Na válečné ztezce

Vyrasilli Vás Benga? Klekla Vám mašina? Či jste se naopak hezky projeli? Pište...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Na válečné ztezce

Příspěvekod Koby » ned srp 30, 2015 15:55:03

Tento výlet jsem uplně neplánoval.Kombinace kopání se do pozadí v práci,pěkné počasí,zájem o válečnou historii a jeden podobnej blázen.Skončilo to tím že jsem včera vyrazil v 1hod nakonec sám,Páč kamarád radši zůstal v bezpečí pod pantoflem své přítelkyně :evil: Já samozřejmě taky nemám uplně chápavou polovičku ale jsme spolu už víc než desetiletí takže po vyslechnutí krátké bezpečnostní instruktáže jsem měl povoleno vzdálit se :) Trasu jsem si zvolil po místních více či méně známých místech válečné vřavy.Snad v každé obci naší republiky se najdou stopy těchto událostí a je potřeba je vyprávět dál,mladí už si moc nevypráví a pamětníků ubývá.
Nečekejte záplavu fotek našlapaných vojenskou technikou a kulervoucí příběhy hrdinství.V jistých ohledech jsme nebyli lepší než komanda elektrikářů(esesáci) a ve škole se dozvíte jen to že němci byli zlí a ostatní hodní.Každá mince má dvě strany akorát se mluví vždy jen o jedné.
Svůj stroj tedy obracím směr Blučina,je pátek ale dopravní situace ještě negraduje tak se jede dobře vyjma toho že se všude něco spravuje takže už po třech kilometrech v Židlochovicích bravurně beru kolonu aut přes malé staveniště.Můj cíl je jasný-Blučinský rybník,pro někoho místo na dobrou koupačku pro mě je to pietní místo.Ví o tom jen pár místních a zasvěcených lidí ale zrovna na dně tohoto rybníka odpočívají trosky německé stíhačky Bf 109 G-14.Tento stroj byl zasažen protivzdušnou obranou u Sokolnic,pilot stačil vyskočit na padáku ale po dopadu na zem byl ubit ruskými vojáky.Kolem této události je stále mnoho dohadů.V roce 2001 byla větší část trosek vyzdvižena,ale z technických důvodů se nepodařilo vyzdvihnout vše.Bohužel se na místě nenachází ani malý pomníček co by tuto událost připomenul.No tak fotka,fofola a figáro a jedeme dál :) Směr Pohořelice,beru to zadem na Rajhrad a míjím pár pěknejch cyklistek(at žije kozatý počasí :D )ovšem vzadu funěj dva nama-kanci co mě spražej pohledem smrti :? V Rajhradě už trochu kolabuje doprava tak to stahuju na Syrovice a zajíždím si abych se vyhl hlavní trase.V okolí se dá najít pár pozůstatků tzv.Hitlerovy dálnice-ovšem dnes když zapátráte po tomto projektu tak zjistíte že stavba byla plánována již před válkou a Hitler si to vypujčil a vzal za své :? Na hlavní se vracím až u Hrušovan a pádím směr Pohořelice.Těsně u Pohořelic je tzv.Smolinák-když jedete autem tak je to celkem překvapení-smažíte to kilem po rovině a najednou padáte z 12%.Již v minulosti tady pár závodníků málem skočilo na pomalejší auto :shock: Projíždím Pohořelice směr Znojmo tady se táhne od Přibic na Moravský Krumlov pás poválečného opevnění a není problém v okolí najít pár pevnostních srubů a kulometných betonů.Já ale jedu až za Pohořelice-zde cca 1km směr Znojmo se nachází památník tzv.Brněnského pochodu smrti.Tato událost ukazuje na poválečné rozhořčení místního obyvatelstva která si svoji zlost vybila na Brněnských němcích.Všichni Němci byli násilně sehnáni a donuceni pochodovat z Brna za Rakouské hranice.Jednalo se většinou o starší občany,ženy a děti.Muži byly ponecháni v Brně aby pomáhali odklízet trosky.Ti co během pochodu nestačili,byli ubíjeni nebo zastřeleni na místě.Přenocovali v Rajhradě a Pohořelicích.Celkem bylo odsunuto z Brna cca 25000 Německých obyvatel.Z toho ti co nebyli schopni jít dál umírali v hrozných podmínkách ve zdejším sběrném táboře a okolních obcích.Ve zdejším hromadném hrobě odpočívá 890mrtvých.Historikové se ovšem rozcházejí a Rakouská strana počítá skoro s dvojnásobkem.Není to zrovna věc kterou by jsme se mohli chlubit takže je to pochopitelné.Pietnost tohoto místa uctila i moje Hujda a odmítala