večerní projížďka Moravským krasem s prasklým lankem plynu

Vyrasilli Vás Benga? Klekla Vám mašina? Či jste se naopak hezky projeli? Pište...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

večerní projížďka Moravským krasem s prasklým lankem plynu

Příspěvekod Pavel » sob dub 09, 2011 21:50:45

Můj příběh může sloužit jako inspirace pro ty, kterým se v budoucnu přihodí stejná závada na cestě a pak už budete vědět, co dělat, abyste kvůli tomu nezůstali někde viset.

Sobota 9.4.2011 17h odpoledne, venku jarní počasí, sluníčko, skoro 20 stupňů, doma nic na práci, tak jsem si řekl, což takhle si udělat takovou cca 70km projížďku po Moravském krasu, než se setmí? Tak jsem osedlal svůj stroj, přibalil si do batohu teplý svetr pro případ chladného počasí, do 1.5L PET láhve od piva jsem si nalil šťávu, společne s batohem ji umístil do košíčku a vydal se vstříc prozkoumat nové trasy v okolí. Jedu si svým tempem +-40km/h, klopím si v lese vesele zatáčky, vychutnávám pocity z jízdy a zhruba po hodině cesty přijíždím na jednu křižovatku a dávám přednost autu na hlavní. Pak se prudce rozjíždím a najednou rup, prasklo lanko plynu, Babetta pozvolna zpomaluje, musím si přišlápnout šlapátky, abych vůbec mohl vyjet z křižovatky a zastavuju na krajnici na volnoběh. Vypínám motor, zavírám přívod paliva a je mi jasné, že jsem dneska dojel :( ....Vozím si téměř všechny díly, ale náhradní lanko plynu opravdu ne. R.I.P 8200km, 27let.

Vytahuju bowden z rukojeti plynu. Bohužel lanko zalezlo dovnitř bowdenu, takže pokus o jízdu v kleštích v ruce nepřipadá v úvahu. Nápad zašroubovat šroub volnoběhu na doraz je také blbost, nemá to dostatečný tah, aby se to rozjelo. Vybaluju servisní nářadí a pohodlný kobereček, usedám na něj a pouštím se do demontáže plastových krytů. Po demontování levého krytu chytnu bowden u karburátoru, abych zjistil, zda je lanko pořád zaháklé o pojistku šoupátka a vytahuju bowden i s lankem ven z karburátoru. Ach jo :? . Přemýšlím, co teď. Je 18h, za hoďku se začne stmívat, začne být zima a mám to hodinu domů. Zvládnu to nebo se na to mám vyprdnout a zavolat přítele na telefonu s žádostí o odvoz? Vyhrává snaha pomoct si sám a vyřešit kritickou situaci.

Pouštím se do demontáže karburátoru, vylívám "ekologicky" benzín do trávy, mezitím projíždějí kolem neustále cyklisté, motorkáři, přibržďují a počumují, jako jsou zvyklí u bouraček, nikdo nenabídne pomoc (stejně by mi nepomohli, ale bylo by fajn, kdyby měl aspoň někdo snahu pomoct) a najednou prochází kolem náhodný chodec, který vtipně prohodí "ne a ne jet, co? :D " a odchází. Raději nereaguju a pokračuju v brainstormingu, jak z té šlamastiky ven :idea: . Vytáhnu lanko z bowdenu, nasazuju zpátky lanko za pojistku šoupátka s nápadem, že ho budu držet za jízdy v ruce a akcelerovat přitahováním k sobě, zašroubovávám víko karburátoru a lanko mi zase vyskakuje ven. Po chvíli uvažování přicházím na to, že takhle to nebude spolehlivé a může mi to zase kdykoliv vyskočit :| . Lepší bude, když zdvihnu lankem šoupátko do horní polohy a v této pozici to zaaretuju tím, že omotám lanko kolem karburátoru a Babetta mi pak pořád pojede na maximální rychlost. Regulovat rychlost bych mohl přibržďováním, případně chcípákem. Po nějaké době se mi to podařilo omotat a zafačovat tak, aby to drželo. Namontovávám zpět karburátor, pouštím palivo a najednou vidím, že mi teče benzín z horního víka :!: . Špatně jsem to sešrouboval a navíc jsem nechal zařazený sytič. Stresová situace, blíží se pomalu večer. Tak znovu dolů, udělat to pořádně a zpátky namontovat. Na stojanu pak zkouším, jestli chytne, chytá napoprvé, pohoda, zavírám palivový ventil a montuju zbytek dílů :lol: .

