Tyristorové zapalování

Elektroinstalace B207, B210 a ostatních Babett, alternátory, světla, bouchání žárovek, kabeláž, úpravy, závady...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod Azor » ned črc 08, 2018 18:14:20

Jsem známý tím, že kecám do všeho, tak si neodpustím ještě něco dodat. Ano, je dobré využít obě půlvlny zapalovacího pólu a trochu ochránit gate tyristoru, ale proč dál vymýšlet složitosti, když to jednoduché funguje k plné spokojenosti. Já jsem příznivcem klasické velké cívky a samodomo JTZ s pořádnám kondenzátorem (8u používané pro 1f as.motory) s případným výše uvedeným vylepšením. Na takovéto zapalování jezdím na více babetách již přes 30 let bez jediné poruchy a k plné spokojenosti s výkonem i startováním. Kdo je kutil experimentátor, ať si hraje, ale jinak je to téměř vždy k horšímu.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod pavelt74 » ned črc 08, 2018 21:59:30

Tak jsem přidal diodu D3 dle schématu od mhi a je to o poznání lepší. Do testovacího kopce to jede zhruba o 4km rychleji a motor tolik nevadne do kopce. Nevím,zda to je zrovna tím,ale zkoušeno vícekrát a výkonově prostě lepší,nic jiného jsem před tím neupravoval.Ještě zítra kouknu na svíčku.
Přílohy
sch2.PNG
sch2.PNG (4.32 KiB) Zobrazeno 12151 krát
pavelt74
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned zář 22, 2013 7:35:53

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod mhi » sob črc 21, 2018 22:00:34

Rozdil s/bez D3 je v tom, ze kondenzator C2 se nabiji pres TR1 (zapal. civka), nebo naprimo (ubytek na D3 by mel byt marginalni). Zalezi hodne na parametrech TR1 jestli ma D3 smysl, nebo ne.

Smysl ma urcite pridat ty "zamazane" soucastky, D a C na zapornou pulvlnu. Kondik muze byt mnohem mensi, kdyz je na rotoru n magnetu, tak ten prihozeny C nese jen 1/n energie co C2. Ale uz to je trochu ducharina, protoze zalezi na tom jaky vznikne celkovy obvod i vc. civky na statoru. Tady je me vysvetleni viewtopic.php?f=5&t=3829#p43490

Vedl jsem pomerne dlouhou diskusi s konstrukterem VAPE o smysluplnosti nejakeho vylepsovani typu variabilni predstih apod. On tvrdil, ze to nema cenu, ja s tim souhlasim- s padesatkami se business delat neda, ale rad prekonavam teoreticke prekazky, tak resim i "nesmysly". Co mi z mereni pri praci na variabilnim predstihu vyslo je, ze dalsi uzitecna vec je filtrovat vhodne signal do G tyristoru. Obycejny komparator delal divy, ze systemu nahodnych impulsu (a tim i zazehu) vznikl na osciloskopu docela hezky a hlavne mnohem stabilnejsi signal (=> tzn. i chod motoru). Vetsina lepsich "zapadnich" CDI zapalovani z 90. let neco takoveho mela.

Co lze dal vylepsit: variabilni predstih a nejaky velmi efektivni step-up menic, ktery vytahne co nejvic energie pro jiskru a zajisti jeji konstantnost. Zasadnim problemem tady je ruseni a kde vzit bez baterky napajeni toho MCU. To co jsem udelal za pomoci Simson-like regulatoru nechodilo uplne dobre, MCU se obcas za jizdy restartoval a ja se jenom divil, proc muj variabilni predstih nejede dobre - napajeni z USB-mobilu to vyresilo 100%; bohuzel od te doby jsem se nedostal k tomu navrhnout neco rozumnejsiho.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod pavelt74 » pát črc 27, 2018 22:12:42

Jak píšeš,chtělo by to silnější a stabilní jiskru,nevím zda je to u mě placebo,ale po přidání diody to jede lépe. Zaměřil bych se spíše na okopírování zapalování z Koráda,které využívá Ducati CDI,což má podobné zapojení co jsem tady uváděl.Bohužel tomu nerozumím natolik jako ty,abych něco utvořil. Také to má zřejmě silnější zapalovací pól už podle velikosti (chtělo by to zjistit jeho parametry) a když jsem Korádo vlastnil,tak to plivalo mohutnou jiskru.Podle mě to chce vytvořit něco jednoduchého hlavně bez baterie a jít cestou nejmenšího odporu a použít třeba komponenty z již zmíněného Koráda. Ještě nechápu jednu věc,že u všech zahraničních mopedů je zapalování silné na jiskru a u nás Pionýr nebo Babetta ji má mrzáckou.
pavelt74
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned zář 22, 2013 7:35:53

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod jnz » sob črc 28, 2018 12:39:37

Ladil jsem zapalování na Bábě a postavil jsem si svoje tyristorové. Ale nakonec jsem tam vrátil originál, zdálo se mě, že má nejlepší jiskru. Je teda fakt, že to bylo postavené ze šuplíkových zásob - starý Teslácký tyristor.
Co mě spíš zaráží, že když odmontuju fajku, tak přímo z káblíku na motor hází krásnou silnou jiskru cca až na vzdálenost 5-6mm. Když ale nasadím fajku a strčím do ní N17C, tak hází několik hodně slabých jisker. Výměna fajky žádný rozdíl, výměna svíčky taky nicmoc. Kupodivu Bába teda s N17C nejlíp startuje, i když dle pohledu má nejhorší jiskru.
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod mhi » ned črc 29, 2018 13:00:24

Podle meho nazoru (Azor to asi doplni realiemi):

cele zapalovani na Babettu bylo utvoreno tak, aby to "nejak" chodilo z levne udelanych dilu (elektronika, zapalovaci civka/transformator, civka na statoru). Tehdy se evidentne nepocitaly zadne prubehy proudu/napeti, ale experimentalne se to ubastlilo. Ono to zrejme ani jinak neslo, kdyz nikdo neumel/nechtel dodrzet presne parametry. Civky jsou do dnesniho dne testovany metodou, ze na pripravku se zkousi jakou jiskru to hazi. Nic proti tomu, pokud by byl provaden test v dostatecnem rozsahu, je to asi OK. Problem je v tom, ze vyrobce ani netusi zadne charakteristiky tech civek, takze nejake V(t)=Ldidt nikdo nikdy nespocita. Mam nejake "specifikace" z Hanhartu, ale slibil jsem, ze je nebudu dale sirit. Bohuzel z nich nejde nic spocitat.

Ve vedlejsim threadu o CDI zapalovani, jsem v prvnim postu dal linky na ruzna schemata. Jsou to obcas docela sofistikovane obvody a je zjevne, ze jsou kladeny naroky na vsechny soucastky, vc. civek. To s Babettou jednoduse dle meho nazoru nejde docilit, staci se podivat na to, jakych ruznych hodnot nabyvaji jednotlive civky. Je mozne, ze nejaka Babetta na zaplovani "ducati CDI" (?ktere z nich?) chodi lip, ale druha na tom muze byt presne opacne.

Podle me jedina cesta k univerzalnimu zlepseni je skutecne rizeni procesorem (ne nutne s baterkou), kdy procesor bude dynamicky kompenzovat vsechny variabilni vlastnosti komponent. Tedy bude definovana nejaka strategie, ze napr. potrebujeme urcite minimalni napeti na sekundaru VN trafa (a to budeme primo nebo neprimo merit) a tomu se podridi na jake napeti se nabije kondenzator (tzn. budeme touto strategii ovladat buck-boost converter). No a kdyz techto minimalnich fail-safe parametru dosahneme, da se hrat bud' s napetim = intenzitou jiskry, nebo jeji delkou.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod pavelt74 » sob srp 04, 2018 22:50:54

Zní to pěkně s tím procesorem,ale kdo to postaví a udělá obsah do procesoru? Viděl jsem to snad na Pionýru a dalo se na tom něco měnit přes RS232. Kdyby stálo zapalování VAPE tak 2000kč,šel bych do něj.
pavelt74
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned zář 22, 2013 7:35:53

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod pavelt74 » sob srp 11, 2018 21:39:47

Ahoj,dnes jsem udělal větší mezeru na svíčce na 0.9mm a pořád to jede,dokonce jsem z toho dostal 7900ot. Už je ale kontakt na svíčce nepřirozeně zdvižený nahoru.
pavelt74
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned zář 22, 2013 7:35:53

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod Jirka » úte říj 02, 2018 17:08:21

Zdravim mam dotaz kolik leze Volt z ty civky co jde do cerne krabičky.Dik
Jirka
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 29
Registrován: stř črc 16, 2014 1:43:52

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod Azor » sob říj 06, 2018 20:08:57

