od Pavel » pon říj 12, 2015 10:05:23
Droopi, to jsi fakt hodně dobrej, že stihneš udělat Babettu za 70 hodin. To je za 2 týdny, kdybys to dělal denně 8h, klobouk dolů.
Já už týden rozebírám Babettu, už asi 30 hodin strávených na demontáži a pořád to ještě nemám rozebraný. Pravda, nedělám obyčejnou B210, ale B228, která je 45 let stará a díly drží festovně, protože zvlášť u spojů, kde jsou 2 různé kovy typu železo-hliník, došlo již za tu doby ke vzájemnému spojení díky elektrochemické reakci.
Jinak víte, proč ty díly jsou dnes tak "drahé" ? Babett už moc nejezdí, přiznejme si to. Proto výrobci vyrábějí díly v malých sériích, teď mluvím o řádově stovkách kusů, jednotky tisíc tak, aby se ty díly prodaly v dohledné době. Byl jsem na exkurzi v Motomaxu - největší výrobce a dodavatel dílů na Babetty v ČR a SR. Pan Hlavatý mi řekl, že klikovek nechává vyrobit tak 2000ks a má to tak na 1-2 roky, než je prodá, nádrží nechal vyrobit 500ks, dvojkových bubnů 2000ks, volnoběžek 1000ks, pak vyrábí všechny plasty na B210, těch má asi po 500ks. Když už si to zdravým selským rozumem spočítáte, tak v tom má pan Hlavatý pár milionů Kč a teď se klepe, aby se to všechno prodalo. Už se v minulosti setkal s tím, že ty díly prostě neprodal a šly do šrotu. Např. díly na Stellu, protože na ni už téměř nikdo nic nekupuje. To, co pan Hlavatý objednává, jsou všechno malé serie, kde musíte zohlednit i cenu za formu na odlití, která stojí stovky až jednotky miliony korun. Ve výsledné ceně produktu je tedy minimálně z poloviny zahrnuta cena za vývoj a formu, komunikace s fabrikou (třeba u klikovky to v Taiwanu 5x reklamoval, než byl spokojen), další půlku zaberou výrobní náklady a pak má na dílu 50% marži, když ten díl prodává koncovému zákazníkovi a tak 10-20%, když ten díl prodává velkému odběrateli typu motokrámek, moto ústí, apod dle jejich odběru. Koncový zákazník jen prská, jak jsou díly drahé, ale vůbec netuší, jaká byla za tím, než se ten díl vyrobyl, práce a úsilí. Já osobně pana Hlavatého obdivuji, že to dělá. Jen díky tomu, že to je sdrcař, tak tady máme ještě náhradní díly na B210/B207. Bez něj bychom to už mohli zabalit. No a ještě mi povídal, že konkurence, zvlášť z Polska je tak drzá, že si zjistí fabriku, která vyrábí ten díl, dojedou tam, uplatí vedení a nechají si vyrobit v nějaké serii díly pro sebe, ale bez nákladů na formu a vývoj a pak to samozřejmě vyjde levněji a pak to prodávají ty svině levněji a likvidují pana Hlavatého. Třeba taková klikovka. Tu v Motomaxu prodávají za 1200, ale v Polsku jsou schopni vám tu klikovku prodat za 800Kč. Proto doporučuju všem lidem, aby nakupovali u pana Hlavatého v Motomaxu, protože ho tím podpoříte, aby i v budoucnu byly díly na Babetty v jakž takž přijatelné kvalitě.
Samozřejmě, že jsem s panem Hlavatým probíral, že by se mohly začít vyrábět raritní díly, ale on mi řekl, že to pro něj není obchodně zajímavé. Představte si takový výfuk či kolínko na B228 nebo Tranzimo. To jsou nesehnatelné položky, ale kolik lidí by si to koupilo? Možná by mu došla objednávka na 20-30 kousků od těch, kteří po tom momentálně prahnou a pak by dlouho nebylo nic. Až další rok, až by někdo začal renovovat, tak by zase objednlal pár kousků. Sečteno, podtrženo, možná by se prodalo 100 ks od každého dílu za 5-10let... S takovým množstvím se na vás každá firma vykašle, ti chtějí objednávku aspoň na 1000 a víc kusů. Proto nehrozí, že by se rozjela výroba raritních dílů. A i kdyby si to někdo vzal pod svoji záštitu, tak by ty díly vyšly ukrutně draho, aby na tom měl nějaký zisk, zaplatil se výrobce a riziko, jestli to prodá. Takže pak by takové kolínko vyšlo třeba na 2000Kč, ale i tak 100ks = 200 000Kč včetně ohýbacích přípravků, materiálu, chromu, co to je za kšeft?...To by nebylo ani na jednu výplatu ve finále.
Jediné, co si myslím, že v brzké době projde, tak že začne výroba zadních bubnů. Bohužel na to nejsou formy, resp. jsou, ale maitel je nechce pustit, tak se musí vyrobit nové. U těch zadních bubnů věřím, že by se jich mohlo vyrobit klidně 10tis ks a prodají se.
Pak tu jsou mezi námi překupníci originálních dílů a to mě štve nejvíc, kteří někde levně přijdou k dílu a pak ho prodávají za desetinásobek nebo i vícenásobek nákupní ceny.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
