od butan » pon lis 16, 2009 19:34:41
Abych problém zapalování uzavřel popíšu dva zapalovací póly které se mi dostaly do ruky.
Pól z 30 let staré babetty210, odpor 220 Ohm. Indukčnost .1H
Pól nově zakoupený u Růžičky v Praze, 180 Ohm. Indukčnost .5H
Indukčnost měřena na pólu ležícím na stole.
Starý pól dával při ručním protočení magneta menší napětí, zhruba poloviční. Pojal jsem podezření že v něm je závit na krátko, a rozřízl jsem ho. Skutečně v něm bylo 10 závitů tlustého měděného drátu na krátko. Za starých časů to byla metoda, jak vyrovnat průběh napětí v závislosti na otáčkách magneta.
Zároveň jsem zjistil že tlustý drát tvořil jakousi smyčku na boku cívky, kterou lze přerušit, a tím závity na krátko (částečně) vyrušit.
"Nový" pól zřejmně předpokládá, že nadměrné napětí bude omezeno transilem přimo v modulu tyristorového zapalování, a cívku pólu neznehodnocuje závity na krátko. Ve spojení se starým zapalováním však tato cívka může působit problémy při vysokých otáčkách motoru.
Celkový dojem z rozebraného pólu velmi špatný. Cívka nebyla impregnována, a ve vinutí nejsou proklady z izolační fólie. Alespoň tu impregnaci doporučuji udělat dodatečně.
PS. nemáte někdo nefunkční tyristor na pitvu, opravdu mně zajímá zda v něm bude nějaká součástka pro omezení napětí jdoucího z pólu.