Stránka 1 z 2

Elektricke startování na klíč

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 13:33:57
od Korty
:?: Prosím nevíte jak dat na babettu 210 elektricke startování na klíč ???? jestli to samozřejmě de??????? :?: :?:

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 15:27:31
od milda
Ke klíči je ještě zapotřebí startér, tedy malý výkonný elektromotorek, a samozřejmě baterie k napájení. Ta se musí zase za jízdy dobíjet z alternátoru. Možná by to nějaký kouzelník dokázal dát i na Babettu, ale byl by to tak velký (a nákladný) zásah do konstrukce, že by to pak už nebyla Babetta. Osobně si to nedokážu představit.

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 16:28:14
od Korty
Aha já bych to aj měl vymyšlené ale horší by to bylo s tím napájením

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 17:23:59
od milda
A jak to máš vymyšlené? Celkem by mně zajímalo kde bys startér mechanicky připojil, muselo by to jít přes nějakou volnoběžku, nebo ručně ovládanou startovací spojku. Pokud jde o napájení, myslím že to musí být na 12V, na 6V by byl problém sehnat startér s dostatečným výkonem. Dále bys musel vyřešit dobíjení baterie, snad by to šlo u babett co mají v alternátoru cívku na klakson. Musela by se převinout na vhodné napětí, a vyrobit k tomu nějakou elektroniku která by to spínala. Prostě moc práce s nejistým výsledkem, ale když ti to za to stojí, tak se předveď :wink: Jsem upřímně zvědavý

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 18:57:28
od Korty
Hej a myslíš že by se ta elektrika (baterie 12V) dala nejak napojit na svíčku?

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 19:30:30
od Starec
Ja by som kolo toho nešpekuloval, to by potrebovalo celý systém 12 V. a to na Babette nie je možné. Úplne prererobiť zapaľovanie, (veľký technicky problém ) napájanie, umiestnenia štarteru, kde a do čoho ma zaberať. No proste celá konštrukcia motora by musela biť prerobená. Nehovorím, že je to na 100% nemožné, ale to by potrebovalo dáky dobre zohratý tým konštruktérov a veľa bubákov. :lol:

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 20:53:22
od Korty
No máte pravdu to uš je velice komplikovany zásah

PříspěvekNapsal: stř zář 26, 2007 21:05:10
od Ondrassek
Korty: je to super nápad, ale já myslím, že kouzlo šlapátek je best of :-D ;)

PříspěvekNapsal: čtv zář 27, 2007 2:19:41
od CErin
Hlavně elementárně je to nesmysl :)... Od toho to ty šlapátka má a myslím, že to je jeden z nejjednodužších principů startování. Joo, taky jsme kdysi bastlili na fekála startér, ale to bylo spíš z nerozvážnosti a pramálo zkušeností k tomu...

P.S.: Zas takovej kočkolap to nebude.... Ani se startérem, kémo 8)

PříspěvekNapsal: sob úno 07, 2009 21:18:47
od Mato_babetak
u babety im islo hlavne o jednoduchost a spolahlivost a to ja dosiahly ked vypustili byteriiu, dobijanie, starter, pastorok + ozubenie.....je to dalsia vaha navyse a zvysuje sa aj poruchovost

PříspěvekNapsal: ned úno 08, 2009 12:09:02
od llap
Lepší je nechat to jak to je. Ale napadla mě jedna věc, jak zabezpečit babču pro krádež. Ale je to asi nesmysl. Udělat elektriku na, tlačítko s klíčkem. Ale to by byl asi extrém...

Luk

PříspěvekNapsal: ned úno 08, 2009 18:39:03
od Starec
llap píše:Lepší je nechat to jak to je. Ale napadla mě jedna věc, jak zabezpečit babču pro krádež. Ale je to asi nesmysl. Udělat elektriku na, tlačítko s klíčkem. Ale to by byl asi extrém...

Luk


Bože však sa o tom už toho popísalo neúrekom, prejdi si fórum a nájdeš na zabezpečenie spústa nápadov. Ten ktorí som popisoval ja, cez ortuťoví spínač si aplikuj a máš po starostiach.

Re: Elektricke startování na klíč

PříspěvekNapsal: úte bře 10, 2009 0:05:18
od hepi04
no toto ma ešte nenapadlo, ale každopádne babetta nema alternátor ale dynamo, alternátor totiž potrebuje budenie a keďže tam není ani bateria... Ja by sem ten štarter - teda elektromotor vymenil za pedále(netreba pastorok ani ďalšiu volnobežku)-ide iba o to mať to na stojane, a tí väčší machri čo budú voziť autobatériu si na to aj môžu sadnúť :wink:(potom by ten štarter nadobudne 2. zmysel - 2. rezerva resp. jezdíš zadara) . ten problém s dobíjaním by sem neriešil - raz za týďeň by sem to napojil na nabíjačku. 8) ...jak už bylo spomenuté pedále sú best-off (není nad to keď to rozšlápneš a odjedeš) ...nech to bzučí

Re: Elektricke startování na klíč

PříspěvekNapsal: úte bře 10, 2009 1:15:49
od Jenda
Jenom si tě dovolím opravit, Babetta má alternátor. Pravdu máš v tom, že některé alternátory buzení potřebují, ale to už se jedná o větší stroje o výkonu v řádu desítek a stovek kW. Malé alternátory se nebudí, mají silné pernametní magnety, buď na rotoru, což je případ Babetty, nebo na staroru, např. většina malých alternátorků například u jízdních kol, kterým se též nesprávně říká dynamo, kdy se proud bere z izolované hřídelky sběračem. Rozdíl mezi alternátorem a dynamem je ten, že dynamo je schopno dodávat stejnosměrný proud /alternátor nikoliv/ a má kroužkové radiálně dělené sběrače /komutátory/. U velkých dynam hlavně v dávných dobách stejnosměrných elektráren se buzení provádělo také, má větší účinnost než pernamentní magnet a budil se téměř vždy stator. Buzení se provádělo buď z baterie, nebo častěji z přídavného stejnosměrného dynama na společné hřídeli /budič/. Po rozjetí a nabuzení si dynamo může vyrabět proud pro buzení samo. To opět platí pro velké stroje. Navíc dynamo v opačném režimu /pustíme li do něj proud/ pracuje bezproblémově jako motor, viz některé tzv. "dynamostaréry" hlavně u starších automobilů.
Alternátor, podle toho jak je konstrován, může mít kroužkové sběrače též, ale ty jsou vždy celistvé /nedělené/ a slouží buď k odběru proudu, pak jsou tři vedle sebe, nebo k buzení /větší stroje/ v tom případě rotoru a pak je sběrač jeden, vyjímečně dva. Alternátor může za jistých okolností pracovat také jako motor, pouze na střídavý proud, ale musí se sesynchronizovat s periodou střídavého proudu, který do něj zavedeme a navíc jej musíme roztočit. Buď mechaicky, nebo úpravou fázového posunu napětí.

Elektrický pohon Babetty neřeš. Pokud by si chtěl jezdit "na elektriku" počítej s odběrem /tedy aby to slušně jelo/ 20 - 100A. To budeš i s autobaterií hotovej po pár kilometrech. Pro ilustraci - běžný malý startér u motockyklů bere klidně 80 - 150A podle obsahu roztáčeného motoru a komprese a nikdy se nespíná přímo spínačem na řídítkách. Je tam pouze spínač, který vybaví relé a to teprve sepne baterii natvrdo na starter. Na tomto relé nejsou vzácností měděné utahovací kontakty o průměru dříku 5mm a více. Jinak by to hned hořelo. U elektroskůtrů a podobných ekologických zoufalostí se to řeší většinou pulsním spínáním přes výkonové tyristory, to aby to šlo regulovat. Navíc jsou u toho často speciální baterie, které nejsou levné, nýbrž naopak...

Re: Elektricke startování na klíč

PříspěvekNapsal: úte bře 10, 2009 13:30:23
od milda
Elektrický startér u babetty považuju za nesmysl. I kdyby se to někomu povedlo, bylo by s tím více problémů než užitku a navíc bys s takovou úpravou nemohl na silnici. O el. pohonu se nemá cenu ani bavit, dají se koupit různé kola a skůtry s el. pohonem, ovšem užitná hodnota takových strojů je mnohem menší než u klasických motorek, je to dobré tak pro děti nebo lidi bez řidičáku nebo ekologické nadšence. Pokud jde o dynamo, to musí mít vždy rotor s vinutím a komutátorem, odkud se odebírá proud. Jedině takhle se dá vyrobit stejnosměrný proud bez použití polovodičového usměrnění. I v rotoru dynama vzniká proud střídavý (jiný ani elektromagnetickou indukcí vyrobit nelze), ale jeho průchodem přes komutátor dojde k jeho mechanickému usměrnění ( tzv. komutace). Buzení (budící vinutí) pouze vyrábí magnetické pole, jehož zdrojem může být i permanentní magnet. V tom případě ovšem není možná regulace alternátoru (nebo dynama), protože ta se právě provádí změnou intenzity magnetického pole prostřednictvím změny velikosti budícího proudu. Permanentní magnet má pole konstantní a regulovat se tedy nedá. Takže zjednodušeně - pokud odebírám proud ze statoru, jedná se vždy o alternátor. Pokud odebírám proud z rotoru, bude to dynamo, za podmínky že má komutátor. U alternátoru se ovšem odběr proudu z rotoru nepoužívá, je technicky lepší odebírat proud ze stojící části a na rotor umístit buzení. To se vždy provádí stejnosměrným proudem přes dva kroužky, tři kroužky mají tzv. asynchronní kroužkové motory, které se používají pro pohon těžkých strojů ( můžete je vidět třeba u kolotočů, kdy kolotočář pomocí tzv. vodního zpouštěče roztáčí kolotoč). A právě na ty kroužky je ten zpouštěč připojen. To už jsem ovšem od babett zabrousil až moc daleko :wink: