Stránka 1 z 2

Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: úte kvě 30, 2017 20:37:22
od Ba.betton
Jen jsem doloval konektory z modulu "tyristoru" .. tak kdyby někoho zajímalo, co že je v té černé krabičce:
https://drive.google.com/file/d/0B9KafyKZY-rYU1A1YkRjTVlGNWs/view?usp=sharing

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: sob čer 03, 2017 7:50:56
od ridchey
nevidím,obr. se nenacte

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: sob čer 03, 2017 9:00:56
od Azor
Ale vidíš, uvnitř je přece hlavně černej sajrajt a toho je na obrázku dost. :mrgreen:

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: sob čer 03, 2017 12:44:17
od Ba.betton
Odkaz upraven. Zřejmě nějaký problém na straně 2i.cz ... :roll:

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: ned čer 04, 2017 23:17:25
od mhi
Je lepsi pouzit na novy tyristor normalni ploche fastony (tusim 6,35x0,8). Pro toho kdo chce prohazovat orig JTZ a samo-domo delanou, tak jde udelat snadno redukce mezi timto kulatym a plochym fastonem, samecek faston se trivialne da napajet na kulatou faston-samici.

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: pát čer 16, 2017 21:55:14
od maroW3
Stretol som sa s informáciou (žiaľ už neviem kde som to čítal) že tyristor + indukčná cievka by mala mať iný zapalovací alebo impulzný pól oproti tomu keď sa použije zapaľovacia jednotka GYT. Vie niekto niečo o tom? Ak áno, aké parametre majú mať potom jednotlivé póly.

Ďakujem

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: pát čer 16, 2017 23:09:27
od Azor
Bylo to tu už vícekrát probíráno, chce to trochu hledat. :oops:

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: pát črc 14, 2017 19:43:25
od maroW3
Azor - super, len ako som pisal nenasiel som to tu.
Dnes som premeral dve babetty. Babetta co ma original od vyroby gyt (ma aj preto ploche konektory) ma rovnaky odpor zapalovacich a indukcnych cievok ako ma babetta ktora ma od vyroby originalne tyristorove s oddelenou zapalovacou cievkou.

Aky je tam teda rozdiel a v ktorych cievkach?

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: pát črc 14, 2017 20:40:09
od Azor
No třeba jak píše Pavel:
viewtopic.php?f=4&t=3881&p=44098&hilit=zapalovaci+pol#p44098

ale je to probíráno i jinde. Osobně si myslím, že ten rozdíl nebude nijak zásadní, ale na GYT bych raději ten malý zapalovací pól pro jistotu nedával. Odpor, zejména obyčejným číslicovým měřákem, nemáš šanci změřit - rozdíly uvidíš až na osciloskopu, ale asi to opravdu tak zásadní nebude.

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: sob črc 15, 2017 20:02:14
od butan
Především musím upozornit, že po revoluci se do babett dávalo zvláštní zapalování, které vypadalo jako gyt, ale nebyl to gyt. K němu byl potřeba speciální zapalovací pól, myslím že v minulosti byl na fichtlkrámku jako pól pal. Toto zapalování je vidět například v oskenovaném katalogu náhradních dílů k babettě. Gyt, mďarské výroby by měl spolupracovat s normálním zapalovacím pólem, na fichtkrámku už nic jiného nemají.
Jak vypadal zapalovací pól od tranzima nevím.
Zapalovací póly z prvovýroby ke klasickému tyristoru vypadaly jinak než to co je dnes na trhu. Ty originály se poznají podle toho, že na boku kostřičky vinutí je smyčka z drátu.
Ta smyčka připojuje několik závitů na krátko, které jsou navinuty vespod vinutí. Přestřihnutím té smyčky jde závity nakrátko vyřadit.
Můj osobní názor je, že ty závity nakrátko snižovaly závislot zapalovacího napětí na otáčkách. Současná zapalování, pokud je osadíte tyristorem na 600V nemají problém se zýšeným napětím při plných otáčkáchm takže se není čeho bát a ty závity na krátko jsou tudíž zbytečné.
Zapalovací pól je poměrně zranitelný vlhkem, proto doporučuji tyto součástky impregnovat (nejlépe vakuově, aby se odstranily bublinky) lakem na transformátory, nebo alespoň epoxidovým lakem.
Lubor

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: ned črc 16, 2017 6:38:41
od ridchey
v mnoha pripadech jsou civky impregnovany olejem, za leta provozu motoru :-D

jinak pro zajimavost, funkcnost impulzniho polu neni ani tak odvisla od namereneho odporu vinuti ohmmetrem, jako spis od jeho indukcnosti. Tu jsme z mereni X statorů odvodili na hodnotu kolem 8mH. Hodnota 12mH je uz hodnota špatného kusu.

A něco z historie servisů... pro typy 228 se delaly statory s jinym impulzakem,i jinou zapalovaci civkou(pro tranzimo) a vyvod z impulzaku byl tedy u 30W altiku bílý (u prapůvodních originálů dokonce i černý)
na 206-7....225 se daval uz tyristor a vyvod impulzaku je žlutý, a jiná cívka impulzaku. Civka zapalovani je pak typicky ta malá,ale v tech 90 letech se děly věci a tak se muzeme setkat s ledascim...
místy se da najit i impulzak s vyvedenym kostricim polem civky (bilou barvou)

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: ned črc 16, 2017 8:06:13
od butan
A i ty impulsáky s bílým drátem mají ten drát spojený uvnitř s kostrou, což může dělat problémy se zapnutými světly a pod, pokud přez tu kostru tečou nějaké proudy.
Lubor

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: úte črc 25, 2017 21:01:31
od maroW3
Tak ak z toho co tu pisete chapem, tak na babette 210 ktorá mala od vyroby tyristorovu jednotku a indukcnu cievku by GYT nefungoval.
Naopak babetta ktora mala od vyroby GYT bude dobre fungovat ak GYT nahradime za indukcnu cievku + tyristorovu jednotku.

Je to tak?

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: stř črc 26, 2017 6:30:11
od ridchey
maroW3 píše:Tak ak z toho co tu pisete chapem, tak na babette 210 ktorá mala od vyroby tyristorovu jednotku a indukcnu cievku by GYT nefungoval.
Naopak babetta ktora mala od vyroby GYT bude dobre fungovat ak GYT nahradime za indukcnu cievku + tyristorovu jednotku.

Je to tak?


není.... oba systemy se dají v pohode zamenovat dle libosti, impulzni pol je spolecny pro oba stejne a jen u starsich GYTu byla potreba jina napajeci (zapalovací) civka na statoru. Dnes prodavané Gyty by měly zkousnout standartni zapalovaci civku,ale potvrdit to nemuzu,bo gyt nejezdim :-)

Re: Zajímavost, tyristor

PříspěvekNapsal: stř črc 26, 2017 21:37:02
od maroW3
byla potreba jina napajeci (zapalovací) civk
cize ak by som aj mal tuto "special" zapalovaciu cievku tak to pojde v pohode aj na HOMEMADE tyristorovu jednotku + indukcnu cievku?

Inak v pripade, ze pocas dlhsieho vyletu odide zapalovaci pol (povedzme ze sa spali, prerazi a skratuje ...) je mozne pouzit zdroj z cievok na vyrobu el. energie pre svetla namiesto zapalovacieho polu? Cize sice by babetta nesvietila, ale bola by schopna prist domov?
Cize cela uprava by bola len do G na tyristorovej jednotke napojit zeleny kabel z alternatora namiesto cerveneho kablu?