Prace s lozisky

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Prace s lozisky

Příspěvekod mhi » stř zář 14, 2016 11:57:49

Pochlubte se/poradte jak resite loziska v motoru.

Nova do motoru:
- Zapouzdrena predpokladam do Babett odpouzdrite (aby se mazalo i gufero za nim).
- Potom co, vykoupat v petroleji? Ma to realny smysl? A caknout trosku oleje, nebo to nemam resit?
- Ma smysl nekam kupovat neco drazsiho, treba japonce, nebo levne ZKL je jasna volba? U ZKL jsem se divil tomu, ze jedno nove 6203/C3 mi "obcas hrklo", nejelo uplne hladce.
- Loziska lisuju rucnim lisem pres prstynek ze starsiho loziska (tzn. pres ten vnejsi)
- Treba u Jawy 50 jsem nenasel presnou specifikaci na prevodovkova loziska, davate i tam C3kove (kdyz neni specifikovano), nebo normalni vule?

Starsi loziska - asi to prijde jako blbost je "recyklovat", no ale uz tech 50ek motoru mam docela dost a zjistil jsem, ze temer u vsech Babett se pred prodejem nekdo pokousel o "zprovozneni" a vetsinou nejake to lozisko bylo uplne nove, ale mozna blbe namontovane (nemam jak overit). Typicky nikdo nemenil ta ve slepych dirach, prevodovka treba nesla rukou ani protocit. Jestli je lozisko OK zjistuji tak, ze jej vykoupu v petroleji a potom roztocim. Bud' hrka (misto kulicek jsou hrasky), nebo se toci kratsi dobu nez nove. Bohuzel u jednoho nove koupeneho ZKL (viz vyse) se mi tocilo hur nez jedno vybrane starsi lozisko...

- Loziska vyndavam ze slepych der teplem nebo vezmu za vnitrni prstynek
- Pruchozi diry vetsinou vylisuju, pripadne pres prstynek opatrne vytukam kladivem (typicky klikovka, kde na to je prostor).
- Koupel v petroleji, vypadne z toho tuna kovoveho bordelu (byl jsem az prekvapen), potom roztoceni a je jasno jestli jde do kose nebo krabice "muze se hodit".

Odvahu znovu pouzit pouzita z krabice jsem jeste nemel, ale ted' mne nahlodalo to nove koupene "hraskove" lozisko, vzdyt' treba moje prvni Babetta mela zjevne nova vsechna loziska, no akorat nevymenili predlohovou hridel. Ja je samozrejme z neznalosti vymenil.

Ta jeta urcite pouziju na pripravek mereni klikove hridele, dve stelovatelne "vidlicky" na konci s lozisky, ve kterych klikovka pojede (tzn klika si sedne z vnejsi strany na dve tesne u sebe polozena loziska). K tomu dalsi stelovatelna packa na uchylkomer.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Prace s lozisky

Příspěvekod Azor » stř zář 14, 2016 12:22:15

Trochu mi nedochází postup - koupit zakrytované ložisko a pak to vyloupnout, proč utrácet zbytečně ? Na kliku samozřejmě otevřená ložiska C3. To že ti to nové ložisko hrkalo bude asi tím, že se prudce zhoršila kvalita výroby, nová ložiska bývají plná kovového humusu (nevěřil jsem tomu, ale Ridchey se dušuje, že je to dnes obecný jev). Kvalita ZKL byla kdysi na slušné úrovni, dnes nevím, možná bude někdo chytřejší, ale ony už i SKF se vyrábějí v Asii, takže tady fakt neporadím. Nové ložisko tedy vždy vyprat, v čem na tom už tolik nezáleží a před montáží tam do dráhy kuliček kápnout trochu oleje. Demontovat i montovat vždy zahřáté - hliník se teplem roztahuje podstatně víc než ocel, takže ložiska tam pěkně vklouznou/vykl. , lisem to samozřejmě jde také, ale už se tím zbytečně opotřebovávají domečky. No a u toho zamýšleného přípravku na měření kliky se obávám, že do systému vnášíš zdroje nepřesnosti, měřit by se mělo na prizmatických pravítkách pevně ukotvených v masivní základně, např. pracovní stůl frézky atp.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Prace s lozisky

Příspěvekod mhi » stř zář 14, 2016 12:38:14

Ad zakryta loziska: obcas odkryta nemaji a cena je myslim +- stejna. Klika-C3 je jasna, co zbytek? Babetta ma C3 myslim vsude, ale jine 50ky to treba nemaji vubec specifikovane.

Ad vymyti: ze ZKL mi ted' zadny zelezny bordel nevyplaval.

Ad mereni kliky, zase tak bych to nehrotil ;-). Jak se to da delat v terenu se da vyposlechnout zde: http://www.kolamadolu.cz/jawa-kolem-sve ... t-kodo060/ (+foto http://www.kolamadolu.cz/wp-content/upl ... 24x767.jpg ;) )

S rozumnou zakladnou a co nejpresnejsim dilenskym zpracovanim pocitam.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků