póly.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 6b3e13f852

Nejmenší je pro JTZ, středně velké pro GYT a na Tranzimo už cívku nekoupíš, jen se můžeš inspirovat na nějaké origo B228.

Každý zapalovací díl potřebuje vybudit jiným napětím, proto jsou ty cívky pro GYT, JTZ a Tranzimo odlišné. Ale neměřil jsem to na osciloskopu, ale logicky vyplývá, že se Tranzimo musí vybudit největším impulzem.

Alternativní zapalování jsem nezkoušel, takže ti ani nemůžu dát nějaký tip, jak na to. Podle mě budeš muset testovat různé velikosti zapalovacích cívek a ani tak nemáš jistotu, že ti to bude házet dobře jiskru. Elektronické zapalování se tehdá v P.B. vyvíjelo pěkně dlouho. Okamžik sepnutí polovodiče, zesílení napětí ze zapalovací cívky a potlačení parazitních kmitů. No, máš co dělat.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » čtv kvě 12, 2016 22:46:02

Diky za reakci. Nejake hodnoty (fyzikalni parametry) asi nejdou zjistit, ze?

Pavel píše:Elektronické zapalování se tehdá v P.B. vyvíjelo pěkně dlouho.


No ja nevim nevim ... JTZ mi prijde jako opravdu to nejjednodussi co se da vymyslet (cokoliv konkurencniho je mnohem slozitejsi, vetsinou o ruzne ochrany a filtrace, pripadne tvarovani signalu). JTZ proste "rachne" kondenzator do indukcni civky s kladnou pulvlnou na impulsni civce a tim to konci. Jedine co bych na JTZ pocital jsou celkem asi 4 integraly pruchodu proudu pres Lzapcivka / Cjtz / Lindukcka v ruznych fazich. Krome toho z nejakeho zdroje vim, ze minimalne jedna ze soucasti neni vubec pocitana, ale navrzena experimentalne. Ono to i docela odpovida tem problemum co lidi maji, ze na jedne Babette neco chodi a na druhe nikoliv.

Nemam az zase tak velky problem tam udelat step-up menic, ktery bude chodit tak, ze nezavisle na vystupu z alternatoru bude generovat puls o presne delce i urcitem napeti (samozrejme bude-li na nej dost energie). Bohuzel tim pada jednoduchost zapojeni a vznikaji nejake ztraty.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Pavel » pát kvě 13, 2016 8:28:38

Připadne mi celkem nesmyslné vymýšlet alternativu k něčemu, co už je udělané a funguje spolehlivě. Je to úplně přesně, jak píšeš. Jednodušší zapojení už nelze vymyslet a v jednoduchosti je síla to víme všichni. A ohledně spolehlivosti zapalování. Otázkou je, jaké lidé používají komponenty. Nelze se divit, že to někomu špatně hází jiskru, když ty součástky na Babettě jsou už 30 let staré a Babetta stála 5 let někde venku na dešti nebo ve vlhké stodole a mezitím zoxidovaly všechny cívky a kontakty. Pochybuju, že tomu ti kutilové dávají takovou péči, jako já, že by Kontaktolem prostříkali všechna ukostření, zapájeli potencionální studené spoje, vyrobili si pro jistotu své vlastní JTZ s kvalitním kondenzátorem a ne tím výsměchem, co se dnes dává do JTZ a použili nový stator, kde není rozpraskaná izolace impulzní cívky, dále použili novou zapalovací cívku a indučku. Pak už není možné, aby zapalování stávkovalo. Místo pečlivé revize zapalovací soustavy a elektroinstalace se spíš setkávám s tím, že si lidé koupí raději různé exotické svíčky (protože svíčka je levnější než nový stator, nebo indučka) a pak s tím experimentují, když to na Brisk nejede a pak píšou na fórum, že ten Bosch je paráda, že jim to na to úplně ožilo. Mluvím z vlastní praxe, protože co mi tak občas někdo doveze Babettu, je to na 99% stroj, který byl ježděný od novoty až do první fatální závady, se kterou si kutil neporadil, bez jakéhokoliv údržby. Trošku mě mrzí, že jsem si ty kuriozity nefotil, ale někdy jsem přímo fascinován, že někdo odjel za těch 30 let třeba 13 tisíc km bez výměny oleje, paken, řemenu, vyčištění výfuku a Babetta i přesto pořád jela. Sice ne 45km/h, ale jen 30km/h. Když jsem napnul správně brzdové lanka, vyčistil koncovku výfuku a stříkl wdčko do ložisek, tak zas běžela 45km/h, jako zamlada. Je to neskutečný, co ta Babetta všechno vydrží.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » pát kvě 13, 2016 12:01:57

