Stránka 1 z 1

Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: pon srp 17, 2020 11:49:11
od Azor
Kdysi jsem na všech 6 mých Babett namontoval mezi nádrž a karbes filtr a od té doby jsem nikdy nemusel čistit trysku. Až letos - postupně jsem opět u všech svých Babett musel rozebrat a vypucovat karburátor, protože to prostě nejelo. Když jsem to otevřel, bylo to plné šedozeleného hnusu, trysky úplně ucpané, na jehle a plovákové komoře vrstva usazenin - na zvracení. Ještě bych pochopil, kdyby to bylo po zimě a ten benzín tam byl od minulé sezony, ale na zimu jsem to vyjel do mrtě a na jaře všechno bez problému jezdilo. Stačily ale 2 měsíce a je to všechno za...né. Ten benzín je plný řepky z Agrofertu, hlavně že pan premiér vydělá miliardy, motoristický hmyz do toho přece nemá co kecat. Téměř celá EU už přišla na to, že to řepkové svinstvo nemá s ekologií nic společného, ba právě naopak, ale u nás musíme mít opět "istá špecifiká" - když se do toho investovalo, musí se to přece nejen vrátit, ale hlavně na tom ještě pořádně trhnout. Bral jsem šťávu z pěti benzinek, ale je to všechno stejné, asi budu také muset přejít na Vervu 100 - je to ovšem citelně dražší a nejbližší pumpa, která to má v sortimentu je dost daleko. Máte také podobnou zkušenost nebo jsem prostě jen smolař ?

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: ned srp 30, 2020 17:47:28
od Ba.betton
Letos mě potkal problém s B215. Nejelo to do otáček, tak jsem vyčistil výfuk, všechny kontakty ... no pořád problém trval, až jsem se rozhodl vyčistit karbec a seřídit v něm hladinu. Nikdy jsem to u této konkrétní báby nedělal co ji mám a hádám, že předchozí majitel dlouho dobu také ne, jelikož mu prý před prodejem stála. Čili minimálně tak 4 roky na to určitě nikdo nesáhl. Těšil jsem se, jak vyčistím ten zelený šlem a vypucuju to do čista. Omyl. Po otevření karbecu jsem, k mému překvapení, nenašel téměř žádné nečistoty. Miska komplet bez stop zeleného bordelu, trysky průchozí. (Nakonec babettu trápil špatný tyristor, poskládal jsem nové zápalko á la GYT se dvěma kondy a fakčí to super).

Byť biopaliva a celý ten komplot s pěstováním průmyslových plodin neschvaluji a hnusí se mi to, tak si nemyslím, že je to až takový technický problém. Ono líh (ať už je z řepky, nebo švestek :D ) je dost schopné čistidlo, které dokáže nejen uvolnit starý bordel, ale i rozleptat některé druhy gumy apod. Problém jsou jeho hygroskopické vlastnosti - proto není vhodný ke skladování. Já tankuju téměř vždy na benzině Efectu 95, někdy EO Optimal 95 a někdy u TankONO, které bere také od ČEPRa. Nemyslím si, že tankováním Vervy se něco vyřeší. Ano, vyšší aditivace možná zabezpečí nějaké čistící schopnosti a nahrazení lihu jinou biosložkou (ETBE) umožní dobrou skladovatelnost, ale stojí to za hledání pumpy, kde to mají a za vyšší cenu paliva?

Jinak u nafty je ta situace trošku jiná, tam je MEŘO opravdu na škodu. Na druhou stranu některé pumpy Benziny už prodávají Vervu Diesel s moderní biosložkou HVO (dokonce s 30% podílem), která je naopak velice prospěšná a není potřeba se jí bát. Co vím, tak jediné palivo BEZ biosložky je Optimal Diesel a Optimal Diesel + od EO.

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: pon srp 31, 2020 8:05:29
od Azor
Ba.betton píše:Čili minimálně tak 4 roky na to určitě nikdo nesáhl. Těšil jsem se, jak vyčistím ten zelený šlem a vypucuju to do čista. Omyl. Po otevření karbecu jsem, k mému překvapení, nenašel téměř žádné nečistoty. Miska komplet bez stop zeleného bordelu, trysky průchozí.


To koresponduje i s mojí zkušeností, ty usazeniny mě začaly trápit až letos - po bezproblémovém jarním výjezdu se mi po vyjetí pár litrů nově zakoupeného benzínu u 4 Babett stalo to, co popisuju. Nevím, co se mohlo změnit, teoreticky je to tak jak popisuješ, biolíh by vadit neměl, ale ten problém prostě existuje. Nejsem úplně silný v oboru chemie paliv a maziv, jezdil jsem ale dost při zvýšené vlhkosti vzduchu, takže možná i to k tomu přispělo. Teoreticky je etanol s vodou mísitelný v jakémkoliv poměru, ale ve směsi s benzínem se to možná chová trochu jinak. V každém případě gratuluji všem, kterým se tento problém vyhýbá, je dost otrava pořád to čistit. Nevadí mi to tolik u karb. z pionýra (používám u 2 bab.), ale u číňanů, které mají trysku v plovákové komoře je to únavné a jsem rád, že jsem úplně opustil Jikovy, tam je to přístupné ještě hůř.

