Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Vše o benálu, mazání, problémy a řešení těchto, návody jak mazat...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod DAWID » čtv pro 10, 2009 9:50:39

martin110r : bavil jsem se o olejích do auta od Cinolu :-) jestli naliješ do felicie Cinol 15W-40 nebo Shell 15w-40 tak nepoznáš rozdíl kromě brutálního rozdílu v ceně.Rozdíl poznáš až tam dáš jinou klasifikaci nebo viskozitu než je doporučená výrobcem.Co mi vadilo tak odsouzení oleje Cinol - že je špatnej.Nevěřím tomu - protože když dáš doporučenou viskozitu a klasifikaci od jakékoliv výrobce tak rozdíl v olejích doopravdy není vzhledem k normám které musí výrobce dodržovat.Maximálně si přidává každej nějaký speciální přísady jako PTFE,protikorozní přísady atd.
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » pon pro 14, 2009 10:26:59

butan píše:Mně se to moc nezdá, mně přijde že motory kategorie 50cm jsou z hlediska materiálů stále stejné...

Lubor

Tak opravuji sám sebe, právě jsem "pro sebe" objevil materiál nikasil, používá se asi 20let a asi jen u závodních strojů, vrstvička tohoto materiálu na válcí výrazně zlepší kluzné vlastnosti. Nevím přesně zda válce s touto vrstvičkou vůbec mají ocelovou vložku, nebo je to přímo na hliníku? Pokud někdo víte víc, napište.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » pon pro 14, 2009 10:50:59

Pro Babettu je samozřejmně ten nikasil nereálný, ale nitridovat ocelovou vložku válce, to by se možná dalo i v domácích podmínkách? Kdesi jsem viděl popis, používala se tam žlutá krevní sůl, a ohřev na něco přez 200°C

Doplňuji, ten proces se žlutou krevní solí je cementování, né nitridování.
Nitridovat jde jen speciálně legované oceli :cry:
A nikasil se nanáší přímo na hliníkový válec bez ocelové vložky. Jednou z výhod je proto i malý tepelný odpor válce.
Další výhodou je stejná roztažnost válec i píst, jde použít menší vůle.
To mně přivádí k otázce, nemůže být zadření motoru za určitých okolností způsobeno dutinou mezi vložkou a válcem? Jako že kus (ostrůvek) vložky ve válci se hůře chladí, a olej tam přestane mazat? Ta by se asi potvrdila jen na rentgenovém snímku.

Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » pát pro 25, 2009 11:18:55

Tak mám novou informaci k míchání oleje.
Doposud jsem znal jen naskenované příručky k babettě, a tam se všude míchá 1:33
Teď jsem si pozorně prohlédl náhradní nádrž, kterou mám v zásobě, asi po 1990 a na ní je následující samolepka:
____________________
SAE 30-40
Záběh 500km 1:33
.OA M2T 1:50
.Castrol Super IT
Logo Jawa a ZVL
___________________

Jen tu nálepku neumím správně interpretovat.
Sae 30-40, to snad mají všechny oleje, tady není co nevybrat. A o API, tu není ani zmínka. Že by před 20-ti lety ta norma ještě neexistovala?
Co je to OA, je to nyní nedostupný typ oleje, součást názvu M2T nebo nějaká zkratka?
Platí tedy to ředění 1:50 pro soudobý M2T API-TB, nebo né???
Lubor

Olej v poměru 1:30 ještě i v dnešní době doporučují jen číňani do svývh malých motorků (křovinořezy, čtyřkolky) Jde o motory s hliníkovým chromovaným válcem.
Naposledy upravil butan dne čtv kvě 05, 2011 9:54:54, celkově upraveno 2
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » stř úno 10, 2010 22:40:56

Takže vysvětlení. Po revoluci se začalo více přihlížet na ekologii a emise, výrobce omezil rezervu kterou v míchání paliva měl a doporučil míchat 1:50 a to i s olejem API TB. Žádná změna v technologii motoru to neprovázela.