Pavel píše:Připadne mi celkem nesmyslné vymýšlet alternativu k něčemu, co už je udělané a funguje spolehlivě.


Chci se naucit jak ten motor vlastne funguje a chova se.

A vylepsovat tam urcite je co: vyuziti zaporne pulvlny zapal civky, regulace predstihu, zlepseni chodu na volnobeh, diagnostika problemu (kulatost behu motoru, misfire, fce prevodovky u B210, ...), nebo zlepsit rizeni na zaklade bar. tlaku/teploty/zateze. Pripadne "vetsi" upravy v tom smyslu, ze "vy-step-upujeme" napeti na primaru indukcky na presne definovanou uroven, cimz ziskame pomerne presnou jiskru za vsech podminek.

S tou nesmrtelnosti Babetty ale souhlas, pokud se do ni nepusti nejaky kutil. Ono se to netyka tedy jen Babett, ozivil jsem i jednu sekacku na travu, jedine co bylo potreba odstranit vsechny samo-domo-upravy, zlikvidovat vsechny vule, a seridit karburator + zapalovani. Uz ale jsem daleko toho mit ke konstrukci Babetty obdiv, je to cele takova socialisticka nouzovka.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Pavel » pát kvě 13, 2016 13:35:08

Chápu tvoji snahu o pochopení, co se v Babettě děje. Je to určitě dobré na naučení, ale jak postupně začneš pronikat do detailů, tak zjistíš, že některé věcí nemá smysl vylepšovat. Například regulací předstihu u Babetty nezískáš téměř žádný výkon navíc. Sám jsem už mockrát zkoušel testovat různé nastavení statoru a ten rozdíl je tak 5%. Chápej tím třeba testovací jízdy do referenčního kopce, kdy mi to na nejhorší předstih jede 48km/h a na nejlepší 50km/h. To nestojí za to, aby se s tím člvověk drbal a přidával do Babetty další elektronické nebo mechanické kurvítko. To už by bylo lepší dát místo karburátoru vstřik, to už dává větší smysl. Dokonce elektronické vstřikování měly poslední modely Babett určené pro export stejně jako katalyzátor. Pokud chceš udělat nějakou revoluční vychytávku, vyviň elektronické vstřikování a klapku sání a přívěru výfuku použitelné jako doplňkový kit k origo Babettě.

Co se týče konstrukce samotné Babetty, nenazval bych to jako socialistickou nouzovku, ale jako výsledek kompromisu při tlaku na cenu. Já naopak vidím, že konstruktéři byli srdcaři, a tak i při tom, co měli tehdy po ruce a do čeho se museli vlézt, sestrojili úplně legendární stroj, který je notně předimenzovaný, že vydrží velmi hrubé zacházení. Je vidět, že snahy šly i dál, akorát od té doby, co už byla výroba v Kolárově, tak to šlo od deseti k pěti.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » pát kvě 13, 2016 19:35:11

Mate k te strikacce nejake blizsi informace? Samozrejme to byla jedna z prvnich veci, ktere mne napadly :). Pokud by se pouzily nejake bezne automotive dily, vidim problem v:

1) ucpavani vstriku olejem v benzinu
2) kde vzit energii na ovladani vstriku - v uvahu pripada jedine zapalovaci civka nebo svetelny okruh
3) kde vzit energii na vytvoreni tlaku paliva (samospadem to nepujde) - tady by bylo nejlepsi to mit mechanicky, ale kde takove cerpadlo vzit, jak jej naroubovat na babettu ?
4) kde vzit energii na start, aby sel ovladat vstrik i natlakovat palivo (napada mne superkapacitor, ktery by clovek musel dobit ... no a nebo to Babettacky rozslapat :) )
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Pavel » sob kvě 14, 2016 18:32:31

