Potýkám se s náhlou ztrátou výkonu své 207, která se projevuje zejména při
pokusech o jízdu do kopce, přesně, jak tady kolega dříve popisoval. Je sice
pravdou, že jsem mírně přibral (5 kg), ale takový rozdíl mi, vzhledem k tomu,
co dříve uvezla, nepřijde významný. Ztráta výkonu se projevuje tak, že když
jedu do kopce, tam, kde jsem dříve jezdil 22 km/h, se dnes ledva šplhám 14
km/h. Co je na tom ale podivné je, že motor nezpomaluje svůj chod, spíš naopak.
To by svědčilo o prokluzu na spojkách, ale tam mám měněná gufera a úplně nové
všechny pakny, tam už by neměla být ani kapička mastnoty.
Chtěl bych se s vámi tímto poradit, kam zaměřit svou pozornost, případně jestli
jsem při opravách někde něco nepřehlédl, takže provedu výčet:
- Zkontroloval jsem píst. Píst je původní, 37,5; po rozebrání motoru po cca
2000 km od poslední větší opravy, zakarbonovaný na vrchu (včetně hlavy), ale
opálený i po bocích (až za druhý pístní kroužek). To jsem vyhodnotil jako
problém pístních kroužků, které jsem vyměnil (čekal bych ale, že pístní
kroužky vydrží vyšší nájezd, než 2000 km). Při dekarbonizaci se mi záhadným
způsobem podařilo poškodit mosazné kluzné lůžko pístního čepu, které jsem tak
musel vyměnit za novovýrobu. Nové kluzné lůžko je ale o nějakou tu setinku
menší, než oko ojnice, takže šlo vložit pouze rukou a nebylo třeba jej
zalisovat. Ze stejného důvodu jsem tam ani neřešil chybějící drážku a dírku
na mazání, nemá to význam, poloha lůžka není nijak fixována. - Samozřejmě jsem důkladně vyčistil hlavu i kanálky ve válci a všechno nově
přetěsnil (nové papírové těsnění pod válec, nový kovový kroužek pod hlavu,
nové gumové těsnění do výfukového kanálku chcípáku). - Samozřejmě jsem dekarbonoval koleno výfuku, výfuk samotný (včetně dírek v
přepážce), i vložku výfuku. - Vyměnil jsem gufero na straně magneta. Závada se projevovala občasným
zvýšením hlučnosti na pravé straně motoru, kdy bylo slyšet detonace v motoru
napřímo, netlumeně. Závada spočívala ve vyvléknuté středové pružince gufera
(částečně se vyvlékla z drážky gufera) a občas tak přestala na klikové
hřídeli těsnit. - Vyměnil jsem obě gufera na převodovce. Jak to velké (20x30x7) ve víku
převodovky, tak to malé (15x24x7) ve složení spojek. To jsem musel udělat
dokonce 2x, protékalo mi i nové, patrně vinou špatné montáže. Přes ořech jsem
to velké zatloukl na doraz, kam až to šlo a zdá se, že je to v pořádku. - Vyčistil jsem celé složení spojky perchloretylenem (několikrát), vyměnil
startovací i rozběhové čelisti i pružinky. - Ve vláknu, popisujícím podobnou závadu tady na fóru, jsem se nechal
inspirovat k mírnému zdrsnění styčných ploch spojkového bubnu šmirglem 240. - Vyměnil jsem svíčku za novou Brisku N17C.
- Vyčistil jsem karburátor (Jikov), bohužel jsem musel vyměnit původní plováky
za nové a jak jen to šlo jsem seřídil hladinu plováky (ale jenom na hrubo),
jakož i profoukl trysky (mám je tam správných průměrů). Karburátor je
přetěsněný gumovým těsněním namísto fiberového (nevím už, kde jsem jej kopil,
patrně u pana Jelínka).
Na co jsem nesahal:
- Nesahal jsem na elektriku. Závada se projevuje konstantně a ne nahodile,
takže obvyklý zdroj potíží (tyrystorová jednotka) na vině patrně nebude.
Tyrystorovou jednotku jsem měnil za novou před 2000 km, původní zůstává
okruží magneta i se všemi cívkami na něm; vysokonapěťový kabel, kondenzátor,
dráty. - Řetězové převody. Ty jsou původní a ani na ně sahat nebudu, jsem v kopcovité
krajině a dosud poskytovaly rozumný poměr mezi výkonem a stoupavostí. - Drátěnka v sání. Všechno bez úprav, přes rám, jak to má být.
Související odkazy:
viewtopic.php?f=4&t=3470&p=38283&hilit=v%C3%BDkon+do+kopce#p38237
viewtopic.php?f=4&t=4358&p=47768&hilit=zdrsn%C4%9Bn%C3%AD#p47768
Co si myslím, že je příčinou:
Podle projevu závady, kdy 207 jede po rovině jako dřív, ale do kopce nemá
výkon, přestože otáčky motoru výrazněji neklesají, bych tipoval, že někde
nedochází k přenosu celé síly. Spojky jsou odmaštěné, jak jen to jde, ale přes
to, že nikde nevidím mastnotu (ani na toaleťáku, kterým hned po rozložení
spojek otřu gufero a klikovku, abych identifikoval případný únik), se pořád
něčím zanáší, patrně obrusem z nich samých. Může to být příčinou?
Dále pak ten z boku opálený píst. To zjevně indikuje netěsnost, nicméně ani po
výměně pístních kroužků za nové, problém neustal. Tohle by to mohlo být taky?
Co ta maličká vůle mezi ojnicí a novým lůžkem pro píst?
Potom karburátor. S Jikovem mám pořád potíže, myslím, že se mi stále nedaří jej
správně naladit, ať zkouším, jak můžu. Může být na vině špatná směs? (Zkoušel
jsem i nové Dellorto, ale vážně nevím, jak na to někdo může jezdit a chválit si
ho. Střílí mi do výfuku a nejede pořádně s ani jedinou ze standardních trysek.
Jikov sice má svoje problémy, ale alespoň nějak to jede.) Má nějaký jiný
výrazný význam správná hladina paliva, než aby byly trysky dostatečně ponořené
a zároveň nekapalo palivo kontrolním otvorem ven? K upřesnění ještě dodám, že
ani v létě se nechce rozjíždět bez zahřátí, tedy pár minut před odjezdem musí
běžet na volnoběh. Teď v zimě samozřejmě start se sytičem. Když je studená, tak
má výkonovou díru hned když začnou zabírat rozběhové čelisti, až chcípá. Když
se ohřeje, je průběh výkonu hladký tak, jak má být.
A nakonec elektrika. Tam těžko říct. Začaly mi praskat žárovky (což doteď
nedělalo), což jsem vyřešil jednak tím, že jsem do zadu dal stejnou žárovku,
jako dopředu, takže víc spotřebovávám, jednak jsem zakoupil stabilizátor napětí
a připnul jej před přední světlo. Hodnoty odporů mezi jednotlivými prvky
zapalování jsem přeměřil a víceméně odpovídají Ďurkovičovým. Říkám víceméně,
protože jsem se v některých případech nevešel do tolerancí, ale to jsem se
nevešel ani před tím a závada se nevyskytovala. Netuším, jak poznat, jestli je
jiskra na svíčce dostatečná, protože jsem to měl vyndané jenom jednou a tak
nevím, jak svíčka může pálit jinak. Ale protože je proud použitý k zapálení
směsi, což se děje, nemyslím, že bude příčina v elektrice. Předstih mám měrkou
seřízený někam k 0,75 - 1 mm před úvratí.
Úplně nakonec podotknu, že moje 207 z mně neznámého důvodu stabilně jezdí o
dost lépe, když je venku +30°, to dokáže po rovině 42-45 km/h bez potíží. Zato
v zimě, tak pod +10°, má po rovině maximálku 34 km/h. Vzhledem k tomu, že se
tato závada objevila na podzim, může být ve světle vyřčeného i počasí příčinou?
Jak snad vidno, vyzkoušel jsem všechno, co mě napadlo a co jsem na zdejším fóru
nalezl, nicméně ztráta výkonu přetrvává a já vás prosím, jestli náhodou někdo
nemá nějaký nápad, o který by se chtěl podělit, co bych ještě měl
zkontrolovat/prověřit/opravit/vyměnit. Já budu ještě zkoušet taky. Díky!