Azor píše:Od 19.1.2013, kdy začala platit další, už moc, moctá novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, by to mělo být k moři přece jen jednodušší. Nově se totiž do řidičáku zapisují všechna oprávnění, která plynou ze zákona, ne jenom jako dřív pouze ta, na které byly vykonány zkoušky. Takže kdo má momentálně v ŘP jen skupinu B a v cizině měl problémy s mopedem, ten si může vyměnit řidičák (potřebujete 1 fotku, bohužel 50 Kč, stávající ŘP a občanku) a bude tam nově mít zapsanou i skupinu AM (mezinárodně platná).
Tak na základě tohoto jsem si zašel na lokální registr ŘP, vyseděl si svoji čekací trojhodinovku s následujícím výsledkem (mám taky jen skupinu B):
Řidičský průkaz mi vyměněn nebude, platnost má do roku 2017 a není k tomu důvod žádat o výměnu dřív. O výměnu řidičského průkazu můžu zažádat až skončí jeho platnost. No i kdyby, tak skupina
AM mi tam nebude zapsána, protože jsem pro ni nedělal zkoušky. U nás a na Slovensku můžu legálně mopedy řídit i se skupinou B. No a nakonec skupina AM není skupina s mezinárodní platností, nýbrž národní. Všechny skupiny s národní platností jsou vyznačené v ŘP kurzívou (v mém případě AM a T). Mám si přečíst příslušné zákony.
Docela mě to štve, protože bydlím hned vedle Rakouska a chtěl bych si zajet a projet se (legálně samozřejmě) s Babettou po Vídni. Zajel jsem si do vedlejší vesnice k tamějším „
Pomáhat a chránit“ zeptat se co by mi s Babettou na jejich silnic řekli, ale jejich ohlašovny se od těch našich trošku liší. Mají tam čekárnu a ocelové dveře a mezi dveřima se těžko někoho jen tak mimochodem zeptám a otravovat je speciálně nebudu. Stejně si myslím, že bych se od nich nedozvěděl nic kloudného. Ptal jsem se ve vedlejší Rakouské vesnici jak to mají s mopedama u nich, speciálně jsem se zeptal na kategorii u nich známou jako
Mofa (Motor-Fahrrad, Motorové kolo) a bylo mi řečeno, že u nich platí to stejné co u nás. Tedy že s těmito mopedy u nich se dá jezdit legálně i bez VIN, akorát se s tím nesmím cpát na jejich dálnice a že se tak u nich jezdí. Jenže co jsem tak sledoval jejich skútry (nevím jestli to berou jako mopedy), tak jsem jediný bez VIN neviděl. Tak teda nevím. Koho se tam jet zeptat aby mi dal deklarativní rozhřešení a úplně nejlépe i nějaký papír do ruky pro případné potyčky s jejich modro-červeno-bílými? Zatím mám a vozím sebou řidičské oprávnění skupiny B, malý techničák (ještě origoš z Kolárova — na to by zas hleděli jak sůvy), zelenou kartu, helmu, moto-lekárničku a značku CZ. Co bych si měl ještě vyřídit nebo kam zajet?
Jinak k té cestě do Chorvatska: Nemyslím si že je to extra dobrý nápad. Aby Babetta nezavezela na silnici, je potřeba ji držet skoro na plný plyn ve vysokých otáčkách. A trápit ji tak minimálně 600km (ale reálně asi mnohem víc, že) v kuse, přes kopce a přes hory, na to bych srdce neměl. To by musel být fakt dobrý převod aby to jelo cestovní rychlostí tak na půl plynu.