Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » sob dub 06, 2019 21:08:46

Chlapi, může někdo poradit, jak seřídit správně hladinu v karburátoru? Je to babča 207 s originál Jikovem.
Jasně návody jsou, ale já to prostě nějak nemůžu dát. Babča mě totiž nechce startovat už jsem vyzkoušel snad všechno. Zkoušel jsem vyměnit zapalování, zapalovací svíčku - svíčka háže jiskru. Minulý týden mě aj chytla na volnoběh, ale při přidání chcípala. Karbec přetékal tak jsem ho demontoval že seřídím hladinu. zjistil jsem, že drhne jehlový ventil - vyměnil jsem ho totiž za nový, který stojí zaprd. Vrátil jsem tam tedy původní, který chodí dobře. Nastavil jsem plováky aby byly zároveň s vrchem emulzní trubice, ale pořád nic. Plovák originál, trysky jsem vyměnil a nic. Mám i nový plovák, ale zdá se mě, že je větší a když ho tam dám, tak drhne o stěny.
Dokáže někdo říct, kolik mm od dělící roviny má být správně hladina? Vyčetl jsem, že se používal plexisklový přípravek, který se namontuje na spodní vypouštěcí šroub. Napadlo mě, že bych tam namontoval hadičku a podle toho to seřidit.
Když testuju karbec ve sklenici, tak mám trochu dojem, že ten plovák zavírá hrozně pozdě, až je celý zatopený. Karbec pak teče otvorem vepředu (pod sacím otvorem).
Už mě z toho fakt hrabe, ani nepočítám kolikrát sem měl karbec dole a rozdělaný :(
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod mhi » sob dub 06, 2019 21:51:29

Delal jsem to normalne v hlubsi misce dostatecne velke aby se tam dal strcit cely karburator a dalo s nim manipulovat. Vzal jsem nadrz, povesil, dal delsi hadicku, zapojil na vrsek kraburatoru, pustil kohout a sledoval kdy to vypne. Vypnul ventil, vyndal karburator, upravil ohnutim plovaky, a takhle opakovat az do zblbnuti ... (ne, kecam, zase tak hrozne to neni, pokud jsou plovaky OK, tak to jde nastavit na par pokusu).

Pak nasleduje test na Babette, nastaveni karburatoru (musi to byt komplet, napr. spatne udelane sani ma obrovsky vliv na bohatost smesi) a finalni JEMNE doladeni plovaku tak, aby byla svicka jak cihla (hladina ma vliv na bohatost, primarne se to ale ladi jehlou a odporem sani). Sroubky na karburatoru nastavuji zejmena volnobeh (lehce z meho pozorovani jejich nastaveni ovlivni i polootevreny rezim, ale neni to myslim vyznamne).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 542
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod Azor » ned dub 07, 2019 8:19:53

Vždyť to tu bylo řešeno více než stokrát, stačí trochu hledat. :)

viewtopic.php?f=4&t=2689&hilit=nastaven%C3%AD+hladiny+karbur%C3%A1toru#p27453
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » ned dub 07, 2019 8:31:04

Díky za odpověď.
Zkoušel jsem to nastavit také v průhledné misce - ano znám teorii, četl jsem příspěvek s obrázkem hladin. Když jsem si myslel že je to OK, tak jsem to smontoval, vyzkoušel, karburátor netekl - super. Tak jsem to namontoval zpět na babču a stejně nejede. Mám totiž takový pocit, že v otevřené misce je hladina jinak, než při smontovaném víčku. Plovák je tam pak dost natěsno a nepohybuje se tak moc jak při otevřeném víku.
Jiskru to hází podle mě docela slušnou, když odmontuju fajku, tak jde jiskra z drátu na blok až na vzdálenost snad 7mm. Zkoušel jsem měnit fajku, kabel, svíčku za novou (N17C), když po chvíli šlapání vymontuju svíčku, tak se mě zdá, že je lehce vlhká, tak snad benzín jde. Ale nezda se mě to zas úplně moc - pamatuju si přechlastané pily apod a tam byla svíčka úplně slitá.
Jak teda píšeš možná je chyba, že to testuju s odmontovaným krytem sání - říkal sem si až pojede tak to složím. Nenapadlo mě že by tam mohl být vliv. Ještě tam teda zkusím zkompletovat to sání.
Jinak teda ten karburátor je podle mě hrozně navržený - papírové těsnění, i když jsem dal nové, stejně nasákne vzlínajícím benzínem a benzín pak prosakuje a odkapává, uvažuju, že to přetěsním silikonem. Ale i tak pak benzín může vzlínat tou přední dírkou pod sacím otvorem - je mi záhadou proč tam je, předpokládám, že to má nějakou funkci.
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod Azor » ned dub 07, 2019 8:41:22

Ony ty problémy nemusí být jen v karburátoru, většinou i když různě teče, tak motor přesto běží, jen je třeba černá svíčka, vše oblemcané atd. Já bych zkusil dát na zkoušku jiné JTZ, buď si ho zbastlit (je to velmi jednoduché), koupit ještě jedno (jedno náhradní se vždy hodí) nebo si od někoho vypůjčit. Uvnitř válce jsou trochu jiné poměry, takže přeskok jiskry "na vzduchu" nemusí být ještě průkazný. Přirozeně taky zkontrolovat sání, zda to není někde přicpané, totéž výtok z nádrže atp.

Ještě doplním: když uzavřeš přívod benzínu, tak po prvním přehlcení to na obsah plovákové komory chvíli (relativně dlouhou) prostě MUSÍ běžet. Pokud ano, tak to fakt bude hladinou, pokud to plynule nepoběží, hledal bych jinde.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » ned dub 07, 2019 9:54:33

Já vyměnil snad všechno kromě karbecu.
  • JTZ (zbastlil sem si svoje i originál nové), přeskok jiskry u všech subjektivně stejný, to moje zbastlené teda trošku horší jiskra, neměl jsem přesný kondík
  • Zapalovací cívka
  • Kabel + fajka
  • Svíčka - původní tam je neoriginál nějaká červená, projistotu jsem dal N17C
  • Karburátor - vyměnil jsem projistotu obě trysky a emulzní trubici, možná to může být i tím, dneska ty náhradní díly nejsou úplně přesné. Zkoušel jsem nový plovák ale je trochu větší a mám pocit, že drhne o stěny. Jehlový ventil taky vyměněn, ale zdá se mě, že se zasekával, tak jsem vrátil původní.
  • Nádrž + kohout - po zimě jsem to musel kompletně pročistit, ucpal se mě kohout, takže kohout pročištěn, nové sítko, nový benzín s M2T 1:33
Zkusím ještě jednou tu hladinu, vrátím originál emulzní trubici a trysky a zamontuju sání. Mě z toho fakt už klepne.
Podezřívám ale ten karbec. Minulý týden ještě naskočila na volnoběh, ale to bylo v době kdy byl seklý jehlový ventil a karbec přetékal, tak sem zastavil kohout a i tak to na volnoběh ještě chvíli jelo.
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » ned dub 07, 2019 21:54:36

Tak jsem dnes karbec zase sundal a rozdělal a zjistil jsem, že nová emulzni trubice je užší. Stará má nahoře vnitřní průměr 2,9mm a nová 2,5mm. Tedy karburátor zřejmě dával chudobu směs. Pošteloval sem plovák dle návodu a udělal si přípravek na měření výšky hladiny v zavřeném karburátoru, nápoji jsem takovou hadičku na spodní vypouštěcí šroub. Když mám plovák seřízený dle nákresu dle výšky emulzní trubice, tak mám hladinu vysoko. Tedy musím plovák ohnout,ale na to sem už dnes neměl sílu.
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » úte dub 09, 2019 22:38:59

Mám tu další poznatky z dnešního experimentování.

Snažil jsem se nastavit hladinu v karbecu tak, aby byla těsně pod otvorem. Šteloval jsem to na přípravku co jsem si vyrobil - karbec na plechu tvaru L (aby byl kolmo) a na spodní vypouštěcí šroub hadičku, abych viděl, jak je hladina uvnitř.

Se starým plovákem se mě hladinu nepodařilo nastavit, je prostě už nějaký domlácený a houby plave, nejlíp co se mě podařilo, tak úroveň půlení karburátoru, což pak samo těče ven skrz těsnění. Ono je vevnitř vlastně hrozně málo místa. Ta spodní vanička má totiž v oblasti dosedu plováku takové 2 zvýšené pásky. Takže když se pak plovák ohne moc, tak plovák dosedá na dno a zároveň tlačí na jehlu, takže tam benzín ani nenateče.

Takže jsem tam dal nový plovák, jež je trochu větší a musel jsem jej trochu upravit pilníčkem, nakonec sem ho tam napasoval, nicméně i s novým je tam opět problém s těmi spodími dorazy, nakonec sem teda hladinu dal, ale je tam fakt snad jen 1mm navíc.
Pak jsem to ověřoval v průhledné misce - našrouboval jsem zespodu na karbec delší šrouby, tak, že byly dlouhé přesně jako dno spodní vany a těch dorazů což je přesně 20mm od dělící hrany, dejme tomu že s těsněním 21mm. Když se napustí benzín, tak se plovák zvedne ode dna snad jen o 1mm, tedy je tam skara málo místa - proč tu vaničku neudělali o pár mm hlubší je mi záhada - pravděpodobně byly v té době lepší plováky (starý plovák je už od pohledu z tenčího plechu a lehčí).
No a touhletou elaborací jsem se dnes úplně vyčerpal, takže test na Babče snad už zítra.

Ještě teda k tomu papírovému těsnění - to je úplně napytel, protože hned jak začne natékat do karbecu benzín, tak to těsnění začne prosakovat a to i když je hladina pod dělící rovinou. Benzín pak vzlíná a prosakuje furt a odkapává to. Tedy mě napadlo vyřešit to nějak líp. Zkusil jsem dneska udělat těsnění ze silikonu, ale nedělám si iluze, že dlouho vydrží - nemám ten speciální červený. Co máte za těsnění na karbecu Jikov, také papírové?

Nová a stará emulzní trubice:
Obrázek
Obrázek

Přípravek pro měření hladiny:
Obrázek

Detail spodní misky a dorazů plováku (výstupky dole po bocích):
Obrázek

Starý plovák - minimální hladina co jsem byl schopen nastavit:
Obrázek

Nový plovák (snad už správná hladina):
Obrázek
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod Azor » stř dub 10, 2019 8:09:29

Vidím, že si opravdu užíváš. Máš pravdu, že ten karbec je řešen velice nešťastně. Právě proto u všech svých Babett (6 ks) používám neoriginální karby. Začal jsem s těmi z pionýra, ale postupně jsem přešel na čínské z Aliexpressu:

https://www.aliexpress.com/item/New-Mot ... 4c4dzL5nWu

Jsou levné a jezdí super. Akorát se musí udělat nové koleno nebo přechod jako u DellOrta, možná ten prodávaný z DellOrta bude pasovat, ale to jsem nezkoušel. Trysku je třeba vyměnit na velikost 58 (normální se závitem M5 ála DellO... - jdou také koupit na Alli...). Pokud jsi sběratel a trváš na původnosti, tak ti nezbyde než laborovat dál, ale pokud chceš "jen" jezdit, tak tu čínu můžu jen a jen doporučit.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod mhi » stř dub 10, 2019 11:54:09

Tesneni mi funguje nejlepe gumove a moc nesakne ani fibrove, cokoliv jineho je nanic. Mozna bych vyzkousel to papirove obalit teflonovou paskou

Emulzni trubice na obrazku ma myslim problem v tom se napasovat spravne nahoru, taky jsem se setkal s tim, ze mela trosku jine diry a nejelo to (vrtacek pomohl). Navic v te novejsi emulzce mi nedrzela stara tryska, pri jizde se vyklepala. Jojo .. skladat Babettu z novych a starych dilu je peklo. A plovaky bych opravil za kazdou cenu stare.

Nicmene jezdim s Jikovem a neni to takova hruza. Ten cinan ma taky svoje specifika. Mam kdyztak vylaserovane priruby, ktere se daji navarit na trubku (priruba cinan - trubka - 90' koleno - trubka - priruba valec). Na 210 to pasuje, na 207 je potreba potom obrousit prirubu na valec. Svarec to ma spojene za 15 minut, ja sice taky, ale pak pul hodiny resim propaleni, nebo hledam mikrodirky. Je dobre to varit tak, ze dovnitr se vlozi plna kulatina, ktera zabrani pripadnemu ukapu/deformaci/propaleni materialu.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 542
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod ridchey » stř dub 10, 2019 14:42:20

díra emulzky může být i vytlučená za ty roky.... podle mne by mela sedet s malinkou vulí na nejvetší tlouštku jehly.
Hladinu jsem, blahé paměti, seřizoval na střed sytičového kolíku, tedy asi cca 2mm pod dírku.
Emulzka musí jít tak daleko zasroubovat,aby tim osazením nahore utesnila prostor emulzní komory od difuzoru. dírky v emulzce nutno poladit.
Přikláním se k opravě starého plováku. Pokud již není cesty zpět, je potřeba ty opěrky ve dnu plovakovky odfrezovat.
Nový drohovýrobní plovák- jsou dva typy- je vzdy těžší, než originál, ten s víčky na boku, je třeba přeletovat víčky ke středu.
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » stř dub 10, 2019 19:31:03

Azor píše:... Právě proto u všech svých Babett (6 ks) používám neoriginální karby. Začal jsem s těmi z pionýra, ale postupně jsem přešel na čínské z Aliexpressu:
https://www.aliexpress.com/item/New-Mot ... 4c4dzL5nWu
...

Karburátor
No nebazíruju úplně na originál karbecu - jde mi taky o spolehlivost, možná s ní budu jezdit do práce. Uvažoval jsem o nějakém z Alíku, ale nevěděl jsem jaký přesně - díky za tip Azore.
Jak je to s napasováním plynového lanka, je potřeba něco měnit?
A výškově - vleze tam na tu originální trubku, stačí udělat jen přechodku?, nebo je potřeba udělat vyšší sací koleno?
Přechodku bych asi zvládl doma - počítám že Cu trubka + plátek mědi a sletoval bych to. V nejhorším jsem schopen udělat i ocelovou a zavařit elektrodama.

Plovák
Origo plovák je samozřejmě dílensky mnohem lépe zpracován, nový plovák je tipuju čína - hrozné opracování, tlustý matroš apod. Když rozletuju ten origo plovák, myslíte že to dám pak dokupy? Potřeboval by rozletovat, vyrovnat prohnutí a zase sletovat.
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod Azor » stř dub 10, 2019 20:26:55

Plynové lanko je úplně bez problémů, ale s tou výškou je to trochu horší. Plováková komora má podle mě naprosto zbytečný výpustný šroub, který tu výšku nepříjemně zvyšuje. Chce to dopředu přesně rozměřit, u jedné betky jsem musel mírně ubrousit horní žebro válce, u jiné jsem ubrušoval ten výstupek výpustného šroubu až jsem se probrousil dovnitř :( , tak jsem to pak musel zalátat lepidlem typu "tekutý kov" a u další jsem to řešil odklonem od podélné osy rámu. To je na tomto typu karburátoru asi to nejotravnější. Ale při dobrém promyšlení ještě před svařením kolínka to není až takový problém.
Ale tu měď bych moc nedoporučoval, přece jen ten karbec je dost těžký a je to páka, ta měď by to nemusela vydržet.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod Azor » sob dub 13, 2019 18:00:41

jnz píše:Karburátor
A výškově - vleze tam na tu originální trubku, stačí udělat jen přechodku?, nebo je potřeba udělat vyšší sací koleno?


Tak jsem to dnes měřil a mělo by to těsně vyjít, případně mírně obrousit ten vypouštěcí nálitek (ale neprobrousit dovnitř) příp. dát silnější těsnění na válec, ale jít by to mělo. Nahoře by mělo mít také tak akorát místo (ale tu sestavu fyzicky nemám, dělám si kolínka nová, tak pokud jsem se o milimetr seknul, nezbývá než mě kamenovat).
Stačí tedy koupit nátrubek na DellOrto (bývá v e-shopech za cenu okolo 50 Kč), měl by dle specifikace mít vnější průměr 19 mm, což koresponduje s tím číňanem, takže tohle by mohlo být řešení i pro ty, kteří nedisponují možností svářet.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Seřízení hladiny v karburátoru Jikov

Příspěvekod jnz » sob dub 13, 2019 20:42:49

Azore, díky za info. Já mám i ten originál karbec totiž dost natěsno, podezřívám, že to moje sací koleno není možná úplně originál, nebo je z jiného typu. Karburátor se miskou lehce dotýká motoru.
Ale když vyrobím na motor nějakou silnější podložku třeba 5mm, tak by to pak mohlo být v cajku a možná tam vleze i ten karbec z Alíka.
Ta moje bába je vůbec poskládaná z nějakých různých dílů - třeba výfuk je 100% neoriginál - vypadá to na výfuk z 228, musel jsem kvůli tomu dělat jiný držák.
Nicméně potěšilo mě, že na motoru zřejmě někdo dělal GO - sundával jsem magneto a vevnitř je nový simering, čisté jak na operačním sále, zvenku je vidět nové tmelení atd. Brzdy jsem seřizoval a je tam úplně nové obložení, akorát to někdo blbě složil a chyběly tam nějaké podložky, tak jsem to trochu došteloval.
Tak a korát ten karbec ještě zlobí a snad už pojede. Ještě přeměřím hladinu podle dílenského přípravku, ať to mám co nejlíp, teď na to bohužel není čas :(
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Další

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron