Stránka 1 z 5

Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 11:07:53
od Matrix
Tak sem se jal vymyslet nějakou přesnější metodu na stanovení předstihu. Metody běžně popsané mi přišly takové značně nepřesné, tak se to vzal cestou matematiky, tedy cestou značně vědeckou :) Jelikož svíčka je na Babettě umístěna šikmo v hlavě, nastavování přes nějakou měrku tímto otvorem, případně stanovení horní úvratě sem tímto vyloučil. Nejpřesnější stanovení horní úvratě jsem tedy stanovil tak, že jsem sundal válec a vytáhl píst na max přesně v ose válce a zaaretoval. Tím by měla být nejpřesněji stanovena horní úvrať pístu. Dále sem vycházel ze znalosti, že správná poloha předstihu je 1.25±0.25 mm před horní úvratí, což je tak mrňavá vzdálenost že se skutečně velmi nesnadno tak přesně dá nastavit. V knize od E.Ďurkoviče je psáno že správná poloha předstihu leží mezi 15°-18° před horní úvratí, což matematicky dokázáno je hodnota špatná. Pokud uvážíme že zdvih pístu je 41 mm a mezi horní a dolní úvratí nás dělí 180° tak prostým výpočtem trojčlenkou:

41 mm ... 180°
1.25 mm ... x°

x:180=1.25:41
x= (180×1.25):41
x= 5.48° = 5.5° před horní úvratí tedy hodnota o mnoho menší než se udává v "chytrých" knihách.

Jelikož se mi nechtělo odměřovat od horní úvrátě nepřesně ani 1.25 mm zpět ani 5.5° napadlo mě, že si přepočtu 5.5° na vzdálenost rysky na rotoru od rysky statoru. Rotor má průměr d=70 mm což je poloměr r=35 mm z něj si vypočítám obvod tedy použiju vzorec O=2×π×r případně O=π×d

O=219.8mm = 220mm

220mm je celkový obvod rotoru, my ale potřebuje pouze jeho část a to kolik obvodu odpovídá právě 5.5° opět se využije trojčlenky a znalosti že kruh má 360°

360° ... 220 mm
5.5° ... x mm

x:220=5.5:360
x=(220×5.5):360
x= 3.36mm = 3.5 mm nalevo od rysky na rotoru.

To je hodnota, o kterou musí být ryska na statoru zpět za ryskou na rotoru, když máme píst v horní úvrati. Ze samolepící papírové pásky jsem odstřihl 3.5mm a nalepil ji tak aby její pravá hrana lícovala s ryskou na rotoru a stator pak seřídil tak aby ryska která je na něm lícovala s levým okrajem nalepené pásky na rotoru. Tím by měla být relativně nejpřesněji stanovená hodnota předstihu.
Skutečnost je však taková, že při tomto seřízení se už ryska na statoru nedá více přiblížit k danému bodu na rotoru protože rozsah polohy statoru to více neumožňuje. V praxi sem navíc nepoznal ani rozdíl při jízdě s nastaveným předstihem v jedné či druhé krajní poloze nastavení statoru.

Možná to všichni odsoudíte že je to zbytečně složité a bezvýznamné, ale třeba se tu ještě rozvine zajímavá diskuze na toto téma.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 15:53:37
od butan
Ta trojčlenka je úplně špatně. Zkus kosínus.
Vážně to musíš počítat s využitím goniometrických funkcí, a musíš znát poloměr kliky a délku ojnice. Ta čísla ti hodím, protože jsem už stejnou věc počítal.
R kliky 20.5mm
Ojnice 84mm

ďurkovič to má v podstatě dobře, ale pro 207, tam jsou jiné rozměry motoru.
Přodstih nastavený podle tvého výpočtu je malý, očekával bych pokles výkonu při vysokých otáčkách.
Lubor

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 16:06:43
od Matrix
Díky za reakci, objasni prosím konkrétní chybu výpočtu. Když to na nastavím takhle, tak to cca. těch 1.25 mm je. Ono to jsou tak titěrné vzdálenosti, že se to blbě měří.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 16:25:52
od butan
Nevím jak srozumitelně objasnit. Prostě funkce výšky hlavy pístu nad horní úvratí je taková křivka, dost podobná sinusu. Výpočet trojčlenkou znamená že tu funkci linearizuješ. Linearizovat s rozumnou chybou by to šlo ve střední poloze pístu, ale nejde to linearizovat v okolí úvrati. Skutečný úhel předstihu může být 3 krát větší než jsi spočítal, ten Ďurkovič v knížce chybu nemá, ale přímo ho taky nemůžeš převzít protože 207 má o trochu jiný motor.
Lubor

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 16:34:14
od Matrix
Ano, to zní logicky. Průběh sinový je, tedy dochází k zrychlování a zpomalování pístu v maximu a minimu fce. Beru.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 16:48:29
od Matrix
Jak uvádíš ty rozměry, vzdálenost od středu klikovky po střed dolního oka je skutečně jen 20.5 mm ? Zkusím to tedy celé přepočítal. Délka ojnice co uvádíš je vzdálenost středů ok ojnice ?

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pát kvě 07, 2010 17:30:59
od butan
Měřil jsem to při poslední rozborce motoru, teď to nemám jak ověřit, ale asi to bude dobře, vše osové vzdálenosti, jiné bych do tohohle tématu neuváděl.
Lubor

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: sob kvě 08, 2010 14:56:56
od Matrix
Tak jsem se nakonec dopočítal z těch tvých rozměrů na hodnotu 14.18° což odpovídá hodnotě 8.67mm mezi ryskou na rotoru a ryskou na statoru, pokud je píst v horní úvrati.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: ned kvě 09, 2010 17:09:11
od Aaron
Čau, smekám před Vaším opravdu matematickým výkonem.Ovšem mám k tomu malé "ale".Při
seřizování "B207ky" jsem narazil na to,že motor funguje naprosto stejně při jakékoli poloze rysek
dané možnostmi pootočení statoru.Měřil jsem pouze maximálku cyklokompem.Akcelerace pocitově
stejná.To mě dovedlo až k tomu,že jsem se se "strojkem" rozloučil a nyní zpojízdnuji samohyb
na bázi "210ky".

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: čtv kvě 13, 2010 14:35:47
od Angelo
Zdravim, chtěl jsem se zeptat, když posunuju stator doprava, tak to bude mít lepší spodek nebo se to bude nechat víc vytočit??? Já když jsem s tim hejbal doprava, tak se mi zdá, že to má horší spodek, je to možný?

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: ned kvě 16, 2010 22:35:23
od Angelo
Ještě jeden dotaz: Dal by se naštelovat ten předstich osciloskopem??? Díky!

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: ned kvě 16, 2010 22:58:00
od Matrix
Nedalo, chybí ti rysky na statoru a rotoru a neni to k tomu uzpusobene.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: ned kvě 16, 2010 23:08:08
od Angelo
Já myslel, jestli by to nefungovalo podobně jako stroboskop, kterej ti úkáže okamžik, kdy svíčka dává jiskru.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: ned kvě 16, 2010 23:13:46
od Matrix
Jasny a na co ten stroboskop budes mirit ? Na aute to je delany jinak, na remenici mas zarezy a podle nich to serizujes, babeta nic takoveho nema.

Re: Seřízení předstihu - vědecká práce :o)

PříspěvekNapsal: pon kvě 17, 2010 6:16:29
od butan
Stroboskop je dobrý nápad, můžeš s ním zjistit skutečný okamžik zápalu, a jeho závislost na otáčkách. On ten zápal nenastane když magnet na rotoru mine impulsní pól, ale o malý okamžik dříve. A zjistíš i závislost tohoto okamžiku na otáčkách.
Stupnici na rotoru podle které to půjde vyhodnotit si předem musíš udělat (fixem) vytaženou k horní úvrati.
Lubor