Kvalita náhradných dielov

Nie nepomýlil som si tému. Skutočne môj príspevok patrí do témy Zážitky.
Minulý týždeň mi na Babette neviem akým zázrakom praskla listová pružina. Asi bežné opotrebenie. 16 rokov a 20 000 km asi urobia svoje. Neostávalo nič iné ako kúpiť listové pružiny nové, a to hneď tri. Keďže nákup len troch pružín sa neoplatí vzhľadom na nepomer nízkej ceny tovaru a dosť vysokého poštovného + manipulačných poplatkov, rozhodol som sa pribaliť k zásielke ešte dačo. Chcel som "poliečiť" spojkovú časť v Babette, tak sa k tomu pridali ešte rozbehové čeľuste, rozbehové pružiny, unášač radiacich čeľustí (nemyslím regulačné unášače) a radiace čeľuste.
V sobotu ráno som sa celý nažhavený pustil do spojky, nech Babetta jazdí čo najskôr. Povymieňal som všetky diely, ktoré som objednal, poskladal Babettu a idem sa previezť. Chytila na prvý šup. Len čo sa motor zohrial som zastavil, že si kuknem ako sa jej darí držať voľnobeh s novou spojkou. Dobrzďujem iba keď motor zhasne. Klasika, ako keď na manuálnej prevodovke nestlačíte spojku pri zastavení a necháte tam kvalt. Rozmýšlam, čo s tým doprdele je. Schválne som ten bubon neuťahoval na fest, však je to kónus, tomu netreba veľa. Vravím si, že je tam príliš veľa vecí nových a musí si to všetko sadnúť. Naštartoval a pokračoval v jazde. Schválne som si vybral akúsi družstevnú cestu, kde bol miestami krásny rovný asfalt a miestami rozbité úseky. Ideálne na zábeh spojky. Chvíľku sa podrncať po jamách, jednotka, dvojka, jednotka a potom zas kus rovnej cesty, kde majú spojky čas schladnúť. Prešiel som takto asi 5 km, zastavil a motor znovu zdochol. Už mi začalo byť divné. Že by si to furt nesadlo? Neviem čo ma napadlo zhodiť Babettu zo stojana a potlačiť ju. Zrazu cítim že tlačím proti kompresii. Slabými pružinami to nebude. Motorom mi točí doslova pri sebemenšom pohybe, kedy spojky nič netušia o odstredivej sile, nech by boli pružiny ako chceli vyťahané. Znovu sa v duchu ubezpečujem, že som bubon nedoťahoval moc silno a určite mám všetko poskladané správne.
Došiel som domov, rozobral rozbehový bubon, kuknem lepšie a obloženie na jednej rozbehovej spojke je zboku spálené. Hajzlíci jedni - nadávam na adresu výrobcu. Jedna čeľusť bola o čosi širšia a drhla bokom o malú remenicu. Našťastie zatiaľ drhla iba obložením. Ešte kúsok, a už by drhla "železo na železo". Zničil by som si tak malú remenicu, ktorú som nedávno kupoval novú. Rýchlo som tie spojky vyhodil a dal tam druhé, ktoré som našiel v krabici medzi náhradnými dielmi. Tieto už mali čierne obloženie. Tie predchádzajúce mali hnedé. Proste iný výrobca zrejme. Poskladal som a znovu šiel na testovaciu jazdu. Zastavím, motor voľnobeh drží, ale keď dám Babču na stojan tak sa koleso krúti dosť silno. Zatiaľ to neriešim. Obloženie je nové, musí si sadnúť. Každému to vravím.
Okrem iného som motor párkrát vypol a štartoval. Zrazu cítim že neroztáčam motor ale proste niektorá spojka prešmykne a neprenesie silu na kľukovku. Idem na problém logicky - s mastnotou som nikdy problém nemal, štartovacia spojka je pôvodná, zabehnutá...radiaca spojka je nová ahááá jasné, ešte obloženie nezaberá celou plochou. Musí si sadnúť. Štartujem a idem. Mierny kopček, jednotka, plný plyn, radiaca spojka začína šmýkať a relatívne rýchlo tam "našmýka" dvojku. Prejdem kus cesty nech bubon trochu schladne a proces zopkujem. Vidím že dvojku mi radí pekne, vtedy, kedy má, aj do jednotky si podradí v správny moment no pri štartovaní to furt šmykne. Idem domov, sundám spojkový kryt, prešliapnem a vidím, že sa sila stratí v jednotkovom bubne. Dávam dolu a vidím problém, ktorý som už raz odstraňoval. Štartovacie čeľuste-druhovýroba majú malinko iné zakrivenie a skôr než obloženie sa bubna dotkne hliníková časť. No a kov na kov, to moc nepôjde, zvlášť keď má prekonať ešte aj kompresiu. Jasné že to nemôže skončiť inak, ako prešmyknutím. Prebrúsil som pilníkom miesto, kde to šmýkalo a je pokoj. Už len nech si sadnú tie rozbehové čeľuste.
Blížime sa ku koncu. Som rád, ak ste to prečítali až sem. Opäť sa potvrdilo aké "kvalitné diely" diely sa predávajú a ako dokážu skomplikovať zdanlivo jednoduchý úkon, akým je výmena spojky. Vďaka takejto kvalite dielov sa z jednoduchého mopeda stáva častokrát zložitý, poruchový stroj s "nevysvetlitelnými" závadami o ktorých sa mnohokrát nepíše ani v návode, ani v dielenskej príručke, pretože pri kvalitných dieloch (prvovýroba) by boli takéto poruchy skôr výnimkou ako pravidlom.
Minulý týždeň mi na Babette neviem akým zázrakom praskla listová pružina. Asi bežné opotrebenie. 16 rokov a 20 000 km asi urobia svoje. Neostávalo nič iné ako kúpiť listové pružiny nové, a to hneď tri. Keďže nákup len troch pružín sa neoplatí vzhľadom na nepomer nízkej ceny tovaru a dosť vysokého poštovného + manipulačných poplatkov, rozhodol som sa pribaliť k zásielke ešte dačo. Chcel som "poliečiť" spojkovú časť v Babette, tak sa k tomu pridali ešte rozbehové čeľuste, rozbehové pružiny, unášač radiacich čeľustí (nemyslím regulačné unášače) a radiace čeľuste.
V sobotu ráno som sa celý nažhavený pustil do spojky, nech Babetta jazdí čo najskôr. Povymieňal som všetky diely, ktoré som objednal, poskladal Babettu a idem sa previezť. Chytila na prvý šup. Len čo sa motor zohrial som zastavil, že si kuknem ako sa jej darí držať voľnobeh s novou spojkou. Dobrzďujem iba keď motor zhasne. Klasika, ako keď na manuálnej prevodovke nestlačíte spojku pri zastavení a necháte tam kvalt. Rozmýšlam, čo s tým doprdele je. Schválne som ten bubon neuťahoval na fest, však je to kónus, tomu netreba veľa. Vravím si, že je tam príliš veľa vecí nových a musí si to všetko sadnúť. Naštartoval a pokračoval v jazde. Schválne som si vybral akúsi družstevnú cestu, kde bol miestami krásny rovný asfalt a miestami rozbité úseky. Ideálne na zábeh spojky. Chvíľku sa podrncať po jamách, jednotka, dvojka, jednotka a potom zas kus rovnej cesty, kde majú spojky čas schladnúť. Prešiel som takto asi 5 km, zastavil a motor znovu zdochol. Už mi začalo byť divné. Že by si to furt nesadlo? Neviem čo ma napadlo zhodiť Babettu zo stojana a potlačiť ju. Zrazu cítim že tlačím proti kompresii. Slabými pružinami to nebude. Motorom mi točí doslova pri sebemenšom pohybe, kedy spojky nič netušia o odstredivej sile, nech by boli pružiny ako chceli vyťahané. Znovu sa v duchu ubezpečujem, že som bubon nedoťahoval moc silno a určite mám všetko poskladané správne.
Došiel som domov, rozobral rozbehový bubon, kuknem lepšie a obloženie na jednej rozbehovej spojke je zboku spálené. Hajzlíci jedni - nadávam na adresu výrobcu. Jedna čeľusť bola o čosi širšia a drhla bokom o malú remenicu. Našťastie zatiaľ drhla iba obložením. Ešte kúsok, a už by drhla "železo na železo". Zničil by som si tak malú remenicu, ktorú som nedávno kupoval novú. Rýchlo som tie spojky vyhodil a dal tam druhé, ktoré som našiel v krabici medzi náhradnými dielmi. Tieto už mali čierne obloženie. Tie predchádzajúce mali hnedé. Proste iný výrobca zrejme. Poskladal som a znovu šiel na testovaciu jazdu. Zastavím, motor voľnobeh drží, ale keď dám Babču na stojan tak sa koleso krúti dosť silno. Zatiaľ to neriešim. Obloženie je nové, musí si sadnúť. Každému to vravím.
Okrem iného som motor párkrát vypol a štartoval. Zrazu cítim že neroztáčam motor ale proste niektorá spojka prešmykne a neprenesie silu na kľukovku. Idem na problém logicky - s mastnotou som nikdy problém nemal, štartovacia spojka je pôvodná, zabehnutá...radiaca spojka je nová ahááá jasné, ešte obloženie nezaberá celou plochou. Musí si sadnúť. Štartujem a idem. Mierny kopček, jednotka, plný plyn, radiaca spojka začína šmýkať a relatívne rýchlo tam "našmýka" dvojku. Prejdem kus cesty nech bubon trochu schladne a proces zopkujem. Vidím že dvojku mi radí pekne, vtedy, kedy má, aj do jednotky si podradí v správny moment no pri štartovaní to furt šmykne. Idem domov, sundám spojkový kryt, prešliapnem a vidím, že sa sila stratí v jednotkovom bubne. Dávam dolu a vidím problém, ktorý som už raz odstraňoval. Štartovacie čeľuste-druhovýroba majú malinko iné zakrivenie a skôr než obloženie sa bubna dotkne hliníková časť. No a kov na kov, to moc nepôjde, zvlášť keď má prekonať ešte aj kompresiu. Jasné že to nemôže skončiť inak, ako prešmyknutím. Prebrúsil som pilníkom miesto, kde to šmýkalo a je pokoj. Už len nech si sadnú tie rozbehové čeľuste.
Blížime sa ku koncu. Som rád, ak ste to prečítali až sem. Opäť sa potvrdilo aké "kvalitné diely" diely sa predávajú a ako dokážu skomplikovať zdanlivo jednoduchý úkon, akým je výmena spojky. Vďaka takejto kvalite dielov sa z jednoduchého mopeda stáva častokrát zložitý, poruchový stroj s "nevysvetlitelnými" závadami o ktorých sa mnohokrát nepíše ani v návode, ani v dielenskej príručke, pretože pri kvalitných dieloch (prvovýroba) by boli takéto poruchy skôr výnimkou ako pravidlom.