Nasazuju přilbu, povoluju ventil benzínu a rozšlapávám se. Babetta cuká, je evidentně přechlastaná, šlapu o 106, pomalu se chytá, rozjíždí se, ujedu sotva 500 metrů a pořád cuká, zastavuju, vypínám motor a vidím tu spoušť pode mnou. Z karburátoru vytéká odevšad benzín, přetýká přes misku na žebra válce :x . Asi mi dobře nedovírá ventil plováku nebo je to tím, že mám pořád plyn v poloze max. No jo, spádový karburátor, benzín samovolně protéká spádem skrz a vytéká ven. Rychle zavírám palivový ventil, naštěstí nejsou žebra přiliš horká, aby se to vzňalo. No, tak jsem v prdeli, říkám si, je už 19h, není čas na další demontáž, zapadá slunko, začíná se stmívat. V ten moment zkouším volat přítele na telefonu, nebere mi to ani na třetí pokus, tak si říkám, holt to musím nějak spravit, abych dojel. Po chvíle uvažování mě napadá, že bych mohl karburátor trošku přivřít, nastavit ho tak do půlky, do středních otáček a naštestí na víku karburátoru je šroub, s kterým se dá regulovat napnutí lanka, takže když ho zašroubuju, tak karburátor přivřu. S touto konfigurací startuju se zavřeným ventilem paliva. Chytlo to hned napoprvé do středních otáček. Tak jsem to chcípl, sundal ze stojanu a začal se rozšlapávat. Chytlo to hned a začlo se to pomalu rozjídět, až jsem dosáhl na rovince cca 30km/h a takto jsem jel až domů. Zezačátku jsem střídavě za jízdy otvíral a zavíral přívod paliva a díval se, jestli mi benzín nevytéká na misku. Nic nevytékalo, tak jsem ventil nechal už otevřený a jel, až jsem dojel do Brna. Na každé křižovatce, kde jsem musel dát přednost, jsem se musel zastavit, vypnout motor, zavřít přísun paliva a pak se zase rozšlapávat a až to chytlo, tak jsem zase otevřel ventil paliva. Přijíždím vítězoslavně ke garáži a mám dobrý pocit, že jsem to spravil tak, abych dojel :) :P :D . Je půldeváté večer, téměř tma. Na poslední chvíli.

Ponaučení pro příště. Buďto si ssebou vozte náhradní bowden plynu (stojí cca 50Kč) nebo to pak udělejte jako já. Dojet nouzově s karburátorem zaaretovaným ve střední poloze, aby to moc netáhlo a současně aby to nebylo úplně líné. Je zbytečné kvůli tomu zůstat někde viset. Tak ať vám to jezdí.

Edit 22.4.2011: Nějak mi to nedalo a před pár dny jsem zkoumal, proč mi z toho karburátoru tekl benzín. Nakonec jsem zjistil, že mi plovák mírně drhnul a občas nezavíral úplně přívod benzínu. Už to je spravené.
Naposledy upravil Pavel dne pát dub 22, 2011 14:27:42, celkově upraveno 3
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: večerní projížďka Moravským krasem s prasklým lankem ply

Příspěvekod hugo » ned dub 10, 2011 13:14:28

Nezávidím ti, ale aspoň máš poučenie a zážitok na ktorý sa tak ľahko nezabúda. Nech ti to jazdí. :wink:
hugo
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 44
Registrován: stř úno 09, 2011 16:53:31
Bydliště: Košice

Re: večerní projížďka Moravským krasem s prasklým lankem ply

Příspěvekod Dave842 » ned dub 10, 2011 13:35:05

Dost drný teda!! :) Fakt borec, že si dojel dom :wink:
Babettář Dave!
Uživatelský avatar
Dave842
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 249
Registrován: úte pro 14, 2010 19:43:39
Bydliště: Olomouc

Re: večerní projížďka Moravským krasem s prasklým lankem ply

Příspěvekod heslar » sob dub 23, 2011 22:10:17

Gratulujem k uspesnemu dojazdu!
Student STU FEI v BA odbor elektronika.
Uživatelský avatar
heslar
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 368
Registrován: sob úno 26, 2011 21:27:09
Bydliště: Topolčany


Zpět na Zážitky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků