Schema GYT a jine CDI

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » stř led 27, 2016 19:22:59

Ad ta COP 036 905 715 F : miril jsem k tomu "prerusovaci", ale to je ted' asi jedno. Mam pocit, ze si pouze nerozumime terminologicky. Abych byl exaktni, me sdeleni bylo "pruchod proudu civkou ridi ECU".

Ad neco ala "H-Bridge": soucastku na to dela Infineon a vyznam to ma v tom, ze lepe jde ridit pole v civce (predpokladam, ze na velmi kratky okamzik otoci polaritu). To je jedine co jsem pochytil, vic o tom opravdu nevim.

Pokud jde o civky, mel jsem za to, ze ty Babettacke jsou prave vhodne pro CDI, ale nic jsem na nich zatim nemeril ani nezkoumal. Pokud jde o ty COP, na CDI jsou dle meho nazoru nevhodne a na Babettu si opravdu nechci davat akumulator (nutnost resit dobijeni, atd.). Zcela urcite zacnu tim, ze pouze budu mit tabulku rpm -> predstih, pripadne rpm x TeplotaValce -> predstih. Dalsi level bude rizeni predstihu podle teploty na vyfuku a pridane lambdy. Posledni je pridani nejakeho snimace na rychlopal, resp. k tomu soupatku (pripadne soupat soupetem v Jikovu primo nejakym aktuatorem :-) ).

Jsem docela zvedav jakou budu mit spotrebu svicek a motoru.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod butan » čtv led 28, 2016 17:21:38

Motocyklové cívky jsou použitelné pro CDI, ale jsou zbytečně předimenzované, zbytečně velké.
Držím palce k tvým projektům.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » pát kvě 06, 2016 19:37:38

Pro ty koho by to zajimalo ... postavil jsem JTZ ala GYT. Je to velmi podobne zapojeni, C1 jsem dal na vstupu z civky 2,2uF/250V a na vystupu jsem je dal 2 paralelne - tzn 4,4uF (priznam se, ze jsem to prilis nepocital co je kde optimalni, byla to nejlepsi suplikova varianta). Pred gate tyristoru jsem strcil R=270.

Zapojeni ma variabilitu, ze jednim dratem se z nej da udelat temer standardni JTZ (pak tam uz je navic jen ta jedna dioda, takze C2 se nenabiji pres civku).

Vysledek? Funkcnost Babetty od nejhorsiho po nejlepsi

- samodomo JTZ s 9,2uF/100V kondikem (max. napeti je nizke, vim, motor u nej vynechaval)
- vyse popsane zapojeni z GYTu bez vyuziti zaporne pulvlny (nabijel se az druhy C2 4,4uF, motor nejel uplne 100%)
- original JTZ "zalita" (predpokladam, ze C > 4,4uF - uz bez vynechavani zapalovani)
- vyse popsane zapojeni z GYTu s vyuzitim zaporne pulvlny, jede to bez zavahani, pocitove zivejsi

Hodim ruzna zapojeni na plosnak, aby to nebyla zmet' dratu a dalo se na tom nejak merit a potom zmerim i jake to dava napeti a prubeh na sekundaru civky.
Naposledy upravil mhi dne pát kvě 06, 2016 20:51:25, celkově upraveno 1
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod Zirky » pát kvě 06, 2016 19:56:00

Super. Pak by to chtělo dát schéma + znova soupis součástek. Taky bych třeba prubnul. :o :D
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » stř kvě 11, 2016 20:46:57

Dovoluji si sem linknout starsi post, na ktery jsem nahodou narazil, kdy nekdo delal zrejme neco podobneho jako (budu delat) ja: viewtopic.php?f=11&t=1093
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » sob kvě 21, 2016 12:38:16

Poznatek: Babetta kde testuju zapalovani ma nyni moc bohatou smes. A pritom pri stejnych externich podminkach & soucastky pro JTZ, jizda "full throttle", ani jedno nechcipe, jede pekne, startuje pekne, mimo vysoke otacky nevynechava:

Moje GYT-like zapalovani na Babettu udela svicku: okoli jiskriste do bila (jako chuda smes), limecek svicky totalne cerny, pekne zapeceny. Pri vysokych otackach ctyrtaktuje.
Original JTZ: vse cerne, jde setrit. Zacne ctyrtaktovat pocitove v nizsich otackach nez predchozi.

Otazla 1: Muzete mi nekdo oduvodnit proc si myslite, ze se to takto chova? Napadaji me dve priciny, jedna, ze moje zapalovani bud' hodi driv jiskru, nebo ta jiskra "je silnejsi".

Otazka 2: Co vsechno ma vliv na bohatost smesi pri plne otevrenem soupatku? Predpokladam, ze: prurez hlavni trysky, odpor sani (tzn. filtr a pruchodnost, mam orig. dratenku), mozna hladina ?
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » sob kvě 28, 2016 19:31:58

Koukam nikdo mi neodpovedel. Odpovim si sam, ze na bohatost sani maji zjevne vliv diry v emulzni trubici, mam tu uz celkem 4 karburatory a 3 z nich maji lehce poskozene emulzni trubice, dotahovanim se zacaly deformovat (utazeni vykazuji pouze Jikov DC2909 z B207, kde lze trubici pekne pritahnout, DC2912 z B210 je OK, tam to asi vylepsili).

Dale jsem udelal dalsi typ zapalovani, nahradu JTZ s diodou a odporem navic, aby se kondik nabijel pres diodu a ne pres civku (predpokladam, ze tam indukcnost sebere nejakou energii), odpor pred tyristorem je abych tolik netrapil gate (impulsni pol mi dela az 30V, je zbytecne to spalit naprimo pres gate). Chodi to pekne, nekdy zmerim vsechna zapalovani osciloskopem.

Take jsem zjistil, ze je problem udelat jednoduse napeti okolo 10V pro napajeni logiky ridici predstih. Myslenka byla takova, ze tam dam N-mosfet, ktery bude nabijet velky kondenzator ze zapalovaci civky alternatoru po dobu kdy je nizsi napeti nez stanovena hranice (vyreseno zapojenim BC847 a zenerky, kdy to gate mosfetu u moc vysokeho napeti prizemni). Bohuzel diky nejake analogarine, kterou mne moc nebavi zjistovat, se kondenzator nabije vzdy treba na 17V. To se da hrave stabilizovat uz na potrebnych 3.3V, ale jsem trosku zklamany, myslel jsem, ze se mi to podari s par soucastkami udelat 100% funkcni.

Jako alternativu mam, ze bych tam dal step-down menic rizeny primo tim procesorem, ktery se s nim sam bude napajet :). Nabehl by pres R-C obvod a jakmile by bylo na vstupu dostatecne vysoke napeti, rozjel by se step-down menic a rizeni motoru. Je to trosku hardcore vyzva, ale za pokus to stoji :).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod stotun » úte kvě 31, 2016 19:28:12

mhi: nemohl bys sem prosimtě dat schéma teho JTZ s "diodou a odporem navíc" jaks napsal? nevím kam přesně je zapojit a celkem by mě zajímalo jestli je poznat rozdíl
Dík moc
Mara
stotun
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon kvě 18, 2015 2:41:34
Bydliště: Snovídky

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » úte kvě 31, 2016 21:05:03

V priloze. R1 jsou desitky ohmu, ale nepocital jsem to. Zbytek jsou bezne genericke diody i tyristor, aby to zvladalo napeti >200V.

Dulezite je, aby nebyl seply tyristor kdyz prichazi napeti ze zapalovaci civky alternatoru. Jak to mam na Babette ja, se tak nemuze nikdy stat, ale ... ?
Přílohy
sch2.PNG
sch2.PNG (4.32 KiB) Zobrazeno 9197 krát
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod stotun » stř čer 01, 2016 9:47:16

díky, su velice zvědavé
Mara
stotun
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon kvě 18, 2015 2:41:34
Bydliště: Snovídky

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » stř čer 01, 2016 10:16:27

Moc velka ocekavani bych od toho zase nemel, je to v podstate skoro to same jako JTZ, akorat se tolik nenici tyristor/zapalovaci civka (to vidim jako hlavni vyhodu) a potom se kondenzator nabije zrejme trosku vetsi energii. Zajimavejsi je varianta s "nasobicem" napeti, ta uz chod motoru zmeni (ne vzdy k lepsimu ... prijde mi, ze to pali v jiny okamzik). Zmerim nekdy exaktni hodnoty jak se ktere zapalovani kde chova. Kdybyste nekdo mel vadny GYT a poslal mi jej, opravil bych jej a udelal srovnani i s nim.

Jeste zajimavejsi dle meho nazoru bude ten predstih, kdybych tady ale neplkal a dodelal to :). Nejak se mi nechce souhlasit s Pavlem, ze zmenou predstihu nic neziskam. Mam jeste dalsi B207, takovy vrak na soucastky, ale nejak jsem ji rozjel. A zejmena u ni je zmena predstihu tocenim statoru citit velmi, jednou stoupani na zahrade vyjede, zmena predstihu a uz to nevytahne. Naopak, po rovince jede jako "drak" (spis takovy 0.5kW dracek mimino, vizualni i akusticke efekty velke, ale nic moc se nedeje. Ta B207 je v zalostnem stavu, nikoli ovsem moji vinou).
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod stotun » stř čer 01, 2016 20:30:55

Mě se právě děje taková věc, že když jedu nad cca 4700 (nad 38km/h převod 14/47) otáček po rovině tak motor jakoby chvilkama čtyřtaktuje (klepe a drnčí) a chvilkama zas ne. nemám ponětí co to způsobuje ale myslím že je neco v eletrice, napadlo mě jestli si to třeba neak nárazově nemění předstih :? .
Jinak je vše naprosto v pořádku, motor po GO (dělalo to aji před GO) a zajímavý je, že se toto vyskytuje u obou mých babett a protože nejsu v eletrice nijak znalec, myslel sem, že by to třeba mohlo zlepšit přidání oněch dvou součástek do doma dělané JTZ.
A vůbec nestalo se to nekemu taky alebo neni to normální a mám se s tým smířit?
Díky
Mara
stotun
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon kvě 18, 2015 2:41:34
Bydliště: Snovídky

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod Azor » čtv čer 02, 2016 7:03:11

Obávám se, že je to nešvar všech babet, ale popisovaná úprava to myslím vyřešit nemůže. Mhi má samozřejmě pravdu, že ten odpor trochu šetří tyristor, ale je to vlastně nutné ? - vždyť on to i tak bez problému snáší. Ta dioda je zajímavý nápad, ale nic podstatného taky změnit nemůže a mhi to seriozně přiznává. Ono s tímhle primitivním zapalkem toho moc dělat nejde, počkejme si co mhi jako zdatný teoretik vymyslí nového :D , ale to zase asi bude nad možnosti běžného bastlíře.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » čtv čer 02, 2016 18:33:00

stotun: nemam zkusenost, spocitam a navrhnu elektro, ale v motorech se nevyznam. Postavil bych si primarne libovolne kvalitni OVERENE zapalovani (klidne to moje schema, ale funkcni soucastky!), s nim bych potom zkousel, jestli treba posunuti predstihu nepomuze. Nebo jina svicka? Jsou to experimenty za par korun ... treba moje B207 mela znicene stefty, na karterech odrbane zavity, delala se mezera u hlavy a unikala komprese. Zrovna pred chvili jsem se vratil z testovaci jizdy po vymene za zavitovky :) a motor se chova uplne jinak, bohuzel ne pokazde lepe. Do kopce dosahl vetsi maximalky, po rovince mi zacal nejen v maximalce docela slusne cukat ...

Azor: Ten odpor ma vice duvodu, kdyz se tam nahodou preslechne nejaky puls tak to nahodou neotevre tyristor v nevhodnou dobu. A byt by tam mel, protoze snad vsechny tyristory co jsem nasel po suplikach maji docela nizke I_GT max ... je nesmysl pretezovat neco zbytecne, kdyz to neni nutne. Investice do odporu se myslim vrati :). Potom se pri takovem prasackem navrhu clovek nemuze divit, ze ta zapalovani odchazi jedno za druhym. Staci se podivat na schemata dobove konkurencnich zapalovani, treba Bosch urcite vi, proc tam mel 10* tolik soucastek co my v CSSR :). Treba u gate maji filtr, ktery prave resi problemy nechtenych zapalu. Nebo inteligentne omezuji maximalni napeti, aby se nenicily soucastky. Je skoda, ze Babetta trh je financne nezajimavy, dalo by se navrhnout spousta peknych veci. Ale bohuzel se to nikdy nezaplati.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Schema GYT a jine CDI

Příspěvekod mhi » sob čer 11, 2016 21:10:20

Po vice nez trech hodinach hrani si se mi podarilo udelat realtivne stabilizovane napeti na napajeni MCU. Delam to tak, ze beru kladne pulvlny ze zapalovaci civky alternatoru (cerveny vodic) a dokud je napeti nizsi nez stanovene napeti, nabijim (spinam pres N-FET) kondenzator, ze ktereho potom napajim 78L05 a z toho napajim procesor, resp. jinou logiku. Zde bych uvital nejaky napad jak to vyresit lepe, protoze kdyz pridam par LEDek na signalizaci stavu, tak mi klesa brutalne napeti. Chyba je urcite v navrhu, ale moc me nebavi resit jestli nekde utika milivoltik na sepnuti toho FETu pres dalsi tranzistor, diky cemuz to pak nechodi optimalne, vznika z toho pak takova ducharina.

Dale jsem udelal jednoduchy komparator a logiku, ktera jen sepne na chvilku gate tyristoru. Takze vlastne to nic nedela, ale je to dobry zaklad pro dalsi praci.

V priloze volnobeh, zluta je spinany tyristor digital signalem (1:10, ale osciloskop nejak blbne, navic ty spicky nahoru a dolu jsou jen preslechy odkudsi), modra je sonda na VN kabelu.
Přílohy
CAP000.JPG
CAP000.JPG (44.86 KiB) Zobrazeno 9105 krát
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků