Staré zapalování

Napsal:
ned lis 01, 2009 20:56:49
od butan
Dostalo se mi do rukou staré tyristorové zapalování. Je to válec, na boku má výstupek s dírou na přichycení. Popis není žádný, jen doufám že je z babety.
Vývody jsou 4 ale nejsou to kolíky jako šachoví pěšci, ale fastony. Zkusil jsem ho zapojit v pořadí G I 1 15 a naopak, a nic. Znáte to něko, může mít jiné pořadí svorek?
Lubor
Re: Staré zapalování

Napsal:
pon lis 02, 2009 18:02:14
od Starec
Videl som podobné, ale s takým ako si dal sem ty som sa ešte na Babette nestretol.

- 20090511083327_nl5.JPG (33.61 KiB) Zobrazeno 6798 krát
http://www.viktormotor.hu/portal/websho ... 79&lang=hu
Re: Staré zapalování

Napsal:
úte lis 03, 2009 16:06:25
od butan
Tak jsem to rozebral-rozřezal, a je to tyristorové zapalování, jen to pořadí kontaktů je G I 15 1
A ještě hodnoty součástek, kondík 8uF a tyristor na 600V
V gme.cz lze koupit tyristor C106M1-MOT , pro ty co by zapalování chtěli stavět nebo opravovat

Lubor
Re: Staré zapalování

Napsal:
úte lis 03, 2009 18:26:40
od Starec
Tu je presná schéma tyristora z:
http://pandatron.cz/?37&babeta_207

- Tyristor bez chcipaku
- Tyristor.jpg (17.62 KiB) Zobrazeno 6780 krát

- Tyristor a ako sa zapojí schcipak
- Tyristor (1).jpg (19.27 KiB) Zobrazeno 6780 krát
Re: Staré zapalování

Napsal:
pon lis 16, 2009 19:34:41
od butan
Abych problém zapalování uzavřel popíšu dva zapalovací póly které se mi dostaly do ruky.
Pól z 30 let staré babetty210, odpor 220 Ohm. Indukčnost .1H
Pól nově zakoupený u Růžičky v Praze, 180 Ohm. Indukčnost .5H
Indukčnost měřena na pólu ležícím na stole.
Starý pól dával při ručním protočení magneta menší napětí, zhruba poloviční. Pojal jsem podezření že v něm je závit na krátko, a rozřízl jsem ho. Skutečně v něm bylo 10 závitů tlustého měděného drátu na krátko. Za starých časů to byla metoda, jak vyrovnat průběh napětí v závislosti na otáčkách magneta.
Zároveň jsem zjistil že tlustý drát tvořil jakousi smyčku na boku cívky, kterou lze přerušit, a tím závity na krátko (částečně) vyrušit.
"Nový" pól zřejmně předpokládá, že nadměrné napětí bude omezeno transilem přimo v modulu tyristorového zapalování, a cívku pólu neznehodnocuje závity na krátko. Ve spojení se starým zapalováním však tato cívka může působit problémy při vysokých otáčkách motoru.
Celkový dojem z rozebraného pólu velmi špatný. Cívka nebyla impregnována, a ve vinutí nejsou proklady z izolační fólie. Alespoň tu impregnaci doporučuji udělat dodatečně.
PS. nemáte někdo nefunkční tyristor na pitvu, opravdu mně zajímá zda v něm bude nějaká součástka pro omezení napětí jdoucího z pólu.