Stránka 15 z 16

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát zář 08, 2017 10:17:09
od Miro
Rozhodol som sa pre zakúpenie karburátora DellOrto na Babettu 210.
Hlavný dôvod je ten, že Babettu mám na premiestňovanie po "velkovesnici" Brno a okolí. Nechcem sa v nej neustále vrtať, ale používať ju.
Toto fórum som dosť podrobne prečítal, ale nie sú mi všetky informácie jasné. Bol by niekto tak láskavý a túto problematiku stručne zhrnul:
1. Čo znamenajú čísla 12, 14, 16.
2. Ak sa líšia priemerom difuzóra, je potreba k jednotlivým modelom ešte niečo prikúpiť? Myslím modely, ktoré má v ponuke Motomax.
3. Alebo je potreba niečo vyrobiť?
4. ridchey: "kdyby se delalo nove kolinko,pak je lepsi koupit rovnou 16 Dellorto". Už sa vyrába? Alebo ako na to, náčrtok, materiál?
5. Rozdiely v hlučnosti.
6. Ako to, že aj niektorí neoblomní zastáncovia Jikovu prešli na DellOrto?

Ďakujem za ochotu. Len mi nepíšte, všetko tu máš, nájdi si to.
Pekný slnečný deň
Miro

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát zář 08, 2017 10:55:27
od jarmil
Ahoj.
1. jsou to průměry v mm vnitřní světlosti karburátoru. Tedy čím vyšší číslo, tím větší díra kudy proudí směs do válce - jednoduše řečeno.
2. karburátor bývá většinou dodávám jako celek s plynovým lankem a nějakým vyústěním k připevnění k válci. Někdy to stačí pouze sešroubovat s původním kolenem, pokud ovšem dodržíš zásadu, že budou vnitřní průměry shodné. Nemá smysl montovat 16-ku karburátor na 12-ku kolínko. Někdy se musí vyrobit kolínko. Takže nelze říci konkrétně, záleží na tom jaký karburátor budeš mít (typů dell orto je několik).
3. viz bod 2
4. když dáš 16-ku karburátor tak to neznamená automaticky lepší výkon, jelikož to musíš sladit i s válcem a výfukem (abys využil potenciál karburátoru).
5. dell orto je obecně hlučnější (kovovější zvuk), je to dáno způsobem sání. Originál jikov je utlumen sáním přes rám. Jinak hlučnost je dost subjektivní věc, jelikož je dána i stavem motoru a následně i změnou chodu motoru (když dáš třeba větší karburátor).
6. nevím jak ostatní, ale u mne platí to, byť dell orto není nějakej supr karbec, nedá se na něm krom trysky a volnoběhu nic poladit a buď to bude jezdit, nebo ne (musíš si s těma tryska pohrát), že oproti jikovu o něm nevím - myslím nějakou závadu. Prostě jezdíš, ventil těsní, karbec sice slintá, ale neteče. Zkrátka téměř žádná údržba. Možná je to dáno vývojem, možná materiálem, ale prostě tak nějak funguje.

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát zář 08, 2017 11:18:26
od Miro
Moc dík!

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: sob lis 11, 2017 20:24:48
od Grunt
Já mám DellOrto SHA 14.12L od června 2013 a víceméně si nemám na co stěžovat. Velkou výhodu karburátor má v tom že je to jeden kovový odlitek s nalisovanou emulzní trubkou a plastama dokola, takže se na něm ani nemá moc co pokazit. Jednou už jsem měnil těsnění v plovákové komoře, protože se prostě vyžvýkalo (je tam na to taková drážka, dodám že těsní perfektně) a jednou se mnou karburátor vypekl tím že špatně nasával a vysrážel se mi benzín uvnitř těla karburátoru a zaplavil se až po plastový nátrubek. Problém byl v tom že se roztrhalo těsnění pod horním krytem, nasávalo více vzduchu a jinde tam než měl. Výměna papírového těsnění pod krytem karburátoru celý problém vyřešila. A to je asi také největší slabina celého karburátoru. Všiml sem si i na různých fotkách že kolem toho krytu má spousta lidí vyschlou olejovou špínu. Je to tím že špatně těsní. No dodám že to papírové těsnění se mi zase roztrhalo no a bohužel samostatně mimo sadu se (aspoň u nás) nedá sehnat, takže jsem byl přinucen přistoupit k domácí výrobě. Vzal jsem přířez pryže t=1mm, modelářský nožík a pokusil jsem se dle starého papírového těsnění nové vyřezat:
dellorto1.jpg
dellorto1.jpg (54.69 KiB) Zobrazeno 11577 krát