Bližší info nemám.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » ned kvě 15, 2016 12:58:10

Abych nejak uzavrel tuto diskusi, dekuji vsem za prispevky. B207 zrejme nejak v ramci moznosti jezdi, vyjela na cca 20km/h bez slapani i pomerne strmy kopec v Dolnim Podkozi "u Kellnera" https://mapy.cz/s/G89K , po rovinatejsich silnicich s ni neumim jezdit jinak nez maximalkou nekde pod 40km/h ... asi zauvazuji o vetsim ozubenem kolecku. Vcera jsem na ni ujel asi 40km, trapil jsem ji jak to jenom slo, vypadala k neutahani. Ano, v lese nektere kopce nevyjela (jenom vrcela :) ), po stene neleze, ale i tak jsem na 1,1kW prijemne prekvapen. Kdyz jsem videl valec a celkove zalostny stav v jakem byla, neveril jsem, ze ji takhle rozjedu.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » ned kvě 22, 2016 22:24:23

Tak mam pokracovani romanu "Budou alespon 4 jizdy za sebou bez problemu? " :)

Sice jsem dojel, ale pri testovaci projizdce mi zacal sycet motor. Muze to byt jednim guferem, ale po vychladnuti jsem zjistil, ze muzu dotahnout dva srouby na hlave! Puvodne tam byly 4 stefty, na jednom z nich jsem pri mirnem utahovani dozvejkal zavit (vlastne vsechny zavity byly uz nacate). Dal jsem tam obycejnou (blativou) zavitovou tyc, na kterou to jelo OK (ta dotahnout jde, citim kdy jsem nadoraz). Problem je v tom, ze i kdyz tam dam novy steft, tak mam pocit, ze to v karteru nedrzi. U zavitovky citim, kdy matka je nadoraz a jeste trosku pritahnu. U steftu (noveho i puvodnich) to je skoro neznatelne, jestli jsem nadoraz nebo ne (porad bych mohl utahovat). Nerad bych znicil nejakymi pokusy kartery, muzu tam vrazit pevnostni nebo antikorovou zavitovou tyc misto vsech steftu? Je mi jasne, ze diky zavitu ma mensi prurez, asi trosku jine roztaznosti, a mozna dokonce i jine tolerance zavitu. Jezdite nekdo se zavitovkami misto steftu ?
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod Azor » pon kvě 23, 2016 8:48:36

Osobně se domnívám, že jakost origo šteftů by se neměla přeceňovat, byly vyráběné z běžné oceli třídy 11, což bohatě postačovalo. Každá ocelová závitová tyč splňující požadavky DIN 976 podle mého názoru bohatě vyhoví (závit v hliníku karteru udrží podstatně méně než i ta "blátivá" závitovka). Nikomu svůj názor nevnucuji, ale přece jen coby strojní inženýr s delší praxí ve výrobě jeřábů mám o věci trochu představu. Ony ostatně ty tlaky v kapesním motůrku babety opravdu nijak mimořádné nejsou. Samozřejmě je vhodné, aby ten závit v Al slitině byl využíván co nejméně, jinak se zákonitě opotřebuje a přestane plnit to, co od něj očekáváme, to se mimochodem týká i upevnění výfuku a karbecu, kde je někým doporučováno použití inbusů (u karterů to sice jde opravit vyvložkováním závitu, ale ono tam toho materiálu do kterého se musí vrtat není nazbyt).
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod mhi » pon kvě 23, 2016 9:57:03

To jsem myslel, ze ty stefty jsou z neceho lepsiho :-). Me slo spis o tolerance a roztaznost ...
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Je to na vybrus? [B207]

Příspěvekod ridchey » pon kvě 23, 2016 15:53:22

presne z duvodu zvejkani zavitu jsem zacal pouzivat prodlouzene matice, zajednak se ten zavit tak snadno nestrhne a za druhak mam vetsi cit pri utahovaní a za treti- lip se vyklepnou z trubkace (orechu)
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

PředchozíDalší

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků