Stránka 1 z 1

Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv lis 19, 2009 11:23:01
od butan
Po přečtení technické příručky jsem vytáhl číselné údaje:

Výbrusem se zvětší průměr na nejbližší násobek .25mm
Píst má být o .055mm menší než válec. A tahle diference musí s rezervou pokrýt tepelnou dilataci pístu a válce. U válce se uvádí max teplota 130st. kolik při plném zatížení asi může mít píst? Pravda trochu ho chladí směs...

Dále se průměry dělí na skupiny A,B,C s diferencí .01mm
a tady nevím, ty skupiny jsou jak se to povede vyrobit, nebo nová je vždy A a pak se to zvětšuje s opotřebením???

A jaké kroužky se dají koupit, dělí se jen podle výbrusů, nebo i podle skupin?
Dnes jsem se ptal vprodejně, a skutečně skupiny A,B,C jsou na náhodě jak se výbrus nebo výroba povede.
A kroužků se prodává 5druhů podle stupně výbrusu.
Skupinu (to písmenné značení) je potřeba znát jen při nákupu nového pístu, a v domácích poměrech se asi nejsnáze určí přečtením popisu na starém pístu, popřípadě velkým mikrometrem zase na starém pístu. Měření válce v domácích podmínkách si představit nedovedu. Dělá se to dutinoměrem.
Lubor

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: pon lis 30, 2009 12:20:29
od butan
Pořídil jsem si "kalibrovaný pístní kroužek".
U vyřazeného ojetého kroužku jsem odbrousil zámek, a ještě trochu přidal, takže má ve válci bez výbrusu mezírku 5mm.
Do té mezírky se celkem dobře vloží posuvné měřítlko, a pokud dostanu do ruky neznámý válec, mohu takto změřením mezery určit, kolik výbrusů má za sebou. Každý výbrus zvětší mezírku o Pí*.25 to šuplera celkem dobře změří.
Lubor

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv led 28, 2010 12:13:22
od butan
Z nového vlákna Zmereni prumeru valce
Jsem od Dawida vytáhl jeden rozum, tak si ho přidám i sem.
Příklad, na pístu je nápis BY
Pod tím šipka dolu.

Vysvětlení.
-žádné číslo, je to tedy základní píst do nikdy nepřebrušovaného válce
-B je toleranční třída válce, to jsou ty setinky mm v průměru navíc. U jetého pístu bude ve skutečnosti nižší písmeno, než je vyražené
-Y (nebo X) to je to nové co jsem neznal, toleranční třída díry pro čep ojnice.
-šipka ukazuje k výfuku, na její straně jsou zámky pístních kroužků.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv led 28, 2010 18:07:26
od DAWID
ty skupiny jsou - jak se to podaří vyrobit .
Kroužky se dělí jen podle výbrusů.
Pokud máš vyjetý válec ( není všude vydřen stejně ! ) - tak můžeš koupit jakejkoliv píst A.B.C protože mezi nima je rozdíl jen 0,01mm.Na vyjetém válci si hrát s tolerancema pístu se mi zdá zvrhlé :-) to má smysl jen u nového nebo broušeného válce :-)

Stejně se dnes brousí tak - že brusič vezme píst z krabice - vzhledem k tomu že nevěří výrobci pístu tolerance které na ně vyrazil ( maďarsko,polsko,čína výroba atd ) tak si nový píst změří mikrometrem a podle skutečné velikosti pístu vybrousí válec tak aby měl dírů se správným průměrem a píst měl danou správnou mezeru mezi válcem a pístem a nezadíral se :-)

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv lis 04, 2010 11:59:14
od butan
A kde se píst správně měří?
V posledních materiálech se píše pod čepem, 13.5mm od spodku.
Ale ve starých materiálech, i v Ďurkovičovi, se píše nad čepem, 34.4mm od spodku. Překlep to asi nebude, je to ve více publikacích.
Kdy a proč tedy došlo ke změně referenčního místa, kde se píst měří??
Lubor

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: stř led 04, 2017 13:46:05
od jarmil
Teď to zrovna řeším. Na pístu je vyraženo 39,23. Dle tabulky to má být C. Jenže ten rozměr je několik mm pod čepem. Ve výšce 34,5 mm od základny je 39,14mm. Což by nebylo ani A. Tak teď se s brusičem přeme o to, kde tedy měřit aby to správně vybrousil. Válec by měl mít 5 až 6 setin větší otvor od průměru pístu. Jenže kde tedy píst měřit? Z logiky věci vyplývá, že by to mělo být 39,275. Jelikož pokud by to bylo o 5 setin od rozměru 39,14mm - což je 39,19mm, tak by píst válcem neprošel.
Tudíž dle mého názoru se měří pod čepem. Ale od kdy nevím.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: stř led 04, 2017 19:56:58
od mhi
Madarsky pist Berta ? :)

Tyto pisty mi prijde nemaji vubec zadnou presnost (v zadnem smeru), takze bych asi neresil jak to brusic udela... Mluvim tedy za 2 vzorky co mam, oba jsou nepouzitelne.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: stř led 04, 2017 19:59:21
od Joski
Meria sa vždy dolu pod čapom.Ved logika nepustí-piest je najviac tepelne namáhaný hore jak sú tie značky,tam je aj najmasívnejší čiže sa teplom roztiahne,preto tam je daľeko menší priemer ako je napísaný/vyrazený rozmer.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv led 05, 2017 16:51:53
od jarmil
Ještě taková informace ohledně dostupnosti pístů f. Almet. Dnes jsem volal na obchodní oddělení a chtěl píst na první výbrus. Velice ochotná paní mi na rovinu řekla, že v současnosti nejsou a v nejbližší době ani nebudou. Mají pouze originál anebo čtvrtý výbrus. A jelikož těch čtvrtých mají dost (asi po nich není poptávka), tak i uvažovali o předělání na menší. Jenže to prý nejde kvůli zámkům kroužků. Vzhledem k tomu, že ty ostatní vyprodali již před časem, tak je možné, že už nejsou ani u překupníků k dispozici. Píšu to proto, že kdyby někdo věděl o eshopu, kde mají prokazatelně Almet písty prvního až třetího výbrusu, dejte mi prosím vědět. A také proto, že pokud budete brát z obchodu tyto výbrusy, tak to s velkou pravděpodobností Almet nebude.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv led 05, 2017 17:21:48
od Fajn-Tom
Když mají pístů 40mm dost, tak proč to na to nevybrousit? Písty se dělají až do 42mm, takže to je rezerva 2mm, což je 8x výbrus a i při nájezdu pouhých 5000km na výbrus to vychází na 40000km. Jinak já babetový písty beru už jen madary.

Re: Třídění válců a pístů

PříspěvekNapsal: čtv led 05, 2017 18:00:11
od jarmil
U těch maďarských pístů je problém v identifikaci. Nikde na pístu není k nalezení žádné logo anebo značka výrobce. A maďarských výrobců je vícero.