Stránka 2 z 3

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: úte čer 28, 2016 8:53:40
od Pavel
Svíčku očistíš normálně ocelovým kartáčem. Dělám to tak roky a jezdím na jednu a tu samou Brisku už třeba 10 let. Nějaká životnost 10tis km neznám. To jsou jen marketingové kecy. Ta svíčka bude jezdit tak dlouho, dokud neodpadnou elektrody. Prý ty novější svíčky moc nevydrží. Akorát si nedokážu představit, jak teda ta svíčka odchází jinak, než že upadnou elektrody nebo se roztaví elektrody. Jak jinak se může svíčka rozbít? Vždyť v tom není žádná elektronika. Jen kus železa obalený porcelánem...

K tvé otázce. Když máš delší závit, tak to vypodložkuj. Já jsem dostal od pana Hlavatého nějaké staré svíčky s předsunutým jiskřištěm a dlouhým závotem do Š120, atd..A tak jsem tam dal 3 podložky a v pohodě, jela. Jen se špinila, protože neměla ideální teplotu.

U těch svíček je asi nejdůležitější parametr teplota a vzdálenost elektrod od sebe. Všimni si, že když porovnáš 2 svíčky stejného typu, jen jinou teplotou, tak ta studenější má delší porcelánovou část s tím pádem víc chladí. Jakou tam dát svíčku, to se opět zjišťuje empiricky. Prostě navrhli motor a pak zkusili 10 různých svíček a nechali tam tu, na kterou to jelo nejlíp a špinilo přijatelně.

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: úte čer 28, 2016 9:50:27
od Azor
Obecně se u svíčky časem snižuje izolační odpor, souvisí to se stopovými nečistotami v porcelánu i s usazeninami ze spalování a přirozeně také po čištění kovovým kartáčem - na izolátoru zůstávají mikroskopické stopy kovu (+ mikrotrhlinky), no a pak svíčka zejména ve vyšších otáčkách už může selhávat. Svíčka Y s vysunutýn jiskřištěm je na hraně, někdy se tam vejde a jindy už klepe do pístu, záleží zřejmě na výrobních tolerancích, ale jako ideální řešení se doporučit nedá. Svíčky s dlouhým závitem se jistě dají vypodložit, ale přirozeně se tím mění jejich tepelná hodnota, takže použít spíš jen v nouzi. Jinak souhlasím s tím, že ta ideální pro každý konkrétní stroj (příp. léto/zima) se dá nalézt jen empiricky, předepsané hodnoty jsou spíš jen orientační - pojede to na ně, ale to pravé ořechové může být o 1 nebo dokonce až 2 hodnoty nahoru i dolů. Ty staré bych doporučoval uschovat jako základ sbírky, která může být časem i cenná :D , ale mermomocí je používat postrádá smysl.

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: úte čer 28, 2016 11:11:44
od mhi
Ocelovym kartacem bych to urcite necistil, protoze elektrody nejsou jen kus zeleza, je tam nanesena tenka vrstva neceho odolnejsiho, a to ten kartac muze porusit.

Jak vypada "spinava" svicka? Co si presne pod tim mam predstavit ze vzorniku: http://i48.tinypic.com/2mqrbf8.jpg ?

Svicka se spolehlive "znici" nekolikerym ulitim motoru, coz se pri praci na predstihu stane i nekolikrat za par minut (zdechne mi to, moc bohata smes, pokus o dalsi natoceni ... nebo jednoduse spatne pali benzin, staci dat moc maly predstih blizko k HU a pokusit se zvednout otacky plynem).

A mel jsem svicku ze sekacky, ktere opticky nic nebylo, spravny odtrh, zadny olej ... a nechodila. Sekacka po zime uz nenastartovala. Bylo to urcite svickou, overeno vymenami.

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: úte čer 28, 2016 14:45:54
od Pavel
Na svíčce Brisk N17C není žádné pokovení navíc. Je to jen kus železa. Opět, pokud někdo do mopedu dává nesprávný typ svíčky s nějakým vzácným pokovením typu iridium, stříbro, apod.., tak samozřemě, že by to nemohl čistit tak, jak popisuju, ale k čemu dávat iridiovou svíčku do Babetty? :)

Zašpiněná svíčka (špatná teplota, jiskra) vypadá nějak takto:
http://www.aa1car.com/library/fouled_sparkplug.jpg
http://www.turbododgeparts.com/assets/i ... fouled.jpg
http://www.dansmc.com/spoil.jpg

Když cca jednou za rok sundávám svíčku, abych se podíval, jak na tom je, vypadá v mém případě na každé Babettě nějak takto:
http://www.verrill.com/moto/sellingguid ... fouled.jpg
Jsou na ni usazeniny z aditiv benzínu a M2T. Stačí párkrát přejet ocelovým kartáčem a elektroda je opět čistá.

Uznávám, jak píše Azor, že se elektroda časem ztenčuje, koroduje a odpařuje se elektrickým obloukem a v izolátoru je víc karbonu, který snižuje vnitřní odpor svíčky, ale tak extrémně, že by už neházela jiskru, nikoliv. Takže podle mého názoru správná doba na výměnu svíčky nastává tehdy, když už jsou elektrody nápadně opotřebené, že by hrozilo jejich odlomení dalším provozem.

Tebou popisované ulití se mi stalo už mnohokrát, když odejde stator nebo tyristor či indučka, ale nikdy mi přitom neodešla svíčka. Osobně bych rád viděl u někoho důkaz, jak mu svíčka odejde po pár km nebo párset km a pak bych si ji milerád našrouboval k sobě do své Babetty, jestli to fakt na ni nebude házet jiskru...

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: stř čer 29, 2016 10:21:11
od mhi
Brisk: ....C=Střední elektroda s měděným jádrem

Vsechny alternativy:

- Střední elektroda ze slitiny niklu
C Střední elektroda s měděným jádrem
E Střední a vnější elektroda legovaná ytriem s měděným jádrem
S Stříbrná střední elektroda
P Střední elektroda s platinovým kontaktem
IRS třední elektroda s iridiovým kontaktem


Ciste Fe tam nikde nevidim a nemyslim, ze by melo sanci prezit ... jen kdyz si predstavim moje zkusenosti co VN vyboj dokaze udelat s beznymi materialy. Jeste dodam, ze kdysi jsem z neznalosti v sekacce ocistil svicku brusnym papirem a dojela pri prvnim sekani v pulce zahrady ;-).

K poslednimu odstavci: nekolik takovych svicek jsem do vikendu mel (zkousel jsem je otrit hadrem a nepomohlo, dve jsem po koupeli v tetrachlorethylenu vyzkousel a potom uz jely). Myslim, ze ale nebude problem nepalici svicku vyrobit ;).

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: stř čer 29, 2016 11:14:37
od Azor
Já bych to zas tak nehrotil, někdy dělám taky i věci o kterých vím, že ideální nejsou, např. i ten drátěný kartáč, a jemným šmirglem to beru pravidelně (pokud mi chybí v kastlíku, tak nevyjíždím) :twisted: a jezdí mi to furt. Svíčku měním většinou tehdy, když mě popadne dát to po zimě trochu do lesku, ale časem pak třeba sáhnu zase k té starší atp. Jasně, svíčkologie je věda a experti se o tom mohou bavit hodiny, ale babetka je v tomto ohledu naštěstí strojek dost skromný a s trochou nadsázky jede skoro na každou svíčku. :D V autě by svíčka měla vydržet těch min. 20 tis. km a to bez jakéhokoliv čištění, ale u babetky tak dlouho nevydrží zejména její majitel, vyndavá ji, zkouší barvu, čistí, mění, zkrátka vyhraje si - a o tom ta babeťácká vášeň vlastně je. :lol:

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: stř črc 06, 2016 8:00:40
od butan
Zapojím se do debaty o svíčkách s několika náměty.
Předně souhlasim s Pavlem že obyčejné svíčky z Brisku do babetty stačí, a jejich čištěním lze jejich životnost prodlužovat. Já je čistím pískováním, a asi je možné svíčku regenerovat i vypálením propan-butanovým hořákem.
Jev kdy se svíčka "otráví" bohatou směsí jsem také zaznamenal, vyčištění zpravidla pomůže.
Starec tu kdysi psal že některé zcela nové svíčky v babettě nejedou a přitom nevykazují žádnou vzhledovou ani elektrickou závadu (měřeno při malém napětí) tento úkaz bych přisoudil tomu že současné svíčky jsou konstruovány a testovány na asi o 2 řády větší energii výboje než poskytuje zapalování v babettě, i na vyšší pracovní napětí.
Od doby kdy je babetta za zenitem došlo ve světě svíček k jedné novince. Ideální svíčka do babetty by podle značení brisku vypdala N17CY, má ovšem tu vadu, že se nevyrábí. V jednom z letáků brisku je to poslední Y označeno jako modifikace forte, která zvyšuje nájezd, a hlavně snižuje zápalné napětí, což je u babetty to podstatné. O tom že ta modifikace forte není jen leštěný prd mně ujišťuje fakt, že stejnou konstrukční úpravu jiskřiště nabízí i Bosch, a také praktická zkušenost s obroušenou elektrodou. Není to žádný zázrak, zemní elektroda je zbroušena do špičky, tato úprava se dá realizovat na koleně.
Lubor

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: stř črc 06, 2016 9:28:53
od ridchey
z podobneho duvodu jsem zacal pouzivat Denso, svicka v hodnote cca 50kc ma zemni elektrodu ve tvaru U,takze ty konce pismenek delaji to,ze se na nich soustredí vetsi hustota naboje potrebneho pro jiskru.
vyhodou techto svicek je i to,ze maji pomerne sirokou zakladnu tepelnych hodnot,takze si clovek muze vybrat svicku nejen na svuj typ stroje,ale i podrobne na typ jizdy,kterou chce podniknout,
svicky Bosch jsou take dobre a ledacos snesou. univerzalni pro toho,kdo se nechce zabyvat ladenim.

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: sob črc 09, 2016 20:10:07
od BURE
Ridchey, jakou Denso svicku na Babette pouzivas? Ja mam s Denso svickama jen ty nejlepsi zkusenosti. Na velkych masinach pouzivam jejich iridiovky a jsou spica! ;-)

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: ned črc 10, 2016 1:25:15
od ridchey
obycejne standartky W16FS-U ... W22FS-U
jsou spolehlive a maji celkem podrobne rozdeleni tepelnych dodnot,da se vybrat na miru motoru a stylu jizdy
iridiovky jsou uz na dvoutakt a babettu zbytecne,

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: ned črc 10, 2016 9:19:14
od BURE
To je jasny, iridiovka v Babette, to uz by byl hardcore. Mrknu na ty Denso svicky, diky za typ! ;-)

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: ned dub 07, 2019 17:32:59
od mhi
Zaujalo me to zde zminovane cisteni svicek, vzdy mi zafungovalo je vylouhovat v tetrachlorethylenu, vyhadrikovat a pak ususit. Takhle jsem "opravil" uz mozna desitku ulitych (nepalicich) svicek z ruznych 2taktu.

Ted' jsem v jednom ctyrtaktu JEDNOU JEDINKRAT ulil svicku od Bosche https://www.bosch-automotive-catalog.co ... 0242068500 ; pri testu vidim vzdy jak mi jiskri nikoliv mezi elektrodami, ale pres izolator ... a nepomohla chemie ani kartac, proste konec, svicka je mrtva. Co s ni ?

Mimochodem, prijde Vam,ze svicky od Bosche stoji za starou backoru? tato stoji asi 70 CZK, takze se zrejme neni cemu divit, ale ...

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: ned dub 07, 2019 18:18:26
od Azor
Co s ní ? Mám bezva nápad: zahodit. :lol: Je evidentně vadná a možná proto se ulila. Už vícekrát jsem se přesvědčil, že BOSCH je obyčejný spotřebák (např. i el. nářadí).

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: pon dub 08, 2019 15:06:42
od mhi
Vzhledem k tomu, ze tu motorku hodlam ridit vlastni elektronikou, tak nez to dostanu do nejakeho +- pouzitelneho stavu tak tu budu mit vic svicek nez je na hrbitove ... a o to mi prave jde (nenapsal jsem to prvne).

Na rizeni predstihu Babetty to pri prvnich pokusech vypadalo tak, ze jsem vzdy natocil, (ne)bezelo to treba 10 vterin a svicka byla ulita. Babettacke svicky sly spolehlive "zregenerovat" C2Cl4.

Re: Nesprávný typ svíčky???

PříspěvekNapsal: pon dub 08, 2019 22:53:44
od Azor
Pokud ta svíce hází jiskru přes izolátor, tak je jednoznačně KO a žádné čištění jí nepomůže. Výjimečně se to může stát po čištění drátěným kartáčem - izolátor se tím "pokoví " a jde to tudy, ovšem ty jsi znám tím, že na svíce jdeš velice jemně, takže tuto alternativu mohu vyloučit. Já nechci zase dělat chytrýho, ale tyto obyčejné svíce nejsou nijak fajnově povrchově zušlechťovány, takže jemný šmirglpapír jim vůbec neublíží, já to tak praktikuju už desítky let a svíčky si nikdy nestěžovaly a po ošmirglování pálily jako nové. Samozřejmě se nesmí ubrat moc, to by změnilo jejich tepelnou charakteristiku, ale párkrát zašmrdlat přeloženým šmirglpapírem (aby šly obě strany najednou), prostříknout čističem brzd (aby případný ostrý oddrol nešel do válce) a jede se dál. Proč z toho proboha dělat takovou vědu.