Na silnici je legální s motorem do 1Kw a s maximálkou 25km/hod.
Zatím jsem nezjistil, od jakého věku na ní mohou na silnici děti, řekněme pod dohledem dospělého? Víte-li někdo, napište.
Ale většinou prodávané kusy tu homologační podmínku překračují, je tam motorek 49ccm, s membránovým karburátorem a klapkou, který dá v pohodě 3Kw, sedátko, a objevují se i modely s ruční dvoustupňovou převodovkou, třeba Nitro XG10. Zatím jsem nenašel odpružené hnané kolo, to mají jen elektrické modely. Běžné jsou kotoučové brzdy.
Pro nás by mohly být zajímavé některé náhradní díly, třeba ta dvoustupňová převodovka, karburátor. Všechno je to čína.
Výrobců je několik, mimo jiné i Blata. Právě Blata asi podmínky provozu na silnici splňuje, ale ve srovnání s čínskými modely je drahá, a vzhledem k malému výkonu tedy asi neprodejná.
Prohlédl jsem si důkladně tu XG10, tak ve stručnosti:
Motor 49ccm, hliníkový chromovaný válec, membránový karburátor kopie Walbro.
Odstředivá spojka.
Olejová převodovka cca 1:4.5 náplň 20ccm oleje.
Ručně (bowdenem) ovládaná převodovka se dvěma ozubenými gumovými řemínky, vždy je v záběru jen jeden z nich.
Volnoběžka (princip neznámý, a u jednorychlostních modelů chybí. Stojí za podrobnější průzkum, je schovaná někde v té 2-stupňové převodovce.
Řetězový náhon na zadní kolo.
Pohodlně sklápěcí přední řidítka, koloběžka se dá rychle složit pro převoz v autě.
Je to ale takové poťové zboží, po sezóně je třeba vyměnit skoro všechno, pláště, brzdové destičky, spojku, ložisko u řídítek. Zlatá Babetta. Náhradní díly na motor jsou k mání za poloviční cenu v opravnách sekaček.
Lubor
PS Prodavač koloběžky vychvaloval: "máme tu několik klientů kteří přišli o řidičák, a XG10 si velmi pochvalují"