V současné době se prodává horší benzín než dřív. Jedna z jeho vlastností je schopnost rozložit olej přítomný ve směsi. Po zimní odstávce s plnou nádrží by se na jaře mnělo přimazat.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod Matrix » stř bře 03, 2010 18:01:30

Tak s tím plně souhlasím. Musel sem domazat,protože se mi zdálo že se to začíná přidírat.
Babeta 210/000, r.v. 1988, najeto 22.500 km, S91+Stihl HP Ultra (zelený) 1:50
Uživatelský avatar
Matrix
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 276
Registrován: pon črc 06, 2009 17:42:11
Bydliště: Hradec Králové

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod martin110r » stř bře 03, 2010 18:07:03

Ja som to vyriešil tak, že som pred zimou vyjazdil nádrž dosucha a tak uskladnil Babettu. A keď som počas zimy chcel Babettu naštartovať, aby sa trošku zohrial motor a nevyležali guferá, tak som do nádrže nalial pol litra čerstvého benzínu a bol pokoj. Ono pokiaľ ten benzín nedržíte v nádrži viac ako 2 mesiace, tak by nemal byť problém.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod kompressor33 » úte bře 01, 2011 15:36:58

Myslím, že sú motory, ktoré môžu používať olej M2T v pomere 1:50. Predtým ich však treba aj zabehnúť na pomere 1:25 alebo 1:33. Použitie oleja závisí v každom prípade na konštrukcii motora (vzduch, voda) a použitých materiáloch (valec, piest) a v spôsobe použitia motora. Niektorí výrobcovia píšu na svoje oleje aj pomer 1:100. Nech je to akýkoľvek olej, neudrží pri tomto pomere kompresiu a stráca sa výkon. V menšej alebo väčšj miere. Zopár príkladov:
a) motokárové motory s obsahom 100 ccm a 125 ccm používajú najkvalitnejšie oleje (Castrol A747, ELF HTX 976, SHELL Racing M, ...) v pomere 1:25 až 1:33.
Ešte nedávno sa používali pomery 1:16 a 1:20 (väčšinou vzduchom chladené motory). Lenže tieto motory majú otáčky okolo 19 000 rpm. Vôľa piesta je cca 0,05 mm pri vŕtaní okolo 50 mm.
b) motory pre 125 GP tiež používajú vyššie vymenované oleje v pomere 1:33. Pracujú v rozsahu 13000 a 15 500 rpm (Honda, Aprilia). Vôľa na pieste je 0,05 až 0,06 mm pri novom pieste pri vŕtaní 54 mm.
c) skútrové motory na preteky používajú oleje Castrol XR77, IPONE Stroke 2R tiež v pomere 1:33. Vôľa na pieste býva pri vŕtaní 40mmm asi 0,04 mm a pri vŕtaní 50 mm asi 0,05 mm.
d) nový motor Puch pre Manet Korado mal vôľu na pieste 0,25 až 0,35 mm a Babetta mala vôľu na pieste od 0,045 do 0,06 mm. Rozdiel bôl z dôvodu rozdielnej tepelnej rozťažnosti piesta v dôsledku použitia rozdielnych ložení zmesi hliníka pre piest a geometrických rozmerov piestov (hrúbky stien, hrúbka čela piesta, ...). Pre Manet Korado sa prioritne odporúčal olej Shell Advance VSX 2T z dôvodu, že zanechával minimum karbonizačných zbytkov a preto neznefunkčnil piestny krúžok (je len jeden).
Zaujímavosť: Castrol TT napríklad zanecháva rovnaké karbonizačné zbytky ako M2T (test 2000 km).
Podľa mňa treba pre každý motor použiť olej podľa záťaže motora.
kompressor33
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 54
Registrován: čtv úno 03, 2011 15:46:14

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » stř bře 09, 2011 12:52:15

Zajímavý článek. A jak je dělaný píst do Koráda, je v něm invarová vložka?
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod kompressor33 » stř bře 09, 2011 16:24:22

Pôvodný piest do Puch motora montovaného v Manete bol od firmy Konig. Neskôr sa nahradil inými vhodnými výrobcami, ktorý splnili požadované parametre.
Tajomstvo je chemickom zložení zliatiny a jeho chladnutí a v tenkých, ale stabilných stenách.
kompressor33
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 54
Registrován: čtv úno 03, 2011 15:46:14

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod patt » ned srp 28, 2011 10:19:19

Ani nevím, proč v příručce na babettě píšou 1:33, vždyt má nahoře už jehlové ložisko. U starých jaw s bronzovým pouzdrem se má mazat 1:33, stadion má snad i 1:25, ale na mé S11 s jehlovým ložiskem mažu 1:40 nějakým lepším olejem, momentálě nějakou polosyntetikou co jsem vyhrál, ale i nějakým lepším minerálem než M2T a taky jede - 4tis. km bez vážné závady. Jinak simson normálně jezdi na poměr 1:50 na M2T a to je ten motor mnohem víz zatěžován, než u babetty...
Můj názor je, že s trochu lepším olejem, než je M2T se u babetty dá jezdit klidně na 1:50 bez žádného problému, alespon se nebude tolik zasírat vejfuk, celej motor a nemusíte kupovat tolik olej...
patt
Právě začínám...
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned srp 28, 2011 9:21:59

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod heslar » pon srp 29, 2011 22:07:00

DAWID píše:no teoreticky asi takhle :-) došel mi cestou na babettě benzín tak jsem dotlačil k první Benzince - natankoval jsem a šel pro olej.Samozřejmě jediné co měli byla tuba oleje 220ml ( ano 2,2deci ) za 160Kč.Plná syntetika OMV Bixxol 2T SYN API TC++,JASO FC.Lehce si lze dopočítat že litr tohoto oleje by stál přes 700kč :DDD protože se mi nechtělo lít do nádrže něco nouzového jako třeba olej do auta (ano - babetta by to taky ale zvládla a jela by na to také ) tak jsem koupil onu zázračnou tubu oleje.No,nějakým blbým výpočtem (nevím na co jsem u toho myslel ) jsem ten olej naředil s benzínem v poměru 1:200 místo 1:35 :-)
Cesta domů byla cca 15-20km a to jsem si cestou ještě řekl že vyzkouším babettu na jednom z nejprudších kopců v Brně (ul .Venhudova) abych potrénoval na kopce na vysočině na které se chystám jet.Dal jsem si tento kopec na babettě asi 4 krát nahoru a dolů aby se projevila jestli to zvládne nebo ne ....a hádejte jak to dopadlo.

Dojel jsem v klídku domů,babetka to zvládla a přežila.
A to je pánové kopec, že ta babetta skoro nezvládá jet,jede ho celý jen na jedničku a v maximálních otáčkách až se kouří z motoru.
Doma dostalal přímazáno správně obyčejným minerálem na 1:35-1:40 a jezdí dál :-)



To je tym ze OMW bixoll sa riedi 1:100 a perfektne maze. Ja ho lejem do babetty uz dva mesiace a neviem si vynachvalit. A kupil som ho liter a stal ma v prepoce na ceske koruny cca 450. Tento olej mozem len doporucit.
Student STU FEI v BA odbor elektronika.
Uživatelský avatar
heslar
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 368
Registrován: sob úno 26, 2011 21:27:09
Bydliště: Topolčany

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod martin110r » čtv zář 15, 2011 18:56:13

patt píše:u babetty dá jezdit klidně na 1:50 bez žádného problému, alespon se nebude tolik zasírat vejfuk, celej motor a nemusíte kupovat tolik olej...


Zrovna toto by som u dnešných olejov neriešil. To neni ako M2T, pomer 1:50 a výfuk zadrbaný po 600 km. Dnešné oleje môžem miešať aj 1:33 a výfuk bude aj po 2000 km krásne čistý.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod butan » ned srp 25, 2013 12:58:12

Po delší době shrnu své zkušenosti s lepšími a přitom levnými oleji.
Postupně jsem úspěšně vyzkoušel tyto oleje s cenou menší než 100Kč /litr.
2TC Cinol zelený
Garden oil Sheron modrý
2T K-Clasissic žlutý, málo výrazná barva.
Cena typicky záleží spíš na náladě a agresivitě obchodníka než na kvalitě, není problém narazit na M2T ze vyšší cenu než tyto oleje.

Posledně jmenovaný je nyní běžně k dostání v síti Kaufland, a má neobvyklý obal, který jsem ještě neviděl. Po vyšroubování víčka se z hrdla nádobky vysune trubička asi 10cm dlouhá, průměr 1cm kterou se olej dobře dávkuje do odměrky, jiné nádoby bez pocintání. Takže olej doporučuji koupit jen pro získání zajímavého obalu :-)
Lubor
Naposledy upravil butan dne pon srp 26, 2013 22:36:57, celkově upraveno 2
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Poměr oleje námět k teoretické diskusi

Příspěvekod martin110r » ned srp 25, 2013 19:09:32

A nejaké porovnanie týchto troch olejov? Dymivosť za studena, za tepla, množstvo karbónu po určitých km, konzistencia karbónu (tuhý alebo mazlavý) a tak podobne.

Inak ja dlhodobo jazdím na ELF Moto 2HP Eco a spokojnosť. Za studena dymí málo, za tepla vôbec. Mažem v pomere 1:40. Výfuk čistím cca každých 2000 km viacmenej preventívne - po vypálení letlampou nepoznať rozdiel, takže asi by to bez dekarbonizácie kľudne vydržalo cca 6-8 000 km. Karbón je taký mazľavý. Ako keby bola vložka výfuku poliata olejom. Osobne si myslím, že keby som ju umyl v rozpúšťadle (technický benzín prípadne acetón), vyčistil by som ju rovnako dobre, ako vypálením.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

PředchozíDalší

Zpět na Benzín a oleje

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 9 návštevníků