dellorto2.jpg
dellorto2.jpg (68.55 KiB) Zobrazeno 11577 krát

Vypadá to strašně, ale funguje to. Už jsem to byl zkusit a pryžové těsnění těsní. Jenže mám strach:
  • že se buď rozpustí
  • a pokud ne to tak se roztrhá ještě dřív než to papírové. Ten papír je aspoň tvrdý a drží tvar, tohle tam blomcá kolem té klapky sytiče, až to budu vydělávat tak to o to zavadí a roztrhne ho. Pasuje se to tam hůř než ten papír. Šroubky musí ven, musí se to důkladně zapchať do té drážky, nasadit, přitlačit a teprve pak se dá našroubovat.
Nějaké nápady jaký materiál použít nebo jak tu krytku líp zatěsnit?

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: ned lis 12, 2017 11:03:56
od Azor
Pokud nemáš speciální olejivzdornou gumu, tak to tam radši ani necpi - rozpadne se to, vpodstatě se to skoro až rozpustí a zasere to celý karbec. Pokud nevíš jaká ta guma je, udělej jednoduchý pokus - dej kousek té gumy do skleničky s benzínem a pokud po pár dnech bude stále stejná je to OK, ale pokud začne být taková slizká, tak se na tyhle účely rozhodně nehodí. Šlo by to udělat z tenkého jemnozrnného korku příslušné tloušťky, ale ten se v malém množství taky těžko shání. Osobně si myslím, že papírové těsnění buď ze spec. papíru na těsnění nebo nějaké kvalitnější čtvrtky by mělo stačit.

Jinak jsem se taky stal majitelem DellOrta, koupil jsem to jako součást jednoho starého německého mopedu. Ten karbec je z r.1977 a je úplně stejný jako ty dnešní, včetně všech plastových částí. Je fakt, že je krásně jednoduchý, ale je to typický Low End, poté co jsem ho vyzkoušel si troufnu tvrdit, že ty dnešní levné čínské za pár korun jsou minimálně stejně kvalitní, ne-li lepší, ale exaktní měření jsem samozřejmě nedělal. :)

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát pro 08, 2017 16:39:01
od Grunt
Azor píše:Pokud nemáš speciální olejivzdornou gumu, tak to tam radši ani necpi - rozpadne se to, vpodstatě se to skoro až rozpustí a zasere to celý karbec. Pokud nevíš jaká ta guma je, udělej jednoduchý pokus - dej kousek té gumy do skleničky s benzínem a pokud po pár dnech bude stále stejná je to OK, ale pokud začne být taková slizká, tak se na tyhle účely rozhodně nehodí.

Je to dělaný z 1mm EPDM pryže - přířez. Mám pocit že jsem koupil buď ve spojovacím materiálu nebo někde v mototechně. Měl jsem nějaké problémy s výkonem, tak jsem včera karburátor rozdělal a těsnění zkontroloval.
epdm_tesneni.jpg
epdm_tesneni.jpg (23.64 KiB) Zobrazeno 11477 krát

epdm_tesneni2.jpg
epdm_tesneni2.jpg (58.6 KiB) Zobrazeno 11477 krát

Benzín a oleje EPDM rozpouštějí. Těsnění tak okamžitě vyskočilo z drážky, bylo horší jak promočený papír (absolutně neelastické) a nasáklo a expandovalo o nějakou tu čtvrtinku původní velikosti a už prostě nešlo nacpat zpátky. Byl jsem nucený vrátit roztrhaný papír. Na druhou stranu pod tou hlavou karburátoru naprosto čisté a lesklé bez trošky olejové mastnoty. Takže těsnění samo o sobě těsní na jedničku. Předpokládám že se neroztopilo úplně protože když je zamáčklé tak je exponovaná jen malá plocha (ty boky) a nakonec u hlavy karburátoru až tak moc benzínu není. Přemýšlel jsem že bych z nějakého tenkého hliníku vyřezal ten tvar, udělal si další těsnění a jednoduše ho na ten hliník nalepil aby to drželo tvar. Pak by s tím nebyl problém, ale ono to nakonec jde přilepit cokoliv elastického i přímo na tu horní hranu (je rovná) karburátoru, zarovnat to šmirglem a pak už jednoduše nasazovat a sundávat tu hlavu bez toho abych furt musel trhat nějaké těsnění nebo se s ním srát.
Z jakého materiálu by to šlo vyrobit, nejlépe aby byl k sehnání v přířezu řekněme 300x300 za pár kaček? Těsnění na benzín se přece z něčeho vyrábět musejí, ne? Ostatně spodní díly na karburátoru jsou z nějaké pryže a benzín je nerozpouští.

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: sob pro 09, 2017 19:31:39
od ridchey
nanesl bych do toho vicka silikonu na tesneni kartru, pekne ho upravil na tvar a nechal zaschnout, a voalá- je tesnení odolne benzinu a oleji

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: sob pro 09, 2017 20:27:41
od jarmil
Je otázka jak často to člověk rozdělává. Pokud jenom v rámci opravy a nepotřebuji to rozdělávat obden, tak nejlepší cesta je skutečně přes tmel. Akorát bych na to šel jinak. Dosedací plochy nepatrně potřít olejem a na jednu plochu nanést minimální množství tmelu třeba tento https://www.fichtlkramek.cz/nahled/tmel_paulin.html
a smontovat. Olej zabrání slepení ploch a opravdu to funguje.
Nevýhoda: po každé demontáži nanést novou vrstvu

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát pro 15, 2017 18:31:07
od Grunt
No tmel rozhodně ne. Ten se dává tam kde je vysoká teplota a nepředpokládá se že by to těsnění přežilo. Ale to není u karburátoru problém. To už radši i ten papír.

Karburátor se perfektně demontuje (oproti Jikovu) akorát tu hlavu nemá vymyšlenou. Nejradši bych opravdu nějaký druh pryže nebo gumy.

Edit: Ok odpovím si sám pro případ že by to někoho zajímalo. NBR pryž alias nitril-butadienový kaučuk. Jsou z něho udělané O-kroužky a gufera v motoru a krom teflonu co tak čtu je to jedná umělá hmota odolná palivům a olejům. Dodává se úplně od stejné firmy jako mám EPDM v přířezech požadované tloušťky a za pár kaček. Postup je jinak naprosto stejný jen s tím že až to dostanu do ruk tak to přilepím něčím na tu rovnou plochu u hlavy karburátoru. Akorát teda opravdu nechápu na co prodávají EPDM v lokální mototechně.
tesneni.jpg
tesneni.jpg (161.88 KiB) Zobrazeno 11358 krát

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: úte kvě 01, 2018 20:29:48
od pavelt74
Ahoj kluci,chtěl bych poprosit ty,kteří mají Dellorto 16 aby jsem někdo z nich napsal zkušenosti s ním např. jak se chová v nízkých otáčkách,jaký to má zátah,na čem to mají namontované zda na originále nebo upraveném válci. Mám tam nyní 14/12 a spodek to má docela slušný a nechtěl bych o něj s 16ctkou přijít. Díky Jinak tady nějaká dokumentace Dellorto : http://www.myronsmopeds.com/2014/12/dellorto-parts/

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: stř kvě 02, 2018 14:41:47
od Repkins
Nevíte čím to je, že když jsem namontoval DellOrto tak babeta nechce nastartovat? S jikovem nastartovat šla na jedno kopnutí. S dellortem nechce vůbec :/

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: stř kvě 02, 2018 15:02:53
od jarmil
Otázka je tak široká, že může být spousta závad.
1. vymontuj svíčku zda je mokrá, zároveň jestli hází jiskru
2. startuj bez sytiče, pokud je mokrá svíce, může to být "přehcaný"
3. sundej kryt sání a nastav volnoběh šroubem tak, abys měl mírně zvednuté šoupě
4. podívej se zda nemáš někde netěsnost na přírubě karburátoru
5. zkus babettu rozšlapat z kopce, zda se nechytne
6 a ještě spoustu věcí......

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: pát čer 08, 2018 21:58:41
od pavelt74
Dnes jsem namontoval Dellorto 16.16 místo 14.12. Co se změnilo,tak rozhodně zátah při rozjezdu,motor jde razatněji do otáček a ještě lépe mi motor chytá.Naopak mi klesla maximálka z 60km na 55,dříve se motor pomalu roztáčel až dosáhl těch 60. Zkoušel jsem měnit trysky a při 66 byla svíčka šedivá,tak jsem dal 68.Kdyby někdo ještě poskytl svoje postřehy s tímto karburátorem např. jaký má výfuk,úpravy apod. Díky

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: stř čer 13, 2018 11:05:07
od Repkins
Nevíte někdo jaké je optimální nastavení volnoběhu na DellOrtu? Kolik zhruba otáček toho jednoho šroubu?

Re: Karburátor Dell Orto

PříspěvekNapsal: stř čer 13, 2018 12:22:46
od Azor
Tahle otázka postrádá smysl, nastavit se to musí na každém stroji podle chování motoru - při volnoběhu by neměl chcípat a pokud možno při poloze na stojánku ani točit zadním kolem. To je u každého motoru záležitost individuálního seřízení, jiná odpověď na to není.