Stránka 1 z 1

Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: ned zář 25, 2016 21:11:00
od Ba.betton
Zdravím pánové, chtěl bych se zeptat jak je to (v praxi) s vůlemi na klikovce /ojnici. S ojnicí jde v rozsahu asi 1mm hýbat ze strany na stranu, přičemž tedy v jedné krajní poloze je mezi ojnicí a tím protizávažím mezera tak .. na tvrdší papír. V druhé krajní poloze je ta mezera větší. Je to Ok, nebo to radši poslat na repasi, když to mám otevřené. Motor je B 207.100

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: ned zář 25, 2016 21:51:00
od mhi
Axialni mezera ojnice je OK, tedy alespon ja to tak taky vsude mam :-). V pistu to taky je pomerne volne. Radialni vule ovsem OK uz neni.

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: pon zář 26, 2016 21:13:30
od Ba.betton
No snad .. ale je to tak na list klas. papíru, víc se tam nevejde :D mám podezření, že ta ojnice je trošku nahlá. Na druhé straně je to docela gut :D

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: úte zář 27, 2016 10:23:32
od Pavel
Bývá zvykem všechny motory, které mají neznámý původ, neznámý počet najetých motohodin, neznámý čas odstavení v garáži, okamžitě po koupi půlit a preventivně repasovat klikovku. Je to levná investice, která se vyplatí. Za repas klikovky dáte kolem 800-1300Kč a je to mnohem lepší, než s tím jezdit bez repase a pak zadřít kliku a litovat, že budete ještě muset dělat navíc výbrus, shánět novou hlavu, protože vám rozlítlé ložiska z klikovky doslova rozbombardovaly spalovací prostor. Zvláště tehdy, když jste měli ještě původní originální píst soc. výroby a teď tam budete muset dát šmejd Maďar. Pokud repas, tak jedině s CKR ojnicí, ostatní tolik nevydrží. Ale zase mluvím o sobě, někomu bude stačit neznačková, pokud jezdí málo.

Klikovka by v dnešní době měla vydržet tak 7tis km a pak další repas.

Axiální vůle, tzn. že s ojnicí jde hýbat do boku, nevadí, ono to i tak musí být, aby měl píst prostor se usadit ve válci v ideální pozici. Problém je už v okamžiku, kdy je v ojnici už vůle radiální. Existuje takový test, kdy chytnete ojnici do ruky a pěstí uhodíte vší silou do oka ojnice v místech, jak je píst. Pokud ojnice cinkne, tak je už zralá na repas.

Dále je už klikovka zralá na repas, pokud má vůli v karterech. Tzn. ložiska už vymlely hřídel a doslova by spadly z kliky po vyndání. Případně nedrží ložiska v pouzdru karteru. S takovým stavem klikovky je hřích dál jezdit, to si úplně huntujete motor.

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: úte zář 27, 2016 10:57:48
od Ba.betton
Psal jsem email pánovi z této firmy: http://www.kovoobrabeni-vserob.cz/ . Zatím neodpověděl, máte někoho ověřeného vy?

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: úte zář 27, 2016 11:06:18
od Pavel
Padalík, Šardice

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: úte zář 27, 2016 19:00:28
od marhalu
Ano s panem Padalíkem (http://www.motoservispadalik.ic.cz) mám také dobré zkušenosti. Ač jsem ze severních Čech tak se mi vyplatí to k němu poslat :) Už mám zase jednu připravenou...

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: čtv zář 29, 2016 13:18:04
od Ba.betton
Jinak chtěl bych se zeptat, proč se vůbec mění ojnice? Píšete dát CKR, ale jaký je důvod výměny ojnice? Chápu, že to je namáhaný díl - čili tedy pouze prevence?

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: čtv zář 29, 2016 14:17:55
od Pavel
Protože provozem vyběhají ložiska ojniční pouzdra na obou stranách a než dělat repas, který už nikdy nezaručí ty samé parametry, levněji vyde dát novou oniční sadu. Samotná ojnice je jinak nesmrtelná záležitost. No a značka CKR má nejkvalitnější matroš. Můžeš to honit furt na 8000ot a ojnice bude v lepší kondici po 5000km než originál po ujetí 100km. Sám můžu potvrdit, zkoušel jsem v motoru už 4 značky ojnic a na CKR nic nemá.

V okamžiku, kdy už začne být velká vůle v ložiskách ojnice, hrozí vlivem silných rázových pohybů po zapálení směsi rozpadnutí ojničního pouzdra nebo ložiskových válečků. Materiál je schopen se doslova roztavit nebo prasknout a udělat paseku v celém motorovém prostoru. Proto se klikovky, které už mají vůli v ojničním ložisku, preventivně repasují na novou ojniční sadu. To samé se preventivně dělá i po pořízení stroje s nejasnou historií, protože při delším odstavení klikovka včetně pouzder zrezaví a pak ujedete párset km a je šmytec.

Jen blázen čeká, až se mu to vysype. Nezřídka jsem viděl typického šetřílka, který pak sháněl novou hlavu a přeskakoval 5 výbrusů kvůli rýhám.

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: pát zář 30, 2016 13:46:07
od Ba.betton
Díky, teď jsem vytáhl ten čep (nahřátý píst na 100°a jemne pobuchovani proti dvoum dřeveným klinum) no a vypadlo i bronzové ložisko. Když by mi dávali novou CKR ojnici tak tam dám nazpět to bronzové ložisko, nebo tam přijdou jehly?

Re: Vůle na klikovce

PříspěvekNapsal: pon říj 10, 2016 19:55:48
od stotun
Pavel píše:protože při delším odstavení klikovka včetně pouzder zrezaví a pak ujedete párset km a je šmytec.
Jen blázen čeká, až se mu to vysype.


Ano, velká pravda (B207.500 po koupi) cca po 400 km jízdy si jedu do obchodu u nás v dědině a z ničeho rany z motoru, na první pocit jakdyby nove řetaz naskakoval na extrémě opotřebene pastorek a po rozebrání dolní ojniční ložísko na sra...čku.

No nevěřil sem......ale je to tak. :!: