Stránka 1 z 1
Vůle na klikovce

Napsal:
ned zář 25, 2016 21:11:00
od Ba.betton
Zdravím pánové, chtěl bych se zeptat jak je to (v praxi) s vůlemi na klikovce /ojnici. S ojnicí jde v rozsahu asi 1mm hýbat ze strany na stranu, přičemž tedy v jedné krajní poloze je mezi ojnicí a tím protizávažím mezera tak .. na tvrdší papír. V druhé krajní poloze je ta mezera větší. Je to Ok, nebo to radši poslat na repasi, když to mám otevřené. Motor je B 207.100
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
ned zář 25, 2016 21:51:00
od mhi
Axialni mezera ojnice je OK, tedy alespon ja to tak taky vsude mam

. V pistu to taky je pomerne volne. Radialni vule ovsem OK uz neni.
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
pon zář 26, 2016 21:13:30
od Ba.betton
No snad .. ale je to tak na list klas. papíru, víc se tam nevejde

mám podezření, že ta ojnice je trošku nahlá. Na druhé straně je to docela gut

Re: Vůle na klikovce

Napsal:
úte zář 27, 2016 10:23:32
od Pavel
Bývá zvykem všechny motory, které mají neznámý původ, neznámý počet najetých motohodin, neznámý čas odstavení v garáži, okamžitě po koupi půlit a preventivně repasovat klikovku. Je to levná investice, která se vyplatí. Za repas klikovky dáte kolem 800-1300Kč a je to mnohem lepší, než s tím jezdit bez repase a pak zadřít kliku a litovat, že budete ještě muset dělat navíc výbrus, shánět novou hlavu, protože vám rozlítlé ložiska z klikovky doslova rozbombardovaly spalovací prostor. Zvláště tehdy, když jste měli ještě původní originální píst soc. výroby a teď tam budete muset dát šmejd Maďar. Pokud repas, tak jedině s CKR ojnicí, ostatní tolik nevydrží. Ale zase mluvím o sobě, někomu bude stačit neznačková, pokud jezdí málo.
Klikovka by v dnešní době měla vydržet tak 7tis km a pak další repas.
Axiální vůle, tzn. že s ojnicí jde hýbat do boku, nevadí, ono to i tak musí být, aby měl píst prostor se usadit ve válci v ideální pozici. Problém je už v okamžiku, kdy je v ojnici už vůle radiální. Existuje takový test, kdy chytnete ojnici do ruky a pěstí uhodíte vší silou do oka ojnice v místech, jak je píst. Pokud ojnice cinkne, tak je už zralá na repas.
Dále je už klikovka zralá na repas, pokud má vůli v karterech. Tzn. ložiska už vymlely hřídel a doslova by spadly z kliky po vyndání. Případně nedrží ložiska v pouzdru karteru. S takovým stavem klikovky je hřích dál jezdit, to si úplně huntujete motor.
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
úte zář 27, 2016 10:57:48
od Ba.betton
Psal jsem email pánovi z této firmy:
http://www.kovoobrabeni-vserob.cz/ . Zatím neodpověděl, máte někoho ověřeného vy?
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
úte zář 27, 2016 11:06:18
od Pavel
Padalík, Šardice
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
úte zář 27, 2016 19:00:28
od marhalu
Ano s panem Padalíkem (
http://www.motoservispadalik.ic.cz) mám také dobré zkušenosti. Ač jsem ze severních Čech tak se mi vyplatí to k němu poslat

Už mám zase jednu připravenou...
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
čtv zář 29, 2016 13:18:04
od Ba.betton
Jinak chtěl bych se zeptat, proč se vůbec mění ojnice? Píšete dát CKR, ale jaký je důvod výměny ojnice? Chápu, že to je namáhaný díl - čili tedy pouze prevence?
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
čtv zář 29, 2016 14:17:55
od Pavel
Protože provozem vyběhají ložiska ojniční pouzdra na obou stranách a než dělat repas, který už nikdy nezaručí ty samé parametry, levněji vyde dát novou oniční sadu. Samotná ojnice je jinak nesmrtelná záležitost. No a značka CKR má nejkvalitnější matroš. Můžeš to honit furt na 8000ot a ojnice bude v lepší kondici po 5000km než originál po ujetí 100km. Sám můžu potvrdit, zkoušel jsem v motoru už 4 značky ojnic a na CKR nic nemá.
V okamžiku, kdy už začne být velká vůle v ložiskách ojnice, hrozí vlivem silných rázových pohybů po zapálení směsi rozpadnutí ojničního pouzdra nebo ložiskových válečků. Materiál je schopen se doslova roztavit nebo prasknout a udělat paseku v celém motorovém prostoru. Proto se klikovky, které už mají vůli v ojničním ložisku, preventivně repasují na novou ojniční sadu. To samé se preventivně dělá i po pořízení stroje s nejasnou historií, protože při delším odstavení klikovka včetně pouzder zrezaví a pak ujedete párset km a je šmytec.
Jen blázen čeká, až se mu to vysype. Nezřídka jsem viděl typického šetřílka, který pak sháněl novou hlavu a přeskakoval 5 výbrusů kvůli rýhám.
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
pát zář 30, 2016 13:46:07
od Ba.betton
Díky, teď jsem vytáhl ten čep (nahřátý píst na 100°a jemne pobuchovani proti dvoum dřeveným klinum) no a vypadlo i bronzové ložisko. Když by mi dávali novou CKR ojnici tak tam dám nazpět to bronzové ložisko, nebo tam přijdou jehly?
Re: Vůle na klikovce

Napsal:
pon říj 10, 2016 19:55:48
od stotun
Pavel píše:protože při delším odstavení klikovka včetně pouzder zrezaví a pak ujedete párset km a je šmytec.
Jen blázen čeká, až se mu to vysype.
Ano, velká pravda (B207.500 po koupi) cca po 400 km jízdy si jedu do obchodu u nás v dědině a z ničeho rany z motoru, na první pocit jakdyby nove řetaz naskakoval na extrémě opotřebene pastorek a po rozebrání dolní ojniční ložísko na sra...čku.
No nevěřil sem......ale je to tak.
