Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Příspěvekod Minimus » stř lis 01, 2023 13:19:06

Mám takovou teorii, o které jsem tady na fóru ani jinde na netu nenašel uspokojivou/obsáhlejší/jasnější zmínku, sem tam nějakou obecnou zmínku
(Odpusťte mi prosím mojí neodbornou terminologii,
nejsem elektrikář):

Mohou slábnoucí magnety na rotoru generátoru/alternátoru produkovat
(indukovat, čarovat.. to je jedno, vidláci mi určitě rozumí :wink: ) jiné napětí/proud/frekvenci :wink: ?
Může toto být příčinou ničení tyristorů?

Samozřejmě ideální hodnotu síly magnetického pole jsem v dílenské příručce ani pro B210 ani pro B207 nenašel. Tenkrát jsem jenom zjistil, že se to dá měřit gaus-metrem.

Předpokládám:
1.) permanentní magnety časem ztrácejí magnetismus bez
jasné příčiny (poškození/koroze, vysoká teplota, radiace apod.)
2.) Babetky (rotory generátoru/alternátoru) mohou být dnes klidně i 40 let staré stroje (tenkráte tak 30let)
3.) Když se změní síla magnetického pole = generuje se podle
toho "jinak silná :wink: " elektřina (určitě to lze ovlivnit i vzdáleností cívek od rotoru)

Může se tu někdo se mnou pustit do plodné diskuze, prosím?
Jde mi o užitek všech babeťáků, teďka udržuji v chodu jen jednu B207 do které jsem strčil VAPE ale původní generátor mám a třeba se pustím do zkoušení až budou prostředky.

Měl jsem před B207 dvě B210/B215 kde jsem pořád nepravidelně musel měnit tyristory (kvůli jednoduchosti jsem dával GYTy, samozřejmě jsem měnil i žárovky, ty praskaly velmi často 6V i 12V). Měl jsem v obou případech vyměněnou komplet kabeláž a obroušený kostřící bod na rámu a měnil jsem přední 4 cívky na statoru, neměl jsem jen vyměněný stator a rotor (hmota kolem impulzní cívky na statoru vždy prasklá). Vnější plochu magnetů a spodek plechů cívek jsem obrušoval 1000-kou smirkem, vždycky po koupi na nich byla lehká vrstva rzi, ale předpokládám, že tímto úkonem se magnetismus příliš nesníží. Cívky jsem dával na ventilovou měrku 0,3 mm ("přilepenou" magnetismem na rotoru).

Závada se projevovala tím, že babča vždy začala vynechávat až do okamžiku kdy chcípla, někdy třeba šla nastartovat, po ujetí 100m zase chcípla a pak už třeba nešla nastartovat vůbec. Jiskru to házelo, ale nešlo nastartovat. Pak jsem samozřejmě vozil nový GYT vždy s sebou a výměna na 1 - 2 měsíce zase pomohla.

V mých úvahách si i říkám, že je třeba možné, že s nefunkční/špatně funkční impulzní cívkou se třeba na tyristor dostane příliš špatná šťáva :wink: a ta ho postupně opotřebuje/spotřebuje (opět mi odpusťtě moje výrazivo, jsem elektro-neznalec :wink: ). Ale chtěl jsem u první B210/215 ušetřit, tak jsem koupil 10x GYT místo 1x stator :lol: pak jsem jí radši prodal a provozoval pořádná moto-děla no a druhou B210/215 si vzal asi nějaký houbař, když jí našel odstavenou v lese, než jsem tam stihnul fláknout po 2x GYT a Xx žárovky - 1x VAPE :lol:
Uživatelský avatar
Minimus
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 31, 2023 2:06:00

Re: Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Příspěvekod Azor » stř lis 01, 2023 18:00:48

Permanentní magnety v jakémkoliv alternátoru časem slábnou, vlivů je víc, např to, že nejde o trvale magneticky uzavřený systém, vliv má i teplota atd. Slabší magnety pak generují nižší napětí, což se projeví slabším výkonem celé zapalovací soustavy. Ovšem na ničení tyristorů by to vliv mít nemělo. Tady jde spíš o aušusové výrobky, zejména GYTy za moc nestojí, ty obecně odcházejí jeden za druhým. Ale abych byl objektivní, na vině je i to magneto, které u babet generuje často špičky i přes 100 V, obecně je to strašně měkký zdroj se spoustou parazitních kmitočtů, zvláště pokud někde není stopro kontakt. To deklarované napětí 6 V je spíš zbožné přání, ale něco tam napsat museli. Jsou babči, kde se parametry sejdou tak pěkně, že vše uspokojivě funguje a jiné, kde žárovky vlivem špiček praskají jedna za druhou. Dá se to řešit různými stabilizátory, resp. omezovači, ale je to vždy tak trochu loterie. VAPe je výborná věc, ale ta cena ..., babetista má většinou dost hluboko do kapsy, takže se to řeší výrobou samodomo JTZ, kterté obecně bývají o dost lepší než ty kupované, zvlášť pokud se využijí některá vylepšení tady na fóru publikovaná. Jinak posílení magnetů byla kdysi běžná služba motoristům, ale v poslední době jsem neslyšel o nikom, kdo by to nabízel.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1030
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Příspěvekod Minimus » čtv lis 02, 2023 10:03:36

Děkuji ti za odpověď,
ano, také jsem typický málo-majetný Babettista, ale jsem i relativně líný a nešikovný, takže jsem koupil nepojízdnou babču a koupil celý nový generátor, ať nemusím laborovat. Jestli mi VAP-éčko třeba příští rok odejde (alespoň můžu testovat trvanlivost VAP-ečka), tak potom rád zvážím, jestli se nebudu řídit návody tady na fóru a nezačnu si JTZ pájet dohromady sám. Tedy až mi odejdou tři nové GYTy co mi zbyly z mojí předešlé odcizené Mršiny :wink:

Stále se ale nemůžu zbavit domněnky, že slábnoucí magnetismus způsobuje snížení napětí, což přeci musí zákonitě zvýšit proud a drát od cívky zapalování na statoru jde rovnou na diodu v JTZ, jestli se nepletu, není tam přeci žádný regulátor/měnič/transformátor nic...
Z praxe vím, že když si na transformátorové svářečce nastavím 100A tak to pálí mnohem více než 60A. Ale berte mně s rezervou, jsem jen sedlácký teoretik :wink:
Uživatelský avatar
Minimus
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 31, 2023 2:06:00

Re: Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Příspěvekod Azor » čtv lis 02, 2023 15:07:12

Proud by rostl v případě, že by zůstával nebo rostl výkon magneta, ale bohužel se slábnoucí intenzitou magnetického pole rotoru jde celkový výkon rapidně dolů. Ale to je ve vztahu k diodě celkem irelevantní, tato součástka v ceně jednotek korun vydrží mnohem víc než je schopna Babetta vyvinout. To už je k pruchám náchylnější tyristor, kde je vhodné jeho gate chránit alespoň nějakým odporem. Ono je originál JTZ sestávající z pouhých 3 součástek vlastně skoro geniální, je tak primitivní až se člověk diví, že to funguje. Samozřejmě ovšem ta jednoduchost s sebou nese mnohá omezení. Pokud vím, tak ve vyspělém světě si nikdo netroufl něco tak primitivního vyrábět, ale za totáče si konstruktéři nemohli moc vyskakovat, muselo to být levné, jednoduché, především z tuzemských součástek a muselo to alespoň trochu fungovat, a to se myslím docela povedlo. Bohužel v průběhu výroby se dál šetřilo, často se používaly výmětové tyristory, kondenzátory byly mizerné kvality (holý svitek zalitý s ostatními součástkami do podivné hmoty, která praskala, takže kondenzátor navlhal) a tak není divu, že doma vyrobené JTZ s kvalitním kondenzátorem je mnohem spolehlivější i trvanlivější. S VAPE nemám žádné zkušenosti, ale za 5 tisíc snad vydrží déle než rok, je to přece jen podstatně sofistikovanější a již odzkoušená výrobek, tak bych nebyl tak pesimistický.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1030
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Slábnoucí magnetismus rotoru = ničení tyristorů?

Příspěvekod Minimus » ned lis 05, 2023 8:18:59

Děkuji ti opět za odpověď.
Pokud mi VAPE selže, rád se k tomu přiznám, abych přidal alespoň nějakou zkušenost :wink:
Uživatelský avatar
Minimus
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte říj 31, 2023 2:06:00


Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků