Náhodou jsem našel tenhle starý nezodpovězený dotaz.
Klapkové sání je ventil, který pouští plyn jen jedním směrem, tedy do karteru, ale zpátky už né.
Bývá realizovaný jednou nebo několika planžetkami, které se ohýbají proudem směsi. Planžetky mohou být ocelové nebo laminátové.
Modernější dvoutakty (skůtry, elektrocentrály) mají běžně (lze říct že výhradně) toto sání, ale karburátor pak není nalepen na válci, ale přímo na karteru, na opačné straně než kde je válec. Motor je pak lépe plněný, nemusí mít ve válci sací kanály a tím zbyde více místa na kanály přepouštěcí a výfukové. Malé motorky okolo 25ccm jsem viděl doposud vyrábět bez klapky, se sacím kanálem. (pily, křovinořezy)
U Babetty je efekt klapky jen poloviční, protože sací kanál zůstane, ten neodstraníš.
Zajímavé je že se klapkové sání začalo používat teprve nedávno, netuším proč. Planžety vhodné na klapku se určitě vyráběly mnohem dřív.(viz třeba žiletky
) V začátcích motorkismu se také laborovalo s lepším sáním (bez kanálu ve válci), ale dělalo se to rotační clonkou poháněnou z klikové hřídele.
Názorný popis.
Když je píst babetty v horní úvrati do karteru je nasátá směs. Píst klesá, a u babetty bez klapky část směsi vyplyvne karburátorem ven, do fitru a sání. Když máš pod karburátorem klapku, ta se uzavře, v karteru stoupne tlak, a po otevření přepouštěcího kanálu se víc směsi dostane do válce pod píst.
Lubor