nastartovat,vyčištění svíčky pomohlo a jedu směr Přibice.Tady kousek před vesnicí je po pravé straně na kraji lesa pomníček neznámému rus.vojákovi.Bližší okolnosti neznám,narazil jsem na něj už dříve náhodou při výletu za místním opevněním.Je vidět že se o toto místo někdo stará,i když o tom asi vědí jen místní pamětníci a pár houbařů.Pokračuji směrem k Pouzdřanům-zde pokud projedete obcí směrem k Pálavě je pěkné místo na focení-napravo Pálava a nalevo Pouzdřanský kopec.Zde taky nenaleznete nějaký pomník ale místní vědí.Při náletu na vlak se zde roztříštil americký stroj Lockheed P 38j-15-lo.Pilot špatně odhadl výšku a po náletu zavadil o dráty vysokého napětí,dopadl naplocho do pole,odrazil se a roztříštil o Pouzdřanský kopec.Měl jsem štěstí a při focení zrovinka jel vlak(trasa Brno-Břeclav).Dle fotky jde vidět že pilot neměl šanci jakékoliv záchrany a na místě zemřel.
Občas si zalítám online War thunder a řeknu vám že udržet tohle letadlo těsně nad zemí a nezapíchnout se je celkem fuška.Je to celkem povedená hra a je v ní kladen velký důraz na autentické chování různých strojů.To už ale moc odbíhám takže popojedem.Směr Hustopeče-Starovičky,přesně napůl cesty hlavního tahu na Břeclav stojí pomník který nelze přehlédnout-Památník na největší tankovou bitvu na Jižní Moravě.Ruský T34 na dvoumetrovém betonovém podstavci prostě nepřehlédnete.Dne 16.4.1945 ppor.I.S.Mirenko se svým strojem pronikl do týlu nepřítele,zničil tři Panthery a samohybné dělo.Díky tomuto činu se pak nepřítel dal na ústup a bylo rozhodnuto o výsledku bitvy.Nakonec byl i jeho tank zničen a po zásahu shořel.Raněný Mirenko ještě stačil vytáhnout dva členy své osádky ale nakonec přežil jen on.Památník byl postaven v r.1975 ke třicetiletému výročí a tank dostal palubní číslo původního Mirenkova stroje-200.Je tady celkem pěkné odpočívadlo,ale z jedné strany řve dálnice,z druhé státní na Břeclav a celé to dokreslují děla proti Špačkům v okolních vinohradech.Už jen přidat trochu kouře,a máte celkem pěknou představu válečné vřavy.Popojedem.Směr Velké Pavlovice-Vrbice.Při 2km stoupání na Vrbici už Hujda pěkně hicuje,je půl 5 a slunce pěkně pere takže nahoře i když kilometr od cíle dávám pauzu.Jedu trochu naslepo,páč naposledy jsem zde byl asi před 18lety a nevím jestli můj cíl nehodili do železa.
Nehodili-dokonce to tu vypadá čím dál lépe.Pěkně upravené okolí s výhledem na vinné sklípky.Hned u kostela,vedle hřbitova se ční památník a vedle něj dělo.Přesněji řečeno Německý protitankový Pak 40 ráže 75mm.Tenhle kus železa byl umístěn mezi Vrbicí a Bořeticemi.Německá osádka padla a po válce bylo znehodnoceno a umístěno zde.Památník byl dostaven později.Nejradši bych ho zapřáhl za Hujdu a postavil si ho před barák.
Sjíždím z Vrbice do Kobylí,mého rodiště.Kávička u našich,prodrbat všechny a všechno a jedeme ke zlatému hřebu této cesty.Je to nedaleko,přes Brumovice do Morkůvek.Malá obyčejná vesnice ovšem s neobyčejným rodákem,hrdinou generálporučíkem Fr.Peřinou.Jestli jste to dočetli až sem a toto jméno neznáte tak jste u mne klesli.Byl to výborný stíhač,jako první z čechoslováků měl tu čest utkat se na nebi s Luftwaffe a do konce války se stal leteckým esem a 4 nejlepším československým stíhačem s kontem 12jistých,2 pravděpodobných a 1poškozených(sestřelených) letadel.Už mnohokrát se chystám do místního muzea,ted tady sem ale mají zavřeno.Nevadí.Musím si nechat něco napříště..
Najeto 135km,lehce připeklej od slunce a doma mi hlásil tachometr 4000,6km.
Zdroje:
wikipedia
leteckabadatelna.cz(doporučuji zhlédnout)
morkuvky.cz
fotky-http://kobylak.rajce.idnes.cz/Na_valecne_ztezce#
Pomozte vymítit smrt z našich silnic! Jezděte po chodníku!!!
B207-300 Hellbetta
B215 Hujda
B225 Stella-Střella
Koby
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 536
Registrován: ned úno 10, 2013 1:52:48
Bydliště: Frog city,Brno venkov

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod RottenFox » ned srp 30, 2015 19:57:01

Tady k nahlédnutí fotografie - Alois Vašátko a František Peřina.
http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=voj ... chnika_vse

Dík za článek, Koby.
Uživatelský avatar
RottenFox
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 570
Registrován: pát srp 23, 2013 3:57:54
Bydliště: Pohraničí Západních Čech

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod ridchey » pon srp 31, 2015 6:24:48

pekna štreka :-)
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod Pavel » pon srp 31, 2015 10:13:38

Předpokládám, že v článku zmiňuješ Pepu. Docela mě mrzí, že jsem o tuto vojenskou pamětní exkurzi přišel, nicméně včera jsem zaslouženě odpočíval po 900km štrece, kterou jsem dal na jeden zátah.

Večer mi to ale už nedalo, vytáhl jsem zelenou, zaštrychal s nádrží, zda není už téměř suchá, nabrknl kupodivu po 10 dnech napoprvé a už jsem si to šinul na svoji oblíbenou okružní jízdu po brněnských kopcích a vracel se domu až po setmění :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod Koby » pon srp 31, 2015 11:38:16

Ano měl to být Pepa.Ovšem tuto exkurzi si můžeme kdykoliv zopáknout i s prohlídkou muzea.Jel jsem už v pátek,ale dopisoval jsem to ještě včera :)
Pomozte vymítit smrt z našich silnic! Jezděte po chodníku!!!
B207-300 Hellbetta
B215 Hujda
B225 Stella-Střella
Koby
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 536
Registrován: ned úno 10, 2013 1:52:48
Bydliště: Frog city,Brno venkov

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod Pavel » pon srp 31, 2015 14:49:17

Stále je ve hře i muzeum socialistických aut ve Strnadicích (kousek od Benešova u Prahy), mám teď 2 volné víkendy....200km z Frog city....
http://www.retroautomuzeum.com/onas.html
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod RottenFox » úte zář 15, 2015 5:30:08

Kurňa, Koby, dívaj na to. :-)
Si tak valím na návštěvu ke tchýni, najednou proti mě vojenskej konvoj. :-) Tak rychle na nejbližší exit, otáčím to a najíždím směr Praha, manželka má za úkol natáčet a rychle to pálím za něma vočumovat. :-)

To jsou jiný mašiny, než nám jako dětem ukazovali na den dětí v kasárnách. :lol:
Uživatelský avatar
RottenFox
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 570
Registrován: pát srp 23, 2013 3:57:54
Bydliště: Pohraničí Západních Čech

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod Koby » úte zář 15, 2015 9:52:48

Moc pěkný :) i dobře hudebně zpracovaný :D
Pomozte vymítit smrt z našich silnic! Jezděte po chodníku!!!
B207-300 Hellbetta
B215 Hujda
B225 Stella-Střella
Koby
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 536
Registrován: ned úno 10, 2013 1:52:48
Bydliště: Frog city,Brno venkov

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod RottenFox » úte zář 15, 2015 15:34:29

No já nejdřív to rádio stáh, ale pak si říkám, kdo se s tím má potom ozvučovat, tak jsem ho zase přidal a jelo se. ;-)
Kdybych to čekal, tak jsem tam třeba naladil něco jinčího, no. :-)
Uživatelský avatar
RottenFox
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 570
Registrován: pát srp 23, 2013 3:57:54
Bydliště: Pohraničí Západních Čech

Re: Na válečné ztezce

Příspěvekod Jenda » pon zář 28, 2015 2:58:43

Koby píše:V okolí se dá najít pár pozůstatků tzv.Hitlerovy dálnice-ovšem dnes když zapátráte po tomto projektu tak zjistíte že stavba byla plánována již před válkou a Hitler si to vypujčil a vzal za své...


Musím tě trochu opravit. Zmíněná dálnice je tzv. Exteritoriální dálnice. Podle původního německého číslování to měla být Autobahn A88. Plánována původně z Berlína do polské, tehdy vlastně německé Wroclavi (Breslau) a dále přes Moravu do Vídně. Přejíždím její těleso vždy při cestě do Vápenek mězi Ořechovem a Hajany u Brna. Je to ryze německý projekt. Stavba byla zastavena, jako u všech dálnic jak v Říši, tak v Polsku a Protektorátu Čechy a Morava v roce 1942. Zajímavá je tím, že v její trase je nejvíce dochovaných původních objektů a částí zemního tělesa. Dálnice sama měla být výsostným územím Říše, tedy na všech exitech na území protektorátu měly být celnice. Tedy jednalo se o dálnici výlučně tranzitní.
Krátký úsek u Brna byl dokončen, jinde (tuším u Svitav) po ní vede na několika málo kilometrech v polovině profilu silnice č. 150. Malou část její trasy využívá i nynější R43. Zajímavé stavby se dají najít na její trase velice často. Jsou jich desítky od mostů a nadjezdů, malých mostků a propustků až po gigantické stavby a vysoké náspy. Viz například dokončená podpěra mostu u Brněnské přehrady a kuriózní klopený most u Nebovid s příčným náklonem více než pět stupňů, konstruovaný v daném poloměru zatáčky na rychlost 160km/h.

Původní dálnice z Prahy do Brna je už ryze česká záležitost, i když Němci částečně pozměnili projekt (zvýšení cestovní rychlosti na max. 160 km/h). Tato dálnice, tedy ta původní je nazývána Protektorátní dálnice. Původních staveb se ale dochovalo málo, byly pohlceny stavbou D1 nebo pro ní využity (Mosty Průhonice a Šmejkalka). Vyjma mostů přes Sedmpanský a Sedlický potok, kde nová dálnice D1 zcela změnila trasu. Most přes Sedlický potok sice stojí, ale je až po mostovku zatopen přehradním jezerem. http://www.speaker.cz/dolnikralovice/node/15 Most u Píště sice v trase D jedničky sice je, ale má pro ni postaveno extra nové patro. Za Koberovicemi tj. asi od km 75-80 už žádné památky nejsou. Zde už dálnice nebyla za války rozestavěna. D1 se zde stavěla doslova na "zelené louce".
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim


Zpět na Zážitky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků