Ahoj vespolek.
Dovolím si celou anabázi shrnout, protože v zařizování papírů je celkový zmatek.
Na Babettu JE zapotřebí:
- Povinné ručení, jehož dokladem je tzv. zelená karta,
-
Osvědčení o technické způsobilosti vozidla "Technické osvědčení silničního vozidla" (zde tolikrát skloňovaná "kartička").
Na Babettu NENÍ zapotřebí:
- Registrační značka.
Ad povinné ručení:
Povinné ručení lze sjednat u poměrně široké plejády pojišťoven. Pojišťovna vystaví zelenou kartu na základě Osvědčení o technické způsobilosti, ale stačí jim i libovolný jiný jednoznačný identifikátor pojišťovaného stroje, jako je číslo rámu, nebo číslo motoru. V mém případě jsem si zařídil povinné ručení u Kooperativy (v 7/2017 byla nejlevnější), vystavili mi ji na základě čísla motoru (neměl jsem tou dobou ještě vyřízenou platnou "kartičku" a typový štítek jsem měl stržený), pojistné stálo 246 Kč na rok.
U BA 207 je číslo motoru vyraženo na horní straně karteru motoru na straně setrvačníku. Číslo rámu má být u BA 207 shodné s číslem motoru, ale na rámu je pouze na typovém štítku. U exportních modelů BA 207 může být vyraženo na rámu z pravé strany uložení vidlice řídítek (vedle typového štítku). Není-li tam, nejedná se o exportní model a číslo rámu je pak pouze na typovém štítku.
U BA 210 je zapotřebí VIN (pokud jsem zde z fóra pochopil), který je vyznačen na typovém štítku.
Edit: Samozřejmě, že není nezbytně nutné zrovna číslo motoru, nicméně je jasné, že je zapotřebí pro účely pojištění (a vlastně i dokladů) mít nějaký jednoznačný identifikátor stroje. Dle mého názoru číslo motoru poslouží dobře, jakkoliv je motor považován za vyměnitelnou komponentu.
Ad osvědčení o technické způsobilosti: Ad Technické osvědčení silničního vozidla:
Výrobce dodával k novému stroji "kartičku", kterou se jezdec prokazoval, že jezdí na stroji, schválenému k provozu na pozemních komunikacích. Časem se tyto kartičky různě poztrácely a pozapomínaly při přeprodeji, takže je možné, že ji váš stroj zrovna nemá. Má-li originální, pak platí. V mém případě mou BA 207 prodejce inzeroval jako "s kartičkou", což sice byla pravda, NĚJAKOU kartičku jsem dostal, ale rozhodně ne takovou, za kterou bych od policajtů nedostal pokutu. Byl to jenom mizerně oskenovaný a mizerně vytisknutý nevyplněný obrázek s razítkem "ZVL Kolárovo", které se nechá v papírnictví zhotovit za stokorunu a neprokazuje nic. Požádal jsem tedy pana Hlavatého z
http://motomax.cz, aby mi vystavil duplikát kartičky. Žádanka o duplikát je hned na úvodní straně nahoře, je zapotřebí ji vytisknout, vyplnit dle skutečnosti, podepsat a zaslat na adresu p. Hlavatého spolu s administrativním poplatkem (řádově 200 korun). Všechny potřebné údaje má na webu. Protože jsem ale měl typový štítek stržený, nebyl jsem s to vyplnit rok výroby, požádal jsem proto p. Hlavatého, jestli by byl schopen jej dohledat (prý má přístup k archivům ZVL, nebo něco takového). P. Hlavatý jej dohledat schopen nebyl, proto mi poštou přišel duplikát bez vyplněného roku výroby. Jedná se o obdobu standardně známého technického průkazu auta, to jest zalaminovaná kartička velikosti občanky + velký tiskopis s technickými údaji vozidla ("malý a velký technický průkaz").
Na základě údajů vyplněných ve "velkém TP" jsem si nechal vyrazit na nový typový štítek potřebné údaje.
Edit: Přesný název dokladů viz Azorův příspěvek níže. Psal jsem po paměti.
Ad registrační značka:
Edit: Oprava chyby - viz Azorův příspěvek níže.
Registrační značka není pro vozidla konstrukční rychlosti do 45 km/h a objemu motoru do 50 ccm v naší zemi povinná. Teoreticky by tak neměl být problém s vyjetím na Babettě do Unie, protože by si teoreticky ostatní státy EU měly vzájemně uznávat dopravní předpisy. To se však nedoporučuje, protože při setkání se zahraničním policajtem zpravidla taháme za kratší konec provazu (neznalostí tamní legislativy a neznalostí domorodých jazyků). Při plánování výjezdu toho druhu se obecně doporučuje si nechat dát na Babettu registrační značku, což by měl patrně bez zásadních problémů provést
místně příslušný dopravní inspektorát Edit: kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností. Samozřejmě je taky zapotřebí dát Babettu na značky při plánované cestě mimo EU. Otočit postup, tedy Babettu sundat ze značek, pravděpodobně nelze, se všemi důsledky z toho vyplývajícími (to jest při prodeji účast jak prodávajícího, tak kupujícího atp.). Proto je zapotřebí si tento krok rozmyslet. Co se mě týče, tak svou BA na značkách nemám, proto prosím brát tento odstavec s rezervou, je to jenom poskládané info vytažené z tohoto fóra.
S sebou při jízdě potom vozit zelenou kartu a
pro jistotu "malý technický průkaz".
Doufám, že jsem to shrnul dostatečně správně, komplexně a srozumitelně. Za informace k BA 210 neručím, protože ji nevlastním, třeba se tu najde někdo povolanější k jejich doplnění.
Edit: Děkuji Azorovi za upřesnění a nápravu omylů ve vyřčeném. Jsem tu teď trochu za užitečného blbce, ale nešť. Jak níže upozorňuje Azor, je samozřejmě zapotřebí mít papíry v pořádku, stejně tak, jako povinné ručení (co se mého týče, mám jiné priority - povinné ručení bylo v mých očích důležitější a snadněji vypořádatelné, pakliže se člověk v problematice, jako prvobabettista, dosud neorientuje). Já k tomu ještě dodám, že je zapotřebí mít papíry v pořádku
nejen kvůli povinnému ručení (pojišťovně), ale
hlavně z důvodu, že nikdo neví dne, ani hodiny, od kdy nebude možné si vlastní stroj zlegalizovat.