Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod milda » sob lis 14, 2009 23:44:21

No výborně, konečně někdo kdo to zkusil. Mně osobně světlo až tak nepálí, protože v noci po neosvětlených cestách skoro nejezdím, jinak bych už to měl taky. Dávno jsem psal že převinutí cívek na 12V je jediná rozumná možnost. Máš spočítané kolik bylo závitů na staré cívce a jaký průměr? A v jakém rozsahu se napětí pohybuje na žárovkách od volnoběhu po plný plyn? Zátěž tam máš 12V/35W + 12V/5W a zřejmě 12V/2W v tachometru nebo jinak?
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » ned lis 15, 2009 20:33:45

Přední mám 12V 35W jednovláknovou. To je pouze dočasně protože se už nevyrábějí. Vyzkoušel jsem to s asymetrickými 12V 35/35W. Obyčejná i halogenová. Funguje to akorát bude problém s uchycením do původního reflektoru. Já jsem si sehnal na červenou babču parabolu z nějakého stroje kde je uchycení na asymetrickou žárovku. Jinak se dá opřít o zadní část světla když se to složí. Je třeba přepojit osvětlení tachometru k zadní žárovce; to je už příprava na přepínání dálkové/tlumené. Do tachometru mám kontrolku do auta 12V 4W i s objímkou z auta. Jde to tam natlačit a svítí to výborně! Vzadu je žárovka 12V 10W. Svítí teda dost. Až jako mlhovka nebo brzdové světlo na autě. Napětí poměřím až zítra. Avomet ukazuje 12,8V do předního světla. Ale to nebude přesná hodnota protože měřák měří přesně kolem kmitočtu 50 Hz. Změřím i kmitočet a napětí digitálem. Stará cívka má 93 závitů drátem 0,8mm. Nová 184 závitů drátem 0,6mm. Počet závitů není kritický; jedna vrstva má 23 závitů krát 8 vrstev. Ta poslední nebude plná; nevleze se kvůli kontaktu.
Ještě dodatek. Jas žárovek je úměrný otáčkám motoru. Při max otáčkách, což je asi rychlost 45km/h na mém tacháči, to svítí bíle. Jako důkaz je černání obou žárovek.
Nechci si dělat zbytečnou reklamu na fotky, ale myslím si, že jeden obrázek je víc než halda slov.
http://fotoalba.centrum.cz/photos.php?aid=1961535
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » ned lis 15, 2009 22:17:18

Jak oživit odraznou plochu na parabole? Hliníkový nebo jiný sprej? V Praze to jedna firma dělá. Ale za 2000.-
A máte clonu v ŕeflektoru? Nahoře nebo dole? Nahoře chápu. Ale dole nechápu.
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod Jenda » pon lis 16, 2009 1:10:20

Stíkat parabolu sprejem nemá smysl. Svítit to nebude. Parabola se nechá oživit jedině vakuovým pohliníkováním. vydrží to skoro stejně jako chrom, pouze se na to nesmí sahat. Vakuový hliníkování v amatérských pomínkách dělat nelze, technologie k tomu potřebná a je složitá a velmi drahá. Pak zbývají jen dvě možnosti /spíše jedna/; chromování, které je opět složité, vyžaduje totiž elektrolýzu, navíc se parabola musí vyleštit a pomědit. Pak chemický postříbření. To je relativně možné, amatérští astronomové tak stříbřili zrcadla k dalkohledům. Chemikálie k tomu potřebný jsou dost jedovatý, takže se těžko shání, pak pokud se člověk přímo neotráví a vymáchá si v tom nedopatřením ruce, vybarví mu to nehty do tmavě hnědočervena. To nelze umejt, nehty musí odrůst, prostoupí to celým nehtem. Člověk pak několik tejdnů chodí jako barová kurva a lidi kroutějí hlavama /poznatek z vlastní praxe - stříbření zrcadla do parabolické kamery/. Navíc, protože stříbro oxiduje, tak parabola tak za rok oslepne, zmatní a nutný je opakovat vše nanovo.

Clonka:
Musí být vždy dole, světlo se od osvětlený horní poloviny paraboly odráží dolů. Dvousystémový žárovky u aut a velkejch motorek mají taky vestavěnou clonku dole. Mají tak udělanou patici, že nejdou jinak do světla zasadit. Navíc, vlákno pro klopený světlo je trochu mimo fokus paraboly. Výbojky, vzhledem k delší době náběhu do plnýho výkonu a složitosti zápalu /musí mít stejně jako zářivka startér/ se řeší jinak, mají pohyblivou clonku ovládanou servem. Nebo clonku pevnou a servo hejbe výbojkou.
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod prayman » pon lis 16, 2009 17:25:27

miraSt- vydim ze sa v tom vyznas, tak my porad, dala by sa prevynut cievka 6V 10W na 6V 21W, ta co je na klakson
prayman
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned zář 06, 2009 11:49:17

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod Jenda » pon lis 16, 2009 20:40:04

Po návodu na převinutí se poohlídni po fóru je to tutově tady, na 100% v sekci Elektrika. Můžeš zde využít vyhledávání chodí to dobře, alespoň se domnívám. Hoši tam píší jak to převinout, kolik drátu a o jakým průměru je k tomu třeba. Zásadně platí to, že musíš vždy použít lakovaný měděný drát a vinutí proložit transformátorovým papírem, pokud není na cívce izolační kostřička. Vinout musíš s citem, abys neodřel lak na drátě a nemělo to mezizávitový zkraty. Pokud budeš s cívkou hejbat, jedna cenná rada:
Magnety na rotoru alternátoru okamžitě po nasazení převinutý cívky ji obyčejně přitáhnou pevně k rotoru že o něj potom dře a rotor se točí špatně. Rukou to nastavit, než utáhneš šrouby nejde, je to brutální síla. Vezmeš tedy kus starého filmu například z fotoaparátu, nebo nějakou fólii do 0,4 mm silnou. Tu dáš mezi rotor a cívku. Utáhneš šrouby a fólii /film/ vytáhneš. A je to. Mezera je nastavená.

Jak na klakson, ti neporadím. Na svojí B 210 mám od začátku zvonek. Ten jsem pochopitelně hned vyhodil a dal tam takovou tu chromovanou houkačku s gumovým balónkem. Řve to jako svině, sice to prej nesmí být, ale mne nikdy za to benga nepojebali. Takže to tam klidně dej. Koupí se v obchodě s cyklopotřebama /i vícehlasá verze/ a stojí něco okolo 100,- peněz, což vyjde levněji než klakson.
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » úte lis 17, 2009 0:26:13

Ať hledám jak hledám tak návod na převíjení cívek jsem nenašel. To převíjení není žádná věda. Zvládnul jsem to sám na vrtačce upevněné ve svěráku. Nic není třeba prokládat. Jedině v případě, že by použitý drát byl hodně nekvalitní. Použil jsem drát, který byl kdysi jako odmagnetovací cívka na obrazovce barevného televizoru. Drát může být i hrubší, ale aby se tam vlezl a nedřel o rotor.
prayman píše: dala by sa prevynut cievka 6V 10W na 6V 21W, ta co je na klakson

Nedala. Výkon je dán "železem"; potřeboval bys cívky dvě.[quote="Jenda"]
[quote="Jenda"]Clonka:
Musí být vždy dole, světlo se od osvětlený horní poloviny paraboly odráží dolů. Dvousystémový žárovky u aut a velkejch motorek mají taky vestavěnou clonku dole. quote]

No tak to pochybuji. Už naše stará škodovka, která ma halogeny, má plech nahoře před žárovkou aby vlákno neoslňovalo. a já to měl na obou babčích nahoře! Jenže to vidím na vašich různých fotkách dole tak nevím proč. Sám mám na použité žárovce nanesený a vypálený tmel, ať to neoslňuje. Přikládám obrázek, jak funguje parabola a na co tam ta clona je nahoře.
Clona.JPG
Clona.JPG (16.75 KiB) Zobrazeno 7746 krát
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » úte lis 17, 2009 0:37:53

Ještě dodám nějaké měření. Použité přístroje Avomet, UNI a elektronický otáčkoměr. Měřeno na cívkách.
Přední: 5,6 / 6,5 / 2000 ot/min / 130 Hz / volnoběh
14,0 / 15,76 /7000 ot/min / 465 Hz / plný plyn
Zadní: 5,4 / 6,2 / ,, / ,,
12,0 / 14,56 / ,, / ,, No udělal jsem tabulku, ale nějak to tu nejde. Napětí ve voltech.
Takže maximální napětí podle měřáků je 15 voltů, což vysvětluje černání žárovek. Taky kmitočet není 50 Hz, na který jsou měřáky prioritně stavěné, ale až 500 Hz. To už se projevuje indukce cívek, které už nepustí více proudu při eventuálních vyšších otáčkách.
Přílohy
rovky 002.jpg
rovky 002.jpg (9.09 KiB) Zobrazeno 7743 krát
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod Jenda » úte lis 17, 2009 23:45:09

miraSt píše:
No tak to pochybuji. Už naše stará škodovka, která ma halogeny, má plech nahoře před žárovkou aby vlákno neoslňovalo. a já to měl na obou babčích nahoře! Jenže to vidím na vašich různých fotkách dole tak nevím proč. Sám mám na použité žárovce nanesený a vypálený tmel, ať to neoslňuje. Přikládám obrázek, jak funguje parabola a na co tam ta clona je nahoře


Myslel jsem tím clonku přímo v žárovce. Čepička před halogenovou žárovkou /u aut třeba/ má jiný účel. U Babett řady 210 je vevnitř na parabole clona napevno, protože použitá žárovka je jednovláknová. Babettu jsem koupil v roce 1991 jako novou, tedy přímo z krámu. Clonu měla a stále má taky dole.

Cbyby při měření:
Pochopitelně pokud není měřený proud stejnosměrný, má jeho frekvence na měření vliv a to zvláště u starších ručkových měřidel. U továrně vyráběnýho měřáku by měla být v manuálu tabulka nejen vnitřních odporů měřidla při různých napěťových rozsazích, ale i průměrná hodnota chyb v % pro různý frekvence. Navíc je tu ještě ve hře to, zda průběh je sinus, obdélník /tam jsou největší problémy/ nebo pila. Implictině jsou tedy tovární měřáky na střídavým rozsahu nastaveny a na 50 Hz sinus, a z toho se pak odvozují chyby. Dělá to poměrně někdy dost, podle kvality a ceny měřidla klidně i +-20%

Já osobně používám starý /výroba 1985/ ručkový měřidlo PU500. Nebo tak nějak. Manuál u toho stále mám, podívám se tam kolik tam píšou.
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » stř lis 18, 2009 0:42:34

Ale pročta clonka je dole? Vždyť to přece krade světelný tok směrem dopředu. Už jak jsem to koupil tak jsem to dal pryč a to byly nahoře.
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » stř lis 18, 2009 15:52:22

Clonka musí byť dole. Všeobecne platí, že keď si rozsvietiš tlmené svetlá, tak ti musí svietiť horná polovica paraboly. Pretože podľa zákonu optiky sa ti svetlo odrazí od hornej polovice paraboly a smeruje "dole" na cestu.

Keď clonku odstrániš, svetlo sa odráža od celej plochy paraboly čiže ti to svieti aj "dole", aj "hore" a oslňuje prodiidúcich. Je to vlastne efekt diaľkových svetiel.

Podobne tomu je, keď dáš clonku hore. Bude osvetľovať iba dolnú polovicu paraboly, svetlo sa teda bude odrážať hore a zase oslňovať protiidúcich.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » stř lis 18, 2009 21:38:00

Já mluvím o cloně, která je v parabole! Ne o cloně v žárovce. Žárovka má vlákno v ohnisku a tím pádem svítí dopředu. I ta šestivoltovka to tak měla. Přepnutím na tlumené se rozsvítí vlakno posunuté dopředu a ve clonce, tím pádem dojde k posunutí před ohnisko paraboly a k lomu paprsků směrem dolů. Navíc odrazem od clonky a nahoru se využije světelný tok jinak zastíněný směrem dolů, kde by neměl žádný význam. Tak to svítí před vozidlo. Koukni na můj náčrtek viz výše, kde je princip paraboly. A teď se ptám znova na clonu s mosazi, která je v parabole pod žárovkou.Schválně nastartujte a podívejte se z dálky do světla jak vám to svítí. Anebo sviťte za tmy na stěnu a uvidíte, že máte jenom půlku světla.
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » stř lis 18, 2009 22:24:24

Ježíííš a čo myslíš o čom tu celú dobu píšem? Áno píšem o clone v parabole. Musí tam byť. Vlákno vyžaruje svetlo vo všetkých smeroch. Keby nebola clonka, tak by to oslňovalo. Teraz kašli na optickú os a vzájomnú polohu dvoch vlákien. Bavíme sa o jednovláknovke. Takže keby tam clonka nebola, vlákno bude vyžarovať svetlo vo všetkých smeroch, tým pádom bude dopadať aj na spodnú polku paraboly a od nej sa bude odrážať nahor, čiže bude oslňovať. Aby sa tomuto zabránilo, je vlákno zdola odclonené. A je úplne šumafuk či to vlákno odcloníš maličkým plieškom v žiarovke, alebo veľkým plechom v parabole. Čím ďalej je clona od vlákna, tým musí byť väčšia.

Inak podľa správnosti má svietiť horná polovica paraboly. Práve preto je clonka "pod vláknom", aby svetlo nedopadalo na dolnú polovicu paraboly.

PS: Neveríš s tým oslňovaním? Odstráň si tú clonku z paraboly a choď sa previezť v noci mimo obec, kde neni pouličné osvetlenie. Aj keď to bude len 15 W ale bez clonky, tak ti za to protiidúce autá budú valiť do očí svojimi diaľkovými svetlami.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » čtv lis 19, 2009 12:26:48

My si nerozumíme
martin110r píše: Takže keby tam clonka nebola, vlákno bude vyžarovať svetlo vo všetkých smeroch, tým pádom bude dopadať aj na spodnú polku paraboly a od nej sa bude odrážať nahor, čiže bude oslňovať.

Jak se může odrážet nahoru, když je vlákno v ohnisku paraboly? Koukni na škodovky jak to mají když svítí dálkovým - jako jednovláknem na babči - pěkně dopředu.

martin110r píše:PS: Neveríš s tým oslňovaním? Odstráň si tú clonku z paraboly a choď sa previezť v noci mimo obec, kde neni pouličné osvetlenie. Aj keď to bude len 15 W ale bez clonky, tak ti za to protiidúce autá budú valiť do očí svojimi diaľkovými svetlami.


Proto mám na žárovce ten tmel aby vlákno bylo nesvítilo dopředu přes sklo a neoslňovalo. Když jsem tam tu clonu měl (nahoře), tak to dávalo na zdi jen půlku světelného kuželu. Když jsem ji odstranil, tak to svítí pěkně dokulata.
Přílohy
Kopie - Babeta 011.jpg
Kopie - Babeta 011.jpg (24.83 KiB) Zobrazeno 7716 krát
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » čtv lis 19, 2009 17:26:34

A neni to vlákno mimo ohniska? Myslím, že keby bolo v ohnisku tak by mi to svietilo aj do diaľky, zatiaľ čo mne to robí v podstate ten istý efekt ako tlmené svetlá.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 74 návštevníků