od Pavel » pát lis 01, 2013 16:56:05
Tak mám odpověď z ministerstva dopravy, jak je to s těmi mopedy v Chorvatsku.
Vídeňská úmluva umožňuje mopedy uznávat jako jízdní kola nebo státům, které si to tak stanoví národní legislativou, umožní požadovat shodné požadavky jako pro motocykly.
Takže bych musel zjistit, zda Chorvatsko ratifikovalo Vídeňskou úmluvu ve článku 54, odstavec 2. A tak jsem na mrtvém bodě, protože nevím, kde to zjistit.
Jinak, pokud neratifikovalo, tak by stačilo splnit tyto body, viz text úmluvy níže. Tzn. dvě nezávislé brzdy,být vybavena zvonkem nebo jiným zvukovým výstražným zařízením, které je slyšet na dostatečnou vzdálenost,být vybavena účinným tlumičem výfuku,být vybavena zařízením umožňujícím mít bílé nebo žluté světlo vpředu a červené světlo a červenou odrazku vzadu, jméno nebo značku výrobce vozidla,na podvozku nebo, není-li jej, na karoserii, výrobní číslo nebo sériové číslo výrobce,na motoru výrobní číslo motoru, opatřuje-li jej výrobce takovým číslem, pro motorová kola (mopedy) objem válce a značku "CM" (to je např. na deklu od alternátoru)
Za sebe můžu říct, že už na to prdím. Dopátrat se této info mě stálo už spoustu úsilí a pořád nic. Ani nejde vygooglovat, kdo ratifikoval a v čem. Jedu tam tedy bez RZ a případně zkusím policajty překecat, že mám vše ok a když ne, tak si zaplatím pokutu.
--------------------------------------------------------------
Následuje výtah příslušných článků úmluvy Vídeň 1968:
ČLÁNEK 3
Povinnosti smluvních stran
5. Smluvní strany musí připustit k mezinárodnímu provozu na svém území jízdní kola a motorová kola, která splňují technické podmínky stanovené v kapitole V této Úmluvy a jejichž řidiči mají trvalé bydliště na území jiné smluvní strany. Žádná smluvní strana nebude moci vyžadovat, aby řidiči jízdních kol nebo motorových kol byli v mezinárodním provozu držiteli řidičského průkazu; smluvní strany, které učiní podle článku 54, odstavec 2 této Úmluvy prohlášení o tom, že staví motorová kola na roveň motocyklům, mohou však vyžadovat řidičský průkaz i u řidičů motorových kol v mezinárodním provozu.
Kapitola V
PODMÍNKY PRO PŘIPUŠTĚNÍ JÍZDNÍCH KOL A MOPEDU DO MEZINÁRODNÍHO PROVOZU
ČLÁNEK 44
1. Jízdní kola bez motoru v mezinárodním provozu musí:
(a) mít účinnou brzdu;
(b) být vybavena zvonkem, který je slyšet na dosta-tečnou vzdálenost a nesmějí mít žádné jiné zvukové výstražné zařízení;
(c) být vybavena vzadu červeným odrazovým zaříze-ním a zařízením vydávajícím bílé nebo žluté světlo dopředu a červené světlo dozadu;
2. Na území smluvních stran, které podle článku 54, odstavec 2 této Úmluvy neučinily prohlášení, že postavily motorová kola na roveň motocyklům, musí motorová kola v mezinárodním provozu:
(a) mít dvě nezávislé brzdy;
(b) být vybavena zvonkem nebo jiným zvukovým výstražným zařízením, které je slyšet na dostatečnou vzdálenost;
(c) být vybavena účinným tlumičem výfuku;
(d) být vybavena zařízením umožňujícím mít bílé nebo žluté světlo vpředu a červené světlo a červenou odrazku vzadu;
(e) mít identifikační značku stanovenou v příloze 4 této Úmluvy.
3. Na území smluvních stran, které podle článku 54, odstavec 2 této Úmluvy učinily prohlášení, že postavily motorová kola na roveň motocyklům, musí motorová kola připuštěná v mezinárodním provozu splňovat podmínky stanovené pro motocykly v příloze 5 této Úmluvy.
Příloha 4
IDENTIFIKAČNÍ ZNAČKY MOTOROVÝCH VOZIDEL A PŘÍVĚSU V MEZINÁRODNÍM PROVOZU
1. Identifikační značky musí obsahovat:
(a) pro motorová vozidla:
(i) jméno nebo značku výrobce vozidla;
(ii) na podvozku nebo, není-li jej, na karoserii, výrobní číslo nebo sériové číslo výrobce;
(iii) na motoru výrobní číslo motoru, opatřuje-li jej výrobce takovým číslem;
(b) u přívěsů údaje, uvedené shora pod písmeny (i) a (ii);
(c) pro motorová kola (mopedy) objem válce a značku "CM".
2. Značky, které uvádí odstavec 1 této přílohy, se musí umístit na přístupných místech a musí být snadno čitelné; kromě toho se musí provést tak, aby se nemohly snadno změnit nebo odstranit. Písmena a číslice ve značkách se uvedou jedině latinským písmem nebo kurzívou zvavou anglickou a arabskými číslicemi anebo se opakují tímto způsobem.
(m) výraz "motorové kolo" (moped) znamená každé vozidlo o dvou nebo třech kolech, které je opatřeno spalovacím motorem o objemu válců do 50 cm3 a jehož konstrukční rychlost nepřesahuje 50 km za hodinu. Smluvní strany však nemusí vzhledem ke svému zákonodárství považovat za motorová kola ta vozidla, která nemají charakteristické znaky jízdních kol, pokud jde o možnosti jejich užívání, zejména znak, že se mohou pohánět pedály nebo jejichž nejvyšší konstrukční rychlost, hmotnost nebo určité charakteristické znaky motoru přesahují stanovené hranice. Nic v této definici nesmí být vykládáno tak, že by bránilo smluvním stranám postavit motorová kola pro uplatnění předpisů svého zákonodárství o silničním provozu zcela na roveň jízdním kolům;
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý