Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Paczek » stř úno 03, 2021 10:43:48

Ahoj vespolek!

Potýkám se s náhlou ztrátou výkonu své 207, která se projevuje zejména při
pokusech o jízdu do kopce, přesně, jak tady kolega dříve popisoval. Je sice
pravdou, že jsem mírně přibral (5 kg), ale takový rozdíl mi, vzhledem k tomu,
co dříve uvezla, nepřijde významný. Ztráta výkonu se projevuje tak, že když
jedu do kopce, tam, kde jsem dříve jezdil 22 km/h, se dnes ledva šplhám 14
km/h. Co je na tom ale podivné je, že motor nezpomaluje svůj chod, spíš naopak.
To by svědčilo o prokluzu na spojkách, ale tam mám měněná gufera a úplně nové
všechny pakny, tam už by neměla být ani kapička mastnoty.

Chtěl bych se s vámi tímto poradit, kam zaměřit svou pozornost, případně jestli
jsem při opravách někde něco nepřehlédl, takže provedu výčet:

  • Zkontroloval jsem píst. Píst je původní, 37,5; po rozebrání motoru po cca
    2000 km od poslední větší opravy, zakarbonovaný na vrchu (včetně hlavy), ale
    opálený i po bocích (až za druhý pístní kroužek). To jsem vyhodnotil jako
    problém pístních kroužků, které jsem vyměnil (čekal bych ale, že pístní
    kroužky vydrží vyšší nájezd, než 2000 km). Při dekarbonizaci se mi záhadným
    způsobem podařilo poškodit mosazné kluzné lůžko pístního čepu, které jsem tak
    musel vyměnit za novovýrobu. Nové kluzné lůžko je ale o nějakou tu setinku
    menší, než oko ojnice, takže šlo vložit pouze rukou a nebylo třeba jej
    zalisovat. Ze stejného důvodu jsem tam ani neřešil chybějící drážku a dírku
    na mazání, nemá to význam, poloha lůžka není nijak fixována.
  • Samozřejmě jsem důkladně vyčistil hlavu i kanálky ve válci a všechno nově
    přetěsnil (nové papírové těsnění pod válec, nový kovový kroužek pod hlavu,
    nové gumové těsnění do výfukového kanálku chcípáku).
  • Samozřejmě jsem dekarbonoval koleno výfuku, výfuk samotný (včetně dírek v
    přepážce), i vložku výfuku.
  • Vyměnil jsem gufero na straně magneta. Závada se projevovala občasným
    zvýšením hlučnosti na pravé straně motoru, kdy bylo slyšet detonace v motoru
    napřímo, netlumeně. Závada spočívala ve vyvléknuté středové pružince gufera
    (částečně se vyvlékla z drážky gufera) a občas tak přestala na klikové
    hřídeli těsnit.
  • Vyměnil jsem obě gufera na převodovce. Jak to velké (20x30x7) ve víku
    převodovky, tak to malé (15x24x7) ve složení spojek. To jsem musel udělat
    dokonce 2x, protékalo mi i nové, patrně vinou špatné montáže. Přes ořech jsem
    to velké zatloukl na doraz, kam až to šlo a zdá se, že je to v pořádku.
  • Vyčistil jsem celé složení spojky perchloretylenem (několikrát), vyměnil
    startovací i rozběhové čelisti i pružinky.
  • Ve vláknu, popisujícím podobnou závadu tady na fóru, jsem se nechal
    inspirovat k mírnému zdrsnění styčných ploch spojkového bubnu šmirglem 240.
  • Vyměnil jsem svíčku za novou Brisku N17C.
  • Vyčistil jsem karburátor (Jikov), bohužel jsem musel vyměnit původní plováky
    za nové a jak jen to šlo jsem seřídil hladinu plováky (ale jenom na hrubo),
    jakož i profoukl trysky (mám je tam správných průměrů). Karburátor je
    přetěsněný gumovým těsněním namísto fiberového (nevím už, kde jsem jej kopil,
    patrně u pana Jelínka).

Na co jsem nesahal:
  • Nesahal jsem na elektriku. Závada se projevuje konstantně a ne nahodile,
    takže obvyklý zdroj potíží (tyrystorová jednotka) na vině patrně nebude.
    Tyrystorovou jednotku jsem měnil za novou před 2000 km, původní zůstává
    okruží magneta i se všemi cívkami na něm; vysokonapěťový kabel, kondenzátor,
    dráty.
  • Řetězové převody. Ty jsou původní a ani na ně sahat nebudu, jsem v kopcovité
    krajině a dosud poskytovaly rozumný poměr mezi výkonem a stoupavostí.
  • Drátěnka v sání. Všechno bez úprav, přes rám, jak to má být.

Související odkazy:

viewtopic.php?f=4&t=3470&p=38283&hilit=v%C3%BDkon+do+kopce#p38237
viewtopic.php?f=4&t=4358&p=47768&hilit=zdrsn%C4%9Bn%C3%AD#p47768

Co si myslím, že je příčinou:

Podle projevu závady, kdy 207 jede po rovině jako dřív, ale do kopce nemá
výkon, přestože otáčky motoru výrazněji neklesají, bych tipoval, že někde
nedochází k přenosu celé síly. Spojky jsou odmaštěné, jak jen to jde, ale přes
to, že nikde nevidím mastnotu (ani na toaleťáku, kterým hned po rozložení
spojek otřu gufero a klikovku, abych identifikoval případný únik), se pořád
něčím zanáší, patrně obrusem z nich samých. Může to být příčinou?

Dále pak ten z boku opálený píst. To zjevně indikuje netěsnost, nicméně ani po
výměně pístních kroužků za nové, problém neustal. Tohle by to mohlo být taky?
Co ta maličká vůle mezi ojnicí a novým lůžkem pro píst?

Potom karburátor. S Jikovem mám pořád potíže, myslím, že se mi stále nedaří jej
správně naladit, ať zkouším, jak můžu. Může být na vině špatná směs? (Zkoušel
jsem i nové Dellorto, ale vážně nevím, jak na to někdo může jezdit a chválit si
ho. Střílí mi do výfuku a nejede pořádně s ani jedinou ze standardních trysek.
Jikov sice má svoje problémy, ale alespoň nějak to jede.) Má nějaký jiný
výrazný význam správná hladina paliva, než aby byly trysky dostatečně ponořené
a zároveň nekapalo palivo kontrolním otvorem ven? K upřesnění ještě dodám, že
ani v létě se nechce rozjíždět bez zahřátí, tedy pár minut před odjezdem musí
běžet na volnoběh. Teď v zimě samozřejmě start se sytičem. Když je studená, tak
má výkonovou díru hned když začnou zabírat rozběhové čelisti, až chcípá. Když
se ohřeje, je průběh výkonu hladký tak, jak má být.

A nakonec elektrika. Tam těžko říct. Začaly mi praskat žárovky (což doteď
nedělalo), což jsem vyřešil jednak tím, že jsem do zadu dal stejnou žárovku,
jako dopředu, takže víc spotřebovávám, jednak jsem zakoupil stabilizátor napětí
a připnul jej před přední světlo. Hodnoty odporů mezi jednotlivými prvky
zapalování jsem přeměřil a víceméně odpovídají Ďurkovičovým. Říkám víceméně,
protože jsem se v některých případech nevešel do tolerancí, ale to jsem se
nevešel ani před tím a závada se nevyskytovala. Netuším, jak poznat, jestli je
jiskra na svíčce dostatečná, protože jsem to měl vyndané jenom jednou a tak
nevím, jak svíčka může pálit jinak. Ale protože je proud použitý k zapálení
směsi, což se děje, nemyslím, že bude příčina v elektrice. Předstih mám měrkou
seřízený někam k 0,75 - 1 mm před úvratí.


Úplně nakonec podotknu, že moje 207 z mně neznámého důvodu stabilně jezdí o
dost lépe, když je venku +30°, to dokáže po rovině 42-45 km/h bez potíží. Zato
v zimě, tak pod +10°, má po rovině maximálku 34 km/h. Vzhledem k tomu, že se
tato závada objevila na podzim, může být ve světle vyřčeného i počasí příčinou?


Jak snad vidno, vyzkoušel jsem všechno, co mě napadlo a co jsem na zdejším fóru
nalezl, nicméně ztráta výkonu přetrvává a já vás prosím, jestli náhodou někdo
nemá nějaký nápad, o který by se chtěl podělit, co bych ještě měl
zkontrolovat/prověřit/opravit/vyměnit. Já budu ještě zkoušet taky. Díky!
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Azor » stř úno 10, 2021 19:52:39

Je to podivné, ale pokud do kopce otáčky spíše stoupají a současně klesá výkon přenesený na zadní kolo, tak to prostě někde prokluzovat musí. A těch míst není moc, resp. se jedná jen o tu jednu hlavní odstředivou spojku. Teoreticky by to mohlo ještě prokluzovat v odpojovači pohonu řetězu, kde často bývají kuličky přenášející moment zcela omleté , ale to by spíš cukalo. Stojí to za kontrolu, ale tam problém asi nebude. Takže zpět k té spojce na klikovce, možná si sedne, občas druhovýroba zvolí špatný materiál obložení atp. Pokud máš sadu jiných (původních) paken, stálo by za to zkusit je přehodit. V každém případě až přijdeš na to, čím to bylo, nezapomeň se o tu zkušenost podělit s ostatními.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Jennys » pon bře 15, 2021 16:09:31

Ahoj, sice trochu se zpožděním, nevím jak si s tím pokročil. K tomu výkonu v kopci: Pokud říkáš, že v kopci kde si jel dříve 22km teď jedeš 14km, tak bych to tipoval, že ten motor je prostě vyběhaný a je to na výbrus. Nevím jak prudký kopec to je, ale když je válec už zralý na výbrus, tak se to nejlépe pozná v kopcích, po rovince to může jet pořád stejně, nebo i lépe.Ty rozjezdový spojky při rozjezdu plně sepnou ve zhruba tý 20km rychlosti, pokud teda při jízdě do kopce nemá dostatečný výkon a klesne rychlost pod tuto hranici, tak zákonitě spojky částečně povolí a začnou lehce prokluzovat. A to si myslím že je tvůj případ, při rychlosti 14km určitě prokluzují proto že jedeš už moc pomalu. Píšeš že píst je původní a měnil si jen kroužky, to může být v případě už velkého opotřebení válce spíše na škodu, protože ty kroužky si prostě už pořádně nesednou. Schválně si přejeď nehtem ve vrchní části válce kam dojíždí kroužky úplně nahoru, jestli tam ucítíš hranku. Jestli jo, pak je to určitě na výbrus. Jinak se ještě měří vůle kroužků v zámcích, když je dáš do vrchní části válce a neměla by být vůle větší jak 0.6mm. I píst říkáš že je očouzený, ten už taky může být hodně volný a nový kroužky to nezachrání. Nic nepíšeš jak je na tom klika, co ložiska na klice, zda nemají vůli atd. Pokud vůli mají, tak samozřejmě nová jen gufera tomu nepomůžou. Jinak to bronzové futro na ojnici, to že ja tam volně a navíc tam není ani mazací dírka, to je naprosto špatně. To už si tam měl radši nechat, to starý, a pokud si tam udělal jenom nějakou rýhu tak jí opatrně lehce zahladit. Jinak ještě píšeš, že máš problém s nastavením směsi v karburátoru a to může taky sehrávat určitou roli v tom výkonu.
Jennys
Právě začínám...
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 17, 2020 14:23:14
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Azor » pon bře 15, 2021 22:39:39

Ano, zdá se že Jennys klepl hřebíček na hlavičku, to co píše dává logiku. Opět se ukazuje, že nemá cenu se rozkecávat, když si člověk důkladně nepřečte původní text. Tímto se kaju a dávám si příslušného bobříka. Nějak mi uniklo, že píst byl začouzený až za kroužky - tady je to jasné, výbrus je nezbytný. Vyměňovat jen kroužky fakt nemá cenu, z fyzikálního principu fungování klikového mechanismu zákonitě vzniká mírná ovalita válce a nové kroužky, které tomu nejsou přizpůsobené pak těsní ještě hůř. I v otázce futra ojnice má kolega pravdu, takže pokud chceš dál jezdit, nezbývá než to dát do pořádku (i když uznávám, že je to otrava, ale snadnější cesta nebude).
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Paczek » ned dub 04, 2021 10:22:27

Ahoj vespolek,

takže jsem přecijen drobet pokročil, akorát všechno hrozně trvá. Babča mi teď stála asi měsíc v garáži bez pohybu, když jsem se k ní konečně dostal, ani jsem to nezkoušel nastartovat a rovnou jsem shodil spojky až na karter. A samozřejmě, oleje z převodovky na karteru fůra. Takže se ukázalo, že logika věci je neúprosná a přestože bylo poměrně zřejmé, že když se do kopce otáčky zvyšují, budou klouzat spojky, nechtěl jsem tomu věřit, když jsem měnil gufera. Horší na tom je, že tohle předmětné gufero v karteru spojky (28x38x7) jsem za nové měnil už dvakráte a tekly všechny. Při první výměně, když jsem Babettu naklonil do strany, to teklo normálně proudem, až jsem si říkal, že jsem jej namontoval blbě a vyměnil za tohle, kdy jsem si dal už hooodně velký pozor, aby bylo správně -- a teče zase. Proč asi? Křivý karter, špatná druhovýroba? Přece na guferu nejde nic zkazit... No, až se zase za měsíc k Babče dostanu, rozhodím to, vyměním potřetí a hned to gufero ještě po obvodě zatmelím červeným tmelem, snad to pomůže a přestane to téct. (Ještě k tomu dodám -- při první zpětné montáži gufera jsem toto zarovnal s hranou na karteru a teklo to proudem. Při druhé montáži jsem to přes ořech dobil až kam to šlo a teče zase. Jaká je správná poloha tohohle gufera? Myslel bych si, že na hraně s karterem.)

Když jsem to provizorně odmastil a zatmelil, než došlo k dalšímu průsaku, zlepšily se jízdní vlastnosti do kopce, ale jenom o trochu (ze 14 na 17, ale pořád bez síly, kterou to mělo). A ten kopec nijak zvlášť prudký není...

Že píst opálený i za kroužky indikuje výbrus je nepříjemné, leč zřejmé. Trochu jsem doufal, že tomu ještě na chvíli pomůžou nové kroužky, ale jak vidno, patrně ne (děkuji za vysvětlení). Taky jsem doufal, že bych tam bez výbrusu dal o 0,25 mm větší píst rovnou, ale to je patrně pěkná blbost, jinak by se to asi dělalo běžně. Takže požádám zkušenější, jestli mi napovíte, kdo by mi ten výbrus mohl udělat? Jelínek to nabízí, umí to? Tady na fóru jsem stran výbrusu četl, že pořádný mechanik i vyhledá přiléhavý píst a snad i udělá vyvážení kliky -- to značí, že se na výbrus posílá válec i klika? To mě klepne.

Hranku na válci jsem nehledal, ale podívám se, vůbec bych se nedivil, kdyby tam byla. Jak je na tom ojnice s ložisky, to netuším, to je poslední věc v motoru, kam jsem ještě nevlezl. Ale až vlezu, jakože patrně budu muset, minimálně ložiska půjdou bez diskusí nová.

Mno a poslední -- to bronzové futro. Nevím jak se mi to původní podařilo pojebat, protože jsem použil při sundavání pístu stahovák a byl jsem hodně opatrný. Nicméně jsem to futro nějak zkřivil (na opačné straně, tam, kde osa stahováku vyjíždí z válce!), že když nalisuju zpět pístní čep, píst se zkoro nepohne. Proto jsem to futro i měnil. Je jasné, že když je nové futro o setinku menší, tak je volné, což být nemá. Ale kromě repase toho původního, jak psal Jennys, což si myslím, že nemám šanci udělat pořádně (obrousit dobrý, ale vyhladit?), není jiná šance, než tam dát nové. Nebo možná něčím "utěsnit"? Říkal jsem si, že když ta nová futra nemají ani drážku, ani mazací dirku, je patrně dobře, že jsou trochu volná, aby se do toho složení vůbec měl šanci dostat olej ze směsi, aby se to mazalo. Proto jsem to ani nijak "utěsnit" nezkoušel (a ani nebudu).

Ještě jako perličku poznamenám, že jsem po výměně těch kroužků po několika jízdách zaznamenal podivné zvuky z motoru, a když jsem znovu rozložil válec, abych se tomu podíval na kloub, zjistil jsem, že je válec (zejména tedy hlava) plná nějakých poměrně velkých ostrohranných úlomků, o kterých ale nemám ani náhodou potuchy, kde se tam mohly vzít. Kroužky, hlava, válec, píst, kanálky -- všechno neporušené. No vyčistil jsem to, ale záhadou mi to zůstává.

Děkuji vám za rady a jestli můžu prosit o nějaký ten detail stran výbrusu (a vyhlazení futra případně), budu rád. A pak zase dám vědět.
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod wenca084 » pon dub 05, 2021 10:57:46

Být tebou jak to tu čtu, tak udělám kompletní generálku motoru. Výbrus , nová ojnice s jehlovým ložiskem ckr místo futra, ložiska , kvalitní gufera a zalepit Loctite. Tý úlomky ve válci co jsi našel můžou být rozsekané jehli z ojničního ložiska na klice, tzn. zadřená klika. Už na to nejezdí , nebo poškodíš ještě válec, a nepůjde ani udělat výbrus. A budeš shánět nový, hlavně nekupovat nový válce z netu, je to polský šít, lepší sehnat originální pěkný a na něm udělat výbrus.
Babetta 207/500 , Simson SR 70
wenca084
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 359
Registrován: úte led 14, 2014 3:09:14
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod mhi » stř dub 14, 2021 21:52:03

Dal bych k dobru dve sva moudra, ktera mohou byt ale uplne vedle:

- ulomky samozrejme nesmi nikde byt, nemuze to byt treba zbytek neceho ze sani, treba kusy dratenky? Nebo cehokoliv co motor nasal

- vymena pistnich krouzku mi vicekrat zafungovala vcelku dobre, jen je potreba aby se obrousily na spravny sisoid jako je vybehany valec. Tzn. prvnich X desitek kilometru to nejede a nejede a postupne se to zlepsuje.

- jsou tu firmy, ktere prodavaji neco cemu rikam 'kamenna gufera', ktera samozrejme tecou. Kvalitni loziskarna to resi, byt je to drazsi. Kupoval jsem i loziska+gufera z CN a to je tragicka kvalita i za tu cenu (pouziti bylo na nejake stroje, par jsem jich dal synovi do kolobezky a po par jizdach mela zemedelske vule).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 542
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Paczek » pon dub 19, 2021 15:55:41

Ahoj vespolek,

no, moc jste mě nepotěšili, trochu jsem doufal, že se výbrusu zvládnu vyhnout (jak píše Mhi, těmi kroužky), ale zdá se, že není jiné cesty. Od pořízení stroje mi jezdil jako drak jenom jednu sezónu (2000 km), od té doby to rozkládám a pucuju a skládám a tak pořád dokola. Zejména jsou tragická ta gufera, při pořízení tam bylo nějaké staré kamenné, ale než začalo sáknout pořádně, sezónu vydrželo a od té doby to pořád teče.

Ty kovové úlomky jsou doopravdy neznámého původu. Něco spíš jako kameny, než špony, možná to bude na fotce k rozpoznání ( https://ibb.co/R7PrR8V ). Přes karburátor snad nic takového nemohlo, z výfuku už vůbec ne, ve válci žádné mechanické poškození takového objemu není. Zbývá tedy něco uvnitř. A je faktem, že mi stroj občas dělá divné zvuky. Kovové.

Mno, rozeberu to, dovalím to patrně k Jelínkovi na výbrus a uvidíme, co z toho. A zkusím najít to jehlové ložisko namísto futra do pístu.

Díky za vaše názory. Jsem rád, že to tu někdo ještě sleduje, nemám Ksichtoknihu, doteď jsem odolal a ani kvůlivá Babettě se mi ji si pořizovat nechce.
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod mhi » sob čer 19, 2021 13:24:50

Asi to neni prekvapive sdeleni, ale vypada to dost priserne. To bych se ani nepokousel natocit, ale rozpulil a nasel hlavne kde je problem.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 542
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod RomanR » pon čer 21, 2021 21:45:14

Vidím, žes hodně věcí vyměnil, ale tu nejdůležitější věc ne. Očouzený bok pístu znamená, že máš špatně zúhlovanou ojnici, nebo má velkou vůli v uložení a vymlela ti pístem válec do oválu. Nové pístní kroužky jsou kulaté, ale válec už oválný. To nové kroužky neutěsní. Následuje ztráta výkonu a poznáš to zejména při jízdě do kopce.
Zvýšené otáčky a snížená rychlost do kopce znamená, že ti to někde prokluzuje. Pokud jsi vše vyčistil a odmastil, dal nové spojky a pružiny, je možné, že některá z pružin je slabší nebo vyhřátá a pak spojky nepracují správně. Pokud měníš pružiny za nové, nejdříve vyzkoušej, zda jsou vzájemně svým odporem při pružení shodné. Někdo to pozná v prstech, když je lehce roztahuje, jiný si může pomoci nějakým závažím a měřit o kolik kleslo u každé z pružin. Já osobně vždy nakupuji spojkových pružin více a pak mezi nimi vybírám sadu, aby k sobě svým odporem pasovaly. Ostatní nechávám v záloze pro případ, že by některá za jízdy praskla. I to se mi už stalo.
Jinak ztráta výkonu v chladném počasí a dobrý výkon v teplém počasí souvisí s tepelnou roztažností kovů uvnitř opotřebeného motoru, kde jsou nadměrné vůle. Při vyšší teplotě se kovy (píst, čepy, futra, ložiska) roztahují a velké vyběhané vůle, kde vznikají ztráty na výkonu částečně vymezí (zmenší). Tím se ztráty o něco sníží a motor získá vyšší výkon, než v chladném počasí. Totéž se ale děje i u nového motoru, kde provozní vůle jsou malé a proto je třeba nedovolit jeho zadření. Prostě když cítíš, že motor ve vedru začíná klepat, být hlučnější, ještě než začne ztrácet výkon zadíráním, raději na 5 minut zastavit, motor vypnout a nechat zchladit. Tento postup praktikuji v letních vedrech při delší jízdě před táhlým stoupáním. Vychladlý motor pak kopec vyjede v pohodě na dvojku (mám 210-tku) u 207 ale tyto zákonitosti platí obecně také.
RomanR
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon lis 23, 2020 1:47:45

Re: Ztráta výkonu do kopce [BA 207]

Příspěvekod Paczek » úte říj 05, 2021 20:32:54

Ahoj vespolek,

slíbil jsem, že budu informovat o tom, jak všechno dopadlo a nezapomněl jsem na
to, jenom si to vzalo poněkud více času, než jsem očekával. Tak o půl roku.

Děkuju vám za komentáře a jmenovitě děkuju Romanovi za objasnění té záhady,
proč to v létě lítalo jako splašené. Člověk se pořád učí.


Takže jsem dle rad rozebral motor na prvočinitele, domluvil se
na výbrusu s Motoservisem Padalík (mimochodem doporučuju, akorát působí poněkud
přetíženě, vzalo si to měsíc, než jsem přišel na řadu -- adresa je
http://motoservispadalik.cz), odvezl to tam vybrousit a pak zase odvezl zpět. V
mezičase, když už jsem měl motor napůlený, jsem vyměnil ložiska, která tam byla
ještě původní, za nová ZVL, což zahrnovalo troubu, hodně kouře a nadávání a
místy i brutálního zacházení (zejména s předlohovou hřídelí). Rozebraný motor
jsem díl po dílu pečlivě vypucoval a tentokráte, protože stejně nebylo kam
spěchat, jsem si dal záležet i na zlobivém Jikovu, respektive jeho
druhovýrobním plováku. Padalík mi nejen že vybrousil válec (40,00 - 4. výbrus),
ale usoudil, že původní kliková hřídel už to má za sebou a vyměnil i tu. A ve
standardu dává do ojnice jehlové ložisko namísto futra.

Když jsem to skládal dohromady, povyměňoval jsem za nové, co šlo (gufera,
šrouby, samozřejmě těsnění), jednotlivé jehly v převodovce jsem zaměnil za klec.

Zbývalo dořešit spojky. Tady jsem se minule podivoval, že mi pořád kloužou, což
bylo jasné, ale nešlo mi do hlavy, proč se tak děje, když jsou vyměněná gufera.
Pokoukal jsem se, jestli existuje gufero, které má vnitřní průměr menší, než je
předepsaná hodnota a našel jsem ho. Zaskočil jsem tedy do obchodu, kde mi
řekli, že o tu desetinku menší, kterou jsem na internetu našel že mají, se
nevyrábí (klamavá reklama!), ale že mají o milimetr menší. Při té příležitosti
jsem se dozvěděl pravděpodobnou příčinu toho, proč mi to teklo i přes výměnu
gufer -- vlivem starého ztvrdlého gufera se v unašeči čelistí vydřela setinková
drážka od břitu gufera. Složil jsem to tedy s tím menším (vyzkoušel jsem i
doporučený hotfix změnit polohu gufera, resp. jej nasadit obráceně, ale to
nebylo vlivem způsobu montáže spojek možné).

Výsledek: Menší gufero drží unašeč čelistí natolik, že Babču nenakopnu na
stojanu, musím to vždycky roztlačit. Babča mi nějak víc žere -- zatímco jsem
před tím na jednu nádrž najel cca 140 km, teď jsem přepínal na rezervu okolo
stovky (ale na tomhle měření netrvám, vyjel jsem zatím jenom jednu nádrž). Ale
to důležité -- jede! A i do toho prokletého kopce (přestože ji musím vždycky
nechat trochu zahřát, studená na to nějak nemá sílu)! Maximální rychlost
zůstává deklarovaných 37 km/h, ale v tomhle počasí se jí moc nechce, většinou jede
tak 35 km/h.

Na cestě mám od Sesy nový unašeč čelistí i buben, až dorazí, ještě jednou
všechno rozložím, vyměním kovové části spojky a gufero dám předepsané. Tím bych
se měl dostat do téměř výrobního stavu, tak doufám, že tím bude problém
vyřešen, alespoň na příštích 40 000 km :)

Díky!
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků

cron