Pokud to opravdu chceš vědět, tak ti asi nezbyde než to změřit, nejlépe za použití osciloskopu. Obyčejný multimetr ukáže bludy. Ze zkušenosti mohu říct jen to, že rozptyl je vysoký, ale pro origo zapalko nevýznamný.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod mhi » pon pro 10, 2018 23:16:15

viewtopic.php?f=5&t=3829&start=30#p44288

(do cerne krabicky lezou obe civky, jen tak mimochodem, asi je ale myslena impulsni)
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod JardaBr » čtv dub 29, 2021 18:16:51

Zdarec,

mám problém s 207mou, koupil jsem, zkusil nakopnout, chytla a chytala na nakopnuti v pohode, volnobeh dobrej, ale do otacek vubec, dusila se, ani se nerozjela. Vymenil jsem vsechny gufera + par lozisek zrovna ve viku prevodovky, procistil karbec(benzin jedu bez nadrze z nadobky) a furt to stejny. Pak me napadlo asi po dvou dennim laborovani zkusit jestli nedava slabou jiskru, tady na foru sem nekde nasel videa se sundanou fajfkou na asi 1cm by mela jeste jiskrit a kdyz sem odsrouboval fajfku tak ani tuk. Bez jiskry, uz vubec.. Jestli sem nekde pohejbal kabelama proste vod ty doby totalne bez jiskry.. Takze dneska sem koupil novou civku, tyristor, kabel, mam novou kabelaz, svetelnej okruh vubec nezapojenej, zkousel jsem 2 nahradni statory(ktery ale nemam vyzkouseny-provereny ze by mely bejt 100% OK), porad nic.. Promerenim ohmetrem mi hodnoty jaks taks sedej, impulsni civky na jednom statoru maj 25ohm na druhym 15 a tretim predpisovejch 18, zapalovaci civky taky odpovidaj(cca 200ohm), jediny co je spatne podle rad jsou oba tyristory, puvodni i novej maj mezi 1 a I stejnej odpor v obou smerech mereni a to 28ohm.. Muze bejt problem v tech tyristorech? Nedelam blbost s tim ze mam odpojeny svetelny civky, nemuze to na to mit vliv?

diks
JardaBr
Začátečník...
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř lis 04, 2020 1:51:32

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod JardaBr » pát dub 30, 2021 19:09:51

totalne k zblazneni.. koupil sem uz i novej stator, proste venku jiskru nehodi.. namontuju svicku, chytne na slapnuti, ale nejde do otacek pri i mirnym pridani plynu chcipne.. z vejfuku dost koure, svicka mokra.. vyndam svicku a pritisknuta k valci jiskru nehodi ani pri vysokejch otackach(tocim vrtackou).. udelal sem samo domo tyristor(podle parametru tady z fora, akorat kondik mam 10mikro misto 8) a hazi mi to jiskru venku ale zase zaboha nechytne.. absolutne to nedava smysl..
JardaBr
Začátečník...
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř lis 04, 2020 1:51:32

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod Jojinek » čtv srp 12, 2021 9:37:11

Ahoj
Jak to je s těmi cívkami ? Na moto jelínek je cívka Zapalovací cívka Ba. Standart,GYT(malá) a Zapalovací cívka 6V 20+10W, VELKÁ - Babetta.

Pavel píše:Jsou celkem tři druhy zapalovacích cívek na Babetty.

Malá -> pro JTZ
Větší -> pro GYT
Mega velká -> pro Tranzimo (běžně se už neprodává v obchodech)

Je tedy jasný, když zapojíš větší cívku na JTZ, že ti to bude haprovat
Jojinek
Právě začínám...
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte srp 03, 2021 15:52:23

Re: Tyristorové zapalování

Příspěvekod mhi » úte srp 09, 2022 15:16:49

Dovolil bych se zeptat, jestli tu jsou lide kteri jezdi s "moji" upravou zapalovani, jake k tomu mate pripadne poznatky a jake kondenzatory pouzivate s jakymi civkami ?

Chci po letech nejak dokompletovat Babetty do slusneho stavu, aby z nich nekoukaly draty apod :). Puvodni JTZ mi zda se uz vsechny pochcipaly, a je pro mne jednodussi nechat udelat "normalni" plosny spoj, tak bych to uz udelal poradne. Gerber muzu pak nasdilet, pokud by nekdo vylozene chtel plosnaky nebo i soucastky k tomu, tak jich muzu udelat vic nez sam potrebuju.
mhi
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 20, 2015 14:18:14
Bydliště: V chatrci u Prahy [Babetty 207.200+210.000 "kanibalky" a jeji kamosky, Jawa 50 21]

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků