GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » pon pro 05, 2016 21:29:25

Zdar fachmani,
koupil jsem druhý motor do mé 207. Chci na něm udělat GO. Je pěkný, komplet i s karbecem a i elektrikou. Což ani nepotřebuju, ale budiž. Důležitý je, že krom válce, ho asi nikdo jinak nerozebíral. Je tam původní výbrus. Ale ložisko (respektive jehly a futro) na klikovce už má své za sebou.
Zkrátka chci si s tím pohrát a udělat si takový "pěkný" motor.
Žádné tuningové blbinky, ale poctivě udělanou GO.

Ložiska asi řešit nebudeme. Je jich 6 - budou SKF anebo ZKL, myslím, že lepší asi nemají zásadní význam. Ty SKF jsou často padělány a stojí dvoj násobek a upřímně, nevím kolik tenhle motor má naběháno, ale karterový ložiska ZVL jsou ještě použitelný. Ale už jsou venku. Pokud bude ZKL alespoň jako kvalita tehdejší ZVL, tak není co řešit. Jinak pro všechny co řeší jak vyndat ložiska ze slepých děr. Tak asi nejjednodušší léty ověřený postup je položit rozpůlený karter s ložisky na plotýnku el. vařiče mírně podložený třeba kouskem kulatiny, či pásoviny a ložiska po několika minutách vlivem gravitace samy vypadnou (rozdílná tepelná roztažnost různých kovů).

Poslední výbrus jsem dělal v roce 1996 (B210) a tehdy se kvalita dílů neřešila. Byly kamenné mototechny a díly ještě socialistické. Dnes tápu. Nechci žádnou atrapu, ale skutečně kvalitu a k tomu kroužky. Kde vzít? Má smysl jít dejme tomu třeba do vyšších výbrusů? Láká mne to kvůli výkonu. Má to někdo z Vás odzkoušené?

Klikovka s ojnicí. Klikovku mi opět udělá kolega. Akorát potřebuji poradit, ohledně ojnice. Rád bych nechal původní. Dnes se prodávají různé tuningové kusy. Je to k něčemu?
A co ložiska na ojnici. Pokud dám místo futra ložisko, je to přínos? Lze dát ložisko do té původní ojnice? Opět chci kvalitu. O čepech platí to stejné. Respektive třeba http://www.fichtlkramek.cz/nahled/ojnic ... k_r22.html vypadá jako snadné řešení. Vydrží?

Gufera jsou jasný a co víc? Co případně ještě pořešit?

Převodový kola vypadají dobře, to asi nechám původní. Zkrátka rád bych zachoval maximum původních kvalitních dílů a ty opotřebené opět nahradil kvalitou.

Díky.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Joski » úte pro 06, 2016 21:38:28

No ideš na to správne,len realizácia bude trocha komplikovaná.
Takže k veci len v skratke-ak budeš chcieť môžeme ísť do podrobností.Motory 207 na rozdiel od 210 boli ešte Motory.Pri výrobe sa dodržiavali tolerancie súčiastok a motory išli úplne potichu,žiadny klepot a bez vibrácií.Takže ak to chceš tiež takto v žiadnom prípade nevymieňaj ojnicu za "modernú"vyrobenú niekde na Taiwane,lebo je po dynamickom vyvážení,čiže veci ktorá dala konštruktérom najviac zabrať.A ich kvalita a životnosť je rôzna.Je to na posúdení odborníka-niekedy pomôže len výmena spodného čapu a válečkov a prípadne nové púzdro.Alebo si dať prácu a zohnať novú pôvodnú ojnicu.Vždy treba vymeniť aj tú nešťastnú spodnú hliníkovú klietku za modernejšiu oceľovú.A tvrdo vyžadovať vycentrovanie po prelisovaní aspom na strane spojky na nulu.Lenže to ešte nestačí,potrebuješ aj piest-pôvodný-do 207.Tie boli úplne iné váhovo,materiálom aj tvarom povrchu.Neskôr môžem hodiť čísla či foto.Každý majster čo robí výbrusy bude vedieť o čo sa jedná a zväčša majú pár kúskov na špeci účely.Výbrus musí byť presný,pod 2 stovky sa kúše,nad 4 už môže klepať,tak zasa zveriť len odborníkovi s poriadnou praxou.Na ložiskách v podstate nezáleží,dnes už sú kvalitné,akurát na kľuku musia ísť volnejšie v tolerancii C 3.Guferá sa kupodivu v praxi ukazujú najlepšie čínske WLK,čierne,a vždy v prevedení GP (t.j. s prachovkou chrániacou vlastný brit).
Joski
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát říj 28, 2016 22:37:59

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » stř pro 07, 2016 9:55:01

No pravě, že bych chtěl ten motor udělat zase jako z továrny. Prostě poctivě. Jelikož ty původní origo díly mám. Ikdyž jsou některý opotřebený. Protože ten zvuk B207 s porovnáním B210 je prostě "hezčí". Kdyby bylo možné samozřejmě lehce zvýšit výkon motoru lepšími díly, tak jsem pro. Ale určitě ne na úkor kvality. Třeba ta ojnice jistě prošla evolucí. A místo futra je dnes ložisko. Ikdyž do původní kliky B207 jde jen futro. Pokud bych chtěl ložisko, tak musím mít jiný typ kliky. Nebo se pletu?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Joski » stř pro 07, 2016 13:46:38

K môjmu predchádzajúcemu textu-zabudol som spomenúť piestny čap,je tiež iný,hrubší a tým iná váha.Zvýšit výkon je jednoduché,už to vymyslel sám výrobca.Na export sa robili válce s kanálmi ako na Babetu 210,válec poznať z vonka takým trojúholníkovým náliatkom za otvorom sania.Akurát zasa zohnať ho nie je jednoduché.Alebo prelisovať vložku z 210 do 207,ale to som ešte nevyskúšal.Iný typ kliky na 207 není,stále bola rovnaká(ak zanedbáme úplne prvé 228 ktoré mali klinek na strane spojky),a takisto sa nezmenila ojnica.Inak do kliky 207 nalisuješ akúkoľvek babetovú ojnicu čo je momentálne na trhu,ale bude to hrkálka a vibrátor v jednom.Samozrejme funkčné to bude,trebárs rybári to neriešia,hlavne že štartuje a je spoľahlivejšia ako 210.
Joski
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát říj 28, 2016 22:37:59

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Dr.House » stř pro 07, 2016 16:13:25

jediné s čím nesouhlasím je ta ojnice vyrobená jak Joski píše někde na taiwaně(ale výrobců z taiwanu bude víc to souhlasím), já naopak doporučuji ojnici značky CKR což je taiwanský výrobce a ta ojnice je kvalitnější než původní, tahle ojnice se používají v závodních pionýrech, babettách 80ccm a nikdo s nimi nemá problém, sama továrna dodává ojnice i do prvovýroby některým značkám a vyrábí závodní H ojnice do automobilových motorů
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » stř pro 07, 2016 16:23:37

Takže chceš říci,že touhle sadou http://www.fichtlkramek.cz/nahled/ojnic ... k_r22.html zrepasuji původní klikovku. Rozlisuji vahadla, vložím klecové ložisko s ojnicí a následně slisuji a vycentruji. A je hotovo? Co hlučnost a čep pístu je 14mm?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Dr.House » stř pro 07, 2016 16:32:49

Ano čep pístu je 14mm, hlučnost uznávám že bude zřejmě vyšší v porovnání pouzdro/jehla ale na 207 by to nemuselo být tak znát jelikož žebra jsou o dost kratší než na 210ce tudíž to tolik nerezonuje, já mám tuhle ojnici na motoru 207 s upraveným válcem 210 a drží mi už cca 4roky, s tím že moje cestovní rychlost je 50km/h a kompresní poměr cca 10:1, ta ojnice je od GO před těmi 4 roky to nejzachovalejší na motoru, zbytek už je celkem v kopru
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Joski » stř pro 07, 2016 18:30:14

No dovolím si nesúhlasiť že akákoľvek ojnica z E-shopov na Babetu je lepšia než pôvodná z Rajca(SK).Naštastie ešte stále sa tieto ojnice dajú u nás bežne kúpiť v obchodoch s ND na rotavátory,takže zatiaľ neriešim náhrady.Akurát cena je u nás cca 35 eur.Ojnica môže byť v moto x rokov,dôležité je koľko vydrží kilometrov.U tejto mám odsledovaných 20 tisíc bez problému (pri aspom trochu kvalitnom oleji do benzínu).Ale stále sa bavíme o ojniciach do B 210 s následkami pri osadení do 207 ako som spomínal.
Joski
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 18
Registrován: pát říj 28, 2016 22:37:59

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » stř pro 07, 2016 18:42:16

Dejme tomu, že je ojnice v pořádku. Jak to přeměřím nebo zjistím?
Seženu pouzdro na pístní čep (to snad nebude šmejd) a jehlovou klec s čepem mezi vahadla. V krajním případě nechám čep vyrobit. Co je to za materiál? Stačí to přebrousit na kulato na rozměr, anebo se to musí ještě zušlechťovat?
A nemusím řešit jinou ojnici. Navíc bych to zrepasoval za pár peněz. Má to pouzdro na čepu pístu nějakou nevýhodu oproti jehlám?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Azor » čtv pro 08, 2016 8:47:25

Čep se samozřejmě vyrábí z ušlechtilých ocelí, třídu si bez problému najdeš na netu, povrch musí být cementovaný min do hloubky 0,4, zušlechťuje se kalením a popouštěním na HCR 57 - 65. povrch se brousí a superfinišuje. Je to tak trochu věda, ale zkušený strojař si s tím poradí. :) No a jehly jsou samozřejmě vhodnější už z důvodu mazání - futro by mělo dostat těch 1:33, jehlám stačí 1:50, ale zase hůř odvádí teplo. Správné futro by ovšem mělo být přesně slícováno na konkrétní čep, což je zase trochu věda atd. atd.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » čtv pro 08, 2016 9:10:34

Jak to pročítám, tak ono je to docela složité. Nejsem strojař, ikdyž jim občas koukám pod ruce, jelikož jsem v ústavu, kde se strojařina provádí. Možná je to blbost, ale co tedy odfrézovat oko ojnice na rozměr ložiska. Neznám rozměr toho ložiska, tak nevím zda by tam zbylo dost materiálu.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Azor » čtv pro 08, 2016 9:40:30

Do toho bych se rozhodně nepouštěl, už proto, že oba otvory se dělají na jedno upnutí, ojnice je počítaná na ten konkrétní rozměr, nevyjde to teplotně atd. Já osobně souhlasím s Dr.Housem, že CKR ojnice jsou mimořádně povedené, ostatně např. motoservis pana Jakuby, který slisovává klikovky ještě ze zásob origo SK dílů, je také používá.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » čtv pro 08, 2016 9:58:03

A CKR ojnice je typ ojnice, anebo CKR výrobce? Jde mi o to, jestli jsou všechny stejné anebo jsou i padělky jako téměř ve strojírenství.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod jarmil » stř pro 28, 2016 1:33:37

Tak klikovku mám hotovou. Koupil jsem ve fichtl krámku ojniční sadu, která by měla být slovenská (ojnice, dva čepy a dvě klecový ložiska). Mám otázku, při centrování klikovky jsem nebyl schopen docílit odchylky v házivosti menší než 0,3 mm.
Píši nebyl, jelikož jsem to nakonec snad nějak vyřešil, ikdyž nevím, zda-li správně.
Pokud jsem měl klikovku uchycenou v soustruhu za konce čepů setrvačníků (hrot koníku a pomocný hrot ve sklíčidle). Tak při měření na straně spojky v místě ložiska byla odchylka cca 0,03 mm. Kdežto na straně rotoru zapalování opět v místě ložiska to bylo oněch 0,3 mm. Ať jsem centroval, jak jsem centroval, nebyl jsem schopen docílit lepšího výsledku. Navíc by to podle mne mělo přibližně rovnocenné na obou stranách čepů. Poté jsem upnul klikovku do sklíčidla v místě ložiska ze strany spojky bez protihrotu koníka a světe div se odchylka nyní byla na straně zapalování 0,02 mm. Je to možné. Vypadá to, že by ta část čepu (kužel na kterém je rotor) byl mírně ohnutý.
Je to možné ? V tomto místě by to snad nevadilo. Co myslíte?

No a nyní řeším výbrus. Nebude se soustružit, ale rovnou brousit. Je na to nějaký přesný postup broušení kvůli drážkám ve válci? Na pístu je 39,23. Kolik by měl mít válec? Je nutné honování?
Ještě zvažuji válec z B210. Lze to pouze vyměnit formou válec B210 místo válce B207 při použití hlavy B207? Nebo se musí komplet válec i s hlavou? Hledal jsem tu na fóru, ale vždy jsou to jen kusé informace. A co zvukový projev, nebude to hlučnější?
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: GO B207 - pomoc s výběrem dílů

Příspěvekod Azor » stř pro 28, 2016 9:35:40

Válec 210/hlava 207 ne zcela estetické, ale kein problem :D , jezdí to skvěle.

Obrázek

A té házivosti v hrotech se nediv, to uložení nebylo tvořeno na jedno upnutí. Podrobnosti broušení jsou tak trochu know how každého brusiče, dle hovorů s nimi byli spokojeni až tak s desátým kouskem, takže tady neporadím.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Další

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků