od Jenda » úte bře 10, 2009 1:15:49
Jenom si tě dovolím opravit, Babetta má alternátor. Pravdu máš v tom, že některé alternátory buzení potřebují, ale to už se jedná o větší stroje o výkonu v řádu desítek a stovek kW. Malé alternátory se nebudí, mají silné pernametní magnety, buď na rotoru, což je případ Babetty, nebo na staroru, např. většina malých alternátorků například u jízdních kol, kterým se též nesprávně říká dynamo, kdy se proud bere z izolované hřídelky sběračem. Rozdíl mezi alternátorem a dynamem je ten, že dynamo je schopno dodávat stejnosměrný proud /alternátor nikoliv/ a má kroužkové radiálně dělené sběrače /komutátory/. U velkých dynam hlavně v dávných dobách stejnosměrných elektráren se buzení provádělo také, má větší účinnost než pernamentní magnet a budil se téměř vždy stator. Buzení se provádělo buď z baterie, nebo častěji z přídavného stejnosměrného dynama na společné hřídeli /budič/. Po rozjetí a nabuzení si dynamo může vyrabět proud pro buzení samo. To opět platí pro velké stroje. Navíc dynamo v opačném režimu /pustíme li do něj proud/ pracuje bezproblémově jako motor, viz některé tzv. "dynamostaréry" hlavně u starších automobilů.
Alternátor, podle toho jak je konstrován, může mít kroužkové sběrače též, ale ty jsou vždy celistvé /nedělené/ a slouží buď k odběru proudu, pak jsou tři vedle sebe, nebo k buzení /větší stroje/ v tom případě rotoru a pak je sběrač jeden, vyjímečně dva. Alternátor může za jistých okolností pracovat také jako motor, pouze na střídavý proud, ale musí se sesynchronizovat s periodou střídavého proudu, který do něj zavedeme a navíc jej musíme roztočit. Buď mechaicky, nebo úpravou fázového posunu napětí.
Elektrický pohon Babetty neřeš. Pokud by si chtěl jezdit "na elektriku" počítej s odběrem /tedy aby to slušně jelo/ 20 - 100A. To budeš i s autobaterií hotovej po pár kilometrech. Pro ilustraci - běžný malý startér u motockyklů bere klidně 80 - 150A podle obsahu roztáčeného motoru a komprese a nikdy se nespíná přímo spínačem na řídítkách. Je tam pouze spínač, který vybaví relé a to teprve sepne baterii natvrdo na starter. Na tomto relé nejsou vzácností měděné utahovací kontakty o průměru dříku 5mm a více. Jinak by to hned hořelo. U elektroskůtrů a podobných ekologických zoufalostí se to řeší většinou pulsním spínáním přes výkonové tyristory, to aby to šlo regulovat. Navíc jsou u toho často speciální baterie, které nejsou levné, nýbrž naopak...