od Pavel » úte zář 27, 2016 10:23:32
Bývá zvykem všechny motory, které mají neznámý původ, neznámý počet najetých motohodin, neznámý čas odstavení v garáži, okamžitě po koupi půlit a preventivně repasovat klikovku. Je to levná investice, která se vyplatí. Za repas klikovky dáte kolem 800-1300Kč a je to mnohem lepší, než s tím jezdit bez repase a pak zadřít kliku a litovat, že budete ještě muset dělat navíc výbrus, shánět novou hlavu, protože vám rozlítlé ložiska z klikovky doslova rozbombardovaly spalovací prostor. Zvláště tehdy, když jste měli ještě původní originální píst soc. výroby a teď tam budete muset dát šmejd Maďar. Pokud repas, tak jedině s CKR ojnicí, ostatní tolik nevydrží. Ale zase mluvím o sobě, někomu bude stačit neznačková, pokud jezdí málo.
Klikovka by v dnešní době měla vydržet tak 7tis km a pak další repas.
Axiální vůle, tzn. že s ojnicí jde hýbat do boku, nevadí, ono to i tak musí být, aby měl píst prostor se usadit ve válci v ideální pozici. Problém je už v okamžiku, kdy je v ojnici už vůle radiální. Existuje takový test, kdy chytnete ojnici do ruky a pěstí uhodíte vší silou do oka ojnice v místech, jak je píst. Pokud ojnice cinkne, tak je už zralá na repas.
Dále je už klikovka zralá na repas, pokud má vůli v karterech. Tzn. ložiska už vymlely hřídel a doslova by spadly z kliky po vyndání. Případně nedrží ložiska v pouzdru karteru. S takovým stavem klikovky je hřích dál jezdit, to si úplně huntujete motor.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