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: úte zář 01, 2020 18:41:34
od Ba.betton
Kdyby jsi jezdil málo a mermomocí stál o odstranění toho etanolu z benzínu, stačí k němu přimíchat vodu, dát to odstát a nechat ji do sebe navázat etanol. Pak se jen ta substance sleje. Ale to je dobré tak leda pro sekačku nebo motorovku na zimu. Cena paliva pak vzroste samozřejmě na 105 % oproti původní :D . Další možnost je natankovat si tu vervu do zásoby, zavřít do garáže (vydrží) a třeba každou třetí nádrž namíchat s ní. Tady ale narážíme už na problém, že Verva obsahuje biosložku jinou než líh, která ale odstranit tak jednoduše nejde (jestli dělá také usazeniny ... kdo ví). Teoreticky by šlo experimentovat i s jinými látkami (technický benzín je např. také dost agresivní k těsněním, s usazeninami je třeba podobně nekompromisní :twisted: ). Já jsem třeba kupodivu u sekačky za celou její životnost nikdy nečistil karburátor, a to jsou u nás PHM ty horší a ke všemu snad nejdražší v republice. :evil:

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: sob zář 05, 2020 14:00:13
od Azor
Ba.betton píše:Kdyby jsi jezdil málo a mermomocí stál o odstranění toho etanolu z benzínu, stačí k němu přimíchat vodu, dát to odstát a nechat ji do sebe navázat etanol. Pak se jen ta substance sleje.

Na zimu by to možná stálo za to, je dobré mít plnou nádrž aby se zabránilo rezavění. Dělal jsi to někdy v praxi nebo je to jen teorie? Předpokládám, že by se to muselo nechat ustát v nějaké skleněné nádobě, aby člověk dobře ohlídal tu hranici. Ale mám obavu, aby to nedopadlo jako když jsem v mládí na černo pálil švestky, furt mi bylo líto to už utnout a tak jsem do toho strhnul dávku acetaldehydů - ten ocas pak celkový dojem dost zkazil. :wink: Pokud máš s tím odstraňováním biolihu z benzínu zkušenosti, neváhej se o ně podělit, abychom zbytečně nedělali začátečnické chyby.

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: ned zář 06, 2020 22:51:59
od Ba.betton
V praxi jsem to osobně nezkoušel, ale na YouTube jsou mraky videií s touhle tématikou (např: https://www.youtube.com/watch?v=OfZgDkRwAUk), jelikož v USA mají v benzínu etanolu dokonce 10 %. Zkrátka a v kostce: smíchá se benzín s vodou (ve videu v poměru 100:20) a po protřepání by se mělo celkem rychle ustálit rozhraní mezi 95 díly vyčištěného benzinu (v případě 5% podílu biosložky) a 25 díly směsi vody s etanolem, která bude na dně nádoby. Pak stačí odpustit, třeba nějakým ventilem, tu sr*čku zespod a je vyčištěno. :wink:

Pokud dobře počítám, tak v případě 5% zastoupení biolihu v benzinu by se při tady tom procesu měl ten benzin prodražit tak o 1,5 Kč/l při ceně benzinu 28 Kč/l. Takže to vyjde i laciněji než shánět prémiový benzin (byť tedy člověk přijde o tři jednotky oktanového čísla a všechna ta cenná aditiva, která babetta asi v životě nevyužije).

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: sob říj 24, 2020 18:09:32
od mhi
Panove, mozna jsem cunik a na Babette tento rok jsem byl jen parkrat (bohuzel). Nicmene tyto problemy az zase tak moc nemam, nevim jestli od Prahy na vychod nejak vyznamne horsi benzin, nemyslim si. Ano, karburatory se ucpavaji, ted' Babetta stala asi mesic, navic uz nebylo uplne teplo, ale stacilo ujet asi 1km metodou "cukani plynem" aby to nejak vubec jelo, pak najednou Babetta "vystrelila" a dal uz jela normalne ;-). Takhle aktualne cistim karburatory ja.

Udelal jsem si pak vylet asi 60km pres Prahu 6, Sareckym udolim, Babetta hrdinne dala nekolikrat stoupani +100m.

Nicmene pri navratu kousek pred domem se zastavila a zjistil jsem, ze mam poloprazdny cinsky palivovy filtr !!. Rezevou to nebylo, nechal jsem to "doplnit" a pak normalne dojel. Take se vam to deje? Viditelne necistoty tam nejsou.

Re: Benzín v Česku - HNUS

PříspěvekNapsal: čtv lis 26, 2020 2:03:47
od RomanR
Na Babettě mám najeto asi 35 000 km. Žádný palivový filtr, karburátor čištěn asi 2x za celou dobu. Benzín jsem zprvu míchal s olejem v 10 litrovém kanystru a postupně doléval. Pak jsem se někde dočetl, že se olej časem v benzínu rozkládá a znehodnocuje se. Tak už několik sezón tankuji u čerpací stanice přímo do nádrže. Nejprve dám do nádrže olej, pak benzín. Tlak benzínu z čerpací pistole to sám o sobě v nádrži pěkně promíchá. Míchám 1:33 a používám Castrol 2T. Spokojenost.