Schema GYT a jine CDI

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » čtv led 14, 2016 11:11:28

Nemate nekdo schema (nebo obrazky rozebraneho) GYTu? Pripadne jina CDI, pouzivana na obdobnych mopedech ? Nemyslim tim bezny "tyristor" ( http://pandatron.cz/?37&babeta_207 )

Pripadne byl byste mi nekdo ochoten vadny GYT zaslat, kdybych z nej to schema udelal?

Je mi jasne, ze vyrobit na koleni GYT nejde, ale treba to bude dobra inspirace na nejake drobne vylepseni. Treba aby to vyuzivalo i zapornou pulvlnu, etc.

Hromadka ruznych schemat je k dispozici na http://www.motelek.net/andere/cdi/ http://mastercircuits.blogspot.cz/2012/ ... locks.html http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ation.html http://www.electronicspoint.com/threads ... di.270136/

Diky.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod ridchey » sob led 16, 2016 7:31:46

Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » sob led 16, 2016 12:05:06

V priloze jsem dokreslil schematko, napadaji me 2 cesty jak to muze chodit, mohl byste zakreslit kam sla ta civka a jake mela zhruba parametry? Mam tam urcite alespon jednu chybu - takhle to NEmuze fungovat, ale ta civka to ozrejmi.

Hodnoty kapacit znate?
Přílohy
gyt.JPG
GYT plosnak
gyt.JPG (100.92 KiB) Zobrazeno 14341 krát
Naposledy upravil mhi dne ned led 24, 2016 19:34:02, celkově upraveno 1
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod ridchey » ned led 17, 2016 17:23:56

hodnoty jsou videt na fotkach
civka byla pripojena ve spojich v protilehlych rozich od konektoru,z jednoho je videt kousek dratku a druhy je u toho propaleneho mista.
civka neznamych parametru, mereni multimetrem je nepresne, a L-merak nemam
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » pon led 18, 2016 11:57:50

ridchey píše:hodnoty jsou videt na fotkach


Vidim jen jeden C, u druheho jsou stejne hodnoty?
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod ridchey » pon led 18, 2016 17:51:38

jsou stejne, a je to nafocene kolem dokola,takze jsou videt obe hodnoty
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod butan » ned led 24, 2016 8:35:28

To zapojení můžeš použít jako externí tyristor, a kombinovat s 6V i 12V zapalovací cívkou. Ale oba kondenzátory musíš zvětšit na 2 až 4 uF. Je tam zdvojovač napětí, takže v kombinaci s 6V cívkou budeš mít vyšší napětí na svíčce, zlepší se starty (zápal při nízkých otáčkách), můžeš i trochu zvětšit mezeru na svíčce, řekněmě na .8mm
Lubor

Pozor opravuji, správně má být že to pošlape s 8V 6V i babeťáckou 4V cívkou.
Naposledy upravil butan dne pon led 25, 2016 19:52:18, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » ned led 24, 2016 19:29:34

Popravde receno asi nechapu jak to funguje - smysl C1/D1 (nakreslil jsem schema). Tak nejak mi je intuitivne jasne co to asi dela, ale abych popsal pruchody proudu a napeti v jednotlivych castech, to si netroufam.

Pro pripadne "konstruktery" zapojeni: ten tyristor je nahodne zvolena soucastka z knihoven Eagle, zcela urcite tam je jiny typ.

Mimochodem, je opravdu na te civce jen 6V (resp. bez indukcni zateze 6V) ? Na Babette jsem to nemeril, mam ji kratce, az bude lepsi pocasi a poridim si helmu, tak to samozrejme zmerim sam.

Me nejde o to postavit GYT, ale udelat variabilni nastaveni predstihu nejakym MCU (dle tabulky), potom pridat mereni O2 & teploty, no a nakonec nejspis merit plynovy pedal (ziskam load x rpm => TA). Prvni problem, ktery musim spolehlive vyresit je napajeni toho MCU a sense na vsechny civky alternatoru a VN trafa - aby do toho neslo nejake fatalni ruseni.
Přílohy
gyt_sch.png
Schema GYT
gyt_sch.png (2.84 KiB) Zobrazeno 14344 krát
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » ned led 24, 2016 21:41:08

Update ... princip jak to chapu v priloze, pri prvnim pruchodu se nabije C1 na U, pri druhem se C2 nabiji na 2*U (zanedbame odpor vodice & ubytek na diodach). Potom vypali tyristor a naboj z C2 se dostane do civky.

Stacilo se najist, vzdyt je to opravdu jednoduchy nasobic.
Přílohy
gyt_proud.PNG
gyt_proud.PNG (16.06 KiB) Zobrazeno 14335 krát
Naposledy upravil mhi dne ned led 24, 2016 22:28:41, celkově upraveno 1
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod butan » ned led 24, 2016 22:26:17

C2 se zhruba nabije na 2Umax. Napětí cívek, 4 nebo 8V nikde nezměříš. Je to jakési hypotetické napětí akumulátoru který by napájel klasické zapojení zapalování, kde je cívka s přerušovačem. Pro potřeby CDI zapalování stačí transformátor mnohem menších rozměrů než má ta zapalovací cívka, dalo by se využít třeba vn trafo pro zapalování hořáku z plynového kotle. Pohled na cívku z gytu to jen potvrzuje.
Lubor
Naposledy upravil butan dne pon led 25, 2016 19:53:29, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » ned led 24, 2016 22:33:27

butan píše: Napětí cívek, 6 nebo 12V nikde nezměříš. Je to jakési hypotetické napětí akumulátoru který by ...


Proc se tedy civky oznacuji 6 / 12V ? Na me original je dokonce 4V !?!

Proc na civce neni treba 'absolute maximum rating' I=0.1A @ 120V, 16 Hz. Umax=200V. Nebo jednoduse L1=... uH L2=..., orientace, jaky vodic je pouzit. To by mi potom davalo smysl a hlavne by se s tim dalo nejak pocitat.

Predpokladam, ze tam bude napeti mnohem vyssi, zrejme i radove.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod butan » pon led 25, 2016 20:06:11

Musím se opravit.
Malé (motocyklové) zapalovací cívky se vyráběly s označením 4V, 6V, 8V a 12V.
Z toho 4V je babetta a 8V magneto pionýra.
Za časů kdy se tyto cívky vyvíjely, elektronická zapalování neexistovala, protože nebyly k dispozici potřebné polovodiče. Cívky se používaly s mechanickým přerušovačem, napájeny byly z akumulátorů nebo z vinutí magneta. Cívky bylo potřeba nějak jednoduše označit aby se daly prodávat náhradní díly, k tomu je to napětí nejlepší. V praxi se ty cívky asi lišily jen počtem závitů primarního vynutí, a tomu určitě odpovídá to vyražené napětí. Myslím si že tehdejšího konstrčuktéra zapalování nějaká indučnost nezajímala, měřil Vn napetí změnou přeskokové vzdálenosti na kulovém jiskřišti, a empiricky zkoušel různý počet závitů na primáru.
Dnešní zážehové motory používají prakticky výhradně cívky nasazené přímo na svíčce, taková cívka vypadá jako tlustý fix, dává 10*větší energii do jiskry než cívka ze škodovky, a mají v sobě schovaný elektronický přerušovač.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » pon led 25, 2016 20:53:20

butan píše:Dnešní zážehové motory používají prakticky výhradně cívky nasazené přímo na svíčce, taková cívka vypadá jako tlustý fix, dává 10*větší energii do jiskry než cívka ze škodovky, a mají v sobě schovaný elektronický přerušovač.


Asi myslite COP (Coil-on-plug). Tomu prerusovaci ale vubec nerozumim, co tim myslite. Mam za to (a budu se za svuj nazor bít :) ), ze ridici jednotka prikostruje jeden pol civky (druhy je na T15 +) nebo je oboji spinano necim na zpusob H mustku. Tedy vse je v rezii ridici jednotky. V civce tedy neni vpodstate nic jineho nez ten vodic primaru a sekundaru.

Problem s automobilovymi civkami vs. Babetta vidim v tom, ze maji pomerne vysoky odpor primaru na rozdil od tech pouzivanych u CDI zapalovani.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » pon led 25, 2016 21:04:34

K tem civkam 4/6/8/12V jeste doplnim, ze dnes jsem volal vyrobci (Hanhart Morkovice s.r.o.) a poslali mi tabulku parametru jednotlivych civek. Moc jich neni, predrecnik ma zjevne pravdu s tim, ze se spis resila prakticka stranka veci, bez nejakych slozitejsich vypoctu. Pro vozidla s baterkou to je pochopitelne, u Babetty bych i u zapalovani "tyristor" urcite pruchod proudu a napeti teoreticky spocital, no tehdy byla asi jina doba.

Mezi civkami 4/6/8/12V neplati linearni zavislosti pokud jde o prurezy vodicu primaru, ani jejich odporu, ani proudu. Sekundar je u vsech civek stejny.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod butan » úte led 26, 2016 19:26:34

Důležité je spíš vědět že všechny ty cívky 4 až 12V jsou primárně určeny pro TCI zapalování a kvůli tomu mají malou! indukčnost, a velké rozměry. Neštěstím těchto cívek je moc tlustý drát na sekundáru a železové jádro. Pro cdi postačuje malý transformátor odlišné konstrukce, třeba ta zapalovací cívka z plynového kotle.
Co se týče COP cívek, třeba takováhle http://shop.autodilykrc.cz/cz-detail-563327-civka-zapalovani-na-svicku.html
Má piny pro 12V a řídící diferenciální vstup
Uvnitř je komparátor (prahové napětí 5V) a spínač zhruba na 10A. Spínač stačí jeden, žádný H můstek, hlavně musí mít vysoké závěrné napětí. Z řídící jednotky tam teče jen pár mA a cívkou přitom teče 10A. Stačí si prohlédnout síly vodičů ve svazku.
Jde o moderní verzi TCI zapalování, jiskra má energii skoro10J.
Pokud si MHI chceš hrát s řízením předstihu, a umíš s mikroprocesory, je takováhle COP cívka ideální periférie na hraní. Ale na svíčku babetty se moc nevejde, a potřebuješ k ní 12V akumulátor.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků