takze najprv zistit ci sa da motor pretacat a citit pri pretacani odpor kompresie. zaroven ak ma iskru aj benzin, co sa da zistit podla sviecky, treba dat dole hlavu aj valec. po zlozeni valca zakryt otvor v kartroch cistou nezaprasenou handrou aby sa tam nedajboze nieco nedostalo. to by sme mali o zabavu postarane.
pozri ci nie su pripecene kruzky. u dvojtaktov kolicky brania aby sa dali kruzky volne pretacat, ale aj tak musia byt pohyblive v drazkach. ale iba suvne nemaju mat volu aby sa nimi dalo pohybovat hore dole. dalej pozriet piest ci na nom nie su prasiatka. su to male leskle plosky, ktore tam zostali ako nasledok pridretia.
ak to nie je horsie, teda ak nie su ryhy vo valci, ci total zapeceny piest, tak sa tomu da pomoct aj doma. prasiatka odstranime velmi jemnym smirglom. ja sice pouzivam co sa doma najde, ale nikdy nie smirgle s hrubkou pod 1000. najcastejsie jeto bud 1200, alebo 1500vka, vynimocne 2000, ta je uz velmi jemna, ale mavam ju doma lebo sa nou dobre predbrusuju plasty - priezory na prilbach, ci reflektory aut pred lestenim.
ale k veci. prebrusit prasiatka na piestoch, aj ked sa mi obcas smiali, ak je moznost smirglujem piest za mokra, tzv. pod vodou. ak su chytene kruzky, vymenit ich. pozor su krehke a ak su pripecene asi ich bez rozlamania dole nedas. kaslat nato, hlavne nech sa neposkodi piest. pred zalozenim novych kruzkov musia byt drazky absolutne ciste. kruzky sa najlepsie nasadzuju tak, ze ich sunieme po troch tenuckych plieskoch, ktore do nich vlozime a tvoria akesi klzne sane medzi piestom a kruzkami. podobne sa daju aj lahsie snimat z piesta. znizi sa tym riziko prasknutia kruzkov ci poskrabania makkeho materialu piestu.
samotny valec, ak vlozka nie je poskrabana. nijako neriesime. je moznost domaceho prelestenia vlozky velmi jednoduchym oripravkom, ale nebudem to tu podrobne rozpisovat lebo urcite by to kdekto skusal a nemuselo by to dopadnut dobre.
takze pred skladanim valca musia byt vsetky suciastky
bezpodmienecne absolutne ciste. dokonca bez zrnka prachu (samozrejme ze nemusime lestit rebra valca, ide nam o pracovne plochy). ak sa poskodilo tesnenie medzi kartrami a valcom, vymenime ho. tesnenie mierne naolejujeme, niekto pouzíva tenucku vrstvu vazeliny. dbame aby tesnenie nezasahovalo do prierezu kanalov, pripadne ho pristrihneme. je to nutne najma u rozsirenych, ci lestenych kanalov. v ziadnom pripade nepouzivame silikony a podobne blbosti. zvycajne sa vytlacia dovnutra, kde brzdia prietok zmesi kanalami a zbytocne znizuju beztak maly vykon babetty, a v pripade ak ide o vacsi vycnelok moze sa casom utrhnut a sprijemnit nam zivot.
takisto piest, kruzky a vlozku valca pred nasadenim jemnucko naolejujeme. nie je to nutnost, ale mne sa to osvedcilo. valec nasadzujeme pomocou pripravku zhotoveneho z tenkeho plechoveho pasika. dobre sa mi osvedcil plech z konzervy, ci pastiky. omnoho viac ale asi povedia obrazky:

medzi palcom a ukazovakom jednej ruky pridrzime konce plechoveho pasika a druhou rukou opatrne zakladame valec. odporucam hlavu a vrchnu stranu piesta vylestit do zrkadloveho lesku, pomaha to proti karbonizacii a zlepsuje chladenie. tak este namiesat olej s benzinom, aspon 1:20 a mozeme zabehavat. pri olejoch by som sa radsej vyhol M2T a podobnym, ale aj plnosyntetikam urcenym pre zavodne ci vysokootackove masiny, nemuselo by to s babettou opat dobre dopadnut.
pocas zabehu netlacit moc na pilu najma v prvych kilometroch. snazime sa pri zabehu vyhybat pretazovaniu, extremnym kopcom. prehustenej mestskej premavke kde musime kazdu chvilu stat ale aj dlhsej jazde s vetrom odzadu. ...a neponechavame babcu bezat na volnobeh na stojane, kde nema moznost chladenia.
ak je zadreta kluka, ci ojnica, to je uz ina kapitola, ale o tomto mozno inokedy. ak je v prdeli vlozka valca, zvycajne nezostava nic ine len vybrus ci novy valec. mensie poskodenie sa odstranit da, ale nie je to praca pre laika.