Stránka 1 z 3
Schema GYT a jine CDI
Napsal:
čtv led 14, 2016 11:11:28
od mhi
Nemate nekdo schema (nebo obrazky rozebraneho) GYTu? Pripadne jina CDI, pouzivana na obdobnych mopedech ? Nemyslim tim bezny "tyristor" (
http://pandatron.cz/?37&babeta_207 )
Pripadne byl byste mi nekdo ochoten vadny GYT zaslat, kdybych z nej to schema udelal?
Je mi jasne, ze vyrobit na koleni GYT nejde, ale treba to bude dobra inspirace na nejake drobne vylepseni. Treba aby to vyuzivalo i zapornou pulvlnu, etc.
Hromadka ruznych schemat je k dispozici na
http://www.motelek.net/andere/cdi/ http://mastercircuits.blogspot.cz/2012/ ... locks.html http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ation.html http://www.electronicspoint.com/threads ... di.270136/Diky.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
sob led 16, 2016 7:31:46
od ridchey
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
sob led 16, 2016 12:05:06
od mhi
V priloze jsem dokreslil schematko, napadaji me 2 cesty jak to muze chodit, mohl byste zakreslit kam sla ta civka a jake mela zhruba parametry? Mam tam urcite alespon jednu chybu - takhle to NEmuze fungovat, ale ta civka to ozrejmi.
Hodnoty kapacit znate?
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 17, 2016 17:23:56
od ridchey
hodnoty jsou videt na fotkach
civka byla pripojena ve spojich v protilehlych rozich od konektoru,z jednoho je videt kousek dratku a druhy je u toho propaleneho mista.
civka neznamych parametru, mereni multimetrem je nepresne, a L-merak nemam
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
pon led 18, 2016 11:57:50
od mhi
ridchey píše:hodnoty jsou videt na fotkach
Vidim jen jeden C, u druheho jsou stejne hodnoty?
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
pon led 18, 2016 17:51:38
od ridchey
jsou stejne, a je to nafocene kolem dokola,takze jsou videt obe hodnoty
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 24, 2016 8:35:28
od butan
To zapojení můžeš použít jako externí tyristor, a kombinovat s 6V i 12V zapalovací cívkou. Ale oba kondenzátory musíš zvětšit na 2 až 4 uF. Je tam zdvojovač napětí, takže v kombinaci s 6V cívkou budeš mít vyšší napětí na svíčce, zlepší se starty (zápal při nízkých otáčkách), můžeš i trochu zvětšit mezeru na svíčce, řekněmě na .8mm
Lubor
Pozor opravuji, správně má být že to pošlape s 8V 6V i babeťáckou 4V cívkou.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 24, 2016 19:29:34
od mhi
Popravde receno asi nechapu jak to funguje - smysl C1/D1 (nakreslil jsem schema). Tak nejak mi je intuitivne jasne co to asi dela, ale abych popsal pruchody proudu a napeti v jednotlivych castech, to si netroufam.
Pro pripadne "konstruktery" zapojeni: ten tyristor je nahodne zvolena soucastka z knihoven Eagle, zcela urcite tam je jiny typ.
Mimochodem, je opravdu na te civce jen 6V (resp. bez indukcni zateze 6V) ? Na Babette jsem to nemeril, mam ji kratce, az bude lepsi pocasi a poridim si helmu, tak to samozrejme zmerim sam.
Me nejde o to postavit GYT, ale udelat variabilni nastaveni predstihu nejakym MCU (dle tabulky), potom pridat mereni O2 & teploty, no a nakonec nejspis merit plynovy pedal (ziskam load x rpm => TA). Prvni problem, ktery musim spolehlive vyresit je napajeni toho MCU a sense na vsechny civky alternatoru a VN trafa - aby do toho neslo nejake fatalni ruseni.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 24, 2016 21:41:08
od mhi
Update ... princip jak to chapu v priloze, pri prvnim pruchodu se nabije C1 na U, pri druhem se C2 nabiji na 2*U (zanedbame odpor vodice & ubytek na diodach). Potom vypali tyristor a naboj z C2 se dostane do civky.
Stacilo se najist, vzdyt je to opravdu jednoduchy nasobic.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 24, 2016 22:26:17
od butan
C2 se zhruba nabije na 2Umax. Napětí cívek, 4 nebo 8V nikde nezměříš. Je to jakési hypotetické napětí akumulátoru který by napájel klasické zapojení zapalování, kde je cívka s přerušovačem. Pro potřeby CDI zapalování stačí transformátor mnohem menších rozměrů než má ta zapalovací cívka, dalo by se využít třeba vn trafo pro zapalování hořáku z plynového kotle. Pohled na cívku z gytu to jen potvrzuje.
Lubor
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
ned led 24, 2016 22:33:27
od mhi
butan píše: Napětí cívek, 6 nebo 12V nikde nezměříš. Je to jakési hypotetické napětí akumulátoru který by ...
Proc se tedy civky oznacuji 6 / 12V ? Na me original je dokonce 4V !?!
Proc na civce neni treba 'absolute maximum rating' I=0.1A @ 120V, 16 Hz. Umax=200V. Nebo jednoduse L1=... uH L2=..., orientace, jaky vodic je pouzit. To by mi potom davalo smysl a hlavne by se s tim dalo nejak pocitat.
Predpokladam, ze tam bude napeti mnohem vyssi, zrejme i radove.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
pon led 25, 2016 20:06:11
od butan
Musím se opravit.
Malé (motocyklové) zapalovací cívky se vyráběly s označením 4V, 6V, 8V a 12V.
Z toho 4V je babetta a 8V magneto pionýra.
Za časů kdy se tyto cívky vyvíjely, elektronická zapalování neexistovala, protože nebyly k dispozici potřebné polovodiče. Cívky se používaly s mechanickým přerušovačem, napájeny byly z akumulátorů nebo z vinutí magneta. Cívky bylo potřeba nějak jednoduše označit aby se daly prodávat náhradní díly, k tomu je to napětí nejlepší. V praxi se ty cívky asi lišily jen počtem závitů primarního vynutí, a tomu určitě odpovídá to vyražené napětí. Myslím si že tehdejšího konstrčuktéra zapalování nějaká indučnost nezajímala, měřil Vn napetí změnou přeskokové vzdálenosti na kulovém jiskřišti, a empiricky zkoušel různý počet závitů na primáru.
Dnešní zážehové motory používají prakticky výhradně cívky nasazené přímo na svíčce, taková cívka vypadá jako tlustý fix, dává 10*větší energii do jiskry než cívka ze škodovky, a mají v sobě schovaný elektronický přerušovač.
Lubor
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
pon led 25, 2016 20:53:20
od mhi
butan píše:Dnešní zážehové motory používají prakticky výhradně cívky nasazené přímo na svíčce, taková cívka vypadá jako tlustý fix, dává 10*větší energii do jiskry než cívka ze škodovky, a mají v sobě schovaný elektronický přerušovač.
Asi myslite COP (Coil-on-plug). Tomu prerusovaci ale vubec nerozumim, co tim myslite. Mam za to (a budu se za svuj nazor bít
), ze ridici jednotka prikostruje jeden pol civky (druhy je na T15 +) nebo je oboji spinano necim na zpusob H mustku. Tedy vse je v rezii ridici jednotky. V civce tedy neni vpodstate nic jineho nez ten vodic primaru a sekundaru.
Problem s automobilovymi civkami vs. Babetta vidim v tom, ze maji pomerne vysoky odpor primaru na rozdil od tech pouzivanych u CDI zapalovani.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
pon led 25, 2016 21:04:34
od mhi
K tem civkam 4/6/8/12V jeste doplnim, ze dnes jsem volal vyrobci (Hanhart Morkovice s.r.o.) a poslali mi tabulku parametru jednotlivych civek. Moc jich neni, predrecnik ma zjevne pravdu s tim, ze se spis resila prakticka stranka veci, bez nejakych slozitejsich vypoctu. Pro vozidla s baterkou to je pochopitelne, u Babetty bych i u zapalovani "tyristor" urcite pruchod proudu a napeti teoreticky spocital, no tehdy byla asi jina doba.
Mezi civkami 4/6/8/12V neplati linearni zavislosti pokud jde o prurezy vodicu primaru, ani jejich odporu, ani proudu. Sekundar je u vsech civek stejny.
Re: Schema GYT a jine CDI
Napsal:
úte led 26, 2016 19:26:34
od butan
Důležité je spíš vědět že všechny ty cívky 4 až 12V jsou primárně určeny pro TCI zapalování a kvůli tomu mají malou! indukčnost, a velké rozměry. Neštěstím těchto cívek je moc tlustý drát na sekundáru a železové jádro. Pro cdi postačuje malý transformátor odlišné konstrukce, třeba ta zapalovací cívka z plynového kotle.
Co se týče COP cívek, třeba takováhle
http://shop.autodilykrc.cz/cz-detail-563327-civka-zapalovani-na-svicku.htmlMá piny pro 12V a řídící diferenciální vstup
Uvnitř je komparátor (prahové napětí 5V) a spínač zhruba na 10A. Spínač stačí jeden, žádný H můstek, hlavně musí mít vysoké závěrné napětí. Z řídící jednotky tam teče jen pár mA a cívkou přitom teče 10A. Stačí si prohlédnout síly vodičů ve svazku.
Jde o moderní verzi TCI zapalování, jiskra má energii skoro10J.
Pokud si MHI chceš hrát s řízením předstihu, a umíš s mikroprocesory, je takováhle COP cívka ideální periférie na hraní. Ale na svíčku babetty se moc nevejde, a potřebuješ k ní 12V akumulátor.
Lubor