výměna gufer po 35 letech

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod medved139 » čtv srp 17, 2017 0:26:37

Zdar Babeťťáci,

rád bych znal váš názor na následující věc. Přitáhl jsem si z chalupy Babettu po mamce. Nádherná, modrá, sériová 207 r.v. 1982 a můj úplně první stroj, který mě v mých tehdejších 12 letech neúprosně strhl do víru motosvěta :) Nutno podotknout bez jakýchkoli tuzérských úprav. Babetta bude mít od výroby najeto odhadem tak 1000 km, ale stála v garáži rovných 27 let. Provedl jsem zprovozňovací proceduru a po seřízení motor na volnoběh pěkně běží, akorát spojka trochu klouže (vyčistím, odmastím a předpokládám, že problém zmizí). Rozhodl jsem se však pro klid duše vyměnit v motoru alespoň gufera. Dneska jsem po převrtání strženého závitu na magnetu na M10 (ano i já jsem občas šikovný a něco zk..vím) tu mrchu konečně stáhnul a vyndal "suché" gufero, které je podle očekávání zcela kamenné. No a teď konečně o co mi jde. Gufero pod magnetem vyměním, pod řetězovým kolečkem také, spojku budu čistit, tam to taky nebude problém a dám nové gufero. Měnili byste ale i gufero mezi převodovkou a klikou? Říkám si, že vzhledem k tomu, že tohle gufero bylo celou dobu v olejové lázni tak by nemuselo být špatné, navíc když motor bez problémů běží. Říkám si, že je zbytečné do převodovky rýpat a půlit, když to vlastně všechno funguje. Krom toho zatím vůbec neuvažuju výměnu ložisek, vzhledem ke kilometrickému náběhu toho motoru je to zbytečné a tak si říkám jestli se do tý převodovky hrabat nebo ne. Ze zvědavosti jsem kouknul do válce abych očistil prostor a skoro ani nebylo co:)))

Pojďte do mě! :) Měnit gufero mezi klikovkou a převodovkou za každou cenu nebo ne?
Ten kdo nemá kopcovité okolí bydliště, 102 kg čisté váhy a 207 v garáži, ten nezažil, co je to ta správná kochačka 8)
medved139
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte srp 08, 2017 20:07:27

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod Azor » čtv srp 17, 2017 8:08:41

Tak pokud to jezdí hezky zatím bych nespěchal, ale nedělej si iluze, že bude jako nové - pokud babeta stojí delší dobu, tak gufero není v tom oleji celé a z druhé strany také tvrdne průběžně. U 207 je ta výměna trochu složitější, ale pravé půlení to není, kartery oddělovat netřeba, ovšem ve víku převodovky dokáže jedno ložisko někdy trochu potrápit. Myslím, že časem ti to stejně nedá (tedy pokud tě babeta už uchvátila do své moci) a pustíš se do toho. Pak dej taky pozor na jehličky u spojky, v trávě se i s pomocí magnetu hledají dost blbě.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod medved139 » čtv srp 17, 2017 17:15:41

Azor, asi máš pravdu, když už budu mít dole spojku, tak je to už jen otázka otevření převodovky. Aspoň provedu revizi. Jinak někde tady na fóru jsem četl o lepení gufer, já to nikdy na žádným motoru nedělal, je to u Babetty žádoucí? Je fakt, že když jsem sundal rotor tak jsem si všiml, že gufero je vylezlé o pár mm ven z karteru a když jsem ho vyndal (šlo celkem snadno), tak pružinka zůstala na hřídeli (nemyslím si, že se to stalo mou manipulací). Lepíte někdo ty gufera něčím vhodným?
Ten kdo nemá kopcovité okolí bydliště, 102 kg čisté váhy a 207 v garáži, ten nezažil, co je to ta správná kochačka 8)
medved139
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte srp 08, 2017 20:07:27

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod Azor » čtv srp 17, 2017 19:34:02

Pohybuji se obecně ve strojírenské praxi už fakt dost dlouho a o takové, s prominutím, pitomosti jako lepit gufera jsem ještě neslyšel. Myslím, že v tvém případě nebylo řádně naklepnuté nebo za se za ta léta po ztvrdnutí a následném rozhýbání nějak hnulo. O tom jak slezla pružinka nemíním spekulovat, ale žádné lepení na toto vliv mít nemůže.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod mhi » čtv srp 17, 2017 21:48:19

Gurero jsem videl prilepene - nebo spis dotmelene - v karteru, ktery byl poskozeny. Evidentne nekdo pouzival hrubou silu a udelal tam slusny vryp, nastesti to slo "rozklepat" a osmirkovat.

Ja vubec silim z toho jak snad vsichni maji zalibu v silikonu mezi kartery misto papiroveho tesneni. A to bezne i u karteru, ktere jsou naprosto rovne. Z prevodovek a nekdy i klikovek vzdy vypadne sezvykana hromada cerveneho bordelu ;-).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod medved139 » pát srp 18, 2017 14:49:01

Já o lepení gufer také nikdy neslyšel, až tady na fóru, proto se na to ptám :) Jinak ten silikon jak píše mhi, to jsem kdysi přišel k motoru 555ky, kterej měl po rozebrání od červenýho Bernera zmatlanej čep pístu i ojnici, primární řetěz, dokonce i magneto a z řadícího automatu jsem to vydrbával pinzetou :D Jinak zpět k tématu, včera jsem vyndaval gufero u řetězovýho kolečka a nešlo ani za boha ven -nahřátí, wd40, navrtání šroubem, nic nepomáhalo. Tak jsem vzal ze zoufalství do ruky odizolovací nůž na kabely (viz foto). A ejhle... ten zahlej zobáček naprosto luxusně zapadl z vnitřní strany pod gufero a pak už stačilo jen zatahnout a bylo venku. Vřele doporučuju všem, kterým selžou ostatní metody a nechtějí si bezhlavě ničit kartery:)
Přílohy
odizolovaci-nuz-jokari-nastavitelny-s-hakem-8-28-mm-typ-28h.jpg
odizolovaci-nuz-jokari-nastavitelny-s-hakem-8-28-mm-typ-28h.jpg (38.31 KiB) Zobrazeno 6425 krát
Ten kdo nemá kopcovité okolí bydliště, 102 kg čisté váhy a 207 v garáži, ten nezažil, co je to ta správná kochačka 8)
medved139
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte srp 08, 2017 20:07:27

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod ridchey » sob srp 19, 2017 7:02:06

ja si vytvoril pro 210 vytahovak klikovych gufer. pak je vytazeni bez poskozeni kliky,nebo kartru, otazkou nekolika vterin.
a nejlepsi na tom je, ze se tak ta vytahnout i gufero na strane altiku, bez sundavani statoru.
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod medved139 » pon srp 21, 2017 14:14:19

Zdravim pánové,

přidávám ještě jedno související podtéma. Víko převodovky u té 207 drží jak helvétská víra. Podařilo se mi vytvořit asi 5 mm mezerou po obvodu víka, pobouchávám gumovou palicí, něžně zatloukám dřevěné klínky, nahřívám horkovzduškou a podle lupání, které se ozývá uvnitř, tuším že až víko otevřu tak obě ložiska zůstanou na hřídelích. A teď moje otázka. Mám potom ložiska stahnout z hřídelí trojramenným stahovákem, zmrazit je, nahřát víko převodovky, vložit do něj ložiska a naklepat při zpětné montáži na hřídele. Nebo naopak nechat ložiska na hřídeli a snažit se naklepat víko na už nasazená ložiska? Vím, že jste se tady dohadovali, který způsob je lepší a popravdě na pionýru se mi nikdy nestalo, že by ložisko drželo na hřídeli takovým způsobem, že by při demontáži místo ve slepé díře zůstalo nalisované na hřídeli, ale tady k tomu předpokládám dojde až se mi podaří konečně to víko oddělit.
Ten kdo nemá kopcovité okolí bydliště, 102 kg čisté váhy a 207 v garáži, ten nezažil, co je to ta správná kochačka 8)
medved139
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte srp 08, 2017 20:07:27

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod mhi » pon srp 21, 2017 15:29:52

Pri skladani vsechna loziska ve viku/karteru, prevodovka do sebe zapadne docela slusne. Nejsem si uplne jist zda si to pamatuju, ale u B207 je prusvih kdyz se nechce dolu tomu prostrednimu kolecku z loziska co zustane v karteru, nebylo to moc za co chytit (stahovakem). Pomohlo to az nejak intenzivne zahrat a pak vyndavat.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: výměna gufer po 35 letech

Příspěvekod medved139 » stř srp 23, 2017 9:35:36

Takže abych to shrnul, motor má nová gufera. Po protočení rukou je vše pocitově těsnější, takže výměna byla na místě. Stará gufera byla ztvrdlá na kámen a bez jakékoli obvodové pružnosti a to včetně gufera v převodovce. Potvrzuji tedy všem, kteří váhají, že gufera měnit vždy u dlouho stojícího stroje se vyplatí a zřejmě je skutečně nutností i přes nicotný kilometrický náběh daného motoru. Jediným problémem bylo oddělení víka převodovky, které drží na ložisku výstupní hřídele a hřídele prostředního kolečka. Nejprve jsem vytvořil mini mezeru pomocí břitů do perořízku, které jsem opatrně natloukl po obvodu víka, v podstatě došlo pouze k odstranění původního těsnění. Poté jsem po obvodu zatloukal dřevěné obkladačské klínky a zároveň víko nahříval horkovzduškou. Vždy když bylo slyšet lupnutí oddělujícího se ložiska tak jsem klínky zatloukl dál a takto jsem vytvořil asi centimetrovou mezeru. Pak jsem tomu musel dát jeden den odpočinout a následně druhý den za opětovného zahřívání a lehkého páčení nekovovými předměty se mi podařilo víko oddělit. Ve víku zůstalo malé ložisko z prostřední hřídele a na výstupní hřídeli zůstalo velké ložisko, to jsem snadno stáhl trojramenným stahovákem. Ložiska jsem z výše uvedených důvodů neměnil, nebyla hlučná, krásně se bez vůlí točí, takže výměnu provedu až příště, až to bude mít smysl a udělám to z gruntu. Následně jsem velké ložisko šoupl na 24 hodin do mrazáku, poté nahřál víko převodovky horkovzduškou na opravdu vysokou teplotu a ložisko vrátil na své původní místo lehkým poklepem přes třicítku ořech. Skládání převodovky už byla sranda - gufero na kliku, podložku, 26 jehliček zalepit do vazelínového lůžka, nasadit kolečko, očistit dosedací plochy víka a karteru, nové těsnění lehce potřít olejem, naklepnout začátek výstupní hřídele na velké ložisko a pak už jen jemně a hlavně rovnoměrně dotahovat šrouby, které se postarají o krásné spojení všech dílů převodovky. Všechna gufera šla vyměnit poměrně snadno, lehce jsem si vždy nahřál hliník okolo, lehce máznul gufero olejem a pak jemným kroutivě-otáčivým grifem, tak aby nevypadla pružinka usadil na své místo. Všem co si říkají (stejně jako i já jsem si to říkal), že výměna gufer u nikdy téměř neježděného, dlouho stojícího stroje nemá smysl, doporučuji - udělejte to! :) Pohled a omak starých gufer vás přesvědčí o přesném opaku a radost z dobře vykonané práce je k nezaplacení. Největší krásu Babetty spatřuji v její jednoduchosti, ten motůrek je tak malinkej a roztomilej až jsem včera při jeho složení byl skoro dojat :D

Děkuji tímto všem za podnětné rady a zejména pak Azorovi za nakopnutí k otevření převodovky.
Ten kdo nemá kopcovité okolí bydliště, 102 kg čisté váhy a 207 v garáži, ten nezažil, co je to ta správná kochačka 8)
medved139
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte srp 08, 2017 20:07:27


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků