Stránka 1 z 3

Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: úte dub 21, 2009 14:58:14
od Grepak
Zdravím všechny babeťáky na tomto server :) Je mi 17 let a bebetu jsem si přivezl asi před půl rokem od dědy ze slepa v té době byla nepojízdá. Vše jsem na ni pročistil a vše klapalo jak má až do teď. Asi před týdnem sem se šel projet a asi tak pohodince mi to zacinalo chcipat. Řekl jsem si no nic benzínem to být nemůže a jelikož mi to už delší dobu při rychlejší jízdě chípne jako kdyby tam nešel benzín a jakmile zastavím hned šlape (radu na tohle jsem zde už našel :) ) Nakonec sem vypnul světlo a co se nestalo babeta vystřelila vpřed jako kdyby do ní vjel novej život ale jakmile jsem světlo opět zapl udělalo to jen chrrr a zase sem stál na místě :( Nemůže to být cívkou?? Poraďte prosím nemám na čem si zajet do obchodu a ani na pěknou projížďku krajinou:) Neže bych neměl ještě jednu motorku v záloze ale přeci jen babeta je babeta :D

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: stř dub 22, 2009 6:58:04
od Starec
Skús dať novú sviečku a ak nepomôže tak výmena indukčnej cievky.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: pát dub 24, 2009 13:58:53
od Grepak
Díky hned v pondeli ji pomazu koupit :D a pak napisu jak sem dopadl ;)

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: sob dub 25, 2009 21:13:56
od milda
Novou svíčkou nic nepokazíš, ale než dáš pár stovek za indukčku, zkontroluj si el. zapojení, hlavně všechna spojení s kostrou babetty- tedy hlavně u jednotlivých cívek v alternátoru (světelné jsou tři v sérii a konec této série musí být spolehlivě ukostřen, čtvrtá cívka je zapalovací a také jeden její konec je spojen s kostrou, a to samé u impulsní - páté- cívky v alternátoru). To spojení s kostrou je velmi důležité, jinak by světla neměla mít na chod motoru vliv, jen ho mírně zatíží což je poznat na snížení volnoběžných otáček při zapnutí světel.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: ned dub 26, 2009 8:26:31
od Starec
milda: nie som typ ktorí neakceptuje názor druhého, lenže tentokrát ti musím odporovať. Máš pravdu v tom, že pred kúpou drahšej suciastky je dobre sa presvedčiť či skutočne je daná vec vadná, žiaľ akosi som túto možnosť zabudol pripomenúť Grepakovi , aby si indučku najprv premeral, prípadne skúsil z niekym vymeniť, začo sa mu touto cestou ospravedlňujem. Ale nesúhlasím s tvojím názorom " jinak by světla neměla mít na chod motoru vliv, jen ho mírně zatíží což je poznat na snížení volnoběžných otáček při zapnutí světel ". Tu je vysvetlenie prečo je to tak ako je: http://www.babetta.eu.sk/forum/viewtopi ... 6681#p6681
Ja osobne sa tiež priznám, že ikeď som Babetty opravoval, sám som dlho nevedel pochopiť prečo je to tak ako je, (nie som slaboprudár) že ak je vadná indukčná cievka, tak pri zapnutom svetle, nám začne blbnúť zapaľovanie, prípadne až motor celkom zdochne, čo podľa tvojho názoru jedno z druhým nemá nič spoločné. Vysvetlil mi to nakoniec (nielen mne) po lopate Duro.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: ned dub 26, 2009 13:19:10
od Grepak
Ehm děkuji za rady ale ja nejsem moc technickej tip takze vubec nevim o cem se tady bavite :Dkoupim svicku a uvidim :D a kdyz to nepovali tak nevim co s tim ;) ale v elektrice se vazne nevyznam ;)

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: ned dub 26, 2009 18:56:55
od Starec
Grepak píše:Ehm děkuji za rady ale ja nejsem moc technickej tip takze vubec nevim o cem se tady bavite :Dkoupim svicku a uvidim :D a kdyz to nepovali tak nevim co s tim ;) ale v elektrice se vazne nevyznam ;)


Keď ti to nepôjde po výmene sviečky tak si skús s niekym vymeniť indukčnú cievku, alebo si ju odmeraj a tak zistíš či nie je vadná.
1.jpg
1.jpg (107.28 KiB) Zobrazeno 14517 krát


Čo som písal mildovi tak to si nevšímaj, teba sa to netýka. Hlavná vec, že si daj mašinu do poriadku.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: úte dub 28, 2009 10:59:00
od Grepak
Diky ;) TEd mam vyron kotniku takze se dotoho pustim o neco pozdeji nez sem doufal :) Ted sem jen doma a nohu mam v klidku .)

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: úte dub 28, 2009 21:32:02
od Starec
Grepak: to máš kliku. Prajem skoré uzdravenie. Napadla ma jena vec. Ak nemáš možnosť výmenou vyskúšať indukčnú cievku a nerozumieš sa do elektriky tak niekoho popros kto to vie a ešte si daj premerať aj tyristor, lebo je tu aj druhá alternatíva, že ak je indukčka dobrá, môže byť vadný tyristor.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: úte dub 28, 2009 23:57:58
od Jenda
Nazdar Starec,
chtěl bych jen podotkout, že se změřením tyristoru může být problém. Pokud je to zapalování co je na obrázku, tak jsou zvenku přímo přístupný jen dvě elektrody tyristoru: Katoda a hradlo. To asi plnohodnotný změření znemožní. Anoda už jde přes diodu, ta může být taky vadná /přerušení, průraz, nebo svod/ a pak přes kondezátor. Ten to může mít taky za sebou /svod, průraz, ztráta kapacity/. Obzvláště ztráta kapacity u eletrolytických kondenzátorů je velmi častý folklór. Často k ní dochází náhle /přepálení, či odpadnutí zkorodovaných přívodů uvnitř kondezátoru na jeden polepů/, nebo plíživě /vysychání elektrolytu/. Již malý pokles kapacity má za následek vysazování zapalování při vyšších otáčkách. Při totální ztrátě kapacity je zapalování pochopitelně K.O. Podobně se projevuje i svod na diodě, či její částečný průraz. Také se doporučuje měřit odpory na cívce digitálním měřidlem. Klasické ručkové měřidlo změří vysoký odpor v pohodě, ale nižší odpory než 5 Ohm, měří většina levnějších kombinovaných servisních měřidel s velikými obtížemi a nepřesně. V dílenský praxi se na přesný měření nízkých odporů používaly tzv. odporové můstky. Digitální měřidla /i ty některé levnější/ už to zvládají normálně.

Dobrý je také zkusit výměnu zapalování jako celku. Pokud potíž zmizí, nové zapalování tam necháme. Staré se stejně nedá rozebrat, tedy ani jeho vadnou součástku vyměnit, ev. opravit.

Poznámka:
Postup popsaný v servisní knížce měření na jednotce mezi body G a 15 je v podstatě správný, jde určit jednoruchou fintou nabíjením a vybíjením kondezátoru přes aktivní obvod měřidla, zda není problém v kondezátoru, či diodě. Tyristor už by vyžadoval vyjmutí z jednotky, což nejde. Měření mezi body 1 a 15/text v červeném rámečku/ se odehrává již na cívce, pokud je zvlášť a není součástí zapalování. Při měření musí být cívka odpojená od jednotky. To je důležité pro nováčky. Pokud máme jednotku integrovanou, tedy již s cívkou, problémy neřešíme, zbývá většinou jen výměna. Pokud je tedy co vyměnit. Naštěstí staré jednotky i integrovanou cívkou /maďarské/ jsou neuvěřitelný držáky. Já jí mám bez problému 18 let.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: stř dub 29, 2009 0:25:28
od Starec
Jenda: možná, že máš pravdu. Ako som písal do slaboprúdu sa moc nevyznám. Čo sa tam deje, prečo, začo a aké javy tam prebiehajú , sú mi španielská dedina. Ovšem z praxe viem, že ak som na tyristore nameral hoc len nepatrné rozdieli, tak sa vada toho tyristora stále potvrdila a po výmene bolo všetko OK. Jedine prípustné odchýlky sú pri inpulznom póle a tam som niekedy nameral aj o niečo väčšie odchýlky ako je prípustné a inpulzák bol dobrí. Preto som odporúčal aj pre Grepaka, že ak sa do elektriky nerozumie, nech o odmeranie požiada niekoho kto to vie. Najjednoduchšie by mu bolo s niekym si na skúšku postupne meniť veci, až kým by nezistil ktorá je vadna. No ovšem na to treba aj ochotu, nie každý s tým musí súhlasiť, v obave, že aj jeho súčiastka môže odísť, čo však nie je pravda.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: čtv dub 30, 2009 9:20:44
od Duro
Asi sa so mnou vacsina nestotozni, ale mam v zalohe zapalovaciu cievku, impulzny pol s nastavcom, tyristorovu jednotku, indukcnu cievku, vn kabel, fajku, sviecku, cize vsetko k vymene. Ak vznikne problem, tak je to tymto padom najpromptnejsia cesta, ako riesit elektriku na babci.

Na zaciatku bol totiz problem, ktory pretrvaval hned po zakupeni obstaroznej babce o ktorom povodny majitel tvrdil, ze to robia vsetky babce, aj jeho druha, ktoru si ponechal. Jedna sa o ten isty problem, ktory sa popisuje tu /a aj v roznych obmenach v inych temach, ked sa pisatelom nechce hladat vo fore/. Najprv to bolo "zadrhavanie" motora vo vysokych otackach. Do babiet som sa vtedy nerozumel a ked to tvrdil majitel, tak som sa nad tym nevzrusoval a vozili sme sa dalej. Potom to ale zacalo niekedy horsie fungovat aj v strednych otackach a obcas aj zdochlo. To sa muselo potom bicyklovat domov. Najprv sa vymenila sviecka, fajka, vn kabel, ale stale sa to nemenilo alebo zhorsovalo. Vtedy som este nepouzival babetu ja ale hlavne syn a stavalo sa to prave jemu. Vymenil este indukcnu cievku, no nepomohlo. Potom uz dosiel za mnou a zacali sme to riesit spolu. Az pri nahodnom vypnuti osvetlenia babce pocas problemu ten motor "ozil"! Tak som este dokupil impulzny pol, tyristor a zapalovaciu cievku, aby bolo uz vsetko komplet a zacal som systematicky vymienat. Nakoniec sa ukazal problemovy tyristor. A to som ho pred tym samozrejme aj premeriaval, ale v kludovom stave neukazoval odchylky. Takze asi tolko. Tyristor som si kupil este jeden do zalohy a teraz uz nie su problemy. To sa stalo minuly rok a samozrejme, odvtedy sa uz na elektrike nepokazilo nic. Ale vyhoda je, ze su to male veci a nie je problem ich pri dlhsich vyletoch nosit so sebou

Nie je to samozrejme jednoduche, vsetko si hned zabezpecit /ako vidiet z predosleho, u mna sa to stalo historickym vyvojom/, ale pri dobrej voli sa to casom da /aj za lepsie ceny/, ak sa niekto rozhodne pre dlhodobe uzivanie tohto vozitka a riesenie poruch prestava byt trapenie. Pokial to ale clovek nemysli s babcou vazne, tak aby si radsej kupil nieco ine a nove, lebo inac sa to stane ak nie hned tak neskor nocnou morou.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: stř kvě 06, 2009 7:32:39
od milda
Starec: netvrdil jsem že světla a zapalování nemají nic společného, protože mají společný zdroj - alternátor. Napsal jsem že by světla neměla mít na chod motoru vliv, což jak vidím ze zkušeností jiných není úplně pravda. Já nejsem servisák Babett, mé tvrzení vycházelo z běžné praxe, pětadvacet let jsou náplní mojí práce především opravy různých elektrotechnických a elektronických zařízení. Bohužel jsem nepředpokládal, že alternátor Babetty je dimenzovaný bez jakékoliv rezervy, a tedy i mírné přetížení jednoho okruhu způsobí pokles napětí -a tedy poruchy -v druhém. Ale o tom právě fórum je, abychom své mašinky více poznávali, a naučit se něco nového můžou i ti starší :) Jsem zvědavý na co nakonec Grepak přijde, doufám že to tu napíše. Já mám teď spoustu jiné práce a na fórum kouknu max. jednou týdně, tak se nechám překvapit.

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: stř kvě 06, 2009 19:27:39
od Mato_babetak
ten zdroj na babetke je sice jednoduchy ale nie prilis stastne rieseny, ani rezerva ziadna a pri napr zapnuti smeroviek ovlpyvni zmena magnetizmu v rotore a statore sa tak ze svetlo a zapalovanie meni napetie aj ked to nie je prepojene, radsej mohli dat baterku a mohol byt pokoj, stabilne napetie, svetla svietia aj keed zhasne motor co je velmi nebezpecne hlavne po tme !! ale na tu dobu aj tak dobre, aspon ziaden perkovy prerusovac co sa opaloval a oxidoval

Re: Při zapnutí světla mi chcipne

PříspěvekNapsal: pon črc 26, 2010 16:30:42
od butan
Je tu ještě někdo komu světlo zmenší nebo zruší jiskru? Zkoušel jsem naměřit vliv mezi jenotlivými póly při zatížení, a nezaznamenal jsem žádnou závislost. Napadlo mně jedno vysvětlení popisovaných problémů, a to nevhodná zem. Svorka 1 zapalování nesmí být spojená s kostrou nikde na rámu, ale musí vést kablíkem do nosníku statoru, a až tm smí být ukostřená.
Lubor