Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod butan » čtv lis 26, 2009 21:49:58

No já to nikomu nevnucuju, a sám to asi taky nevyužiju. Ale jak jsem už psal je to asi jediné řešení které zajistí potřebný výkon pro halogenku i při malých otáčkách motoru. (podobně jako Wape, ikdyž to dá ještě víc)
Pro mně je dostačujících 12V 15+5W a vyřeším to těmi póly od klaksonu jak jsem psal.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod butan » čtv lis 26, 2009 23:01:20

milda píše:Jo a ještě pro butana: to ovlivnění světelného a zapalovacího okruhu už tady taky bylo. Teď nemyslím jako příčinu špatné ukostření, kdy by se pak tyto okruhy mohly spolu "napěťově bít", ale jde o vliv indukční. Jako bys měl trafo s několika galvanicky oddělenými sekundáry, a přesto se zatížení jednoho projeví určitým poklesem napětí i v dalších. Extrémním případem by pak byl zkrat, který pak pohltí většinu magnetického toku v jádře a v dalších vinutích dojde k výraznému poklesu napětí. A pokud máš v babettě zapalování na hranici životnosti, pak se může stát ten případ, že ti po rozvícení světel motor zhasne, protože i ten malý pokles vyřadí vadnou JTZ úplně z činnosti.


Funguje to tak že přetížená cívka (pól) naindukuje do hliníku v rotoru obklopujícího magnet proud, který oslabuje magnetické pole toho permanentního magnetu. Proud po otočení rotoru mimo přetíženou cívku exponenciálně klesá, ale napětí indukované v následujícím pólu může ovlivnit. Při vyšších otáčkách ten vliv bude větší. Ale dokud to nezměřím netroufám si odhadnout o kolik procent se napětí může zmenšit. A napětí indukované v následujícím pólu se může i zvětšit, sice tehdy, když předchozí pól bude mít kapacitní zátěž, u babetty to ovšem běžně nenastane.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » pát lis 27, 2009 0:46:36

Dovolím si tady na chvíli dělat chytrého jelikož jsem elektrikář v činné službě. Skoro každý jste se dopustil drobné nepřesnosti. Spojováním do série se bude zvyšovat napětí asi jako v akumulátoru spojením šesti článku do série vznikne 12 voltů. Spojováním paralelně se bude zvyšovat proud asi jako připojením pomocného akumulátoru při nouzovém startování auta. Tedy převinutí cívek je jediné schůdné řešení. Ten alternátor je tak slabý, že jede nadoraz při těch 12 voltech. Proto jsou cívky navinuty na 12V a spojeny paralelně, aby daly vyšší proud. Dále indukční pochody v jedné cívce neovlivňují indukční pochody v jiné cívce. Na rotoru jsou pernamentní magnety které mají trvalé a neměnné magnetické pole, proto vždy na cívku působí jen ta dvojice magnetů které jsou pod nástavci cívky. Tím pádem daná cívka neovlivňuje vedlejší cívku-tam už je jiná magnetická dvojice. Jako důkaz zkuste zkratovat světelné cívky a nic se nestane. Motor poběží dál, maximálně lehce zpomalí protože magnety musí konat větší práci do cívek. Na zapalování bych vůbec nesahal. To je tak jednoduché a spolehlivé, že nic lepšího nevymyslíte.
Každé přidávání jakéhokoliv trafa a podobných věcí jenom zvyšuje ztráty v železe a mědi. A nezapomeňte, že se tady pohybujeme v kmitočtech až 400 Hz, tudíž tady neplatí použití transformátorů pro síťové napětí a kmitočet 50 Hz.
Akumulátor taky není řešitelný. Už jenom pro to, že není proudu navíc pro dobíjení. Dále by se musely cívky odpojit od kostry a dát usměrňovač což je další požírač výkonu.
Ještě k těm širokým cívkám. Tam by stačilo méně závitů protože je více železa. To nemám vyzkoušené jelikož je nemám.
Závěr. Budu rád, když někdo vymyslí a vyzkouší jak dostat z toho altíku ještě více wattů. Pak se hned vrhnu na úpravu. Halogenku z auta ještě mám. :-)
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod milda » pát lis 27, 2009 16:22:34

Pokud jde o spojování cívek, jsou v originále vždy v sérii, buď dvě nebo tři, podle typu babetty. Pokud jsou dvě, ta třetí je samostatná pro blinkry a klakson. Pokud je indukované napětí v jednotlivých cívkách ve stejné fázi (což by mělo být, i když jsem to nijak nezjišťoval), dají se samozřejmě spojit i paralelně. Ale na výkonu to nic nemění, ten je daný velikostí magnetického pole (což je konstatní), otáčkami (což je nežádoucí proměnná, jejíž vliv je částečně kompenzován vnitřní impedancí cívek) a nakonec délkou vinutí (tedy počtem závitů). Jedině posledním parametrem se tedy dá zvýšit výkon, ale jen částečně. Zaprvé musíme při zvyšování počtu závitů zvětšovat i průměr drátu, aby nenarůstal činný odpor vinutí, a je to limitováno i průřezem jádra, protože tenké jádro cíveček nedokáže zajistit dostatečné sycení. I tak ale při převinutí na dvojnásobný počet závitů silnějším drátem získáme možnost použít 12 V halogenové žárovky většího výkonu, než původních 15W, a o to nám přece šlo.
Pokud jde o ten vliv světelného okruhu na zapalování, je to fakt, i když jsou to vzácné případy, kdy se projeví poruchou. Butan to vysvětluje celkem pěkně, opravdu indukovaný el. proud v cívkách vyvolává zpětnou indukci v jádře a deformuje siločáry magnetického pole ve svém okolí. Je už to taková duchařina, ale ten vliv tam je, a že je zdrojem magnetického pole permanentní magnet na tom nic nemění. Právě zpětná indukce působí, že magnetické pole není není až tak dokonale stabilní, jak by se zdálo.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » pát lis 27, 2009 20:20:43

Všechno výše podepisuji až na ten vliv magnetického pole. Ty magnety jsou tak silné, že nějaké rozptylové pole z vedlejší cívky je nemůže ovlivnit. Taky by to působilo na vedlejší světelnou cívku. Indukční cívka je hodně předimenzovaná aby se to dalo nastartovat. Už při malém pohybu to dává velkou jiskru. Proto nějaké jiné rušivé magnetické pole tuto cívku neovlivní. A už vůbec ne, když se to svižně točí.
Přepojte ukostření zapalování na indukční cívku, jak to mám já na obrázku, a bude navždy pokoj.
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod milda » pát lis 27, 2009 22:13:59

miraSt, nebudu se s tebou hádat, už kvůli tomu, že tvůj názor plně chápu. Zkus se podívat na vlákno "po zapnutí světla mi chcípne", a uvidíš že před půl rokem jsem zastával úplně stejný názor jako ty :wink: Velká škoda je, že už nefunguje tamní odkaz na slovenské fórum, nějaký odborník to tam solidně vysvětloval.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod Starec » pát lis 27, 2009 22:27:00

milda: všetko funguje ako má, len to je na starom fóre, tam sa z terajšieho dá prepnúť.

Tu je link, Duro to tam vysvetľuje : http://www.babetta.eu.sk/stare/viewtopi ... 5a652a687e
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » pát lis 27, 2009 22:34:06

Mám takú otázku. Cez zimu budem prevíjať cievky na vyšší výkon-napätie ostane, zvýšim prúd. Ako vieme, plechy, respektíve jadro na cievke má hrúbku 22 mm. Neskúšali ste niekto, na akú najväčšiu hrúbku sa dá spraviť? Ešte aspoň o 2-3 mm by som ho mohol zväčšiť nie?
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod butan » pát lis 27, 2009 23:07:30

Nemá cenu zvětšovat nad 22, protože megnet v rotoru není vyšší.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » pát lis 27, 2009 23:11:07

Kurnik, to je blbé. Lebo chcel by som mať vpredu aspoň 35 W žiarovku a neviem či to s 22 mm jadrom bude stačiť.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod butan » ned pro 20, 2009 21:05:14

butan píše:No věděl bych o řešení pro žárovku 12V 35W v celém rozsahu otáček.
Vyhodit všechny póly, tedy včetně zapalovacího.
Sehnat 4 velké póly co jsou na světla v "nové" babetě s klaksonem nebo s blinkry použity u světel.

Lubor


Tak to "moje" řešení je dávno vyzkoušené, a vystavené na netu, i když né zrovna pro babettu.
http://btelectronic.sweb.cz/
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod radecek70 » čtv led 21, 2010 19:43:31

Mam převinuté dvě cívky na 12V , návod jak to převinout je na tomto foru str.3 . Jinak jsem dal ukázky jak jsem to vyřešil já jsou tam i fotky, na forum o dálkových světlech. Mam tam žárovku 12V/40,45W a fachčí to
radecek70
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 70
Registrován: sob pro 05, 2009 19:57:51

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod miraSt » pát led 22, 2010 0:50:56

I tady dávám palec nahoru! :D
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod radecek70 » pát led 22, 2010 20:03:27

miraST , tobě taky palec nahoru jak jsi zde nafotil to převinutí , ty jsi dal první podmět abysme se přes zimu nenudili a abychom připravili své miláčky na sezonu , ještě namontuji řidítka z koráda a budu mít i origoš přepínače
radecek70
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 70
Registrován: sob pro 05, 2009 19:57:51

Re: Jakou máš žárovku - aneb čím víc svítíš,tím jsi větší!

Příspěvekod martin110r » pát led 22, 2010 20:09:56

Jj, súhlasím s predošlým názorom. Ja som pôvodne chcel cievky previnúť len nepatrne, aby som mohol použiť vpredu 21 W žiarovku-nečakal som, že sa dá s tých cievok vyšťaviť vyšší výkon. Práve miraSt ma inšpiroval svojim počinom, keď dokázal, že sa dá použiť aj 35 W žiarovka.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků