Stránka 1 z 1

Veľké napätie

PříspěvekNapsal: pon čer 13, 2011 22:06:30
od vengeroff
Mám problém s napätím. Je veľmi vysoké nato, aby som mohol použiť LED. Ako sa dá znížiť nejakou súčiastkou, alebo čo sa dá užitočné zapojiť na Babettu? Na prázdno mi dáva Max.60V, voľnobeh 15V. Sú to 2 cievky, vpredu 6V 1,2W tachometer, vzadu 12V 5W, dopredu chcem dať LED s meničom, ale pri len trochu vyšších otáčkach mi odpálilo menič. Potrebujem nejaký obmedzovač alebo čo.

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: pon čer 13, 2011 22:19:11
od Citr0nik
skus .. nejaky stabilizator lacny .. zapoj tam neco 7812.... vykonnejsi .. ale ked na diody to staci aj 1A tranzistor .. :) :) stoji 0.30€ :)

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: úte čer 14, 2011 18:39:24
od vengeroff
1A je málo. Bude mi to svietiť ako predtým, potrebujem 2A. A asi to urobím tak, že jednu cievku odpojím, a bude naprázdno, alebo ak sa mi podarí opraviť bzučiak, tak ho tam zapojím :)

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: úte čer 14, 2011 20:43:26
od heslar
7812T alebo C je tusim az na 3A. Ak je to stale malo posilni to dakym KD503. Vid tema nadstavbova elektronika.

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: úte čer 14, 2011 22:48:16
od Citr0nik
asi tak pozri je aj na 3A .. a nadstavbova sme to tam rozoberali :)

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: čtv čer 16, 2011 8:34:49
od vengeroff
Tak som si pozrel tú súčiastku. Keď mi to usmerní napätie, tak napätie pôjde dozadu? Ak áno tak je to v....... Ešte sa pozriem na tú nadstavbovú E.

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: čtv čer 16, 2011 12:57:39
od Citr0nik
newem co myslis dozadu ? ... usmernovac za tym slahnes ten stab. a mas .. :) ja to tak maam

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: pát čer 17, 2011 21:23:55
od vengeroff
Ten 7812T ?

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: pát čer 17, 2011 22:24:26
od Citr0nik
daj alebo ho daj ku JTZ do krabicky alebo zalej epoxidom a od toho vyved kable na danee svetla ..

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: sob čer 18, 2011 9:10:56
od Krysa
Ježišmarjá stabilizátory řady 78xx né! Museli byste jim na vstupu usměrnit napětí a i tak na něm nevydrží víc jak 32V a nemluvím o jejich chlazení!

Cesta je použít žárovky na 12 nebo 24V a navíc TLUMIVKU která se musí vypočítat a nechat navinout. Popř. kdysi bývaly snad na Jawa 5550 nebo tak něčem! Já mám v reflektoru po úpravě uchycení žárovku 21W 6V z fechtla, což sice poněkud přetěžuje cívku (pův. žárovka je na 15W/6V) ale klesne tím napětí a vzadu 5W 12V. A nehoří už nic.

Pokud jde o LED nebo Luxeony dozadu, museli byste udělat usněrňovač a stabilizátor s zenerovou diodou a odporem a vypočítat z napětí zenerky další odpor pro sražení napětí pro LED nebo luxeon! Což není práce pro lidi neznalý elektroniky.
Nicméně to JDE! (Jinou možností je tzv . "zdroj stabilního proudu" pro LED (ovšem taky za usměrňovačem) a jen pro LED či Luxeon!)

Z celé věci nejlíp vychází ta tlumivka: ostatně mám to i na mopedu Garelli kde hořely žárovky jakmile jsem jel víc jak 30km/h.

Pár základních informací je zde: http://krysatec.benghi.org/phprs/view.p ... 2011022001 a zde: http://krysatec.benghi.org/phprs/view.p ... 2011050202

Krysa

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: sob čer 18, 2011 9:43:38
od Krysa
vengeroff píše:1A je málo. Bude mi to svietiť ako predtým, potrebujem 2A. A asi to urobím tak, že jednu cievku odpojím, a bude naprázdno, alebo ak sa mi podarí opraviť bzučiak, tak ho tam zapojím :)


Odpojit jednu cívku JE možnost ale tím se sníží NAPETI a ne proud, že?! Ty cívky jsou do serie, né paralelně! Takže na dvě bude houkačka a na jednu bude to světlo... čili to musíš zapojit MEZI cívky neb jsou do serie ! Druhou věcí je že NEJDE měřit napětí střídavým voltmetrem BEZ zátěže! To je kravina...

Pokud tedy je vpředu žárovka 6V 15W a vzadu (má být) 6V 5W, celkový proud je 3,33A. Čili: na měření to musíš místo žárovek zatížit odporem 1.8 ohmů na 20W. Což se zhruba dá nahradit paralelním spojením dvou odporů 3,3 ohmu na 10W.
A na těch to napětí měřit!

Určitě tam pak nebude třeba 60voltů ani na plný otáčky! K tomu celýmu je dobrý pak vzít to, že při 9000 otáček (což babetta nedá), je kmitočet 150Hz.

Dejmetomu, žes naměřil podlevýše uvedeného návodu 20V na těch odporech. Potřebuješ srazit cca 8V. Pustíš pro začátek z hlavy blbiny s LED a Luxeony a hlavně se stabilizátory 78xx. Abys srazil 8V při proudu 3,33A potřebuješ "odpor" asi 2,4 ohm.
Ale né odpor jako takový, ale takový, co to srazí při střídavém napájení s těma cca 150Hz! Tlumivka zvyšuje svůj "odpor se zvyšováním frekvence střídavého proudu který jí prochází!

To by měla být tlumivka co je vinuta drátem co vydrží ty 3 A a má indukčnost 25mH čili milihenry! U Bučka v Brně se prodává tohle: Tlumivka 2x6.3mH 6.0A WN 68209 což by to mohlo řešit (nevím rozměry!).

A jak?

No takto: pokud se správně zapojí začátky a konce vinutí do serie, nebude to 12,6mH ale 25.2mH! Indukčnost dvojnásobného vinutí na jednom jádru je čtyřnásobná! (Když to zapojiš blbě tak se to odečte a nebude nic, že)

Výsledek: při otáčkách 9000 to bude pracovat jako odpor cca těch 2,4ohmů. Ovšem: pokud budou otáčky např 1500, frekvence klesne na 25Hz a bude to pracovat zase jako odpor, ale jen 6x nižší! Čili na tom spadne ne 8V ale 1,3V!!!
Což značí co? No v ideálním případě to, že žárovky svítí prakticky stejně na volnoběh i na plný točky a nehoří!!!

Což je to řešení co mám na Garelli neb na Babettě sem linej to předělávat dokud nějaká žárovka nezdechne a to nezdechla už pár let. (ale za to tosvítí potmě jak za dušičky, že, ovšem potmě na ní nejezdím takže je mi to fuk)

Doufám, že tímto bude jasný...hi?! Krysa

Re: Veľké napätie

PříspěvekNapsal: ned čer 19, 2011 11:35:01
od Citr0nik
tak ja viem ja som len skusil 7812 ...... a nemam s nim roblem ........ ! 9diod v zadu pred nim usmernovac a najazdenych 600km mam z toho cca300 so s vetlami a zatial funguje a chladenie mam len z cinu hrudku a na nej dierku cez ktoru ide srobik ktorí drži stabil... :) a funguje